Käytätkö turvavöitä?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Käytätkö turvavöitä?

Aina
124
78%
Joskus jää laittamatta
22
14%
Harvemmin
9
6%
En käytä
4
3%
 
Ääniä yhteensä: 159

Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Edellisessä autossa tuli käytettyä erittäin harvoin :oops:
Nykyisessä on pakko käyttää, sillä sitä linkutusta ei kuuntele pirukaan.
Jospa tuo tämän auton myötä tulis sitten opittua. Kolarissahan se ei paljon auta jos se on rullalla siinä ovenpielessä.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pihasiirtelyissäkin tulee yleensä laitettua vyö kiinni. Vyön laitan kiinni aina auton ollessa paikallaan. Jotenkin on niin säälittävän näköistä, kun hemmot räplää vyötä auton liikkuessa ja tekee mitä ihmeellisempiä manööverejä samalla vaihtaen kättä rattiin ja ohjailevat polvella jne. Helpompaa on laitta vyö kiinni ennen liikkeellelähtöä.

Sitä 7km/h turvavyön testauspenkkiä on tullut kokeiltua ja täytyy tunnustaa sen "mitättömän" vauhdin aiheuttava melkoisen tärähdyksen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Laitan vyön kiinni ennenkuin auto liikahtaa mihinkään.. Vaikka olis 10m matka maaseudulla keskellä yötä ilman että kukaan näkee.

En ajatellut opetella poiskaan tuota tapaa, joten menköön automaattisena jatkossakin.. Ei se niin suuri vaiva ole sitä kiinnittää.

Vetäisen myös vyöstä aina löysät pois kun kiinnitän.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Tottakai käytän ,käyttäisin vaikkei laki määräisikään. Vyö on pelastanut mun repsikan paikalla. Oli senverran raju mälli ,että vyö mursi multa kylkiluita.Mitäköhän olis tapahtunut ilman vöitä!
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Täysautomaatio. Johtuu varmasti myös siitä, että 80-luvun alkupuolella tuli auto, jossa oli turvavyöt myös takana (Mazda 626)! Ei saatu siskon kanssa heti hienoja rullavöitä (nyyh), vaan sellaiset epämukavat säädettävät. Edeltävässä autossa (Datsun 180B) ei ollut vöitä takana, ja niinpä esim. allekirjoittanutta piti hiukan "kouluttaa" kun kuulemma aina roikuin etupenkkien keskellä. Koulutustapahtuma piti sisällään pari melko kovaa jarrutusta jolloin keskikonsoli tuli läheisesti tutuksi -> paikka takapenkillä pysyi. Nykyautoissa on helppokäyttöiset vyöt lukkokappaleineen, ei tarvitse pujotella lenkkejä niin kuin ennenvanhaan..

Ainoa paikka missä lähestulkoon kategorisesti EI pidetty turvavöitä, oli Tielaitoksella joskus '92-'93 kun oli siellä kesätöissä. Kuorma-autokuskit vain eivät pitäneet, mutta eivät muutkaan..ei edes se, joka kaahasi Kirkkonummen pikkuteitä Lada Samaralla älytöntä (hei, autona Samara!) vauhtia. Mitään syytä tähän ei osattu sanoa, joten en jaksa uskoa että se oli asenteesta kiinni.. Ehkä tavasta?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Yksin ajaessa ei tuppaa muistamaan.. paitsi jos keli on huono tai tulee päästeltyä reippaammin.. tahi sitten se perinteinen että näkyy sinivuokot jossain lähettyvillä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos eksyn ns.ison auton kyytiin, huomaan monesti hapovani turhaan vyötä, jota ei välttämättä aina löydykään...

Eli joo, automatisoitu liike tuo vyön kiinnitys on.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Pakkaa "välillä" unohtumaan lyhyemmillä matkoilla :roll:

Kuupassa en käytä juuri koskaan, kun on vähän kankea kelaamaan takaisin :cry: pahvin palanen turvavyön klipsun välissä estää varoitusvalon palamisen :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
metallivihreä
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 17:16

Viesti Kirjoittaja metallivihreä »

Aina. En ole idiootti (enää).
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

9-5T kirjoitti:
metallivihreä kirjoitti:Aina. En ole idiootti (enää).
Onko vyötä käyttämättömät idiootteja?
Ei varmaankaan ennenkuin päänsä lyö tarpeeksi lujaa johonkin esteeseen . Itse tuli vakuututtua turvavyön tärkeydestä kun opiskeluaikana oli työharjoittelussa Käpylän kuntoutuskeskuksessa. Se oli surullista että opettavaista.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Psychocowboy kirjoitti:Ei varmaankaan ennenkuin päänsä lyö tarpeeksi lujaa johonkin esteeseen. Itse tuli vakuututtua turvavyön tärkeydestä kun opiskeluaikana oli työharjoittelussa Käpylän kuntoutuskeskuksessa. Se oli surullista että opettavaista.
Joo, itse olen nähnyt yhden onnettomuuden tulokset, siis nimenomaan sellaisen, jossa turvavyön käyttämättömyys on ehkä pelastanut hengen. Mutta valtaosissa onnettomuuksia turvavyön käyttö on pelastanut hengen.

Onnettomuus ajettiin vanhalla Ford Sierralla, joka ei enää kovan vauhdin takia kääntynyt kurvissa (auto oli lähtenyt kuskin "lapasesta") ja se kääntyi katon kautta ympäri ja raahautui katollaan vähän matkaa. Raahautumisen aikana autossa olleet tyypit olivat lentäneet ulos sivuikkunoista. Kun auto oli pysähtynyt, se oli syttynyt tuleen. Jos nuo autossa olleet henkilöt olisivat olleet auton sisällä, niin he olisivat palaneet kuoliaiksi.

Tässä yksi tapaus, jossa olisi voinut säilyä vähemmällä, jos olisi käyttänyt turvavyötä. Tämä sattui eräälle kaverille:

http://www.hontokulmaracing.com/meb-315.php

Huom! Scrollaa sivun alalaitaan...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Itselle tulee ilman vöitä outo alaston olo, kuin ei olisi auton kanssa yhtä. Samaa kuin pipon käyttämättömyys talven jälkeen. Ja yhtähän me ollaan. :lol:
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

isä ja äiti opetti hyvin, eli aina se tulee laitettua.

ei siinä ole mitään järkeä menettää henkeään noin yksinkertasen ja ei haittaavan laitteen takia...
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
skae
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Marras 24, 2005 10:12
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja skae »

Aina on remmi kiinni...edellisessä autossa ei kyllä olis sitä varoitusääntä kuunnellut sikakaan vinkumatta.
Saabismi voi näköjään tarttua...itämisaika oli vaan pitkä.
9-5 Aero -02
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Käytän. Aina, kun lähden ajamaan teen kaiken muun ensin (starttaukset jne.) ja ennen kuin lähden liikkeelle laitan vyön kiinni. Muutama vuosi takaperin kaveri ei pitänyt ja opin siltä ettei niitä vöitä tarvi. Posottelin melkein pari vuotta ilman vöitä :oops: Sitten tapasin tulevan vaimoni ja taisin olla niin päästä sekaisin, että tuosta vain aloin taas käyttämään vöitä (että kaikkea sitä mies tekee...).

P.S. Vaimon veli on pitänyt elämänsä aikana kaksi kertaa vöitä. Molemmilla kerroilla hän on ollut kolarissa, ei syyllisenä siis, joten tuosta syystä ei pidä vöitä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin