Liikenneturvallisuuden lisääminen
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Jos joku nopeudenrajoitin tulee henkilöautoihin en aja autolla enää muualla kuin taajama ja kaupunkialuella
Ehkä mun ei pitäis ajaa maanteillä muutenkaan kun en osaa käyttäytyä
Ehkä mun ei pitäis ajaa maanteillä muutenkaan kun en osaa käyttäytyä
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Tämä on lähempänä kuin arvaatkaan....dollarihymy kirjoitti:sellanen juttu ois kiva että auton keulassa ois kamera ja se tunnistas aina liikennemerkit jotka on nopeus merkkejä
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Opelin ... 5237555624
Ja GPS seuranta laitteita testataan jo...
http://ldt.oamk.fi/?eeroko/Telematics/T ... cation.php
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
No hei haloo, ei siinä iltiksen selailun, sämpylän syömisen ja radion säätämisen aikana ehdi kaikkia pikkukylttejä katselemaan Onneksi meillä on kuitenkin liikenteessä haukankatseita, jotka tutkan lailla skannaavat koko ajan tietä ja pientareita, joilta ei jää mikään huomaamatta ja jotka eivät hetkeksikään siirrä katsetta tiestä (tai sitten ajavat vain tutuilla teillä, joiden nopeusrajoitukset ja paikallisen grillin mainoskyltitkin osaavat ulkoa silmät kiinni)rälläkkä kirjoitti:Keskity siihen ajamiseen niin ei tarvi arpoa. Lisää paljon enemmän liikenneturvallisuutta kuin taas yksi härpätin lisää.JuHem kirjoitti:mutta monesti on joutunu arpomaan, että mikäs rajoitus tässä nyt onkaan...
Ja kai se vähän liikenneturvalisuuttakin lisäisi...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Ja sitten tarvitseekin vain napata valokuva 120 km/h kyltistä, printata se sopivan pienessä koossa ja teipata matolaatikon linssin eteen ja johan taas kulkee .dollarihymy kirjoitti:sellanen juttu ois kiva että auton keulassa ois kamera ja se tunnistas aina liikennemerkit jotka on nopeus merkkejä
#1970
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Nohnoh...äläs nyt suutu Enhän minä sitä etteikö jokaiselta joskus jää liikennemerkkejä huomaamatta mutta jos monesti tarvii arpoa niin täytyy ihmetellä että mitä siellä ratin takana tarvii säätää niin paljon ettei kerkeä niitä merkkejä huomata?JuHem kirjoitti:No hei haloo, ei siinä iltiksen selailun, sämpylän syömisen ja radion säätämisen aikana ehdi kaikkia pikkukylttejä katselemaan Onneksi meillä on kuitenkin liikenteessä haukankatseita, jotka tutkan lailla skannaavat koko ajan tietä ja pientareita, joilta ei jää mikään huomaamatta ja jotka eivät hetkeksikään siirrä katsetta tiestä (tai sitten ajavat vain tutuilla teillä, joiden nopeusrajoitukset ja paikallisen grillin mainoskyltitkin osaavat ulkoa silmät kiinni)rälläkkä kirjoitti:Keskity siihen ajamiseen niin ei tarvi arpoa. Lisää paljon enemmän liikenneturvallisuutta kuin taas yksi härpätin lisää.JuHem kirjoitti:mutta monesti on joutunu arpomaan, että mikäs rajoitus tässä nyt onkaan...
Ja kai se vähän liikenneturvalisuuttakin lisäisi...
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Ei suututa, mutta provoilevaan viestiin provoileva vastausrälläkkä kirjoitti:Nohnoh...äläs nyt suutu Enhän minä sitä etteikö jokaiselta joskus jää liikennemerkkejä huomaamatta mutta jos monesti tarvii arpoa niin täytyy ihmetellä että mitä siellä ratin takana tarvii säätää niin paljon ettei kerkeä niitä merkkejä huomata?
No monesti ja monesti. Oli huono sananvalinta, mutta muistan tällaisia tilanteita joskus tulleen.
Enemmän "suututtaa" tai lähinnä ihmetyttää miksi täällä pitää ensimmäisenä maalailla piruja seinälle (enkä nyt tarkoita sinua henkilökohtaisesti) ja liittää tuohon heti joku valtiovallan säätelemä nopeudenrajoitin. Mikä ettei se voi olla vain yksi ajamista helpottava varuste muiden joukossa, kuten vakionopeudensäädin tai lisävalot. Ne käyttää, jotka kokevat sen hyödylliseksi ja muut napsauttavat pois päältä. Kuten 9000CD23T:n laittamasta linkistä selviää, niin tämä on tosiaan jo mahdollista. Kalliimmista vehkeistä tietysti alkaa leviämään halvempiin. Seuraavaksi niitä varmaan laitetaan navigaattorien yhteyteen.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Kyllä suurimmat riskit ovat varmasti pimeys, eläimet ja kohtaaminen joita omalla kohdalla tulee vastaan.
Kun ajan kesäyönä tyhjällä moottoritiellä 200km/h olen kusipää, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaja, lapsentappaja kaahari vailla paikkaa yhteiskunnassamme...
... mutta kun ajan pilkkopimeässä, hirvien seassa, sivuuttaen vastaantulevaa liikennettä vain metrien päästä kohtaamisnopeuden ollessa n.200km/h, käytännössä sokeana ja en ehtisi tehdä mitään jos jotain odottamatonta tapahtuu. Tämä on laillista, joka päiväistä, normaalia ja 95% väestöstä pitää ylinopeutta tai vaikka tienpinnan liukkautta vaarallisempana asiana...
Vaihtoehdoista ei löydy täplää näille todellisille riskeille:
-Lisävalot/pimeänäkölaitteet
-Liikennesuunnittelu
Kun ajan kesäyönä tyhjällä moottoritiellä 200km/h olen kusipää, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaja, lapsentappaja kaahari vailla paikkaa yhteiskunnassamme...
... mutta kun ajan pilkkopimeässä, hirvien seassa, sivuuttaen vastaantulevaa liikennettä vain metrien päästä kohtaamisnopeuden ollessa n.200km/h, käytännössä sokeana ja en ehtisi tehdä mitään jos jotain odottamatonta tapahtuu. Tämä on laillista, joka päiväistä, normaalia ja 95% väestöstä pitää ylinopeutta tai vaikka tienpinnan liukkautta vaarallisempana asiana...
Vaihtoehdoista ei löydy täplää näille todellisille riskeille:
-Lisävalot/pimeänäkölaitteet
-Liikennesuunnittelu
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Kyllä jotkut autonvalmistajat panostavat pimeänäkölaitteisiin.....
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Osta uusi 9-5.dollarihymy kirjoitti:sellanen juttu ois kiva että auton keulassa ois kamera ja se tunnistas aina liikennemerkit jotka on nopeus merkkejä
Liikenteessä tulee aina kuolemaan porukkaa. Eikös tuossakin ole joissain tapauksissa kyse jonknlaisesta luonnonvalinnasta.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Alko-lukko. Pelastaisi mitä luultavammin ihmishenkiä.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Mieluummin idioottilukko: Autoon kiinteästi asennettu päättelykyky- etäisyydenarviointi ja reaktioaikatesti.
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Yksi on myös jännä juttu, nimittäin tuo ajolupa.
Työelämässä kun tarvitsee ajokortin, tulityökortin, sähkötyöturvallisuuskortin, ea-kortin, työturvallisuuskortin, kuvallisen henkilökortin, pitää tehdä selvitys työstä joka aamu, ennenkuin sitä lähtee tekemään, riskianalyysin työstä ja tarvittaessa vielä työlupa pitää erikseen anoa, tulityöluvat yms. ja valvojat työlle... ja joka päivälle yleensä vielä uudet luvat. Ja nuo kortit joutuu uusimaan 2-5vuoden välein. Pitää olla vaikka mitä suojaimia ja varotoimia. Ja tämä kaikki vaan sen takia että saa tehdä töitä.
Tuon rumban jälkeen tuntuu kieltämättä hieman oudolta, että yhden ajokokeen perusteella saan ajella Saabilla 50 vuotta, vaikka vähän näkö heikkeneekin ja reaktioajat kasvaa, liikennesäännöt muuttuvat ja riskit on huomattavasti suuremmat kuin ikinä työpäivän aikana ikinä...
Eli ajokokeen voisi uusia vaikka 10 vuoden välein.
Työelämässä kun tarvitsee ajokortin, tulityökortin, sähkötyöturvallisuuskortin, ea-kortin, työturvallisuuskortin, kuvallisen henkilökortin, pitää tehdä selvitys työstä joka aamu, ennenkuin sitä lähtee tekemään, riskianalyysin työstä ja tarvittaessa vielä työlupa pitää erikseen anoa, tulityöluvat yms. ja valvojat työlle... ja joka päivälle yleensä vielä uudet luvat. Ja nuo kortit joutuu uusimaan 2-5vuoden välein. Pitää olla vaikka mitä suojaimia ja varotoimia. Ja tämä kaikki vaan sen takia että saa tehdä töitä.
Tuon rumban jälkeen tuntuu kieltämättä hieman oudolta, että yhden ajokokeen perusteella saan ajella Saabilla 50 vuotta, vaikka vähän näkö heikkeneekin ja reaktioajat kasvaa, liikennesäännöt muuttuvat ja riskit on huomattavasti suuremmat kuin ikinä työpäivän aikana ikinä...
Eli ajokokeen voisi uusia vaikka 10 vuoden välein.
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Samaa mieltä. Tunnen ihmisiä jotka eivät ole ajaneet vuosiin ja eivät varmasti enää osaakkaan, mutta laillinen oikeus heillä tähän edelleen on. Samalla myös saataisiin kortit pois noilta ikäihmisiltä jotka kuvittelevat ajavansa hienosti, mutta samalla vaarantavat liikennettä.mursu kirjoitti:Eli ajokokeen voisi uusia vaikka 10 vuoden välein.
Tosin systeemi ei saa olla samanlaista rahastamista kuin tulityökortit ja muut, vaan se kortti tulee ottaa pois jos siltä näyttää.
#3834
Re: Liikenneturvallisuuden lisääminen
Näissä liikenneturvallisuuskeskusteluissa on mielestäni yleensä ihan väärä lähtökohta. Liikennekuolemien tiputtaminen pyöreään nollaan ei nimittäin ole millään mittarilla realistinen tavoite, joten siitä voitaisiin suosiolla luopua.
(Liikenne)kuolemat ovat aina valitettavia tapauksia, mutta niiden vähentämisen keinoja mietittäessä on silti hyvä pitää järki päässä ja suhteellisuudentaju mukana.
(Liikenne)kuolemat ovat aina valitettavia tapauksia, mutta niiden vähentämisen keinoja mietittäessä on silti hyvä pitää järki päässä ja suhteellisuudentaju mukana.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson