Sähkö, mystiikkaa?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Ymmärrän / osaan:

Autosähkö
18
21%
Autosähkö
0
Ei ääniä
230 / 400V / yli 1 kV
16
19%
230 / 400V / yli 1 kV
0
Ei ääniä
Molemmat
42
49%
Molemmat
1
1%
En mitään, sitä varten on sähkömiehet
8
9%
 
Ääniä yhteensä: 85

AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Autosähkökokemus niukahkoa, lähinnä ton japanilaisen pakun toimintoja etsiessä :D Vähän verkkovirtaakin ihmetelly. Sitten toi teoriapuoli on varmaan vahvin, kun sähkötekniikkaa kerran opiskelen :D
BMW 320dA Coupe LCI
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

työn puolesta 20 kv:iin asti :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

En ole kyllä oikeen sähkömies.. Mut kokeilemallahan se selviää.. :oops: :D
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuo ääni tuntu menevän tohon "en yhtään mitään" vaikka sen laitoin "molemmat" paikkaan..... :?

tai no noista autosähköistä nyt ei niin aivan hirveen syvällistä osaamista ole, mutta "perus asiat kai jotenkin osaa, uusiin autoihin mitään uskalla tehdä!
työn puolesta kaikki alle 22kv menee... ja hommia riittää.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Mimmi kirjoitti: Muuten kyllä se johtimen impedanssi määrittelee siirtohäviöt, eikä pelkkä johtimen resistanssi. Ainakin näin minulle aikoinaan opetettiin asia.
eiköhän tuo impedanssi ole vaihtovirralla johtimen resistanssi...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

mikkoimp kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Muuten kyllä se johtimen impedanssi määrittelee siirtohäviöt, eikä pelkkä johtimen resistanssi. Ainakin näin minulle aikoinaan opetettiin asia.
eiköhän tuo impedanssi ole vaihtovirralla johtimen resistanssi...
No suurinpiirtein joo, mutta myös tasajännitteellä on impedanssi määräävä tekijä esim. autovahvistimien tapauksessa koskapa niissä on hakkurivirtalähde ja siten vahvistimen ottama virta on erittäin pulssimaista.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ymmärrän/osaan hinkkaussähköä ja valo/voimavirtaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Suabisti kirjoitti:Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät :lol:

Noo, kyllä sitä jotain noista autosähköistä tajuaa..
Niis savun hälvettyä, ja palokunnan poistuttua tarkastamme kytkennät.

Aikoinaan kun omistin Kadett merkkisen kulkineen ( älkää kysykö miksi )
no tuli tarve asentaa virta ( A ) mittari ko kulkineeseen.
No siihen aikaan autojen kojelaudat olivat vielä peltiä, no ruuvasin akkukoneella mittarin koteloa kiinni, ihmettelin että miksi ruuvi rupeaa
taipumaan höh kumma juttu nyt se vaihtaa väriäkin...?? punainen ruuvi..!!!

Tässä vaiheessa tajusin että taisi tulla oikosulku, no mitäs teen ruuvi aivan tulikuuma eihän siitä voi ottaa nyt kiinni...!!!

No tietysti akun kenkä irti ja kun ruuvi oli jäähtynyt tutkin mihin olin osunut.

No tietysti olin porannut ruuvin akun + kaapelin läpi...!!!
No näinkin voi käydä... :oops:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Meikäläisen sähköalan taidot vois kiteyttää paikallisen rautakauppiaan sanoihin kun olin ostamassa hyväsesti värkkiä parin jatkojohdon (vähän pitempien sellaisten) tekemiseen:
"Jaahas, se tekee sitten 38 euroa ja huomenna luetaan lehdestä miten asennus onnistui"

No ei vainkaan, kyllä luonnistuu sekä auto- että "talous"-sähköt.
Työpaikan (tavaraterminaali VR:n seinäjoen ratapihan yhteydessä) läpikulkevista 25 Kilovoltin kaapeleista sen sijaan pysytellään erossa parhaamme mukaan, parin virkaveljen kuoltua muutama vuosi takaperin.

(Heidän muistoaan kunnioittaen :cry: )

Sittemmin ko. ajojohtimet on kyllä jotenkuten suojattu, mutta suojaus on taas hiukan repsahtanut eikä sitä taaskaan korjata ennenkuin jotain sattuu.
Meidän rekkaterminaalin läpi kulkee nääs junanrata, ja sen yläpuolella (terminaalin katossa) on ajojohtimet.

(Em. työkaverit menehtyivät ajettuaan korkeamastoisella trukilla johtimien alta, jolloin trukin masto otti johtimiin kiinni.)
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Näköjään valitsin gallup -aiheen, josta riittää juttua pidempäänkin.

Jostain syystä en saanut enää äänestysnappeja toimimaan, kun lisäsin "Molemmat" -vaihtoehdon (Intel Inside, Stupid Outside :oops: ), mutta jatketaan vapaalla keskustelulla.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Roissa sattui aikoinaan (tarinan mukaan) näin. Mestari sanoi rakennustyömaalla sähkömiehelle, että otappas tuosta toisesta roikkuvasta johdosta kiinni. Perään totes, että virta tuleekin tuohon toiseen... Oli ilmeisesti joku johto mennyt poikki ja hieman epätietoa kummasta suunnasta se virta tuli, hulluja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Lukion fysiikassa tuli kymppejä sähkökursseista et ainakin teoriapuoli on aika kondiksessa. Ja onhan sitä vähän tultu kaikenlaista räpelletlyä autossa ja kotona.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Elektroniikka-asentajan ja sähköasentajan paperit taskussa... nykyään olen suorittamasa sähköasentajan ammattitutkintoa, eli tiedän siis suurinpiirtein miten se sähkö liikkuu 8)
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

En näköjään ymmärrä sähkön päälle kun saan tärskyjä silloin tällöin. :oops:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Mekatroniikan pääainessa TKK:lla on jonkin verran joutunut sähköpuolen juttujakin opiskelemaan, eli periaatteessa ainakin pitäis tietää edes jotakin. Vanhan auton sähköjärjestelmät nyt ei kovin monimutkaisia ole ja kodinkoneita yms. on joskus tullut korjailtua (vaihtelevalla menestyksellä :) ). Koska en ole mikään ammattilainen, jätän kuitenkin suosiolla väliin kaikki sellaiset hommat, joissa olisi realistinen mahdollisuus kärventää itsensä tai aiheuttaa suurempaa materiaalista vahinkoa.

Joskus on kyllä jäänyt sellainen kuva, että vanhan auton sähköihin ei päde mitkään normaalit säännöt tai luonnonlait :?. Laitteet ja liitokset toimii jos on toimiakseen, ja vikaa etsiessä kaikki taas pelaa aina ihan OK :roll: .
#1970
Vastaa Viestiin