Liikennekäyttäytymisestä

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

jos ei mietitä liikennesääntöjä, mille kovin tuomio?

rekisteröimättömällä autolla ajaminen myöhään arki-iltana vähäliikenteisillä kaduilla.
18
17%
30%:n ylinopeus taajaman ulkopuolella päiväsaikaan, ei ruuhkaa.
5
5%
liian suuri tilannenopeus talvella kaupungissa vilkkaaseen aikaan, ei ylinopeutta.
75
72%
punaisia päin ajaminen aamuvarhain autiossa risteyksessä (ei muita autoja/ihmisiä)
6
6%
 
Ääniä yhteensä: 104

lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itse näen, että kolmoskohdassa jos-jotain-sattuu -tapausten todennäköisyys on ylivoimaisesti suurin, ja lisäksi enemmän syyttömiä vaaravyöhykkeellä. valitettavasti lakipykälät puree huonoimmin juuri tuohon kolmosskenaarioon.

Lainkuuliaisuus on Hyvä Asia, Kyseenalaistava Mieli on vielä Parempi Asia :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Green Goblin
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 12:16
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja Green Goblin »

kyllä se tilannenopeus tämän äänen sai!!!
9-5 2.4T steg 4
og900 aero -87
Jäsen #2604

-Ken leikistä suuttuu, ottakoon diapamin!-
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Jepjee, tilannenoupeushan se. Eikä vain kaupungissa, vaan myös maantiellä.

Esimerkki:

Ajelin torstaina iltasella kotiinpäin pientä Pohjois-Suomalaista (kirjotetaanko se edes noin?) tietä. Tämä tie on melkoisen huonossa kunnossa, mutta silti talvirajoitukset on asetettu 100km/h.

Tietä ei ole karhuttu, vaan se oli pahasti urilla ja jäinen. Samaten, oli satanut 1-2cm tuoretta lunta jään päälle. Ajelin kaikessa rauhassa vanhalla jetalla pääsääntöisesti 80km/h, rekkojen vastaan tullessa jopa hitaampaa. Tie ei mielestäni antanut ajaa lujempaa, eikä edes tehnyt mieli.

Takaa kuitenkin tuli "uusia" autoja 100-120km/h nopeudella ohitse. Testasin sitten risteykseen tullessani pysähtymismatkoja. Kevyehkö jarrupoljenta 55km/h vauhdista, ja hops kuinka ollakaan, auto meni tyskyssä suoraan eteenpäin 'tönkkijarrutuksessa'. Toisin sanoen, liukkaalle jäälle satanut uusi lumi söi kaiken kitkan, eikä autossa ollut minkäälaista pitoa edes noin hiljaisessa nopeudessa.

Noh, vaikka siinä itse ukko ylikumala istuu ESPeineen ja ABSeineen apparin paikalla, niin ei auta jos poro tai pahemmassa tapauksessa hirvi (ihmisistä puhumattakaan) sattuisi eteen tulla tupsahtamaan... :roll:

Lyhyestä virsi kaunis: tilannenopeudet, niin kaupungissa kuin maantiellä (olosuhteiden yms. huomioon ottaminen), on mielestäni kenties eräs tärkeimmistä liikenneturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tonppa kirjoitti:Jepjee, tilannenoupeushan se. Eikä vain kaupungissa, vaan myös maantiellä.

Esimerkki:...
Tilannenopeus on huomioitava myös Tonppa:n esimerkkiä vastakkaisessa toiminnassa. Esimerkki: Eilen yhdentoista aikaan illalla ajeltiin joulunvietosta kotiin, lunta oli satanut koko päivän, sade oli tauonnut useampi tunti sitten, tiet aurattu ihan OK kuntoon ja vallitsi "normaali talvinen ajokeli". Tästä huolimatta pari "varman päälle" autoilijaa piti oikeutenaan kerätä taakseen nekin vähät autot, joita liikenteessä oli ajamalla 50-60km/h 80 rajoituksella. Oikeasti, jos noin paljon "jännittää" ajaa lumisella tiellä eikä ole ymmärrystä jäädä kotiin, voisi edes yrittää päästää takanatulijat ohi vetämällä välillä sivuun bussipysäkille tai lepoalueille :evil:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Scania
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 09:10
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Scania »

Kyllä se tohon tilannenopeuteen kallistui. Ei mitään lisättävää.
Homo Saabiens
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Yhdyn kyllä tuohon V.J.S:än kommenttiin! Eilettäin ajelin Lada Nivan perässä 100km/h alueella kuuttakymppiä. Ei larsan vanhemmanpuoleinen herraskuski tohtinut ajella kovempaa.. Keli oli kyllä suht huono, mutta kyllä tuolla satasen alueella nyt sen 80km/h olisi pitänyt tohtia ajaa.

Tilannetta huononsi entisestään vielä se, että meikäläisen alla ollut 1.9TDi (a.k.a nuhapumppu) oli lastattu täyteen viidellä aikuisella... :roll: Toisin sanoen, ohituskiihtyvyys oli pyöreä nolla. :(

Onneksi en tarvinut körötellä ladan perässä kuin noin parikymmentä kilometriä, mutta kumminkin... :?
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Kolmosta äänestin
Missäs oli maaseudun vaihtoehto :
Pienessä "höntsässä" paikallista siirtoajoa. :wink:
Valitettavasti tätäkin tapahtuu :x
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ääni meni ensimmäiselle. Perusteluni: ko. ajoneuvolla ei ole mitään lainvoimaista lupaa liikkua muulla kuin suljetulla/yksityisellä tiellä.

Puntaroin ensimmäisen ja kolmannen välillä ja tulin siihen tulokseen, että kolmannessa ei ole sattunut mitään koska siinä ei mitenkään sitä mainita, mainitaan vain liian suuri tilannenopeus.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

dimebak kirjoitti:Ääni meni ensimmäiselle. Perusteluni: ko. ajoneuvolla ei ole mitään lainvoimaista lupaa liikkua muulla kuin suljetulla/yksityisellä tiellä.

Puntaroin ensimmäisen ja kolmannen välillä ja tulin siihen tulokseen, että kolmannessa ei ole sattunut mitään koska siinä ei mitenkään sitä mainita, mainitaan vain liian suuri tilannenopeus.
Ja aina kun jotain sattuu niin syynä on liian suuri tilannenopeus 8O 8O . Sehän on luonnollista :!:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Vaikea valita, jokaisessa vaihtoehdossa on riskinsä.. Kukin tehköön omantuntonsa mukaan kunhan tekee sen ihmishenkiä säästäen/mahdollisimman turvallisesti ja järkeä käyttäen.

Vastaukseni on, että järjen käyttö sallittu, laki on toissijainen.(älkää tosin jääkö kiinni lain rikkomisesta... ja jos, niin en ole suositellut).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
skae
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Marras 24, 2005 10:12
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja skae »

Kyllähän se näin on, että jokaisen pitäisi osata ajaa omien taitojen mukaan ja jättää vielä pientä varmuuskerrointa mukaan.
Saabismi voi näköjään tarttua...itämisaika oli vaan pitkä.
9-5 Aero -02
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ääni kolmoselle, koska kysyttiin rankinta tuomiota. Mutta jos sallitaan (tai tarjotaan merkityksetöntä tuomiota) vaihtoehdoille 1, 2 tai 4, niin on se vain varma, että ko. rikkomukset lisääntyvät ja käyvät hyvin pian ongelmaksi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin