Saako ajaa ylinopeutta?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Saako ajaa ylinopeutta?

Äänestys päättyi Ke Touko 26, 2004 15:41

Saa
35
48%
Ei saa
22
30%
Kaahareilta kortti pois
14
19%
Ihan sama
2
3%
 
Ääniä yhteensä: 73

NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Peinu osuit asian ytimeen :lol:

Hieman offtopic-esimerkki paikallisesta liikennesuunnittelusta:
Tiellä jossa ennen ei ollut kevyenliikenteenväylää oli 80km/t. Nyt nopeus pudotettu 50:n :evil: ja höystetty "sadoilla" liikenteenjakajilla ja erillisellä korotetulla jalankulku/pyöräväylällä.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mulla nyt ei niin kiire ole että tarvis ylinopeutta ajaa.Ja rekalla nyt en ainakaan aja koska mulla on tuntipalkka. :lol: Nuorempana kyllä olin oikea ongelma tapaus liikenteessä.Pelkkää nuoren asennevammaa+nopeita autoja.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ylinopeuden ajaminen on moraalitonta silloin kun siitä aiheutuu vaaraa muille. Sallittua se ei ole ikinä, jos sallitulla tarkoitetaan sitä ettei se riko lakia.

Se mikä usein unohtuu, että moraalitonta on myös ajaa liian suurella tilannenopeudella vaikka nopeus pysyisikin rajoituksen sisäpuolella! Tätä tapahtuu jatkuvasti nykyään taajamissa. Kun on hienot ja suorituskykyiset uudet no-feedback autot jotka kiihtyy pelkästä ajatuksesta, kaikki on kevyttä kuin playstationissa. Ei 20 vuotta sitten liikenne ollut taajamissa näin levotonta, kumi palaa risteyksissä ja sekunti sitten 50 metrin päässä risteyksessä seissyt auto onkin yhtäkkiä jo ajamassa päällesi kun ylität tietä. Valitettavasti nykypäivän suorituskykyiset autot antaa liian helpon mahdollisuuden ahdistuneen yhteiskuntamme ihmisille purkaa aggressioitaan asfalttiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Valitettavasti nykypäivän suorituskykyiset autot antaa liian helpon mahdollisuuden ahdistuneen yhteiskuntamme ihmisille purkaa aggressioitaan asfalttiin.
Hyvä Luca! Tässä ollaan samaa mieltä.
Mikroauto- ja muut ralliradat on aggressioita ja kilpailuviettiä varten, ei yleiset tiet.

Ylinopeus on ylinopeutta tapahtui se sitten keskustassa tai moottoritiellä. Mutta erityisen huolestuttavaa on se, että keskustassa ylinopeuden ajaminen on yleistynyt. 40-alueella ei tunnu joillekkin edes 60 riittävän, vaan roikutaan puskurissa..
Näihin pitäisi poliisin vähillä resursseillaan puuttua enemmän.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Tässä kyllä annan ääneni Peinulle. Täyttä asiaa. Itsekin kunnioitan alle 60 km/h rajoituksia lähes poikkeuksetta.

Tyypillinen ei-saabisti ( ketään loukkaamatta ) ajaa kaupungissa neljänkympin rajoituksella vähintään kuuttakymppiä, ajaisi kovempaakin mutta kun toinen samanlainen ajaa edessä. Nämä roikkuvat puskurissasi niin kuin koiran kuono edessä menevän peräreiässä. Oli muuten loistava tuo liikenneturvan kampanjakuva... Kun päästään 80 km/h tielle, nämä ajavat yhdeksääkymppiä. Puskurissa. Rajoituksen muuttuessa sataseksi, yllätys yllätys, nopeus on edelleen 90 km/h, koska ajatukset ovat jo kohta alkavassa Emmerdalen jaksossa. Näitä kun sattuu useampi samalle pätkälle niin siellä ajetaan peräkärryä vetävän auton perässä, 5-6 autoa letkassa ja nenä kiinni pakoputkessa. Jokaisella niistä on kiire joten ne yrittää "työntää" edessä ajavaa. Ohittaa ei kuitenkaan uskalleta. Joa koska minä en uskalla ohittaa, ei muidenkaan pidä ohittaman, joten en jätä väliä edessä ajavaan. Lopulta letkan perällä ajanut Saabisti avaa pelin ja tempaisee koko letkan ohi näyttävästi, ja maine kasvaa.
9-3 Viggen #1487
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Amen, tuo oli tuo letka-ajo hyvin kuvattu. Sitten kun joku vielä siinä letkassa keksii lähteä 1.3i:llä ohittamaan, menee siihen koko kilometrin suora. Väliin ei päästetä, valoja vilkutellaan, otsasuonet pullistuu ja välit pienenee edelleen.

Jos matkan pätkälle sattuu ohituskaista, niin kyllä silloin löytyy vauhtia 115km/h joka jannulla. Varsinkin jos ohituskaistalla on lunta/loskaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Taajamassa vielä sulatan perässäroikkumisen, tai siis en koe sitä kiusallisena, mutta MOOTTORITIELLÄ meinaa mennä herne nenään. On sellainen asia josta pitäisi jakaa isoja sakkoja ja tehostaa valvontaa. Ymmärrettävää se on, jos ohituskaistalle on joku jäänyt asumaan ilman syytä. Harvemmin tästä on kuitenkaan kysymys.

On se kumma kun ei mene jakeluun että jos molemmat, vasen ja oikea kaista ovat TÄYNNÄ autoja (joka on enemmän sääntö kun poikkeus, tiettyihin aikoihin arkipäivisin) , niin silti roikutaan OHITUSKAISTALLA aivan puskurissa kiinni, kytätään "ohituspaikkaa" pientareen puolelta ja kaistojen välistä ikäänkuin olisi formulakisasta kysymys. Ei jokainen tee näin, ei edes puoletkaan autoista, mutta jo pari tapausta per aamu saa veret kiehahtaman. Onneksi autoissa ei ole ampuma-aseita vakiovarusteena, pikkasen liipasinsormea kutittaisi sellaisina hetkinä.

Uskomattomia kuutiopäitä liikenteessä, ja mielestäni ilmiö on voimistunut viime vuosina, olen kuitenkin jo 6 vuotta ajanut hyvinkäältä kehä3:lle työmatkoja. Sitä ei muutamat jaksa hyväksyä että haluan pitää ainakin pari kolmekymmentä metriä etäisyyttä OHITUSKAISTALLAKIN edelläajavaan, kun vauhtia on yli sata. Ja mitä tiiviimmäksi se jono ohituskaistalla edessäni muodostuu (kiitos kuutiopäiden), sitä enemmän minä haluan hajurakoa edelläolevaan autooni.

Välillä näkee niin käsittämättömiä oikealta ohi-koukkauksia ettei mitään rajaa. Pakettiautoilijat on kaikista varallisimpia. Kerran yksi yritti kiilata minut keskikaiteeseen. Ihan loppuun asti. Jouduin jarruttamaan, onneksi takanatuleva ei ajanut puskurissa kiinni. Toiseksi vaarallisimpia ovat kalliilla liising-autolla ajavat "kiireiset" korkeassa asemassa työskentelevät, nimenomaan sellaiset joilla on myös vähän "bensaa suonissa" - ja korvien välissä. Palaveri alkaa, päästäkää minut läpi, mitä v*** te siinä hidastelette, halvoilla, pienillä romuilla ajavat alempiarvoiset rivimiehet.

Sitten on niitä patoutuneita, jotka periaatteesta pitää "omia puolia", eivät anna tietä ja jäävät asumaan ohituskaistalle vaikka edessä on tyhjää. He eivät ymmärrä sitä, että ohituskaistalle jääminen on ymmärrettävää vain silloin kun haluaisit päästä kovempaa, mutta edessäsi on joku. Mutta kun muutkin, niin minäkin. Sitten ne manaavat kun toiset roikkuu perässä. Eihän "perässäroikkuja" voi olla oikeassa.

Noniin, tällä ei sitten ole tekemistä "mitään" aiheen otsikon kanssa, mutta onko se niin vakavaa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Taas lucan kanssa samaa mieltä, ainakin tästä motarijutusta.
Pääsin todistelemaan samaa viikonloppuna Tampereelta kotiinpäin ajaessani. Joku kahjo roikkui uudehkolla voortilla persauksissa ja kärykkyi pientareenpuolelta "lisää tilaa". Käsittämätön kahjo. Jos ohitan 80 ajavaan peräkärry-yhdistelmää, niin siinä menee hetki. Mielestäni molemmilla kaistoilla on sama nopeusrajoitus (120). "Ohituskaista" ei tarkoita, että sillä saisi ajaa ylinopeutta. Jos siinä nyt sitten 130 ajaa niin ei haittaa minua, mutta tommosen perässäroikkujat on vaaraksi. Autohan liikkuu 33 metriä sekunnissa 120km/h vauhdilla. Kysyn paljonko siinä jää sitten aikaa jarrutella jos jotakin yllättävää sattuu?

Taisi olla kaverilla kiire katsomaan "vormulakisoja" ja itsekkin kuvitteli itsensä vähintää shumin tasoiseksi kuskiksi. No kaikkihan näki mitä kävi shumillekkin kisassa...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Ei saa...

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Taajamissa. Motarilla kaikki menee +20-30:kin. Jos jonossa menee motrailla 150 niin ei jetsonit sitä koko jonoa vedä levikkeelle. Jos siellä sitten joku alkaa kiilaileen ja törttöileen niin tilanne on toinen.

Taajama-alueen merkistä pitäisi jokaisen hiffata himmaa se vauhti ~50 korville. ONNEKSI on hidasteita nykyään jokapaikassa missä on isompi mahdollisuus olla lapsia tien lähellä.

Ne jotka pamauttaa 100++e iskarinsa pa$kaksi 50:n alueella olevaan hidasteeseen voi katsoa oikeasti peiliin.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Paitsi, kun ne töyssyt on tehty päivässä mutkan taakse ja tulet ensimmäistä kertaa yöllä tuohon kohtaan...onneksi siinä kohtaa oli piennarta...
STCF #3
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Ajamisesta

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Lucakin varmaan tämän tiedostaa mutta minkä helvetin takia porukan pitää porata moottoritien OHITUSKAISTALLA 90:ä uudella liisingvolvollaan?

Toisella kaistalla sitten menee joku KesPedin rekka samaa tahtia niin siinäpäs sitten olet. Traktoreilla ei tiemmä sais moottoritiellä ajaa.

Tämä on aika yleistä kun aamulla kasin pintaan koittaa Klaukkalan rampista 3:s tielle Stadiin päin. Ei hyvää päivää sentään. Ensinnä ne jotka ajaa oikeaa kaistaa ja näkee että sieltähän tulee saappi, empä päästä perkele eteeni ja alkaa selvästi kaasuttamaan. Näistä kun päräyttää vauhdilla sitten takaa ohi niin maine saabistilla taas kasvaa. Toinen mahku on sitten sama kuin ed. mutta samaan aikaan siinä viereisellä kaistalla menee just tommonen 90:ä ajava S/Vx0:lla ajeleva törttö puhellen mukavia (?) handsfreelaitteeseensa, siis 90:ä 120:n alueella.

On huvittavaa huomata että hima-motari-pitsku on joskus HITAAMPI kuin hima-vanha nurmijärventie-pitsku, siksipä ajelenkin sitäkautta. Matrsarin jälkeen ei tarvii kuin kelata 90 lasiin ja rullailla meneen, ei ole paljoa muita ajelijoita.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Taajamista:

Viesti Kirjoittaja turbojake »

lucaf kirjoitti:tapahtuu jatkuvasti nykyään taajamissa. Kun on hienot ja suorituskykyiset uudet no-feedback autot jotka kiihtyy pelkästä
Totta, ja taajamissa ajetaan muutenkin kuin pullopersesiat. Vilkkua ei käytetä ja tämän kesän TRENDI?? Tuntuu olevan ohittaa pari autoa ajamalla risteyksessä kääntyessään jakajan toiselta puolelta ohi??!! Eilenkin meinasin hyökätä saabilla eteenpäin ja kiilata kun sieltä tämmöinen teining-o*el ohitti, järki nyt tietenkin voitti koska näkihän sen ettei sillä mitään rahaa ollut ostaa pakollisiakaan vakuutuksia kun oli kaikki massit mennyt fiudeen, olis pitänyt odottaa vuosia fyrkkia turhaan. Ei olis ollut kahta sanaa sanoa kuka on syyllinen kun toinen kolarin osapuoli on jakajan toisella puolella keula samaan suuntaan.

Vaikka joskus laskettelenkin UXM:llä reippaasti on silloin alla moottoritie TAI vähintään satkun alue, taajamakaahaus on jäänyt taakse kun ikääkin on jo yli 30.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aluksi topicciin, että saa ajaa esim. ohitustilanteessa. ja siinäpä ne paikat sitten taisivat olla, että minun mielestä saa, koska yritäppä ohittaa noepusrajoituksen puitteissa. Ei suorat riitä, ja...
Speedou kirjoitti:Paitsi, kun ne töyssyt on tehty päivässä mutkan taakse ja tulet ensimmäistä kertaa yöllä tuohon kohtaan...onneksi siinä kohtaa oli piennarta...
Niin, tuohon on mulla omakohtainen kokemus. Täällä Rollossa tehtiin Katajarannalle suojakorotus syksyllä pari kolme vuotta sitten. Ja vielä yhdessä päivässä. Ajoin siitä ilmeisesti seuraavana yönä siitä, kun tämä korotus oli tehty autollani. Vauhtia oli reilu 60 km/h, kello oli neljän jälkeen aamuyöstä ja vettä tihutti. Korotuksesta puuttui maalaukset, tienvierestä varoitus- yms. lisäkilvet ja arvata saattaa miten kävi. Hyvin, mutta ei ollut kaukana, että olis voinu tulla pahaa jälkeä.

Vastaan ei tullut onneksi mitään, kun hirveän alustaan pohjaamisesta kuuluneen pamauksen saattelemana 99 otti matalan ja hallitun ilmalennon. Auto tuli maahan kuin ralliauto (tasaisesti joka pyörälle) ja teki sen vielä vielä niin, että reilusti yli puolet auton leveydestä oli vastaantulijan kaistalla (korotus mutkassa). Siinä tuli vedettyä liinat kiinni, tarkistettua kaikki mittarit ja varoitusvalot jne. Mitään ei menny autosta rikki, ihme kyllä. Aluksi tuli mietittyä, ettei kai siinä kukaan puliukko maannut tms. Ei muuta ku auto ympäri ja katsomaan, että korotushan se siinä ja vielä ilman asianmukaisia varoituksia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

aJONOPEUDET

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Suunnileen 10% tulee työnnettyä yli, jos se näyttää toimivan, kiireisinpikin tuntuu löytyvän.
mulla oli tos pari vuotta sitten tollanen Olds CC, cruiseriin kun paineli tollaset 110 Magellanin mukaan, osa tuli koko ajan keulaan ja kun peilistä katteli oli jono perässä.
Samassa koslassa tutkiskelin ton cruisen toimintaa, magellanin mukaan nopeusheitot olivat +/- 1,4 kilometriä tunnissa. Pelas perhanan paljon parenmin, kun mun muka ennakoiva kaasujalka.
Cruiserilla pääsi parhaimmillaan alle litran pienenpään kulutukseen, kuin kaikkitietävällä monolla. Se on kyllä mallia 45 SIRO.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
christian80
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja christian80 »

peinu kirjoitti:Paljastan tässä k**ipäisen luonteeni, jos se ei vielä jollekin ollut selvillä. Tämmöinen kirjoittelu varmasti nostattaa useankin lukian maidot. Puhun vain omalla suulla, enkä minkään yhteisön virallisena edustajana.

Vuorokaudenajan ja muun liikenteen mukaan voi nopeusrajoituksista joustaa ihan vapaasti. Poliisille rajoitukset ovat samat vuorokaudenajasta riippumatta. Korotetut suojatiet hyväksyn vain ala-asteiden, veteraanien tai vammaisten laitosten edessä.

Useimmilla 80-100km/h teillä modernilla turbobilikalla missä alusta on kunnossa, tuntuu, että voisi ajaa reippaasti kovempaa mitään vaarantamatta. Nopeusrajoitus on unettavaa körötystä missä keskittyminen herpaantuu ja hermopaine kasvaa. Minulla ei pää yksinkertaisesti kestä ajaa niin hiljaa, muuta kuin jos todella väsynyt ja jotain ajateltavaa.

Omasta mielestäni nopeusrajoitukset kertovat alueen luonteen.

Kuten:
-40km/h unenomaista elämää rauhallisessa lähiössä. Moottorin kierrättäminen ja kumin polttaminen ei ole suotavaa. Alueella saattaa olla myös koulu. Varokaa myös pihoilla ja metsiköissä leikkiviä lapsia. Tämä on nopeusrajoitus jota kunnioitan kaikkein mieluiten. Satunnainen reippaampi ajo on suotavaa jos on tosi kiire, mutta pitää ajaa kieli keskellä suuta.
-50km/h yleinen kaupunkinopeus, joka monesti ottaa pannuun. Joskus taas tuntuu että ohjeellinen nopeus on ihan liian kova.
-60km/h = vajaa 80, mutta varo pollareita.
-80km/h = vajaa 100, mutta varo pollareita. Syrjäisemillä teillä ja yöllä 120km/h voi olla aika sopiva. Varo mutkan ja mäen takaa syöksähteleviä traktoreita ja lapsia. Hidasta ennen hirveä. Täällä esim. puolet Vaajakosken motarista on 80km/h, ei minkäänlaisia perusteita sille. Reipas sata vähintään lasiin.
-100km/h = vajaa 120km/h, yöllä 130km/h
-120km/h motarilla 145km/h

ja joskus, ihan totta, tulee ajettua ihan rajoitusten mukaan.
olen samaa mieltä että alle 60 ei todellakaan pidä ajaa ylinopeutta.
se mitä näköjään tarkoitat on että "sais" ajaa 30% ylinopeutta je se on todellakin liikaa. mun mielestä tollasest pitäis antaa kovat sakot... :x mutta tuntuu kuitenkin siltä että saabkuskit useimmiten ajaa ihan hyvin :) . ongelma on volvo, mersu, audi ja bmw kuskit :evil:

omasta mielestä näin:
60-90 -> noin 5 km/h yli
90-120 -> noin 10 km/h yli
motarin ohitukset noin 20km/h enemmän että pääsee nopeasti ohi, sehän on se idea siinä, onhan se OHITUSkaista :D

ylinopeuttahan EI saa ajaa mutta useimmiten se ei kovissa nopeuksissa haita liikennettä kunhan ei kaahaile :)
Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)
Vastaa Viestiin