Millä ajat Saabin jälkeen?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Millä ajat Saabin jälkeen?

VAG
89
11%
Mercedes
65
8%
BMW
82
10%
Volvo
96
12%
Alfa Romeo
25
3%
Jaguar
23
3%
Saab
302
38%
Joku ranskalainen - mikä?
26
3%
Joku japanilainen - mikä?
39
5%
Joku muu - mikä?
57
7%
 
Ääniä yhteensä: 804

ZAP^
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 15:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja ZAP^ »

Unohdettu tuosta listasta Ford! :) Niitä työksenikin laittelen ja 2kpl omistan :saab: ja moottoripyöränlisäksi.
Saab 900Se Talladega 2.0T
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Yksi mikä kiinnostaisi, mutta varmaan jää hankkimatta on Jaguar XJR...
Korimallina jotenkin ajattoman tyylikäs omasta mielestä.
Seuraava oikeasti potenttiaalinen vaihtoehto olisi volkkarilta uudehko passat R36, tai sitten jos ei tarvitse kauhean tilavaa autoa, niin golf R32
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

OIZXXX kirjoitti:Volvo v40 2.0t classic aut. -04 On nyt saabin jälkeen, seuraava on taas saabi..
Tuo volvohan on kuin pulkka jota ei voi ohjata... varsinkin näin "talvella".. Mahtava vehe tuo kolkki menemään... Ja ettei menis ihan ohin niin: Volvo ja TAAS :saab: :D
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Luin taas SU:sta hieman päivän huonoja uutisia Saabia koskien ja ajauduin miettimään sitä mahdollista skenaariota että täytyy kymmenen vuoden päästä valita työsuhdeauto tai muutoin uudehko perheauto ja Saabin uusimmat vaihtoehdot ovat hieman vaille kymmenvuotiaita eli pitäisi valita jokin muu merkki. Nopealla mietinnällä on helppo sulkea järjestyksessä pois kaikki merkit lukuunottamatta näitä kahta:

BMW: vetää väärästä päästä, on saksalainen, ei ole ergonomisesti yhtä hyvä kuin Saab sekä on kalliimpi

Citroën: on Saabin tapaan kulkenut kiitettävästi omia polkujaan mutta nykyään yrittää olla turhan saksalainen eikä välttämättä edelleenkään ole Suomen oloihin loistava ratkaisu, luotettavuuden ollessa :?:

Miltäköhän HD-harrastajista tuntuisi jos Harley-Davidson menisi konkurssiin...luultavasti ~samalta kuin allekirjoittaneesta nyt. Ei ole yhtä hyviä vaihtoehtoja, on vain korvikkeita.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja kaseva »

En malta olla kommentoimatta uudemman kerran tässä ketjussa kun Rattivaihde kerran aloitti niin osuvasti;
Rattivaihde kirjoitti:BMW: vetää väärästä päästä, on saksalainen, ei ole ergonomisesti yhtä hyvä kuin Saab sekä on kalliimpi

Citroën: on Saabin tapaan kulkenut kiitettävästi omia polkujaan mutta nykyään yrittää olla turhan saksalainen eikä välttämättä edelleenkään ole Suomen oloihin loistava ratkaisu, luotettavuuden ollessa
BMW on mielenkiintoinen merkki ja olen jostain syystä ollut aina pro-BMW mutta yhtään ei ole ollut ajossa. Syyt lueteltu Rattivaihteen toimesta.

Citroën-merkkisiä kulkimia on ollut, on, ja tulee olemaan. Rattivaihteen mainitsemat ko. merkin saksalaisvaikutteet uudemmissa malleissa ovat johtaneet tilanteeseen, että taloudessa molemmat käyttöautot ovat Saabeja. Mitä tulee Suomen oloihin, niin C-tuote on häkellyttävän pätevä laite kaikessa muussa paitsi matkustamon lämmönjaossa ja lukkojen toiminnassa. Onneksi lämmityslaite on oikeasti niin tehokas, että sillä saa auki-asentoon jäätyneen ovimekanismin joko parkissa sulamaan tai viimeistään ennen kuin käsi väsyy pitämään ovea kiinni työmatkalla... Tosin kuskin varpaat on edelleen kohmeessa koska kaikki lämmin on mennyt sen oven ja ikkunoiden sulattamiseen. Tähän kun lisää kaikki ne pikkuominaisuudet, joiden vuoksi matka ei katkea vaan tekee siitä kokemuksen niin... Se on sitä persoonallisuutta, josta kuljin muistetaan!

edit: Totuuden nimessä täytyy jälleen kerran todeta, että kertaakaan Citroënilla matkaan lähtiessä ei ole käynyt mielessä "mahtaako päästä perille" tms. Aina on päässyt.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

BMW:llä, Citroenilla ja Saabilla on melko paljonkin yhteistä mikä voi selittää sitä että itsekin juuri näistä merkeistä olen enemmän kiinnostunut kuin muista: kaikilla on pitkältä periytyvä vetotapa jota puolustetaan loppuun asti (BMW takaveto 1927->, Citroen etuveto 1934->, Saab etuveto 1949->), kaikki suhteessa pieniä merkkejä jotka jossain vaiheessa liittoutuneet tavalla tai toisella (Citroen ja Saab ostettu konkurssin partaalta, BMW ostanut muita merkkejä vaikka sekin oli vähällä joutua M-B:n haltuun) ja tärkeimpänä kaikilla on ollut jokin jatkuva teema autoissaan, BMW:llä urheilullisuus ja ajettavuus sekä muotoilu (ja jossain määrin ergonomia), Saabilla turvallisuus ja ergonomia sekä turbo, Citroenilla hydrayliset jousitukset ym. omaperäiset ratkaisut. Tähän verrattuna esim. Audilla ja Peugeotilla on ollut erilaisia suunnanvaihdoksia melko paljon.

Myös se yhdistää kaikkia kolmea merkkiä että kaikki ovat olleet jossain vaiheessa melko pahassa pulassa (BMW toisen maailmansodan jälkeen ja 50-60-lukujen vaihteessa, Citroen 60-70-lukujen vaihteessa ja Saab 80-90-lukujen vaihteessa sekä nyt) ja että sekä Saab että BMW ovat alunperin lentokonevalmistajia. :D Lisäksi kaikilla on ollut jokin vaihe jolloin tehdyistä autoista en itse välitä niin paljoa kuin muista: BMW:llä 80-luku ja 90-luvun alku (pahimmat amisbemarit), Citroenilla 90-luku ja 2000-luvun alku (ZX, Xantia, Saxo...) ja Saabilla 90-luku (NG900, OG9-3).

Edit: taidan kirjoittaa kirjan aiheesta BMW Citroen ja Saab.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Timon »

Rattivaihde kirjoitti:Edit: taidan kirjoittaa kirjan aiheesta BMW Citroen ja Saab.
Joko voi tehdä varauksen opuksesta? :mrgreen:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Timon kirjoitti:Joko voi tehdä varauksen opuksesta? :mrgreen:
Valitettavasti ei, kirjailijalle tulisi muutoin paineita. Katsotaan uudestaan ~2020 :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5383
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja VKe »

eiku sittenki Volvolla :? ...

Ai miksi, no se on kai eniten "skandinaavisin" merkki, mitä se sit ikinä tarkoittaakaan...?
Sininen Saab 9-3, '99
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Näköjään VAG.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Keskimäärin 14 vuoden ikäisinä on noita Saabeja tullut hankittua, että joka tapauksessa pitkälle 2020-luvulle pärjää. Ja varmaan 2030-luvullekin, kun hiukan venyttää käyttöikiä pidemmiksi.

Tuotantoon uudelleenkäynnistymisestä en enää haaveksi, koska esim. Saab Sonettiksi tai 900 Aeroksi rebadgetetty Flatus Proton tjsp ei kuitenkaan herättäisi luottamusta minussa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Pitääpä päivittää omaa kantaa tässä asiassa varsinkin kun/jos Saabista ruvetaan vääntämään jotakin missä pysyy ennallaan korkeintaan tehdas ja nimi. BMW:n uusia malleja (5 ja 1) tuli katseltua hieman lähemmin kun käytettiin työ-Daciaa huollossa, ja ne olivat kyllä huomattavasti vähemmän innostavan näköisiä ja oloisia kuin tv-ohjelmista ja valokuvista olin päätellyt. Lisäksi hinnoittelu on melko taivaissa Saabin hintoihin tottuneelle. Ei saksalaisuutta taida saada autosta lyömälläkään pois...

Näin päästään sitten sellaiseen tilanteeseen, että jos nyt pitäisi hankkia uusi auto niin kävisin koeajamassa Citroen C5:n ja Mazda 6:n ja sitten koeajon perusteella päättäisin näiden kahden väliltä. Mazda vaikuttaa olevan ihan kohtalaisen yhtenäisellä linjalla autojensa suhteen, toisin kuin useimmissa japanilaisissa uuden mallin korvatessa vanhan uudessa on säilytetty vanhan hyvät puolet ja parannettu huonoja, eikä vain tehty täysin erilaista uusine vikoineen. Nykyinen C5 puolestaan on erittäin hyvännäköinen, ilmeisesti poikkeuksellisen luotettava, ainakin hydrajousituksella erittäin mukava, erilainen ja halpa. Citroenin kohdalla voi kyllä tilanne muuttua, esimerkiksi uusi C4 on turhan konservatiivinen vanhaan verrattuna, mutta aika näyttää.

Ainakin omasta mielestäni nykytilanteessa, kun Saab on viime vuodet ollut jossain premiumien ja keskihintaisten välimaastossa, ja Citroen sekä varsinkin Mazda puolestaan siirtyneet ehkä hieman ylemmäs, nuo kaksi ovat paljon luontevampia valintoja kuin mikään joukosta Audi-BMW-MB-Volvo...

Tämä nyt on tietysti täysin teoreettista kaikin puolin mutta yksi autoharrastuksen osa-alue kai tämä joskus-tulevaisuudessa-autoista haaveilukin on. :D Käytännössä tällä hetkellä ja luultavasti pitkälle tulevaisuudessakin vastaus otsikon kysymykseen on Saab, ja jos tehdas ei ala tekemään uusia Saabeja niin siinä vaiheessa kun alla on NG9-3 ja tarvitaan uudempaa/tulee työsuhdeauton hankinta eteen tms. pitää ruveta harkitsemaan noiden kahden edellämainitun väliltä, ellei sitten tuossa välillä tapahdu jotain dramaattista merkkien muutoksia tai vastaavia (jolloin pääsisin taas miettimään näitä :mrgreen: )...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Autonvaihto oli taas edessä joten kävin läpi usean 9-5:n, C5:n, E60:n, 9-3:n, ja lopputulemana päädyin 9-3 TTiD:n. Ajan siis Saabin jälkeen Saabilla. Vaikka kieltämättä C5 tarjosi kyllä aikas hyvää kyytiä... :?
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
KnottyEme
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Touko 03, 2012 18:48
Paikkakunta: Joensuu

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja KnottyEme »

kaseva kirjoitti:Autonvaihto oli taas edessä joten kävin läpi usean 9-5:n, C5:n, E60:n, 9-3:n, ja lopputulemana päädyin 9-3 TTiD:n. Ajan siis Saabin jälkeen Saabilla. Vaikka kieltämättä C5 tarjosi kyllä aikas hyvää kyytiä... :?
Onhan noissa sitikoissa pehmee kyyti mutta niin kun vanha sananlasku sanoo "kahen viivan välissä ei oo kun vikaa" :)

Saabin jälkeen ei ole muita vaihtoehtoja kun HJ tai LJ toyota, ärsyttää se jokatalvinen kikkailu kun ei aina pääse autolla sinne minne haluais sillä mennä. :D
-93 9000 CSE 2,0t Matalapaine.
Ajoneuvojen ohjelmoinnit Itä-Suomessa, myös kuorma-autot,traktorit ja veneet.
emppu@jlpower.fi
http://jlpower.fi/
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Duunikaverilla oli aikoinaan ollu rivakkaliikkeinen 9000:nen, mutta nykysin ajelloo ranskiksella... 8O :roll: :? Mihin lie piäsä iskeny, ku semmosen valinnan tehny :D Sano jotta vahingossa tuli vaihettuu.

Itestä en tiiä.. jos ei saabi nii suattaa olla joku rippeeliikkeine volovo.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vastaa Viestiin