Täytyykö Saabistin osata ruotsia?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Täytyykö Saabistin osata ruotsia?

Ei tarvitse!
86
58%
Kyllä, kuuluu muutenkin yleissivistykseen.
52
35%
Jos Saab:bi on yli 15v niin siitä on etua.
6
4%
Jos Saab:bi on yli 20v niin siitä on etua.
0
Ei ääniä
Jos Saab:bi on yli 25v niin siitä on etua.
4
3%
 
Ääniä yhteensä: 148

Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Jussi kirjoitti:
Aerochick kirjoitti:Rikssvenska on aina hyödyllistä osata. Toinen kotimainen eli rannikkosvenska on täysin turha. Käsittämätöntä mitä urpoilua opetussuunnitelman kanssa on sovellettu. Blääh.

Anteeksi vaan, rannikko"ruotsalaiset".. :oops:
Koulussa tavoitteena on oppia toinen kotimainen kieli... riikinruotsi ei ole kotimainen kieli. Samoin yliopistotasolla ns virkamiesruotsin tavoitteena on kyetä kotimaassa kommunikoimaan molemmilla kotimaisilla valtakielillä, ei suinkaan Ruotsissa ruotsalaisten kanssa.

Hyvin tuolla rantaruotsilla ruotsalaisten kanssa selviää. Tärkeintä kuitenkin on ymmärtää ja tulla ymmärretyksi.
Niin, tarkoitinkin sitä että kielen voisi hyvinkin vaihtaa siihen rikssvenskaan semi-suomiruotsista. Koska toisella kotimaisella kielellä ei ole enää pakollista palvella asiakkaita kuin valtion leivissä, voisi hienosäätöä harjoittaa hieman. MINÄ kun kokisin asian tällä tavalla.

Mutta den är så v*tun kiva juttu att vi har så många olika mielipiteitä. :wink:
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

EI TODELLAKAAN - monetkohan japanilaisella autolla ajavat osaavat japania?
Kipsu
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 19:51

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jope kirjoitti:Mä oon miettinyt, että vois mennä iltalukioon aineopiskelijaksi kertaamaan ruotsin taitojani.. Sivistys on rikkaus, valitettavasti en kouluaikoinani tuota ymmärtänyt. :-)
Mää omaksuin tuon näkökohdan vasta viimeisenä lukio vuotena. Ruotsin numerot oli aiemmin ollu nelosia ja viitosia. Kolmosluokalla tuli kuutosta ja seiskaa. Lopulta kirjoitin C:n (melkein M), ja vapaaehtoisesta puhekokeesta tuli 3:sen arvoinen diplomi (asteikko 0-5)!!! :wink:
Bob kirjoitti:EI TODELLAKAAN - monetkohan japanilaisella autolla ajavat osaavat japania?
Tjaa, kyllä mä luulen että täällä Vantaalla aika monet!
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Dunkelblau123 kirjoitti:Mää omaksuin tuon näkökohdan vasta viimeisenä lukio vuotena. Ruotsin numerot oli aiemmin ollu nelosia ja viitosia. Kolmosluokalla tuli kuutosta ja seiskaa. Lopulta kirjoitin C:n (melkein M), ja vapaaehtoisesta puhekokeesta tuli 3:sen arvoinen diplomi (asteikko 0-5)!!! :wink:
Heh, mä en tehnyt ruotsin läksyjä varmaan kertaakaan seiskaluokan jälkeen ja vetäsin kylmiltäni YO-kokeesta C:n.. :-)

Istuin kyllä kaikki tunnit läpi, mutta eipä jaksanut panostaa yhtään.

Nyt vois vähän ottaa takaisin, ärsyttää kun en oikein pysy perässä, kun tekee noiden ruotsalaisten kanssa kauppaa.. Kauhean nopeita puhujia.

Itse saan kyllä asiani läpi tällä vähäiselläkin sanavarastolla, mitä on vielä jäljelle jäänyt. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Ei sitten herneitä nenään, mutta homot osaa ruotsia. Ite opiskelin 6 vuotta lukiota toisen kotimaisen vuoksi.
Muuten tuntuis pahalta mutta onneks yhteiskunta sai minusta tukipilarin tukemaan ruotsin kielen opetusta. Tässä olen oikea ruotsin kielen osaaja ja luon suhteet ruotsin ja Suomen välille ja saa Suomen uuteen nousuun. Kyllä on sitten hieno olo kun pystyn luomaan tätä yhteenkuuluvutta näin naapurimaiden kesken.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Heh, ei herneitä nenään, mutta haukunpa teitä kaikkia homoiksi!

No, eipä järkyttänyt minun maailmankuvaani, periaatteessa olen samaa mieltä - pakkoruotsia ei Suomeen tarvittaisi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

9-5T kirjoitti:
potkuhousu kirjoitti:eikös jokainen ole sitä koulussa opiskellut..
Osaaminen ja opiskelu ei liity toisiinsa :oops:
Yhdyn tähän
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Olisihan se varmasti bonusta mutta ei mikään välttämättömyys. Suomenkielinen ohjekirja on ainakin ysisatkussa selvästi heikompi kuin ruotsinkielinen.

Se miten suomen kielisota tulee päättymään tiedetään varmuudella mutta tämänkin sodan eräs ilmiö on se, opetetaanko suomenruotsia vai naapurin perus ruotsia(sielläkin monia murteita).

Peruskoulun opettaja oli ehdoton siinä, että opetetaan suomenruotsia, mutta ammattikorkeakoulussa linja on taas, että ehdottomasti alkuperäistä ruotsia eikä "virheellistä" paikallista.

Noh 1 kurssi pitää vielä huijata läpi täysin kieltä osaamatta, sen jälkeen en puutu ruotsinkieleen muuta kuin vaaliuurnan kautta.
Kipsu
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 19:51

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jos tuota pitää vielä opettaa suomen koulujärjestelmässä kauankin niin omien kokemusten pohjalta kannatan ruotsin ruotsin opettamista.

Nykyään suomen ruotsalaisiset osaavat suomea tarpeeksi hyvin ja jos homma ei toimi niin opetelkoon lisää. Todellisiin kauppasuhteisiin ja liike-elämän tilanteisiin oikea ruotsi valmentaa paremmin.

Nyt siis ei ollut puhe seurapiirikeskustekuista.
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

8 vuotta tuli koulussa opiskeltua ruotsia. Voin väittää ymmärtäväni kohtuullisen hyvin, mutta ruotsin puhumisesta ei tule yhtään mitään. Norjankieltä on tullu ruotsalaisten kanssa puhuttua ja asiat on useinmiten selvitetty.

Hauskana yksityiskohtana voinen kertoa, että oli kerranmuinoin palaveri työpaikalla (norjaksi tietenkin, norjassa). Palaverin jälkeen tuli pari ruotsalaispojankloppia kyselemään multa, että mitä se sano. Siinä sitten jouduin niille selittämään uudestaan norjaksi samat asiat. Ymmärtääkseni tulin ymmärretyksi. :D
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Täällä päin suomea oon viimeeksi tarvinnut ruåtsin osaamista lukiossa....
Kuva
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Nää, nödvändigt är det ju inte!

Men visst har man nytta av det att man ändå kan också svenska...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Dunkelblau123 kirjoitti:
Bob kirjoitti:EI TODELLAKAAN - monetkohan japanilaisella autolla ajavat osaavat japania?
Tjaa, kyllä mä luulen että täällä Vantaalla aika monet!
Holy sh*t! Sä joudut asumaan japskituningsivistyksen kehdossa. Otan osaa.:wink:

Eikä ne sitäpaitsi mitään osaa. Arpomallahan nuo on näköjään hommat ratkaisseet aika usein. :lol:
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Kipsu
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 19:51

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Aerochick kirjoitti:Holy sh*t! Sä joudut asumaan japskituningsivistyksen kehdossa. Otan osaa.:wink:
Tikkurila on aika lähellä täältä, mutta Koivukylä onneksi tarpeeks kaukana. Jos niitä tarkoitit.
Alakerrassa asuu kyllä jotain itämaisen näköistä porukkaa mutta ne ajelee Volkkarilla (nyyh).
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Dunkelblau123 kirjoitti:
Aerochick kirjoitti:Holy sh*t! Sä joudut asumaan japskituningsivistyksen kehdossa. Otan osaa.:wink:
Tikkurila on aika lähellä täältä, mutta Koivukylä onneksi tarpeeks kaukana. Jos niitä tarkoitit.
Alakerrassa asuu kyllä jotain itämaisen näköistä porukkaa mutta ne ajelee Volkkarilla (nyyh).
Nöyp, mä puhun The Rusan Shellistä..:D
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Vastaa Viestiin