Mutta on tässä nastojen kanssa rouhimisessa etunsa. Esim., kun ajaa tietä jossa tien pintaa muuttuu jäiseksi, muuttuu myös renkaan ääni hiljaisemmaksi.Fundamental kirjoitti:Ihan pahaa tekee aina kuunnella kun suurimman osan talvea porukka rouhii kuivilla teille piikkeineen..
kitkat vai nastat ja miksi?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
Mutta ettekös te juuri rouhi niillä nastoilla ne jäät poisdimebak kirjoitti:Mutta on tässä nastojen kanssa rouhimisessa etunsa. Esim., kun ajaa tietä jossa tien pintaa muuttuu jäiseksi, muuttuu myös renkaan ääni hiljaisemmaksi.Fundamental kirjoitti:Ihan pahaa tekee aina kuunnella kun suurimman osan talvea porukka rouhii kuivilla teille piikkeineen..
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Näihän me juuri tehdäänkinFundamental kirjoitti:Mutta ettekös te juuri rouhi niillä nastoilla ne jäät poisdimebak kirjoitti:Mutta on tässä nastojen kanssa rouhimisessa etunsa. Esim., kun ajaa tietä jossa tien pintaa muuttuu jäiseksi, muuttuu myös renkaan ääni hiljaisemmaksi.Fundamental kirjoitti:Ihan pahaa tekee aina kuunnella kun suurimman osan talvea porukka rouhii kuivilla teille piikkeineen..
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Kitka-miehet voivat pitää "meitä" aurauskalustona.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
On se ihan totta, että jos kaikki ajaisivat kitkoilla niin tiet ja varsinkin risteykset olisivat ihan armotonta peiliä suuren osan talvesta. Itse pidän kitkarenkaista sillä niiden pito on huonoimmillaankin riittävä ja tietyissä oloissa nastaa parempi. Mukavuus ja hiljaisuus ovat kuitenkin etusijalla!
Pari talvea sitten vedettiin jääradalla '83 Fiesta 1.3 Nokian Q kitkoilla vs.
'00 Passat V6 4motion Hakkis2 nastoilla. Fiesta oli kierrosajoissa ylivoimainen vaikka kuskiakin vaihdeltiin.
Pari talvea sitten vedettiin jääradalla '83 Fiesta 1.3 Nokian Q kitkoilla vs.
'00 Passat V6 4motion Hakkis2 nastoilla. Fiesta oli kierrosajoissa ylivoimainen vaikka kuskiakin vaihdeltiin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Nastat.
Kitkoilla en ole päässyt kertaakaan vielä kunnolla jäätyneessä risteyksessä liikkeelle..
Ei ne nastatkaan kesää tuo tuossa tilanteessa, mutta niillä sentään on hankalempi jäädä jumiin lievässä ylämäessä olevaan risteykseen.
Pääteitä ja kaupungissa porhallettaessa varmaan kitkat on ihan ok, mutta kun lähdetään "maaseudulle", niiden huonot puolet tulevat enemmän esiin.
Kitkoilla en ole päässyt kertaakaan vielä kunnolla jäätyneessä risteyksessä liikkeelle..
Ei ne nastatkaan kesää tuo tuossa tilanteessa, mutta niillä sentään on hankalempi jäädä jumiin lievässä ylämäessä olevaan risteykseen.
Pääteitä ja kaupungissa porhallettaessa varmaan kitkat on ihan ok, mutta kun lähdetään "maaseudulle", niiden huonot puolet tulevat enemmän esiin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Nastat.
Ennakkoluulot kitkoihin. Nastat tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta kaikissa olosuhteissa. Toisaalta mulle on aivan sama kumpia ilmapalloprofiilipulleroita talven yli on pyöritettävä vaikka nastat rapistaa ja enempi metelöikin. Talvirengaskausi on joka tapauksessa ihan suolesta, joten ajamisen ilo on siltä osin muutenkin pilalla. En siis kaipaa kitkojen mukavuutta.
Ennakkoluulot kitkoihin. Nastat tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta kaikissa olosuhteissa. Toisaalta mulle on aivan sama kumpia ilmapalloprofiilipulleroita talven yli on pyöritettävä vaikka nastat rapistaa ja enempi metelöikin. Talvirengaskausi on joka tapauksessa ihan suolesta, joten ajamisen ilo on siltä osin muutenkin pilalla. En siis kaipaa kitkojen mukavuutta.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Kitkat. Ei tykkää nastarenkaiden äänestä, enkä usko nastojen kestävän yhtä talvea kauemmin. (ennakkoluuloja)
Melko paljon olen kitkoilla ajanut, kelvollisilla ja huonoilla, nastoilla vain hyvin huonoilla (autojen mukana tulleilla), eikä ne huonot nastat ainakaan paremmin toimineet...
Huonoilla nastoilla ihmettelin aikoinaan n.50km lähdön jälkeen, satasen vauhdissa, upeassa nelipyöräluisussa (900EMS -80), että on se tie edelleen hiton liukas, kun ei alussa meinannut saada sitä satasta lasiin...
Huonoilla kitkoilla käytin monta kertaa penkat jarruna kun pitoa ei ollu nimeksikään, onneks saab kestää (900i -88 )... Renkaan kuviointi oli kuin kesärenkaassa, mutta kitkarenkaina ne ostin...
Nokian NRV:t EI toimi kitkarenkaina, eteenkään peilijäällä (9-3SE -99)...
Melko paljon olen kitkoilla ajanut, kelvollisilla ja huonoilla, nastoilla vain hyvin huonoilla (autojen mukana tulleilla), eikä ne huonot nastat ainakaan paremmin toimineet...
Huonoilla nastoilla ihmettelin aikoinaan n.50km lähdön jälkeen, satasen vauhdissa, upeassa nelipyöräluisussa (900EMS -80), että on se tie edelleen hiton liukas, kun ei alussa meinannut saada sitä satasta lasiin...
Huonoilla kitkoilla käytin monta kertaa penkat jarruna kun pitoa ei ollu nimeksikään, onneks saab kestää (900i -88 )... Renkaan kuviointi oli kuin kesärenkaassa, mutta kitkarenkaina ne ostin...
Nokian NRV:t EI toimi kitkarenkaina, eteenkään peilijäällä (9-3SE -99)...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Ei mutta ei. Just huomasin, että olen karttanut kitkoja ja vähän puhunut niistä lokaa. No, itsellä Hakkapeliitta 2 Nokialaiset, niissähän on yhdistetty nasta- ja kitkarengas ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Toisessa autossa on "nastanastarenkaat" ja toisessa "kitkanastarenkaat".
Jälkimmäisistä on neljäsosa nastoista pois, kun ovat sitä Vahinkopalvelun Hakkis4-scrap-sarjaa. Pitävät kuitenkin todella hyvin, emäntäkään ei tahdo saada sutimaan satkua, vaikka kytkimen nostot on ajo-oppilaalla joskus äkäisiä.
...niinniin, satku on laiska, tiedetään, mutta sivupito on myös erinomainen.
Nastojen puolella kuitenkin toistaiseksi.
Jälkimmäisistä on neljäsosa nastoista pois, kun ovat sitä Vahinkopalvelun Hakkis4-scrap-sarjaa. Pitävät kuitenkin todella hyvin, emäntäkään ei tahdo saada sutimaan satkua, vaikka kytkimen nostot on ajo-oppilaalla joskus äkäisiä.
...niinniin, satku on laiska, tiedetään, mutta sivupito on myös erinomainen.
Nastojen puolella kuitenkin toistaiseksi.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927