Hidastetöyssyt tarpeen vai tarpeettomia?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Hidastetöyssyjä:

Äänestys päättyi To Marras 25, 2004 07:41

tarvitaan lisää
19
30%
ei tarvita lisää
15
24%
ei tarvita ollenkaan
29
46%
 
Ääniä yhteensä: 63

Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kyllä niitä on nyt aikalailla tarpeeksi, mutta kyllä itseä ainakin pistää v*ttumaan enemmän päällystevauriot kun mätkäyttää toista sataa sellaiseen kohtaa pimeällä, hidasteista yleensä kerrotaan aikasemmin ja niillä teillä ei tosin päästä toista sataa ajamaan, paitsi ihmemiehet :wink:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Turbo16 kirjoitti:Kyllä niitä on nyt aikalailla tarpeeksi, mutta kyllä itseä ainakin pistää v*ttumaan enemmän päällystevauriot kun mätkäyttää toista sataa sellaiseen kohtaa pimeällä, hidasteista yleensä kerrotaan aikasemmin ja niillä teillä ei tosin päästä toista sataa ajamaan, paitsi ihmemiehet :wink:
toi on kyl totta...kaameis kunnos täälpäin jotkut tiet. jopa 60km/h tekee pahaa mennä joistain kohdista....täälläkin oli tuos yks sellanen painauma tiessä niin auto vaan heilahti kun siitä meni, valtion viisaat miehet päättivät et se paikataan. se paikattiin aivan päin metsää ja nyt siitä mennäänkin sit räminällä yli :evil:
BMW 525iA Touring Executive
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Onhan niistä hyötyä ainakin periaatteessa. Itse olen ihan tyytyväinen että muksujen päiväkodin edessä on hidaste, hillitsee hieman nopeuksia pitkällä suoralla ja 40:n alueella. Tosin mitä olen katsellut ajosuorituksia juuri tuossa päiväkodin edessä niin ei sillä töyssyllä ole väliä jos on ÄO ja kengännumero samaa luokkaa. Linja-autot ja jakeluautot vetävät töyssyyn kuin jokela poriin, paunun kuskeilla on ilmeisesti kisa siitä kuka ensinnä saa tehtyä bussiinsa telin taakse, eikä henkilöautokuskeissakaan juuri sen fiksumpaa väkeä näytä olevan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Hyödyllisiä koulujen ja tarhojen läheisyydessä. Viikko sitten olin hakemassa tytärtäni koulusta ja ajoin hiljaa hidasteen yli. Siitä takanatuleva hermostui niin että ampaisi ohi vauhdilla. Alueella 40km/h rajoitus ja 2 suojatietä koulun vieressä. Joskus ois kiva olla poliisi. Näin Tapiolassa.
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Valitettavasti hidastetöyssyjä rakennetaan ja tullaan rakentamaan vielä joka pitäjään! Liikenteelliset asiat pitäisi ottaa huomioon jo kaavavaiheen esisuunnittelussa, näin ei valitettavasti ollut 50v sitten eikä ole vielä tänä päivänäkään.
Itse pyrin suunnittelemaan töyssyn tarvittaessa sellaiseksi, että siinä joutuu todellakin hiljentämään vauhtia alle nopeusrajoitusten...muutoin sen toiminnallisuus ei ole mielestäni perusteltua ( vrt. kesä- ja talviolosuhteet ).
Varsinkin asfaltista tehtyjen töyssyjen ongelmana on suuret deformaatiot. Lisäksi työteknisesti ( rakentamisen tarkkuus, kadun geometria ) töyssyt on vaikea saada samanlaisiksi.
Olisi mielenkiintoista saada tutkimustietoa, miten nopeudet alenesivat kaduilla, jos töyssyjen tilalle laitettaisiin liikennevalvontakamera isojen teiden tyyliin...??
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

9-3Tid kirjoitti: Olisi mielenkiintoista saada tutkimustietoa, miten nopeudet alenesivat kaduilla, jos töyssyjen tilalle laitettaisiin liikennevalvontakamera isojen teiden tyyliin...??
mielenkiintoinen idea. kyllä siitä meteli nousisi jos taajamiin pystytettäisiin tuollaisia kameroita.

kameroiden vaikutusta en aliarvioi, eilen ajaessani hyvinkäältä nummelaan, jouduin köröttelemään pitkän jonon perässä seitsemääkymppiä koko matkan. nopeusrajoitus on 80. tielle on juuri laitettu valvontakamerat. kukaan ei uskalla ohittaa seitsemääkymppiä ajavaa, koska turvallista ohitusta on vaikea tehdä ylittämättä kahdeksan kympin vauhtia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Töyssyt ovat syvältä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Espoon keskustassa on valmistunut kesän jälkeen tietyö, kyse on pätkästä jolla päästään Finnoontieltä (Muuralan Esson kohdalta) K-Raudalle, olisiko pätkällä jopa 500m pituutta. Ja nyt kun tie on viimeinkin oikaistu, laitettu hyvät kevyen liikenteen väylät, niin sinne on rakennettu ei yhdet, ei kahdet vaan kolmet töyssyt! Pikkumatka, joka ennen sujui ns. normaalisti on pelkkää *elvetin vedättelyä 1-2 -vaihteilla!!! :evil:

Liikenteen sujuvuus ei enää ilmeisesti ole minkäänlainen kriteeri Espoossa, kaikilla vähänkään pienemmillä teillä on enää harvoja pätkiä ilman töyssyjä. Kyllä teki hyvää, kun Aero on muutenkin matala ja talvirenkaat 185-sarjalaisia 195:en sijaan.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Ite en tue, jokin muu ratkaisu pitäisi löytää hidastamaan vauhtia. Sen verran huonoja kokemuksia mokomista möllyköistä :oops:
STCF #3
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Speedou kirjoitti:Ite en tue, jokin muu ratkaisu pitäisi löytää hidastamaan vauhtia. Sen verran huonoja kokemuksia mokomista möllyköistä :oops:
Siitä että jokin muu ratkaisu olisi parempi ovat kaikki varmasti liikuttavan yksimielisiä. Eivät nuo kenenkään, varsinkaan aurakuskin, elämää tee helpommaksi. Ikäväkyllä toistaiseksi taitaa olla helpompaa ja halvempaa valaa asfalttia tai betonia tiehen kuin järkeä autoilijoiden päähän.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

lucaf kirjoitti: mielenkiintoinen idea. kyllä siitä meteli nousisi jos taajamiin pystytettäisiin tuollaisia kameroita.

kameroiden vaikutusta en aliarvioi, eilen ajaessani hyvinkäältä nummelaan, jouduin köröttelemään pitkän jonon perässä seitsemääkymppiä koko matkan. nopeusrajoitus on 80. tielle on juuri laitettu valvontakamerat. kukaan ei uskalla ohittaa seitsemääkymppiä ajavaa, koska turvallista ohitusta on vaikea tehdä ylittämättä kahdeksan kympin vauhtia.
Tuossa Hyvinkään keskustassahan on kameravalvonta...

Mun puolesta hidastetöyssyt voidaan myydä ruotsalaisille :wink:
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jussi kirjoitti:Siitä että jokin muu ratkaisu olisi parempi ovat kaikki varmasti liikuttavan yksimielisiä. Eivät nuo kenenkään, varsinkaan aurakuskin, elämää tee helpommaksi. Ikäväkyllä toistaiseksi taitaa olla helpompaa ja halvempaa valaa asfalttia tai betonia tiehen kuin järkeä autoilijoiden päähän.
Täysin totta, mutta oltaisiin sitten tarpeeksi kauan ilman :roll:
STCF #3
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Niiden pitäisi olla jollain tavalla moottoroituja.
Ne voisi esim. päiväsaikaan nousta käyttötilaan (eli töyssyksi) ja muuten olla maan tasalla lattana.
Eihän tuommonen voi olla "mahdollista", kuhan leikittelen ajatuksella.
Tarpeellisia ne on kumminkin sopivassa suhteessa.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

ei todellakaan tarvita lisää. Ja onneks tää talvi nyt vähän loiventaa niitä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Kaikki hidastetöyssyt pitäisi muuttaa Gaussin käyrän muotoisiksi. Tällaisia on muutama lähellä kotiani. Niihin on hauska aina kiihdyttää, kun auto melkein hyppää ilmaan.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ja tosiaan kun ei varoiteta töyssyistä asianmukaisesti, niin paukahtaa wanhuksen pellistä iskari läpi :evil:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin