miksi ohitat???
kyl mun täytyy laittaa ääneni tuon ajan säästö kohdalle....
Ainakin ennen, sitä tuli järjesteltyy itselleen kaikennäköistä kiirettä eikä se kyl ole nytkään hellittänyt.....vielä kun nämä kiireet ovat maailmaa ja elämää suurempia...eli sitä vaan tuli/tulee ajettua kaikkiin paikkoihin rimaa hipoen "laillisesti" tai niin ettei kissalan pojat vaan pysäytä.....
Ja kyl sitä ajetaan ohi kaikista jotka ei suostu ajelee hieman nopeammin kuin mitä siinä lätkässä sanotaan.....vaik eihän siinä voita kuin viis minuuttii mut se on usein ollu aina riittävä....
Ainakin ennen, sitä tuli järjesteltyy itselleen kaikennäköistä kiirettä eikä se kyl ole nytkään hellittänyt.....vielä kun nämä kiireet ovat maailmaa ja elämää suurempia...eli sitä vaan tuli/tulee ajettua kaikkiin paikkoihin rimaa hipoen "laillisesti" tai niin ettei kissalan pojat vaan pysäytä.....
Ja kyl sitä ajetaan ohi kaikista jotka ei suostu ajelee hieman nopeammin kuin mitä siinä lätkässä sanotaan.....vaik eihän siinä voita kuin viis minuuttii mut se on usein ollu aina riittävä....
"Itsensä täydellinen tunteminen on kuolemista"
Saab 9-3 2.0 SE matalapaineturbo -99
Saab 9-3 2.0 SE matalapaineturbo -99
En tiedä mikä noista vaihtoehdoista sitten osuisi kohdalle.. Vähän jokainen, pistin kuitenkin joku muu syy..
Eniten harmittaa kun juuri puhutun rekan taakse on jäänyt joku 1.4 Nissani eikä se raukka pääse ohi vaikka kuinka yrittäisi, vähitellen taakse kerääntyy jonoa ja se kasvaa ja ihmiset tiivistävät ja ohituspaikkaa ei
jää.. näitäkin on nähty että joku vetää törkesti siihen väliin vaikka ei olisi tilakaan, itse kyllä painelen ohi kun paikka on .. rekathan ajaa sitä 80-90kmh..
Toinen vielä pistää välillä vihaksi, oltiin menossa tuonne jyskään päin ja siinä edellä meni ihan uuden karhea Volvo V70 AWD 2.5T (menikö se nyt oikein) niin eikös tämä aja n. 80kmh satasen alueella ja rekka edessä eikä mene ohi.. luulisi olevan autossa tehoa mutta ei... sitten ruiskuun vaan veto päälle ja *viiiuh* ... en tarkota että aina pitäisi mennä ohi mutta luulisi että uudet autot ei tekisi sitä ruuhkaa
Eniten harmittaa kun juuri puhutun rekan taakse on jäänyt joku 1.4 Nissani eikä se raukka pääse ohi vaikka kuinka yrittäisi, vähitellen taakse kerääntyy jonoa ja se kasvaa ja ihmiset tiivistävät ja ohituspaikkaa ei
jää.. näitäkin on nähty että joku vetää törkesti siihen väliin vaikka ei olisi tilakaan, itse kyllä painelen ohi kun paikka on .. rekathan ajaa sitä 80-90kmh..
Toinen vielä pistää välillä vihaksi, oltiin menossa tuonne jyskään päin ja siinä edellä meni ihan uuden karhea Volvo V70 AWD 2.5T (menikö se nyt oikein) niin eikös tämä aja n. 80kmh satasen alueella ja rekka edessä eikä mene ohi.. luulisi olevan autossa tehoa mutta ei... sitten ruiskuun vaan veto päälle ja *viiiuh* ... en tarkota että aina pitäisi mennä ohi mutta luulisi että uudet autot ei tekisi sitä ruuhkaa
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Kajakilla on hyvä ohittaa, se kun kulkee, kiihtyy ja on kaunis katsella...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
itellä on sellainen huono tapa ajaa rajoitus +20 ,mittari virhe taitaa olla n. 4 km/h ,jos noihin nopeus näyttöihin on uskomista( pois lukien 40km/h alueet , ja jos haluaa säästellä bensaa , niin motarilla 120 aluella ajan tuon maks nopeuden)
eli 30-40km/h alueella +10, 60-100km/h +20 


saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Yleensä tulee ohiteltua vaan sen takia, et "ärsyttää" kun edelläajavat ajelee 100:n alueella 90km/h. Ja onhan se mukavampi ajella kun on tyhjää tietä edessä
Mut kyllä ääni on laitettava tohon "koska se on hauskaa" kohtaan kun kävin tuossa kesälomareissulla vanhempien pakasta vedetyllä 9-3 1.8t:llä, se kun menee hiukkasen eritavalla ku toi meikäläisen 8-tappinen vapari 


9-3SC 2.0t Aut. -08
Kuten moni muukin on jo todennut, ohi mennään, koska se ärsyttää suunnattomasti jos ajetaan alle rajoitusten. Varsinkin jos tietää, että vielä on _vain_ muutama sata kilometriä matkaa jäljellä. Muutenkin tulee yleensä ajeltua 10-30km/h ylimääräistä.
Lisäksi ko. köröttelijät tekevät kaikkea muuta uskomatonta autojensa kanssa; ei pääse mistään ohi, polkevat jarrua tyhjällä tiellä kun mittari lähestyy rajoitusta, vilkku laitetaan viimetingassa, nopeus vaeltelee +-30km/h.
Voisi näppärästi laskea paljon säästän aikaa jos oletetaan seuraavaa:
Ajoaikaa vielä 50-vuotta.
Kilometrejä tulee n. 27000 vuodessa.
Keskinopeus on 70km/h ja 50km/h.
27000*50/70/24 = n. 803 vuorokautta.
27000*50/50/24 = n. 1125 vuorokautta.
Eli turhaa on selittää, että ylinopeutta ajamalla ei muka voita aikaa =)
Mutta, mutta pidetään tottakai tilannenopeus oikeana. Siitähän ne vahingot syntyvät.
Lisäksi ko. köröttelijät tekevät kaikkea muuta uskomatonta autojensa kanssa; ei pääse mistään ohi, polkevat jarrua tyhjällä tiellä kun mittari lähestyy rajoitusta, vilkku laitetaan viimetingassa, nopeus vaeltelee +-30km/h.
Voisi näppärästi laskea paljon säästän aikaa jos oletetaan seuraavaa:
Ajoaikaa vielä 50-vuotta.
Kilometrejä tulee n. 27000 vuodessa.
Keskinopeus on 70km/h ja 50km/h.
27000*50/70/24 = n. 803 vuorokautta.
27000*50/50/24 = n. 1125 vuorokautta.
Eli turhaa on selittää, että ylinopeutta ajamalla ei muka voita aikaa =)
Mutta, mutta pidetään tottakai tilannenopeus oikeana. Siitähän ne vahingot syntyvät.
9-5 Aero
Kyllä ohittaminen on hauskaa.
Ja ohitan aina kun se on turvallista ja siihen on aihetta.
Mutta ohitukseen johtavat syyt löytyvät usein edellä ajavan ajotavassa. Varsinkin pimeän aikaan ajaessa olen törmännyt tyyppeihin jotka hiljentävä turhaan kohdatessaa vastaantulijan.
Siihen ei minun ymmärrys riitä miksi näin tehdään.
Tuntuu kuin vastaantulijan ajovalot jotenkin hidastaisi säteillään autoa. Sitten kun on päästy vastaantulijoista niin nopeus nousee kuin taikaiskusta normaalinopeuteen. Ei hemmetti!!
Mutta tietty en jää toista kertaa katsomaan tekeekö saman seuraavalla kerralla. Vaan sujautan mallikaasti ohi ja jätän köröttelijä omaan arvoonsa.

Mutta ohitukseen johtavat syyt löytyvät usein edellä ajavan ajotavassa. Varsinkin pimeän aikaan ajaessa olen törmännyt tyyppeihin jotka hiljentävä turhaan kohdatessaa vastaantulijan.
Siihen ei minun ymmärrys riitä miksi näin tehdään.


Mutta tietty en jää toista kertaa katsomaan tekeekö saman seuraavalla kerralla. Vaan sujautan mallikaasti ohi ja jätän köröttelijä omaan arvoonsa.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Ärsyttää.....kun ajelee esim rekan perässä ja ohituskaistan alkuun about 1km..niin jo alkaa kärkkyminen, kaiken maailman passatit ja V70 reuhkat tulevat aivan puskurissa kiinni, sitten kun tämä ohituskaista alkaa tai oikeastaan jo 100m ennen sitä alkaa sellainen aika ajo että ihan hirvittää.
Ja jos se ensimmäinen auto on joku golf 1.6D esim...niin siinä ei pääse ohitse kuin yksi tai kaksi autoa, ja takana olevat vilkuttavat valoja ja vaikka ties mitä.
No nykyään jätän reilun välin ohitettavaan ja kun kaista alkaa niin kovin moni auto ei enää pysy perässä valoja vilkuttelemassa.
*se on mukava tunne kun auto vastaa polkimeen, että nyt lähdetään, vaikka olisi ylämäki niin kyllä lähtee, ja peiliin kun katsoo niin sinne ne jää kuin seisomaan*
Ja huom ei siinä tartte ylinopeutta kaahata jos suto lähtee ripeästi
Monesti se rekka menee siinä ylämäessä jopa 60km/h.
Yritä siinä sitten ohi jollain toyotalla..tukoksihan se siinä jää kun ei ole paukkuja....
Ja jos se ensimmäinen auto on joku golf 1.6D esim...niin siinä ei pääse ohitse kuin yksi tai kaksi autoa, ja takana olevat vilkuttavat valoja ja vaikka ties mitä.
No nykyään jätän reilun välin ohitettavaan ja kun kaista alkaa niin kovin moni auto ei enää pysy perässä valoja vilkuttelemassa.
*se on mukava tunne kun auto vastaa polkimeen, että nyt lähdetään, vaikka olisi ylämäki niin kyllä lähtee, ja peiliin kun katsoo niin sinne ne jää kuin seisomaan*
Ja huom ei siinä tartte ylinopeutta kaahata jos suto lähtee ripeästi
Monesti se rekka menee siinä ylämäessä jopa 60km/h.
Yritä siinä sitten ohi jollain toyotalla..tukoksihan se siinä jää kun ei ole paukkuja....

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Kyllä ohi mennään ihan ajan säästön ja huvin vuoksi
Isoilla teillä yleensä rajoitus +20km/h. Kummallinen ilmiö muuten havaittu Hämeenlinnan tiellä: Klaukkalan kohdalla 140km/h ja ohi koko porukasta, Keimolan jälkeen 120km/h mittariin ( rajoitus 100km/h ) ja äsken ohitetut lähestyvät ? Just ennen kehää vaihtuu rajoitus 80km/h ja vauhtia 100km/h. Ja yllätys yllätys !! Ne per...eet tulevat ohi ! Eilen näytti vanhalla Carinalla ajanut "rouva" keskaria kun jäin "kuppaamaan" ? No, eihän tuossa voi enää kuin nauraa.

Cruise on hyvä tekosyy ohittaa. 110 säätimeen ja kaikista ohi heti, joiden perässä joutuu pumppaamaan. Joskus on toki kiva ajaa peräkkäin toisen cruisella ajavan kanssa, etäisyys säilyy nätisti kun oikea nopeus löydetään.
Pariin kertaan on tullut juteltua ei-saabisti-ihmisten kanssa siitä, miksi saabisteilla on ohittajan maine. Väitin sen johtuvan siitä, että yleensä henkilöauton todellinen nopeus mittarinnäyttämällä 100 on 95 ja saabeissa, kuten kaikki tiedämme, näyttämä on tarkka. Kaverit vastas että "kyllä mun auton mittari ainakin näyttää justiinsa". Ja jono on valmis. MOT.
Pariin kertaan on tullut juteltua ei-saabisti-ihmisten kanssa siitä, miksi saabisteilla on ohittajan maine. Väitin sen johtuvan siitä, että yleensä henkilöauton todellinen nopeus mittarinnäyttämällä 100 on 95 ja saabeissa, kuten kaikki tiedämme, näyttämä on tarkka. Kaverit vastas että "kyllä mun auton mittari ainakin näyttää justiinsa". Ja jono on valmis. MOT.
Saabiton
saabikas kirjoittaa:

tuo on kyllä totta ja he....tin ärsyttävää, saman ilmiön huomaa myös kehä 1:llä. ja kun oma tyyli on tuo rajoitus +20 niin paikkapaikon meinaa jäädä "jalkoihin" kun nuo "tasasta" nopeutta ajavat tulee takaa rajoitus + 30 , no ehkä niillä on cruise päälläIsoilla teillä yleensä rajoitus +20km/h. Kummallinen ilmiö muuten havaittu Hämeenlinnan tiellä: Klaukkalan kohdalla 140km/h ja ohi koko porukasta, Keimolan jälkeen 120km/h mittariin ( rajoitus 100km/h ) ja äsken ohitetut lähestyvät ? Just ennen kehää vaihtuu rajoitus 80km/h ja vauhtia 100km/h. Ja yllätys yllätys !! Ne per...eet tulevat ohi ! Eilen näytti vanhalla Carinalla ajanut "rouva" keskaria kun jäin "kuppaamaan" ? No, eihän tuossa voi enää kuin nauraa.

saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Ohittaminen pitää kuskin pitkällä matkalla pirteänä, kun pitää seurata liikennettä (ja erityisesti nopeusmittaria) vähän tarkemmin. Jonoon juuttuneena meinaa nukahtaa.
Ajansäästö on oikeasti monensti niin pientä, että eipä se oikein kelpaa perusteeksi. Viidellä minuutilla on harvoin merkitystä, mutta silti ohittelen jatkuvasti...
Ajansäästö on oikeasti monensti niin pientä, että eipä se oikein kelpaa perusteeksi. Viidellä minuutilla on harvoin merkitystä, mutta silti ohittelen jatkuvasti...

ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Ohitan ihan sen vuoksi jos edellä oleva nussii paljon alle nopeusrajoituksen. Sellainen v*tuttaa yli kaiken. Jos ei uskalla ajaa nopeusrajoituksen mukaan niin voi mennä vaikka bussilla.
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Lexus GS 300