Suomen"ruotsalaiset"

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Suomen"ruotsalaiset"

Pellejä kaikki?
9
24%
Suomalaisia?
17
46%
Oppisivat edes suomea.
9
24%
Miten voin lähteä rannikolta pois kun kukaan ei ymmärrä ruotsia???
2
5%

Ääniä yhteensä: 37

fforslund
"Aero"

Viesti Kirjoittaja fforslund »

99_GL_77 kirjoitti:Omat kokemukseni suomenruotsalsista ovat vain positiivisia. Todella mukavaa väkeä. Mutta eniten mua tympii nämä tuppisuu suomalaiset jotka eivät saa sanaa ulos suustansa. Mutta en yleistä.
Olen aika samaa mieltä.
Mutta minua tympii nämä ennakkoluulot. :roll:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
kristian
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja kristian »

Eipä mulla ainakaan varsinaisesti mitään ole suomenruotsalaisia vastaan... paitsi niitä ketkä eivät ole vaivautuneet opettelemaan suomen kieltä alkuunkaan vaikka Suomen kansalaisuuden omaavat :P
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

rälläkkä kirjoitti:
Money For Nothing kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:Yhdys sanat?
Kirjoittaja suomenruotsalainen? :lol:
vitut...
Oops, tuli lainattua väärää viestiä, tarkoitus oli lainata sitä ensimmäistä missä oli se yhdyssanavirhe :oops: sorry
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

kristian kirjoitti:Eipä mulla ainakaan varsinaisesti mitään ole suomenruotsalaisia vastaan... paitsi niitä ketkä eivät ole vaivautuneet opettelemaan suomen kieltä alkuunkaan vaikka Suomen kansalaisuuden omaavat :P
Täytyypä tähän heittää oma näkökulmakin.

Mun mielestä on ihan sama, jos ihminen puhuu suomea tai ruotsia, kunhan ei puhu niitä sekaisin.

Olin kerran syömässä yhdessä pitseriassa ja siellä oli samaan aikaan syömässä joitain suomenruotsalaisia teinejä, jotka tietysti puhuivat keskenään ruotsia. Keskustelun välissä oli kuitenkin siellä täällä suomalaisia sanoja, kuten esim. "talviloma". Mikseivät nuo teinit voineet sanoa reippaasti "vintersemester", kuin että alkaa sekoittelemaan kieliä :roll:

No kyllähän jotkut suomalaiset slangisanatkin on väännetty/johdettu ruotsinkielestä, kuten esim. "fönari" (fönster), "dörtsi" (dörr) jne.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Turbo Sensonic kirjoitti:Olin kerran syömässä yhdessä pitseriassa ja siellä oli samaan aikaan syömässä joitain suomenruotsalaisia teinejä, jotka tietysti puhuivat keskenään ruotsia. Keskustelun välissä oli kuitenkin siellä täällä suomalaisia sanoja, kuten esim. "talviloma".
Tuollaistahan suomenruotsi monesti on, varsinkin sisämaassa. Ainakin tällä alueella ruotsinkielinen vähemmistö laskettelee ruotsia siihen malliin ettei aina voi olla täysin varma siitä mitä kieltä puhutaan... mutta sehän onkin suomenruotsia ja puhekieltä, suomenruotsin kirjakieli ja riikinruotsi ovat eri asioita.

Itse olen melkoiselta osalta perimääni ihka aito rantahurri, mutta ihan suomalaisena olen silti itseäni aina pitänyt.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
saab87
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saab87 »

peinu kirjoitti:
Terveisin
-yksikielisen perheen vesa, Ylioppilaskirjoituksissa B, eli toiseksi hunoin.
jep, oikeessa oot.

T. yksikielisen perheen keskimmäinen nappula... pitäs sujua ruotsi, englanti, ranska ja venäjä ainakin. ei ny ehkä kuitenkaa ihan latinaa ja viroa viiti edes mainita :oops:
Rouva JuAn
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No selvitetääs tätä lisää.Eli en ole ennakkoluuloinen vaan puhun kokemuksesta.Ajoin aikanaan rekalla kappaletavaraa "hangon linjalla".Lohjalla vielä homma toimi mutta esim.tammisaaressa tökki jo pahasti.On niin uskomattoman laiskoja ne häiskät joiden kanssa jouduin toimimaan miltei 3 vuotta.Ja aina sama laulu-ei puhu suomi..Siinähän ravailet aina etsimässä henkilöä joka edes hieman viitsisi puhua suomea.Tosin monesti asia ratkesi sillai,että ilmoitin vieväni tavaran takaisin.OHO-RUPESIKIN LÖYTYMÄÄN SUJUVAA SUOMEA.
Sitten ärsytti se että selvästi moni puhui tahalleen "HOONO SoOMI".Välistä vaan aina lipsahti sinne jutustelun lomaan ihan hyvää suomenkieltä.. :roll:

Toinen asia mistä on kavereitten kanssa puhuttu niin useasti suomenruotsalainen yrittää vedättää kaupoissa.Luulevat että voivat kusettaa vaikka kuinka paljon.

Joten kokemuksesta täällä läpisen.Paska juttu jos ei miellytä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tomaatti kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Älkää vastatko :wink:
Vastatkaa!
Ei vaan vastatKAA! :wink: -->http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38257
tomaatti
"Saabisti"

Heh,tyypillinen svedu. :D Mikset muuten muuta ruotsiin?Turhaan siellä vaasassa itseäsi kiusaat..Mutta hei,suomenruotsalaisista ei silti pidetä.En tunne ketään joka ei pilailisi teidän kustannuksella.Se vaan on fakta vaikka te muuta luulettekin..NAPS:herätys. :lol:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

tomaatti kirjoitti:Heh,tyypillinen svedu. :D Mikset muuten muuta ruotsiin?Turhaan siellä vaasassa itseäsi kiusaat..Mutta hei,suomenruotsalaisista ei silti pidetä.En tunne ketään joka ei pilailisi teidän kustannuksella.Se vaan on fakta vaikka te muuta luulettekin..
Kiitos "tiedoista". :)
tomaatti
"Saabisti"

Tri-Lo kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Heh,tyypillinen svedu. :D Mikset muuten muuta ruotsiin?Turhaan siellä vaasassa itseäsi kiusaat..Mutta hei,suomenruotsalaisista ei silti pidetä.En tunne ketään joka ei pilailisi teidän kustannuksella.Se vaan on fakta vaikka te muuta luulettekin..
Ole hyvä!No mikset muuta ruotsiin?Eiku sori,eihän ne ymmärrä teitin molotuksesta ku sanan sieltä toisen täältä.Eli sama tilanne kun täälläkin. :roll:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

tomaatti kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Ole hyvä!No mikset muuta ruotsiin?Eiku sori,eihän ne ymmärrä teitin molotuksesta ku sanan sieltä toisen täältä.Eli sama tilanne kun täälläkin. :roll:
Ainiin.. No miten tästä hankaluudesta nyt selvittäisiin? :?
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Pe Huhti 21, 2006 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokke A
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

tomaatti kirjoitti: Ole hyvä!No mikset muuta ruotsiin?Eiku sori,eihän ne ymmärrä teitin molotuksesta ku sanan sieltä toisen täältä.Eli sama tilanne kun täälläkin. :roll:
Hmm, Suomi on kuitenkin 2-kielinen maa. Kaipa sitä suomenkielisiäkin voi syyttää ruotsinkielen taidon puutteellisuuksista. Ihmiset ovat yksilöitä, eikä ruotsinkielisyys taida tätä faktaa muuttaa. Ainakin minun tapaamani ruotsinkieliset ovat olleet ihan samanlaista porukkaa, kuin suurin osa suomenkielisistäkin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
kristian
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja kristian »

Näyttää menevän jo aika lailla henkilökohtaisuuksiin. Missäs ylläpito luuraa? :roll:
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
tomaatti
"Saabisti"

Tri-Lo kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti: Kiitos "tiedoista". :)
Ainiin.. No miten tästä hankaluudesta nyt selvittäisiin? :?
No muutatte koko kööri ahvenanmaalle ja suomi luovuttaa ko:paikan venäläisille. :wink:
Lukittu