Kyllähän nuo Aeron kiveniskiemien läpikäymiset olivat listalla pitkään, mutta loppujen lopuksi ei ollut niin hirveän iso homma. Dremeli-kopio laulamaan, etanolipohjaista toimisto-pöly -paperia lianpoistoon ja hieman maalia. Ei todellakaan nätti, mutta kun ei osaa hitsata niin pitää tehdä mahd. paljon ennen ruostereikiä. Tähän sarjaan kuuluu myös Aeron ruostesuojauksen uusiminen (tehty 2003), toivottavasti ei maksa samaa 480 euroa..
Toisaalta, kakkos-900i hyötyisi vieläkin enemmän huolellisesta pinnan läpikäynnistä. Vaikka ikää on (vm. -84), niin läpiruostetta ei ole kohtuuttomasti eli nyt hiomalaikalla ja valkoisella pohjamaalilla saisi paljon aikaan. Ehkä ensi vk:lla, kun loman jälkimmäinen puolisko alkaa..
Taito hyvälaatuiseen hitsaukseen olisi kyllä hianoa..
Joo vähän paha vastata kun ei ole laitteita eikä taitoa hitsaushommiin. Olen aika pitkälti samalla taktiikalla liikkeellä kuin petteri75, eli tarkoitus olisi hoitaa ruosteongelmat ennen kuin ne vaativat hitsausta ja tosiaan tässä kesän mittaan kunhan kerkiän.
Joskus aina joutuu jotain hitsauttamaan ja vaikka siihen menee rahaa niin ennemmin maksan kuin katselen niitä reikiä.
Nykyistä 900:sta ei ole tarvinnu hitsata, on ruostesuojattu -99. Aikaisempaa Nissan Cherryä -86 tuli hitsattua joka vuosi. Kokemuksesta voin sanoa, että jos ei halua noita hommia sisustanpurkamisineen tehdä niin vie autonsa ruostesuojaukseen ajoissa. Noissa hitsaushommissa on vielä se huono puoli, että kun itse tekee niin tulee just niin hyvä kuin sattuu tulemaan.
soossi kirjoitti:
ruostuminenhan on tyypillinen kemiallinen reaktio jotka toimiovat kylmässä hitaammin(ammattikoulun kemian kirjan mukaan), talvella siis autot ruostuvat hitaammin kun kesällä
mutta talvisin auton pohja kastuu useammin? tässä vaiheessa viimeistään pitäisi sitten kelata mitä tarkoitetaan talvella, puhutaanko helsingin "talvesta" vai pohojoosen talvesta vai mistä.
mä koen ainakin että eteläsuomessa talvi syö enempi autoo kuin kesä. en sitten tiedä miten olisi jos ei suolaa käytettäisi? ehkä se on se suurin tekijä.
miten muuten toi ruostumisprosessin vauhti, onko se täysin lineaarinen suhteessa lämpötilaan, vai onko se vain niin että nollan alle mentäessä muuttuu, vai miten? toisaalta lämpimässä ilmassa kostea pohja kuivuu nopeammin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mutta talvisin auton pohja kastuu useammin? tässä vaiheessa viimeistään pitäisi sitten kelata mitä tarkoitetaan talvella, puhutaanko helsingin "talvesta" vai pohojoosen talvesta vai mistä.
[/quote]
Eihän se kastuminen ruostumista edistä, mieluummin päinvastoin! Monissa huoltsikoiden pesuphjelmissakin on mukana alustapesu, eli ei sellaista käytettäisi, jos alustan kastuminen aiheuttaisi ruostumista. Päinvastoin alustan pesu vähentää ruostumista eikä ole olemassa mitään syytä, miksei myös auton pohjan kastuminen talvella huuhtelisi ja putsaisi pohjaa ja siten estäisi ruostumista! Tämänkin vuoksi autot siis ruostuvat kesällä nopeammin kuin talvella!!
Ton lämpötilan lineaarisuusjutun mä selvitän heti, kun saan ammattikoulun kemian kirjan kaivettua kellarista esiin Saabin osien ja tyhjien punkkupullojen alta.