"Amis se vaan tienaa enemmän"

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Amis vai lukio?

Olen fiksu ja filmaattinen, valitsin lukion. Ostin Saabin.
42
32%
Olen varakas ja nautin elämästä, menin amikseen. Ostin Saabin ja karvanopat.
33
25%
Todella typerä äänestys!! Menen kiillottamaan Saabiani!!
55
42%
 
Ääniä yhteensä: 130

Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Lukio pitkällä matikalla ja fysiikalla. Kiinnostus luonnontieteeseen hiipui ja kirjotukset reaalin ja äikän laudaturilla sekä pitkän matikan c:llä.

AMK:n liiketaloutta sen jälkeen Pasilassa, yliopisto ei todellakaan houkutellut "nysväämisineen".

Ei silti kaduta tuon fysiikan ja matikan lukeminen. Niistä on kuitenkin monesti ollut hyötyä asioiden hahmottamisessa ja ymmärtämisessä.

Mutta tohon "amis tienaa paremmin" niin niin tekee. Kaveri postilla kuljetuspuolen vuorohommissa tienaa paremmin kuin mä "rahoitusasiantuntijana" valtiolla :roll:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Olin amiksessa, ostin amis auton WV Golffin, tummensin takalasit, laitoin wuntsikoita ja karvanoppia auton täyteen...rupes kaduttaa ja ostin saabin josta otin nämä "lisävarusteet" pois...joten en voi vastata äänestykseen koska olen amis ilman karvanoppia
BMW 525iA Touring Executive
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Amis. 8)

Lukeminen ei kiinnostanut vähääkään niin oli helppo valinta aikoinaan.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Lue lukiossa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Lukio, sellainen vanhanmallinen kurssimuotoinen laitos. 90-luvun alkupuolella tuli kokeiluluonteisia ammattikoulun- ja lukion yhdistelmiä ja jos autonasentajalinjaa olisi päässyt kokeilemaan valkolakin metsästyksen ohessa, niin olisin mennyt.

Jokainen valitsee miten valitsee; päätös 16-vuotiaana siitä minkä ammatin lukee on mielestäni kyllä kohtuullisen rankka noin nuorena tehtäväksi. Mitä tulee sitten eri koulutustausta rahallisuuteen, niin eiköhän se ole täysin hommista kiinni. Takuuvarmasti esim. putkimies pk-seudulla tulee vuolemaan kultaa tulevaisuudessa kun taas allekirjoittanut tuijottaa varmasti loppuikänsä Excelin näköisiä ohjelmia.. :roll:

Terveellistä olisi, että jokainen joutuu viimeistään kesätöissä kokeilemaan eri toimeentulon muotoja käytännössä. Ettei tule tehtyä hätäisiä päätöksiä kuten pari tuttua ylä-asteelta; innostuivat kalastuksesta, hakivat jonnekin sisä-Suomeen lukemaan iktyonomiksi ja vaihtoivat parin vuoden kuluttua muistaakseni sähköasentaja-kouluun.

Ja lopuksi, tuurilla on iso osa vaikka harva sitä haluaa tunnustaa. Unelmien paikka ei usein ole yhtä aikaa avoinna mahdollisuuksien kanssa.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Yläasteella pidin itsestäänselvänä että "Totta mooses lukioon ja sillä selvä" No, pidemmän päälle huomsin että jo yläasteen matikka,kemia ja fysiikka kävi pään kuormaksi ihan tosissaan. Tuo matikka varsinkin kun oli enemmän sellaista tiedettä. Totesin että tällä kottaraispöntöllä ei lähdetä lukioon tuskastumaan, kun kauppiskin löytyy kylältä (ei se amiksen LVI-puolikaan kovin kaukaa liipannu). Kauppis vaikutti ihan viksulta ja siedettävältä paikalta ja sieltä tultiin taloushallinnon mörkönomin papereiden kanssa ulos (tuo taloushallinnon käytännön matikka on aika kaukana siitä tiedematikasta ja liian monennen asteen yhtälöistä) Siinä sitä käytiin välillä sotaa leikkimässä "keskisuomen helmessä" niinkuin laulu sanoo. Sitten oltiin taas valinnan vaiheessa. Käly-rouva kovasti sanoi, että menisit kauppakorkeaan. Katselin vierestä kun oikeasti viksu ja älykäs kaveri luki kauppakorkean pääsykokeisiin ja totesin taas "juu ei". Nyt on meneillään toinen vuosi ammattikorkeakoulussa liiketalouden parissa. Näin varsinkin kauppiksen käyneelle tämä AMK-touhu on tuntunut välillä aika turhalta. Pian pitäisi tuo suuntautuminenkin valita. Veikkaanpa ettei oikein kiinnosta Logistiikka tai yritysviestintä. Vaihtoehdot ovat siis henkilöstö- tai taloushallinto. Nykyaikana trendi on ollut se, että henkilöstöhallinnon ihmiset on niitä jotka kertovat kuka saa kenkää...eli pitää varmaan jatkaa tuota taloushallinnon suuntaa.
Jos nyt ajattelee mikä on työhönotossa työkokemuksen omaavan merkonomin ja vastavalmistuneen tradenomin ero, niin se on juuri se työkokemus. Ei tradenomin kupongilla välttis mihinkään huippuhommaan pääse, mutta tokihan oikeassa firmassa voi etenemismahdollisuudet olla asiansa osaavalla kaverilla varsin hyvät varsinkin näin kun suuret ikäluokat eläköityvät.

Niin ja tämä taloushallinnon merkoholistihan ei ole vielä päivääkään tehnyt oman alansa töitä. Tähän mennessä on touhuttu kiinteistöhuoltoalalla sekä hitusen tapahtumaturvallisuushommissa. Viimeisen vuoden aikana tullut opiskelun ohessa tehtyä pitkälti opasteiden asennus- ja teippaustöitä sekä mainosteippauksia.
Joskus kun tulee kavereiden kanssa rahasta puhetta, totean vaan että "Kyllä mulla rahaa on, kun oon mainosalalla ja ajan OMALLA yli kaksilitraisella Saabilla" 8)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Lukio tottakai.
Mutta itse lukiostahan ei valmistu yhtään miksikään, mutta se avaa paremmat mahdollisuudet jatkaa juurikin yliopistoon.

AMK:hon voi joltain osin olla helpompi päästä sisään, jos on käynyt amiksen. Tästä syystä jotkut lukion käyneet kaverit menivätkin suorittamaan 2v ammattitutkintoa ja sen jälkeen meinaavat uudestaan hakea AMK:hon.

Itselle kuitenkin yliopisto oli täysin selvä päämäärä jo lukion alusta saakka, eikä ainakaan tähän mennessä ole kaduttanut. Alan hommia olen tehnyt jopa 3kk :lol:
Varasto ja muita vastaavia hommia tehnyt sitten reilusti enemmän, ja sen ainakin tiedän, että 4kymppisenä en enää halua trukilla ajella.
Yliopistossa pahinta on tämä teoreetikot ja uusavuttomat. Monet kyllä osaa lukea, mutta käytännön asioissa osaaminen on mitä on, ovat muutenkin asettaneet tiedon pänttäämisen kaiken muun elämän edelle...

Ei omasta lukiostani tollasta nysväporukkaa tullut, oli varmaan sitten niin keskitasonen lukio, että sieltä tuli ihan normaaleita ihmisiä, joilla aikaa oli jäänyt myös "elämän hankkimiseen" :roll:

En muutenkaan pysty ymmärtämään miten joku ei osaa asentaa
pesukonetta, lamppua tai vaikkapa vaihtaa renkaita tai muuta vastaavaa 8O :x V*tun neidit :x
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lukion kävin.. Arvostan sivistystä kyllä paljon, mutta ATK-harraste (eli siis purkeissa ja IRCissä hilluminen) vei voiton jo yläasteella. Seiskaluokan jälkeen lakkasin panostamasta ja lopputuloksena Lukio Lukematta Läpi huikaisevin arvosanoin LCCAA.

Lukion jälkeen hakeuduin about suoraan IT-alan hommiin, perinteiseksi mikrotukihenkilöksi, sillä ei kiinnostanut jäädä kotiin elämäntapalaiskuriksi mutsin rahoilla elämään.

Laitoin myös TKK:lle kaksi kertaa paperit sisään, koska se oli "looginen jatkumo" tuolle lukio-uralle. Kaksi kertaa huusivat myös nimeäni turhaan TKK:n pääsykokeissa..

Toisella TKK-kierroksella olin ottanut töistä vapaata, että pääsisin preppauskurssille.. Samaan aikaan oli rekryprosessi käynnissä nykyisessä duunipaikassani, mutta ajattelin että "eivät ota kuitenkaan ku mä oon tämmöne kouluttamaton".. Noh, kurssi läheni loppuaan, viikko jäljellä, ja sitten tulikin soitto, että tervetuloa töihin. Äkkiä järjestelemään poistumaa vanhasta Hämeenlinnan duunipaikasta ja kämppää etsimään täältä Turusta.

Jäi täyspäiväiset opiskelut sikseen ja oravanpyörä imaisi minut mukaansa melko peruuttamattoman näköisesti. (elintasoa ja velkaa jne jne)

--

Vaan yhtä asiaa en ymmärrä: Miksi ihmiset pitävät jotenkin peruuttamattomana sitä, että "valitsin ammattikoulun ja nyt nelikymppisenä haluaisin lisää yleissivistystä"?

Iltalukio on kaikille avoin, avoin yliopisto on kaikille avoin.

Koskaan ei ole liian vanha opiskelemaan, joten heti kun alkaa tuntua siltä, että "olisikohan sittenkin pitänyt", niin eiku koulun penkkiä kuluttamaan. Parempi se on istua illat koulussa, kuin kalja kädessä töllöä katsomassa.

Oma äitini sai valkolakin 40-vuotiaana iltalukiosta. Siinä iässä on vielä ammatillisia vuosia jäljellä yhden nuoren ihmisen elämän edestä! Aina voi käydä lukemassa itselleen suuremman hatun, jos haluaa.

Itse ajattelin ottaa sarvista härkää ja voivottelun sijaan mennä lukemaan iltalukioon uudestaan noita asioita, jotka nyt ovat jo kerenneet teinivuosilta unohtumaan. Aloitan ruotsista ja saksasta, sillä kielitaidosta minulle on nyt kaikkein eniten hyötyä. Sitten voisi jatkaa fysiikalla ja kemialla ja ehkä matikalla, kunhan alkaa nuo kielet sujua. Aineopiskelijana ei ole pakkoa eikä kiirettä, voi tehdä siinä tahdissa, kuin haluaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Amis olen ollut. Nykyään opiskelen Ammattikorkeakoulussa Raumalla.

Mutta ei mulla missään vaiheessa ole mitään karvanoppia ollut tai tummia takalaseja eikä edes sitä yleistä amis dx corollaa.. :lol: 8O
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Jope kirjoitti:
Vaan yhtä asiaa en ymmärrä: Miksi ihmiset pitävät jotenkin peruuttamattomana sitä, että "valitsin ammattikoulun ja nyt nelikymppisenä haluaisin lisää yleissivistystä"?
ite en taas ymmärrä sitä että suurimmalle osalle lukio on ainut järkevä vaihtoehto ja amis on vaan sellainen et käydään nyt jokin.

itse menin amikseen juuri siksi että on jonkun alan koulutus edes, ja jos kiinnostaa jatkaa niin ammattikorkeeseen...ei mielestäni yhtään huonompi vaihtoehto kuin lukio, joiltain osin jopa parempi ainakin töihin mennessä..

Amis osaa duuninsa koska on saanut koulutuksen..jos taas lukion jälkeen tulee tympääntyminen eikä jaksa mennä jatkokoulutukseen niin siinä on sitten ilman mitään koulutusta
BMW 525iA Touring Executive
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mäksä kirjoitti: Amis osaa duuninsa koska on saanut koulutuksen..jos taas lukion jälkeen tulee tympääntyminen eikä jaksa mennä jatkokoulutukseen niin siinä on sitten ilman mitään koulutusta
Lievää puusilmäisyyttä :wink:
Kyllä on amiksiakin nähny sellasia nenänkaivajakoulutuksensaaneita et oksat pois....

Viimeks viikonloppuna yks amiksen käyny kaveri alko tyhjästä vuodattamaan sitä,et lukiol ei oo mitään tarvetta, ne tiedot saa kun lukee muutaman kirjan :roll:
Kumma juttu et lukionkäyneet harvemmin narisee amiksen hyödyttömyydest... toisaalta jonkinmoinen "ylimielisyys" tietty taitaa olla olemassa, sitä pitää välttää.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Olen fiksu, filmaattinen, varakas ja nautin elämästä. Ostin Saabin ja Wunderbaumin. 8)
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kun en osaa virallisesti suomenkieltä edes sen vertaa, kuin englantia saksaa tai ruotsia niin lukioon ei päässyt ja instrumenttiasentaja linjalla vittuuntui työtahtiin...


Siitä lähtien työ on opettanut ja täsmäkoulutus, jos tarvitsee.

Ja aikas usein on tarvinnut.


2006-2007 talvi saattaa mennä amiksessa, opettajana. Pitäis taas kerätä motivaatiota hommaa varten.
96 M75 i12 5-speed ;)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Lukio. Ei siitä sen enempää.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Lukioon menin, ei jotenkin käynyt edes amis mielessä. Lukion vedin lukematta heittämällä läpi. Ei siellä oikeasti tarvi edes käydä, jos vain osaa lusmuilla ;) Oli kyllä oikeastaan elämäni parasta aikaa, joten ei kaduta yhtään. Ruotsi nyt tuotti YO:ssa vähän ongelmia, mutta meni sekin läpi :)

Ja nyt piti kauppikseen pyrkiä -> eipä lukeminen kiinnostanut ja kävin sohaisemassa jotain AMK papereihin (kun ideana ei ollut sinne mennä). Oikein nauratti, kun tuli ilmoitus, että pääsi sisään. Nyt vain epäilyttää, että millaiseen leikkikouluun sitä on menossa. Kerran sisäänpääsyyn ei vaadita ainakaan hakemillani linjoilla yhtään mitään. Kauppiksesta kaipaisin ehkä eniten sitä kauppiselämää, en niinkään tutkintoa.

Rahallisesti en ole koskaan opintoja ajatellut, hyvin tässä on pärjätty ilmankin ;)
STCF #3
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

kaks vuotta kävin lukioo nyt oon amis. 20 kurssii o käymättä lukioo.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Lukittu