Lainkuuliaisuus on Hyvä Asia, Kyseenalaistava Mieli on vielä Parempi Asia
Liikennekäyttäytymisestä
itse näen, että kolmoskohdassa jos-jotain-sattuu -tapausten todennäköisyys on ylivoimaisesti suurin, ja lisäksi enemmän syyttömiä vaaravyöhykkeellä. valitettavasti lakipykälät puree huonoimmin juuri tuohon kolmosskenaarioon.
Lainkuuliaisuus on Hyvä Asia, Kyseenalaistava Mieli on vielä Parempi Asia
Lainkuuliaisuus on Hyvä Asia, Kyseenalaistava Mieli on vielä Parempi Asia
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
Green Goblin
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 12:16
- Paikkakunta: Villähde
Jepjee, tilannenoupeushan se. Eikä vain kaupungissa, vaan myös maantiellä.
Esimerkki:
Ajelin torstaina iltasella kotiinpäin pientä Pohjois-Suomalaista (kirjotetaanko se edes noin?) tietä. Tämä tie on melkoisen huonossa kunnossa, mutta silti talvirajoitukset on asetettu 100km/h.
Tietä ei ole karhuttu, vaan se oli pahasti urilla ja jäinen. Samaten, oli satanut 1-2cm tuoretta lunta jään päälle. Ajelin kaikessa rauhassa vanhalla jetalla pääsääntöisesti 80km/h, rekkojen vastaan tullessa jopa hitaampaa. Tie ei mielestäni antanut ajaa lujempaa, eikä edes tehnyt mieli.
Takaa kuitenkin tuli "uusia" autoja 100-120km/h nopeudella ohitse. Testasin sitten risteykseen tullessani pysähtymismatkoja. Kevyehkö jarrupoljenta 55km/h vauhdista, ja hops kuinka ollakaan, auto meni tyskyssä suoraan eteenpäin 'tönkkijarrutuksessa'. Toisin sanoen, liukkaalle jäälle satanut uusi lumi söi kaiken kitkan, eikä autossa ollut minkäälaista pitoa edes noin hiljaisessa nopeudessa.
Noh, vaikka siinä itse ukko ylikumala istuu ESPeineen ja ABSeineen apparin paikalla, niin ei auta jos poro tai pahemmassa tapauksessa hirvi (ihmisistä puhumattakaan) sattuisi eteen tulla tupsahtamaan...
Lyhyestä virsi kaunis: tilannenopeudet, niin kaupungissa kuin maantiellä (olosuhteiden yms. huomioon ottaminen), on mielestäni kenties eräs tärkeimmistä liikenneturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Esimerkki:
Ajelin torstaina iltasella kotiinpäin pientä Pohjois-Suomalaista (kirjotetaanko se edes noin?) tietä. Tämä tie on melkoisen huonossa kunnossa, mutta silti talvirajoitukset on asetettu 100km/h.
Tietä ei ole karhuttu, vaan se oli pahasti urilla ja jäinen. Samaten, oli satanut 1-2cm tuoretta lunta jään päälle. Ajelin kaikessa rauhassa vanhalla jetalla pääsääntöisesti 80km/h, rekkojen vastaan tullessa jopa hitaampaa. Tie ei mielestäni antanut ajaa lujempaa, eikä edes tehnyt mieli.
Takaa kuitenkin tuli "uusia" autoja 100-120km/h nopeudella ohitse. Testasin sitten risteykseen tullessani pysähtymismatkoja. Kevyehkö jarrupoljenta 55km/h vauhdista, ja hops kuinka ollakaan, auto meni tyskyssä suoraan eteenpäin 'tönkkijarrutuksessa'. Toisin sanoen, liukkaalle jäälle satanut uusi lumi söi kaiken kitkan, eikä autossa ollut minkäälaista pitoa edes noin hiljaisessa nopeudessa.
Noh, vaikka siinä itse ukko ylikumala istuu ESPeineen ja ABSeineen apparin paikalla, niin ei auta jos poro tai pahemmassa tapauksessa hirvi (ihmisistä puhumattakaan) sattuisi eteen tulla tupsahtamaan...
Lyhyestä virsi kaunis: tilannenopeudet, niin kaupungissa kuin maantiellä (olosuhteiden yms. huomioon ottaminen), on mielestäni kenties eräs tärkeimmistä liikenneturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8104
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tilannenopeus on huomioitava myös Tonppa:n esimerkkiä vastakkaisessa toiminnassa. Esimerkki: Eilen yhdentoista aikaan illalla ajeltiin joulunvietosta kotiin, lunta oli satanut koko päivän, sade oli tauonnut useampi tunti sitten, tiet aurattu ihan OK kuntoon ja vallitsi "normaali talvinen ajokeli". Tästä huolimatta pari "varman päälle" autoilijaa piti oikeutenaan kerätä taakseen nekin vähät autot, joita liikenteessä oli ajamalla 50-60km/h 80 rajoituksella. Oikeasti, jos noin paljon "jännittää" ajaa lumisella tiellä eikä ole ymmärrystä jäädä kotiin, voisi edes yrittää päästää takanatulijat ohi vetämällä välillä sivuun bussipysäkille tai lepoalueilleTonppa kirjoitti:Jepjee, tilannenoupeushan se. Eikä vain kaupungissa, vaan myös maantiellä.
Esimerkki:...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Yhdyn kyllä tuohon V.J.S:än kommenttiin! Eilettäin ajelin Lada Nivan perässä 100km/h alueella kuuttakymppiä. Ei larsan vanhemmanpuoleinen herraskuski tohtinut ajella kovempaa.. Keli oli kyllä suht huono, mutta kyllä tuolla satasen alueella nyt sen 80km/h olisi pitänyt tohtia ajaa.
Tilannetta huononsi entisestään vielä se, että meikäläisen alla ollut 1.9TDi (a.k.a nuhapumppu) oli lastattu täyteen viidellä aikuisella...
Toisin sanoen, ohituskiihtyvyys oli pyöreä nolla.
Onneksi en tarvinut körötellä ladan perässä kuin noin parikymmentä kilometriä, mutta kumminkin...
Tilannetta huononsi entisestään vielä se, että meikäläisen alla ollut 1.9TDi (a.k.a nuhapumppu) oli lastattu täyteen viidellä aikuisella...
Onneksi en tarvinut körötellä ladan perässä kuin noin parikymmentä kilometriä, mutta kumminkin...
Ääni meni ensimmäiselle. Perusteluni: ko. ajoneuvolla ei ole mitään lainvoimaista lupaa liikkua muulla kuin suljetulla/yksityisellä tiellä.
Puntaroin ensimmäisen ja kolmannen välillä ja tulin siihen tulokseen, että kolmannessa ei ole sattunut mitään koska siinä ei mitenkään sitä mainita, mainitaan vain liian suuri tilannenopeus.
Puntaroin ensimmäisen ja kolmannen välillä ja tulin siihen tulokseen, että kolmannessa ei ole sattunut mitään koska siinä ei mitenkään sitä mainita, mainitaan vain liian suuri tilannenopeus.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
Psychocowboy
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Ja aina kun jotain sattuu niin syynä on liian suuri tilannenopeusdimebak kirjoitti:Ääni meni ensimmäiselle. Perusteluni: ko. ajoneuvolla ei ole mitään lainvoimaista lupaa liikkua muulla kuin suljetulla/yksityisellä tiellä.
Puntaroin ensimmäisen ja kolmannen välillä ja tulin siihen tulokseen, että kolmannessa ei ole sattunut mitään koska siinä ei mitenkään sitä mainita, mainitaan vain liian suuri tilannenopeus.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vaikea valita, jokaisessa vaihtoehdossa on riskinsä.. Kukin tehköön omantuntonsa mukaan kunhan tekee sen ihmishenkiä säästäen/mahdollisimman turvallisesti ja järkeä käyttäen.
Vastaukseni on, että järjen käyttö sallittu, laki on toissijainen.(älkää tosin jääkö kiinni lain rikkomisesta... ja jos, niin en ole suositellut).
Vastaukseni on, että järjen käyttö sallittu, laki on toissijainen.(älkää tosin jääkö kiinni lain rikkomisesta... ja jos, niin en ole suositellut).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Ääni kolmoselle, koska kysyttiin rankinta tuomiota. Mutta jos sallitaan (tai tarjotaan merkityksetöntä tuomiota) vaihtoehdoille 1, 2 tai 4, niin on se vain varma, että ko. rikkomukset lisääntyvät ja käyvät hyvin pian ongelmaksi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari