Eli kyse olisi näistä ruostetta "muuntavista" kemikaaleista.
Itse kokeilin joskus 80-luvulla niitä ensimmäisiä ruosteenmuuntoaineita joiden piti muuttaa ruoste takaisin "ruostumattomaksi teräkseksi"
Vaikutushan oli täsmälleen päinvastainen, ruostuminen vain kiihtyi kovan kuoren alla
Pelkkä juupas-eipäs väittely ei hyödytä ketään, joten mielellään näkisin myös tieteellisiä perusteluja tai omakohtaisia käyttökokemuksia. Meidän kaikkien Saabit kuitenkiin ruostuu aikanaan
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Heh, tämä näyttää olevan täysin mutu asiaa.
Juurikaan kukaan ei näytä uskovan, mutta kellään ei ole parempaa tietoa.
Nyt kun nuo tehostinneste ja laatikko-öljy topicit ovat hiljentyneet, voisi aloittaa vapaamuotoisen keskustelun tästä aiheesta.
Minä väitän että rauta muuttuu ruostuessaan lähes kullan veroiseksi "jaloksi" yhdisteeksi, johon ei tehoa mitkään kemikaalit.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Niin... ei siinä kummoista metallurgia tarvita että voi varmaksi sanoa ettei rapeaksi ruostunut rauta muutu kirkkaaksi pelliksi vaikka sitä lääppisi millä myrkyillä.
Kyllähän monien noista aineista toimintaperiaate on reaktioyhtälöillä selitettävissä, mutta ikävä kyllä kemialliset reaktiot eivät ole koko totuus silloin kun pitäisi muuttaa ruostetta takaisin teräkseksi. Ne jotka on joskus lukeneet materiaalioppia edes peruskurssin verran varmaan muistavat yhtä sun toista "mielenkiintoista" teräksen valmistuksesta, seostuksesta yms... peruskurssipohjalta voi varmaksi sanoa ettei ruosteesta synny tervettä peltiä jos oksideista revitään happea pois.
Ruosteenpoistoliemet onkin oma lukunsa, siis sellaiset joiden ei edes luvata tekevän mitään ihmeitä vaan yksinkertaisesti vain liottavan ruosteen husvattuun, nehän taas usein toimivat.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Eiköhän se ole sanomattakin selvää että tämä vanha autokanta ruostuu,mutta siinä samalla näyttää ruostuvan ne vähän tuoreemmatkin versiot...asialle kun tuskin löytyy lääkettä.
Eli ruosteesta terveeksi pelliksi kombinaatio on mahdotonta.
No,katsotaan sitten parinkymmenen vuoden päästä missä kunnossa ne nyt uusien autojen pohjat ja kotelot on ja miten ne nykyautojen hienot ominaisuudet pelaavat...automaattiset ratin korkeussäädöt,aktiivi-alustat ja kaikenmaailman tunnistimet ja haistelijat...pah sanon minä.
Se parhaiten nauraa kellä on vanhin rauta alla.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
Kyllä ne nykyään taitaa olla ihan jees kamaa jahka viitsii ajaa puhdistuslaikalla suurimman osan huitsun helkkariin pellin päältä. Setällä on jossain kohtaa 99:ään kohta johon se kokeillut Loctiten ruosteenestomänkkiä eikä ole kuulemma vielä ruostunut lisää mutta oli muistaakseni suurimman osan ruosteesta ajanut laikalla pois.