Kynnys ruostekorjauksiin

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Missä vaiheessa alat hitsaamaan autoasi

Jos autosta öytyy ruostetta
24
36%
Jos autosta löytyy isoja reikiä
24
36%
Jos auto uhkaa muuten hajota käsiin korroosion takia
2
3%
Vain, jos katsastusmies käskee
16
24%
Kyllä sen kitillä, jeesusteipillä ja massallakin saa leimasta läpi
1
1%
 
Ääniä yhteensä: 67

petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Retusointia

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kyllähän nuo Aeron kiveniskiemien läpikäymiset olivat listalla pitkään, mutta loppujen lopuksi ei ollut niin hirveän iso homma. Dremeli-kopio laulamaan, etanolipohjaista toimisto-pöly -paperia lianpoistoon ja hieman maalia. Ei todellakaan nätti, mutta kun ei osaa hitsata niin pitää tehdä mahd. paljon ennen ruostereikiä. Tähän sarjaan kuuluu myös Aeron ruostesuojauksen uusiminen (tehty 2003), toivottavasti ei maksa samaa 480 euroa.. :?

Toisaalta, kakkos-900i hyötyisi vieläkin enemmän huolellisesta pinnan läpikäynnistä. Vaikka ikää on (vm. -84), niin läpiruostetta ei ole kohtuuttomasti eli nyt hiomalaikalla ja valkoisella pohjamaalilla saisi paljon aikaan. Ehkä ensi vk:lla, kun loman jälkimmäinen puolisko alkaa..:)

Taito hyvälaatuiseen hitsaukseen olisi kyllä hianoa..
metallivihreä
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 17:16

Viesti Kirjoittaja metallivihreä »

Joo vähän paha vastata kun ei ole laitteita eikä taitoa hitsaushommiin. Olen aika pitkälti samalla taktiikalla liikkeellä kuin petteri75, eli tarkoitus olisi hoitaa ruosteongelmat ennen kuin ne vaativat hitsausta ja tosiaan tässä kesän mittaan kunhan kerkiän. :)

Joskus aina joutuu jotain hitsauttamaan ja vaikka siihen menee rahaa niin ennemmin maksan kuin katselen niitä reikiä.
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Nykyistä 900:sta ei ole tarvinnu hitsata, on ruostesuojattu -99. Aikaisempaa Nissan Cherryä -86 tuli hitsattua joka vuosi. Kokemuksesta voin sanoa, että jos ei halua noita hommia sisustanpurkamisineen tehdä niin vie autonsa ruostesuojaukseen ajoissa. Noissa hitsaushommissa on vielä se huono puoli, että kun itse tekee niin tulee just niin hyvä kuin sattuu tulemaan.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

gls kirjoitti:kyllä heti kun jotain mätää löytyy niin miggi laulaa! on sen verran mukavaa hommaa :)
Näin on! 8)
Aki Peltola #1132
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

soossi kirjoitti: ruostuminenhan on tyypillinen kemiallinen reaktio jotka toimiovat kylmässä hitaammin(ammattikoulun kemian kirjan mukaan), talvella siis autot ruostuvat hitaammin kun kesällä
mutta talvisin auton pohja kastuu useammin? tässä vaiheessa viimeistään pitäisi sitten kelata mitä tarkoitetaan talvella, puhutaanko helsingin "talvesta" vai pohojoosen talvesta vai mistä.

mä koen ainakin että eteläsuomessa talvi syö enempi autoo kuin kesä. en sitten tiedä miten olisi jos ei suolaa käytettäisi? ehkä se on se suurin tekijä.

miten muuten toi ruostumisprosessin vauhti, onko se täysin lineaarinen suhteessa lämpötilaan, vai onko se vain niin että nollan alle mentäessä muuttuu, vai miten? toisaalta lämpimässä ilmassa kostea pohja kuivuu nopeammin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
soossi
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 21:44

Viesti Kirjoittaja soossi »

[quote="lucaf"]

mutta talvisin auton pohja kastuu useammin? tässä vaiheessa viimeistään pitäisi sitten kelata mitä tarkoitetaan talvella, puhutaanko helsingin "talvesta" vai pohojoosen talvesta vai mistä.
[/quote]

Eihän se kastuminen ruostumista edistä, mieluummin päinvastoin! Monissa huoltsikoiden pesuphjelmissakin on mukana alustapesu, eli ei sellaista käytettäisi, jos alustan kastuminen aiheuttaisi ruostumista. Päinvastoin alustan pesu vähentää ruostumista eikä ole olemassa mitään syytä, miksei myös auton pohjan kastuminen talvella huuhtelisi ja putsaisi pohjaa ja siten estäisi ruostumista! Tämänkin vuoksi autot siis ruostuvat kesällä nopeammin kuin talvella!!

Ton lämpötilan lineaarisuusjutun mä selvitän heti, kun saan ammattikoulun kemian kirjan kaivettua kellarista esiin Saabin osien ja tyhjien punkkupullojen alta.
Koistinen
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 28, 2005 14:29
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Koistinen »

Kun saa päivästä toiseen työn puolesta hitsailla muiden autoja, niin ei oikeen omaa jaksais...
Taas se koistinen kikkailee...
9000 T16 CC M89
Jäsen # 2593
Vastaa Viestiin