Automaatti vai manuaali?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Automaatti- vai manuaalivaihteinen?

Automaatti
72
42%
Manuaali
92
54%
Sensonic/Sentronic
7
4%
 
Ääniä yhteensä: 171

9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Automaattihan syö vähän tehoa, mutta siitähän lähdetään että autossa pitää olla riittävästi potkua kompensoimaan automaatin tuoma häviö!!

Kyllä se vaan on ajomukavuutta kun on automaattiloota ja cruise, kaupungissa mukava pyöritellä ja maantiellä ei tartte turhaan seistä kaasun päällä.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Asiointi-, nurkaa- ja arkiajossa automaatti on täysin lyömätön. Eikä se tarvi isoa konetta seurakseen, muutama talvi meni 1,2 litraisella automaatilla ja kyllä silläkin pääsi mummoilevista bemareista ohi moottoriliikennetiellä :mrgreen:

Ahvenistolla kolmivaihteisen tri-maticin välitykset ei oikein istuneet kun ykkönen oli lyhyt ja kakkonen pitkä, mutta sen kerran kun sinne ehtii, kyllä jaksaa suvaita sopimattomia välityksiä, kun se muuten on niin mukava.

Ainoa kohta missä manuaalia tulee ikävä, on jos akku alkaa olla finaalissa, kun tomaattia ei voi käynnistää mäkistartilla/työntämällä/hinaamalla.

Itseasiassa mun automaattifanatismi alkoi aikanaan 99:stä, mulla oli silloin Mazda, jota olin koko ajan vaihtamassa pois ja kerran kävin sitten katsomassa yhtä Saabia joka nyt vaan sattui olemaan automaatti. Hirveä raatohan se oli, enkä sitten kiertänyt sillä kuin pari korttelia, mutta kun sitten hyppäsin oman auton rattiin, niin sammutin sen ekoihin liikennevaloihin, kun en muistanut, että siinä pitää painaa kytkintä. Viimeinen niitti manuaaleille oli, se kolmas joulu peräkkäin, kun väkisinvaihdettavaan joutui tekemään kytkinremppaa. Keväällä sitten tuli alle automaatti ja siitä saakka sellainen on aina ollut, eikä kytkimiä ole tarvinut rempata jouluisin, eikä paljon muutenkaan :-)
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Vaihdelaatikko.

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Manuaali nyt kiinni pirssissä,mutta kokemusta myös automaatista..kummassakin omat hyvät ja huonot puolet..olisi mielenkiintoista kokeilla tuota sentronicia :roll:
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Ehdottomasti manuaali !!! Sitähän nukahtaa jos ajaa automaatilla kun ei oo mitään tekemistä :D
Noei, joskus keskustan ruuhkissa jne tomaatti vois viel menetellä mut kyllä mä tos manuaalisessa pysyn..
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Vaikea kysymys. Siis manuaali tottakai, mutta Saabin osalla asiaa vaikeuttaa se, että vihaan Saabin manuaalivaihteistoja. Tosin eipä automaatitkaan mitään huippuja oo.

Tuota sentronicia ois kiva kokeilla.

EDIT: Osaa ees kirjoittaa Sentconicia oikein.
Viimeksi muokannut Speedou, La Tammi 17, 2004 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
STCF #3
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Manuaalista tykkään.
Omassa iivarissa on 5v manukka, ja siitä pidän.

Kerran kävin koeajamassa ameriikan farmari-ihmettä, ja siinä taisi olla 3 portainen tomato.
Sillä oli mukava cruisailla, ja mielestäni siihen ei manuaalia voi ajatellakkaan.

Tosin kun sitten joku sporttinen jenkki, kuten esim. uusi Impala, siihen sopisi manuaali.

On vähän autokohtaista mikä vaihteisto siihen sopii, mutta oma mielipiteeni on manuaalin paremmuus. 8)
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Joo. Tää oli helppoo ku heinän teko. MANUAALI, luonnollisesti :D

hehee, ikinä en oo heinää tehnyt enkä automaatilla ajanut.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Kyllä se pitää olla manuaali. Automaatin kanssa ajaessa, sitä vain turtuu ja muuttuu pikku hiljaa zombiksi :D , no ei ny sentään. Mutta kyl mun mielestä manuaalin kans ajaessa on kunnon sportti fiilis toisin kuin automaatissa.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kaks vuotta ajoin tomaatilla ja se riitti minulle, eli manuaali on aika jonka autooni otan. Ehkä M3:n ratista ohjattu tomaatti joisi tulla kysymykseen, vaihtaa nimittäin nopeammin kuin käsi.
#1730
500whp.net member
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Mielummin sitten vielä Vag konsernin DSG, harmi kun eivät saaneet sitä S4:sen kylkeen.
STCF #3
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

pöh.. Vapaakytkin se olla pittää.. :wink:
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

Gedu kirjoitti:
Kaupungissa tomaatti on elementissään, enkä kyllä valita maantielläkään siitä, että ohitukseen lähdössä ei tarvi tehä muutaku pulkasta kaasu pohjaan ja sit mennään :D Kulutus pysyy ainakin maantiellä kurissa, 9-3 kulutti edellisellä Lapin reissulla kolme päällä, suksiboksi katolla ja takaluukku täynnä 7,8l satasella, tontulla ollaan päästy samaan lukemaan 5 päällä ja muuten samalla varustuksella :D
Lyhennellysti lainaillen, ilolla panin eilen merkille: 9-5 :sen automaatin kulutus 7.5, motaricruisailu sataakymmentä ja rampit Lahti - Vantaa välillä. Vaihdoimme manuaalista pois ja edelleen hymyilyttää! Lienee laiskistunut, kun miellyttää näinkin :D
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Hämmentää...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

... voi vaikka keittiössä puuroa nyrkin ja hellan välissä! Autoiltaessa riittää yksi pieni liike liikkeelle lähdettäessä...

Joo, sain kerrasta kovan tomaatti kuumeen 4 vuotta sitten, kun ajoin ensimmäistä tonnikalaa automaatilla koeajossa. Sen jälkeen on ollut ja tulee aina olemaan tomaatti, ainakin ykkösautossa.

On ehkä jo liian helppoa maantiellä cruisen kanssa, pitää olla varovainen ettei nukahda tekemisen puutteeseen...

Toki manuaalitkin on hyviä, pääasia lienee, että on Saab!! :wink:
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Automaatti arkeen, manuaali juhlaan

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Oma käyttöauto (talvella nytkin, snif..) on -90 900 Aero, johon ei sopisi millään se normaali 3-vaihtenen B-W. Se on kivaa, kun voi laittaa pienempää välitystä päälle ja painaa kaasua alaspäin; ja kun sen painaa aivan pohjaan, tulee ns. extrakivaa :) Samoin manuaali sopi esim. siihen GT-Mustangiin, jota pääsin pikkupätkän ajamaan Jenkeissä vaihdossa ollessani syksyllä -2000. Kun 4.6-litrainen GT-kone hörähti ja oli kiinni kovassa laatikossa, niin se oli todellista menoa, vaikka auto oli ääriään myöten täynnä matkustajia..

Mutta kyllä normaaliin ruuhka-Suomessa tapahtuvaan korttelipyörittelyyn automaatti on lähes ainoa valinta. Oli kyseessä sitten Kehä I:en ruuhkat, kantakaupungissa oikean osoitteen etsiminen tai parkkipaikkaperuuttelu, säästää automaatti hermoja todella paljon. Liian vähän aikaa käytössä ollut -84 900 T8A oli melkoisen levollinen ajettava.

Jos taloudellinen tilanne koskaan sallii, niin käyttöautoksi tulee automaatti-satku (mieluiten turbolla) ja Aero jää fiilistelyyn sekä pitkille maantiematkoille; 175hv + pitkävälitteinen laatikko on nannaa. Ja kaikki tämä vielä ennen ainuttakaan turbotonnaritomaatti-kokemusta, ajatelkaas.. 8O

Nimim. mukavuus on järkevyyttä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Manuaali

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minä itse tykkään manuaalista, koska se saattaa kestää yleensä pitemmälle kuin automaatti. 8) Kotona on vielä ihan opetettu, että manuaali parempi kestävyyden osalla ja onhan sitä mukava itse vaihdella vaihteita. :)

MUTTA automaatin toiminta ja kestävyys kehittyy koko ajan, niin automaatti tulee ehkä työntämään manuaalin pois markkinoilta joskus tulevaisuudessa. Mutta varmaan silläkin on leukava ajella siis automaatilla, en kiellä! :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin