Automaatti vai manuaali?
Automaattihan syö vähän tehoa, mutta siitähän lähdetään että autossa pitää olla riittävästi potkua kompensoimaan automaatin tuoma häviö!!
Kyllä se vaan on ajomukavuutta kun on automaattiloota ja cruise, kaupungissa mukava pyöritellä ja maantiellä ei tartte turhaan seistä kaasun päällä.
Kyllä se vaan on ajomukavuutta kun on automaattiloota ja cruise, kaupungissa mukava pyöritellä ja maantiellä ei tartte turhaan seistä kaasun päällä.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
Asiointi-, nurkaa- ja arkiajossa automaatti on täysin lyömätön. Eikä se tarvi isoa konetta seurakseen, muutama talvi meni 1,2 litraisella automaatilla ja kyllä silläkin pääsi mummoilevista bemareista ohi moottoriliikennetiellä
Ahvenistolla kolmivaihteisen tri-maticin välitykset ei oikein istuneet kun ykkönen oli lyhyt ja kakkonen pitkä, mutta sen kerran kun sinne ehtii, kyllä jaksaa suvaita sopimattomia välityksiä, kun se muuten on niin mukava.
Ainoa kohta missä manuaalia tulee ikävä, on jos akku alkaa olla finaalissa, kun tomaattia ei voi käynnistää mäkistartilla/työntämällä/hinaamalla.
Itseasiassa mun automaattifanatismi alkoi aikanaan 99:stä, mulla oli silloin Mazda, jota olin koko ajan vaihtamassa pois ja kerran kävin sitten katsomassa yhtä Saabia joka nyt vaan sattui olemaan automaatti. Hirveä raatohan se oli, enkä sitten kiertänyt sillä kuin pari korttelia, mutta kun sitten hyppäsin oman auton rattiin, niin sammutin sen ekoihin liikennevaloihin, kun en muistanut, että siinä pitää painaa kytkintä. Viimeinen niitti manuaaleille oli, se kolmas joulu peräkkäin, kun väkisinvaihdettavaan joutui tekemään kytkinremppaa. Keväällä sitten tuli alle automaatti ja siitä saakka sellainen on aina ollut, eikä kytkimiä ole tarvinut rempata jouluisin, eikä paljon muutenkaan
Ahvenistolla kolmivaihteisen tri-maticin välitykset ei oikein istuneet kun ykkönen oli lyhyt ja kakkonen pitkä, mutta sen kerran kun sinne ehtii, kyllä jaksaa suvaita sopimattomia välityksiä, kun se muuten on niin mukava.
Ainoa kohta missä manuaalia tulee ikävä, on jos akku alkaa olla finaalissa, kun tomaattia ei voi käynnistää mäkistartilla/työntämällä/hinaamalla.
Itseasiassa mun automaattifanatismi alkoi aikanaan 99:stä, mulla oli silloin Mazda, jota olin koko ajan vaihtamassa pois ja kerran kävin sitten katsomassa yhtä Saabia joka nyt vaan sattui olemaan automaatti. Hirveä raatohan se oli, enkä sitten kiertänyt sillä kuin pari korttelia, mutta kun sitten hyppäsin oman auton rattiin, niin sammutin sen ekoihin liikennevaloihin, kun en muistanut, että siinä pitää painaa kytkintä. Viimeinen niitti manuaaleille oli, se kolmas joulu peräkkäin, kun väkisinvaihdettavaan joutui tekemään kytkinremppaa. Keväällä sitten tuli alle automaatti ja siitä saakka sellainen on aina ollut, eikä kytkimiä ole tarvinut rempata jouluisin, eikä paljon muutenkaan
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Vaihdelaatikko.
Manuaali nyt kiinni pirssissä,mutta kokemusta myös automaatista..kummassakin omat hyvät ja huonot puolet..olisi mielenkiintoista kokeilla tuota sentronicia
Vaikea kysymys. Siis manuaali tottakai, mutta Saabin osalla asiaa vaikeuttaa se, että vihaan Saabin manuaalivaihteistoja. Tosin eipä automaatitkaan mitään huippuja oo.
Tuota sentronicia ois kiva kokeilla.
EDIT: Osaa ees kirjoittaa Sentconicia oikein.
Tuota sentronicia ois kiva kokeilla.
EDIT: Osaa ees kirjoittaa Sentconicia oikein.
Viimeksi muokannut Speedou, La Tammi 17, 2004 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
STCF #3
Manuaalista tykkään.
Omassa iivarissa on 5v manukka, ja siitä pidän.
Kerran kävin koeajamassa ameriikan farmari-ihmettä, ja siinä taisi olla 3 portainen tomato.
Sillä oli mukava cruisailla, ja mielestäni siihen ei manuaalia voi ajatellakkaan.
Tosin kun sitten joku sporttinen jenkki, kuten esim. uusi Impala, siihen sopisi manuaali.
On vähän autokohtaista mikä vaihteisto siihen sopii, mutta oma mielipiteeni on manuaalin paremmuus.
Omassa iivarissa on 5v manukka, ja siitä pidän.
Kerran kävin koeajamassa ameriikan farmari-ihmettä, ja siinä taisi olla 3 portainen tomato.
Sillä oli mukava cruisailla, ja mielestäni siihen ei manuaalia voi ajatellakkaan.
Tosin kun sitten joku sporttinen jenkki, kuten esim. uusi Impala, siihen sopisi manuaali.
On vähän autokohtaista mikä vaihteisto siihen sopii, mutta oma mielipiteeni on manuaalin paremmuus.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
Lyhennellysti lainaillen, ilolla panin eilen merkille: 9-5 :sen automaatin kulutus 7.5, motaricruisailu sataakymmentä ja rampit Lahti - Vantaa välillä. Vaihdoimme manuaalista pois ja edelleen hymyilyttää! Lienee laiskistunut, kun miellyttää näinkinGedu kirjoitti:
Kaupungissa tomaatti on elementissään, enkä kyllä valita maantielläkään siitä, että ohitukseen lähdössä ei tarvi tehä muutaku pulkasta kaasu pohjaan ja sit mennään Kulutus pysyy ainakin maantiellä kurissa, 9-3 kulutti edellisellä Lapin reissulla kolme päällä, suksiboksi katolla ja takaluukku täynnä 7,8l satasella, tontulla ollaan päästy samaan lukemaan 5 päällä ja muuten samalla varustuksella
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Hämmentää...
... voi vaikka keittiössä puuroa nyrkin ja hellan välissä! Autoiltaessa riittää yksi pieni liike liikkeelle lähdettäessä...
Joo, sain kerrasta kovan tomaatti kuumeen 4 vuotta sitten, kun ajoin ensimmäistä tonnikalaa automaatilla koeajossa. Sen jälkeen on ollut ja tulee aina olemaan tomaatti, ainakin ykkösautossa.
On ehkä jo liian helppoa maantiellä cruisen kanssa, pitää olla varovainen ettei nukahda tekemisen puutteeseen...
Toki manuaalitkin on hyviä, pääasia lienee, että on Saab!!
Joo, sain kerrasta kovan tomaatti kuumeen 4 vuotta sitten, kun ajoin ensimmäistä tonnikalaa automaatilla koeajossa. Sen jälkeen on ollut ja tulee aina olemaan tomaatti, ainakin ykkösautossa.
On ehkä jo liian helppoa maantiellä cruisen kanssa, pitää olla varovainen ettei nukahda tekemisen puutteeseen...
Toki manuaalitkin on hyviä, pääasia lienee, että on Saab!!
Automaatti arkeen, manuaali juhlaan
Oma käyttöauto (talvella nytkin, snif..) on -90 900 Aero, johon ei sopisi millään se normaali 3-vaihtenen B-W. Se on kivaa, kun voi laittaa pienempää välitystä päälle ja painaa kaasua alaspäin; ja kun sen painaa aivan pohjaan, tulee ns. extrakivaa Samoin manuaali sopi esim. siihen GT-Mustangiin, jota pääsin pikkupätkän ajamaan Jenkeissä vaihdossa ollessani syksyllä -2000. Kun 4.6-litrainen GT-kone hörähti ja oli kiinni kovassa laatikossa, niin se oli todellista menoa, vaikka auto oli ääriään myöten täynnä matkustajia..
Mutta kyllä normaaliin ruuhka-Suomessa tapahtuvaan korttelipyörittelyyn automaatti on lähes ainoa valinta. Oli kyseessä sitten Kehä I:en ruuhkat, kantakaupungissa oikean osoitteen etsiminen tai parkkipaikkaperuuttelu, säästää automaatti hermoja todella paljon. Liian vähän aikaa käytössä ollut -84 900 T8A oli melkoisen levollinen ajettava.
Jos taloudellinen tilanne koskaan sallii, niin käyttöautoksi tulee automaatti-satku (mieluiten turbolla) ja Aero jää fiilistelyyn sekä pitkille maantiematkoille; 175hv + pitkävälitteinen laatikko on nannaa. Ja kaikki tämä vielä ennen ainuttakaan turbotonnaritomaatti-kokemusta, ajatelkaas..
Nimim. mukavuus on järkevyyttä.
Mutta kyllä normaaliin ruuhka-Suomessa tapahtuvaan korttelipyörittelyyn automaatti on lähes ainoa valinta. Oli kyseessä sitten Kehä I:en ruuhkat, kantakaupungissa oikean osoitteen etsiminen tai parkkipaikkaperuuttelu, säästää automaatti hermoja todella paljon. Liian vähän aikaa käytössä ollut -84 900 T8A oli melkoisen levollinen ajettava.
Jos taloudellinen tilanne koskaan sallii, niin käyttöautoksi tulee automaatti-satku (mieluiten turbolla) ja Aero jää fiilistelyyn sekä pitkille maantiematkoille; 175hv + pitkävälitteinen laatikko on nannaa. Ja kaikki tämä vielä ennen ainuttakaan turbotonnaritomaatti-kokemusta, ajatelkaas..
Nimim. mukavuus on järkevyyttä.
Manuaali
Minä itse tykkään manuaalista, koska se saattaa kestää yleensä pitemmälle kuin automaatti. Kotona on vielä ihan opetettu, että manuaali parempi kestävyyden osalla ja onhan sitä mukava itse vaihdella vaihteita.
MUTTA automaatin toiminta ja kestävyys kehittyy koko ajan, niin automaatti tulee ehkä työntämään manuaalin pois markkinoilta joskus tulevaisuudessa. Mutta varmaan silläkin on leukava ajella siis automaatilla, en kiellä!
MUTTA automaatin toiminta ja kestävyys kehittyy koko ajan, niin automaatti tulee ehkä työntämään manuaalin pois markkinoilta joskus tulevaisuudessa. Mutta varmaan silläkin on leukava ajella siis automaatilla, en kiellä!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003