Sähkö, mystiikkaa?
tuo ääni tuntu menevän tohon "en yhtään mitään" vaikka sen laitoin "molemmat" paikkaan.....
tai no noista autosähköistä nyt ei niin aivan hirveen syvällistä osaamista ole, mutta "perus asiat kai jotenkin osaa, uusiin autoihin mitään uskalla tehdä!
työn puolesta kaikki alle 22kv menee... ja hommia riittää.
tai no noista autosähköistä nyt ei niin aivan hirveen syvällistä osaamista ole, mutta "perus asiat kai jotenkin osaa, uusiin autoihin mitään uskalla tehdä!
työn puolesta kaikki alle 22kv menee... ja hommia riittää.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
No suurinpiirtein joo, mutta myös tasajännitteellä on impedanssi määräävä tekijä esim. autovahvistimien tapauksessa koskapa niissä on hakkurivirtalähde ja siten vahvistimen ottama virta on erittäin pulssimaista.mikkoimp kirjoitti:eiköhän tuo impedanssi ole vaihtovirralla johtimen resistanssi...Mimmi kirjoitti: Muuten kyllä se johtimen impedanssi määrittelee siirtohäviöt, eikä pelkkä johtimen resistanssi. Ainakin näin minulle aikoinaan opetettiin asia.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ymmärrän/osaan hinkkaussähköä ja valo/voimavirtaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Niis savun hälvettyä, ja palokunnan poistuttua tarkastamme kytkennät.Suabisti kirjoitti:Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät
Noo, kyllä sitä jotain noista autosähköistä tajuaa..
Aikoinaan kun omistin Kadett merkkisen kulkineen ( älkää kysykö miksi )
no tuli tarve asentaa virta ( A ) mittari ko kulkineeseen.
No siihen aikaan autojen kojelaudat olivat vielä peltiä, no ruuvasin akkukoneella mittarin koteloa kiinni, ihmettelin että miksi ruuvi rupeaa
taipumaan höh kumma juttu nyt se vaihtaa väriäkin...?? punainen ruuvi..!!!
Tässä vaiheessa tajusin että taisi tulla oikosulku, no mitäs teen ruuvi aivan tulikuuma eihän siitä voi ottaa nyt kiinni...!!!
No tietysti akun kenkä irti ja kun ruuvi oli jäähtynyt tutkin mihin olin osunut.
No tietysti olin porannut ruuvin akun + kaapelin läpi...!!!
No näinkin voi käydä...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Meikäläisen sähköalan taidot vois kiteyttää paikallisen rautakauppiaan sanoihin kun olin ostamassa hyväsesti värkkiä parin jatkojohdon (vähän pitempien sellaisten) tekemiseen:
"Jaahas, se tekee sitten 38 euroa ja huomenna luetaan lehdestä miten asennus onnistui"
No ei vainkaan, kyllä luonnistuu sekä auto- että "talous"-sähköt.
Työpaikan (tavaraterminaali VR:n seinäjoen ratapihan yhteydessä) läpikulkevista 25 Kilovoltin kaapeleista sen sijaan pysytellään erossa parhaamme mukaan, parin virkaveljen kuoltua muutama vuosi takaperin.
(Heidän muistoaan kunnioittaen )
Sittemmin ko. ajojohtimet on kyllä jotenkuten suojattu, mutta suojaus on taas hiukan repsahtanut eikä sitä taaskaan korjata ennenkuin jotain sattuu.
Meidän rekkaterminaalin läpi kulkee nääs junanrata, ja sen yläpuolella (terminaalin katossa) on ajojohtimet.
(Em. työkaverit menehtyivät ajettuaan korkeamastoisella trukilla johtimien alta, jolloin trukin masto otti johtimiin kiinni.)
"Jaahas, se tekee sitten 38 euroa ja huomenna luetaan lehdestä miten asennus onnistui"
No ei vainkaan, kyllä luonnistuu sekä auto- että "talous"-sähköt.
Työpaikan (tavaraterminaali VR:n seinäjoen ratapihan yhteydessä) läpikulkevista 25 Kilovoltin kaapeleista sen sijaan pysytellään erossa parhaamme mukaan, parin virkaveljen kuoltua muutama vuosi takaperin.
(Heidän muistoaan kunnioittaen )
Sittemmin ko. ajojohtimet on kyllä jotenkuten suojattu, mutta suojaus on taas hiukan repsahtanut eikä sitä taaskaan korjata ennenkuin jotain sattuu.
Meidän rekkaterminaalin läpi kulkee nääs junanrata, ja sen yläpuolella (terminaalin katossa) on ajojohtimet.
(Em. työkaverit menehtyivät ajettuaan korkeamastoisella trukilla johtimien alta, jolloin trukin masto otti johtimiin kiinni.)
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Näköjään valitsin gallup -aiheen, josta riittää juttua pidempäänkin.
Jostain syystä en saanut enää äänestysnappeja toimimaan, kun lisäsin "Molemmat" -vaihtoehdon (Intel Inside, Stupid Outside ), mutta jatketaan vapaalla keskustelulla.
Jostain syystä en saanut enää äänestysnappeja toimimaan, kun lisäsin "Molemmat" -vaihtoehdon (Intel Inside, Stupid Outside ), mutta jatketaan vapaalla keskustelulla.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Roissa sattui aikoinaan (tarinan mukaan) näin. Mestari sanoi rakennustyömaalla sähkömiehelle, että otappas tuosta toisesta roikkuvasta johdosta kiinni. Perään totes, että virta tuleekin tuohon toiseen... Oli ilmeisesti joku johto mennyt poikki ja hieman epätietoa kummasta suunnasta se virta tuli, hulluja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Mekatroniikan pääainessa TKK:lla on jonkin verran joutunut sähköpuolen juttujakin opiskelemaan, eli periaatteessa ainakin pitäis tietää edes jotakin. Vanhan auton sähköjärjestelmät nyt ei kovin monimutkaisia ole ja kodinkoneita yms. on joskus tullut korjailtua (vaihtelevalla menestyksellä ). Koska en ole mikään ammattilainen, jätän kuitenkin suosiolla väliin kaikki sellaiset hommat, joissa olisi realistinen mahdollisuus kärventää itsensä tai aiheuttaa suurempaa materiaalista vahinkoa.
Joskus on kyllä jäänyt sellainen kuva, että vanhan auton sähköihin ei päde mitkään normaalit säännöt tai luonnonlait . Laitteet ja liitokset toimii jos on toimiakseen, ja vikaa etsiessä kaikki taas pelaa aina ihan OK .
Joskus on kyllä jäänyt sellainen kuva, että vanhan auton sähköihin ei päde mitkään normaalit säännöt tai luonnonlait . Laitteet ja liitokset toimii jos on toimiakseen, ja vikaa etsiessä kaikki taas pelaa aina ihan OK .
#1970