Käytätkö turvavöitä?
Pihasiirtelyissäkin tulee yleensä laitettua vyö kiinni. Vyön laitan kiinni aina auton ollessa paikallaan. Jotenkin on niin säälittävän näköistä, kun hemmot räplää vyötä auton liikkuessa ja tekee mitä ihmeellisempiä manööverejä samalla vaihtaen kättä rattiin ja ohjailevat polvella jne. Helpompaa on laitta vyö kiinni ennen liikkeellelähtöä.
Sitä 7km/h turvavyön testauspenkkiä on tullut kokeiltua ja täytyy tunnustaa sen "mitättömän" vauhdin aiheuttava melkoisen tärähdyksen.
Sitä 7km/h turvavyön testauspenkkiä on tullut kokeiltua ja täytyy tunnustaa sen "mitättömän" vauhdin aiheuttava melkoisen tärähdyksen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Laitan vyön kiinni ennenkuin auto liikahtaa mihinkään.. Vaikka olis 10m matka maaseudulla keskellä yötä ilman että kukaan näkee.
En ajatellut opetella poiskaan tuota tapaa, joten menköön automaattisena jatkossakin.. Ei se niin suuri vaiva ole sitä kiinnittää.
Vetäisen myös vyöstä aina löysät pois kun kiinnitän.
En ajatellut opetella poiskaan tuota tapaa, joten menköön automaattisena jatkossakin.. Ei se niin suuri vaiva ole sitä kiinnittää.
Vetäisen myös vyöstä aina löysät pois kun kiinnitän.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Täysautomaatio. Johtuu varmasti myös siitä, että 80-luvun alkupuolella tuli auto, jossa oli turvavyöt myös takana (Mazda 626)! Ei saatu siskon kanssa heti hienoja rullavöitä (nyyh), vaan sellaiset epämukavat säädettävät. Edeltävässä autossa (Datsun 180B) ei ollut vöitä takana, ja niinpä esim. allekirjoittanutta piti hiukan "kouluttaa" kun kuulemma aina roikuin etupenkkien keskellä. Koulutustapahtuma piti sisällään pari melko kovaa jarrutusta jolloin keskikonsoli tuli läheisesti tutuksi -> paikka takapenkillä pysyi. Nykyautoissa on helppokäyttöiset vyöt lukkokappaleineen, ei tarvitse pujotella lenkkejä niin kuin ennenvanhaan..
Ainoa paikka missä lähestulkoon kategorisesti EI pidetty turvavöitä, oli Tielaitoksella joskus '92-'93 kun oli siellä kesätöissä. Kuorma-autokuskit vain eivät pitäneet, mutta eivät muutkaan..ei edes se, joka kaahasi Kirkkonummen pikkuteitä Lada Samaralla älytöntä (hei, autona Samara!) vauhtia. Mitään syytä tähän ei osattu sanoa, joten en jaksa uskoa että se oli asenteesta kiinni.. Ehkä tavasta?
Ainoa paikka missä lähestulkoon kategorisesti EI pidetty turvavöitä, oli Tielaitoksella joskus '92-'93 kun oli siellä kesätöissä. Kuorma-autokuskit vain eivät pitäneet, mutta eivät muutkaan..ei edes se, joka kaahasi Kirkkonummen pikkuteitä Lada Samaralla älytöntä (hei, autona Samara!) vauhtia. Mitään syytä tähän ei osattu sanoa, joten en jaksa uskoa että se oli asenteesta kiinni.. Ehkä tavasta?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 122
- Liittynyt: La Maalis 05, 2005 17:16
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Ei varmaankaan ennenkuin päänsä lyö tarpeeksi lujaa johonkin esteeseen . Itse tuli vakuututtua turvavyön tärkeydestä kun opiskeluaikana oli työharjoittelussa Käpylän kuntoutuskeskuksessa. Se oli surullista että opettavaista.9-5T kirjoitti:Onko vyötä käyttämättömät idiootteja?metallivihreä kirjoitti:Aina. En ole idiootti (enää).
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, itse olen nähnyt yhden onnettomuuden tulokset, siis nimenomaan sellaisen, jossa turvavyön käyttämättömyys on ehkä pelastanut hengen. Mutta valtaosissa onnettomuuksia turvavyön käyttö on pelastanut hengen.Psychocowboy kirjoitti:Ei varmaankaan ennenkuin päänsä lyö tarpeeksi lujaa johonkin esteeseen. Itse tuli vakuututtua turvavyön tärkeydestä kun opiskeluaikana oli työharjoittelussa Käpylän kuntoutuskeskuksessa. Se oli surullista että opettavaista.
Onnettomuus ajettiin vanhalla Ford Sierralla, joka ei enää kovan vauhdin takia kääntynyt kurvissa (auto oli lähtenyt kuskin "lapasesta") ja se kääntyi katon kautta ympäri ja raahautui katollaan vähän matkaa. Raahautumisen aikana autossa olleet tyypit olivat lentäneet ulos sivuikkunoista. Kun auto oli pysähtynyt, se oli syttynyt tuleen. Jos nuo autossa olleet henkilöt olisivat olleet auton sisällä, niin he olisivat palaneet kuoliaiksi.
Tässä yksi tapaus, jossa olisi voinut säilyä vähemmällä, jos olisi käyttänyt turvavyötä. Tämä sattui eräälle kaverille:
http://www.hontokulmaracing.com/meb-315.php
Huom! Scrollaa sivun alalaitaan...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Käytän. Aina, kun lähden ajamaan teen kaiken muun ensin (starttaukset jne.) ja ennen kuin lähden liikkeelle laitan vyön kiinni. Muutama vuosi takaperin kaveri ei pitänyt ja opin siltä ettei niitä vöitä tarvi. Posottelin melkein pari vuotta ilman vöitä Sitten tapasin tulevan vaimoni ja taisin olla niin päästä sekaisin, että tuosta vain aloin taas käyttämään vöitä (että kaikkea sitä mies tekee...).
P.S. Vaimon veli on pitänyt elämänsä aikana kaksi kertaa vöitä. Molemmilla kerroilla hän on ollut kolarissa, ei syyllisenä siis, joten tuosta syystä ei pidä vöitä.
P.S. Vaimon veli on pitänyt elämänsä aikana kaksi kertaa vöitä. Molemmilla kerroilla hän on ollut kolarissa, ei syyllisenä siis, joten tuosta syystä ei pidä vöitä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001