kitkat vai nastat ja miksi?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

kitkat vai nastat ja miksi?

kitkat
23
21%
nastat
88
79%
 
Ääniä yhteensä: 111

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Fundamental kirjoitti:Ihan pahaa tekee aina kuunnella kun suurimman osan talvea porukka rouhii kuivilla teille piikkeineen..
Mutta on tässä nastojen kanssa rouhimisessa etunsa. Esim., kun ajaa tietä jossa tien pintaa muuttuu jäiseksi, muuttuu myös renkaan ääni hiljaisemmaksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Kitkat. Etelässä ei niin jäisiä teitä, että kitkoilla pärjää hyvin + pitää hyvin lumessa ja loskassa + ovat hiljaisemmat ja pehmeämmät ajaa mielestäni.

SSAero
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

dimebak kirjoitti:
Fundamental kirjoitti:Ihan pahaa tekee aina kuunnella kun suurimman osan talvea porukka rouhii kuivilla teille piikkeineen..
Mutta on tässä nastojen kanssa rouhimisessa etunsa. Esim., kun ajaa tietä jossa tien pintaa muuttuu jäiseksi, muuttuu myös renkaan ääni hiljaisemmaksi.
Mutta ettekös te juuri rouhi niillä nastoilla ne jäät pois ;)
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Fundamental kirjoitti:
dimebak kirjoitti:
Fundamental kirjoitti:Ihan pahaa tekee aina kuunnella kun suurimman osan talvea porukka rouhii kuivilla teille piikkeineen..
Mutta on tässä nastojen kanssa rouhimisessa etunsa. Esim., kun ajaa tietä jossa tien pintaa muuttuu jäiseksi, muuttuu myös renkaan ääni hiljaisemmaksi.
Mutta ettekös te juuri rouhi niillä nastoilla ne jäät pois ;)
Näihän me juuri tehdäänkin :P
Kitka-miehet voivat pitää "meitä" aurauskalustona.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

On se ihan totta, että jos kaikki ajaisivat kitkoilla niin tiet ja varsinkin risteykset olisivat ihan armotonta peiliä suuren osan talvesta. Itse pidän kitkarenkaista sillä niiden pito on huonoimmillaankin riittävä ja tietyissä oloissa nastaa parempi. Mukavuus ja hiljaisuus ovat kuitenkin etusijalla!

Pari talvea sitten vedettiin jääradalla '83 Fiesta 1.3 Nokian Q kitkoilla vs.
'00 Passat V6 4motion Hakkis2 nastoilla. Fiesta oli kierrosajoissa ylivoimainen vaikka kuskiakin vaihdeltiin.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Jos jään pidemmäksi aikaa tänne etelä -Suomen lämpöön niin ostan seuraavaksi kitkat. Mutta lapissa ajelen mieluummin nastoilla.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

En äänestä!!

8O :D

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Nastat.
Sen verran tulee ajeltua "syrjäisillä" pikkuteillä, joita ei aina aurata viimeisen päälle, etten ole kitkoihin uskaltanut vaihtaa. Jotenkin siitä nastojen ropinasta tulee turvallinen olo 8)
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Nastat.

Kitkoilla en ole päässyt kertaakaan vielä kunnolla jäätyneessä risteyksessä liikkeelle..

Ei ne nastatkaan kesää tuo tuossa tilanteessa, mutta niillä sentään on hankalempi jäädä jumiin lievässä ylämäessä olevaan risteykseen.

Pääteitä ja kaupungissa porhallettaessa varmaan kitkat on ihan ok, mutta kun lähdetään "maaseudulle", niiden huonot puolet tulevat enemmän esiin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Kitkat, ei ne nastat pysy kuitenkaan kiinni.
STCF #3
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Nastat.
Ennakkoluulot kitkoihin. Nastat tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta kaikissa olosuhteissa. Toisaalta mulle on aivan sama kumpia ilmapalloprofiilipulleroita talven yli on pyöritettävä vaikka nastat rapistaa ja enempi metelöikin. Talvirengaskausi on joka tapauksessa ihan suolesta, joten ajamisen ilo on siltä osin muutenkin pilalla. En siis kaipaa kitkojen mukavuutta.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kitkat. Ei tykkää nastarenkaiden äänestä, enkä usko nastojen kestävän yhtä talvea kauemmin. (ennakkoluuloja)

Melko paljon olen kitkoilla ajanut, kelvollisilla ja huonoilla, nastoilla vain hyvin huonoilla (autojen mukana tulleilla), eikä ne huonot nastat ainakaan paremmin toimineet...

Huonoilla nastoilla ihmettelin aikoinaan n.50km lähdön jälkeen, satasen vauhdissa, upeassa nelipyöräluisussa (900EMS -80), että on se tie edelleen hiton liukas, kun ei alussa meinannut saada sitä satasta lasiin...

Huonoilla kitkoilla käytin monta kertaa penkat jarruna kun pitoa ei ollu nimeksikään, onneks saab kestää (900i -88 )... Renkaan kuviointi oli kuin kesärenkaassa, mutta kitkarenkaina ne ostin...

Nokian NRV:t EI toimi kitkarenkaina, eteenkään peilijäällä (9-3SE -99)...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei mutta ei. Just huomasin, että olen karttanut kitkoja ja vähän puhunut niistä lokaa. No, itsellä Hakkapeliitta 2 Nokialaiset, niissähän on yhdistetty nasta- ja kitkarengas :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
juike
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:40
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja juike »

Nastat jäällä tääl kuiteski suurimmaks osaks ajellaan... Tosin eipä mulla oo kokemusta noista kitkoista
:roll:
Juha 1811

Ford Galaxy 2.2TDCI Perheenkuljetin
9-5 Aero -05
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Toisessa autossa on "nastanastarenkaat" ja toisessa "kitkanastarenkaat".

Jälkimmäisistä on neljäsosa nastoista pois, kun ovat sitä Vahinkopalvelun Hakkis4-scrap-sarjaa. Pitävät kuitenkin todella hyvin, emäntäkään ei tahdo saada sutimaan satkua, vaikka kytkimen nostot on ajo-oppilaalla joskus äkäisiä.

...niinniin, satku on laiska, tiedetään, mutta sivupito on myös erinomainen.
Nastojen puolella kuitenkin toistaiseksi.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Vastaa Viestiin