vaikkei ihan sykkeen tahdissa niin tulee yllättävän paljon kun sormikin sirkellillä napsahtaa poikki, ei ole oma sormi mennyt, mutta nähny olen.georgahti kirjoitti:vähän samaan tapaan kuin meistä useimmilla menee sormi suuhun ja toinen perseeseen kun verta lentää sykkeen tahdissa ja tarttis tehrä jotaki.
onnettomuus ja avun tarvitseminen
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Kumpaan meni?Rene-Rane kirjoitti:vaikkei ihan sykkeen tahdissa niin tulee yllättävän paljon kun sormikin sirkellillä napsahtaa poikki, ei ole oma sormi mennyt, mutta nähny olen.georgahti kirjoitti:vähän samaan tapaan kuin meistä useimmilla menee sormi suuhun ja toinen perseeseen kun verta lentää sykkeen tahdissa ja tarttis tehrä jotaki.
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Perseeseen
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Oma vai kaverin? Ja jos kaverin, niin se jäljelle jäänyt tynkä vai se irti lähtenyt osa?Rene-Rane kirjoitti:Perseeseen
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
OT:Kovasti mutta oli pakko!Azanovix kirjoitti: Oma vai kaverin? Ja jos kaverin, niin se jäljelle jäänyt tynkä vai se irti lähtenyt osa?
Tää onkin ovela juttu, jos sormesi pistit kaverisi persuksiin niin teillä onkin sit kummallakin sormi persuksissa, eikö totta?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Kyllä alkaa jutuista huomaamaan, että kyseessä on ruotsalaismerkkisen auton harrastajafoorumi.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Azanovix kirjoitti:Oma vai kaverin? Ja jos kaverin, niin se jäljelle jäänyt tynkä vai se irti lähtenyt osa?Rene-Rane kirjoitti:Perseeseen
Molemmat, ensi irtonainen osa sitten tynkä
Kylläcore2 kirjoitti:OT:Kovasti mutta oli pakko!Azanovix kirjoitti: Oma vai kaverin? Ja jos kaverin, niin se jäljelle jäänyt tynkä vai se irti lähtenyt osa?
Tää onkin ovela juttu, jos sormesi pistit kaverisi persuksiin niin teillä onkin sit kummallakin sormi persuksissa, eikö totta?
Älä mitäänt.t.j kirjoitti:Kyllä alkaa jutuista huomaamaan, että kyseessä on ruotsalaismerkkisen auton harrastajafoorumi.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Voi jumalauta tääki vielä meinasin jo äsken pudota.t.t.j kirjoitti:Kyllä alkaa jutuista huomaamaan, että kyseessä on ruotsalaismerkkisen auton harrastajafoorumi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Kuten jo useampikin on maininnut niin kyllä ne kaikki sieltä paikalle tulevat tällaisessa tilanteessa. Itse ei kuitenkaan kyseisessä tilanteessa saa jäätyä paikoilleen vaan katsastaa hieman tilannetta ja loukkaantuineiden
määrä ja tila, tämäkin on oikeasti tärkeä tieto. Se on kuitenkin sama kumpi on ensin paikalla, paloauto vai ambulanssi. Riippuu niin paljon alueesta, jossa onnettomuus on tapahtunut, että välillä ambulanssin tulokin saattaa kestää. Toki HÄKE tekee sen päätöksen mitä yksiköitä paikalle lähettää. Saattaa paikalle tulla myös lähimmän aseman ensivasteyksikkö, vaikka tätä ei erikseen hälytetty olekaan. Useasta sammutusautostakin kyllä tuo ensivastekalustokin löytyy.
Mutta mitä itse toimintaan tulee niin tietenkin välittömässä vaarassa olevat pitää ensin saada pois. Kyllä siinä törmäyksessä on jo ollut sen verran kovat voimat, että hätäsiirto ei enää paljoa lisävahinkoja aiheuta. Tämän jälkeen toki auttaa parhaimpansa mukaan, elottomia PPE:n avulla, tajuttomat kylkiasentoon ja lämpimään. Ja tajuissaan olevia tosiaan rauhoitellen. Ja oletettavaa on myös, että muitakin paikalle pysähtyy. Kuitenkaan potilaiden tilasta ei topicin aloittaja maininnut mitään.
määrä ja tila, tämäkin on oikeasti tärkeä tieto. Se on kuitenkin sama kumpi on ensin paikalla, paloauto vai ambulanssi. Riippuu niin paljon alueesta, jossa onnettomuus on tapahtunut, että välillä ambulanssin tulokin saattaa kestää. Toki HÄKE tekee sen päätöksen mitä yksiköitä paikalle lähettää. Saattaa paikalle tulla myös lähimmän aseman ensivasteyksikkö, vaikka tätä ei erikseen hälytetty olekaan. Useasta sammutusautostakin kyllä tuo ensivastekalustokin löytyy.
Mutta mitä itse toimintaan tulee niin tietenkin välittömässä vaarassa olevat pitää ensin saada pois. Kyllä siinä törmäyksessä on jo ollut sen verran kovat voimat, että hätäsiirto ei enää paljoa lisävahinkoja aiheuta. Tämän jälkeen toki auttaa parhaimpansa mukaan, elottomia PPE:n avulla, tajuttomat kylkiasentoon ja lämpimään. Ja tajuissaan olevia tosiaan rauhoitellen. Ja oletettavaa on myös, että muitakin paikalle pysähtyy. Kuitenkaan potilaiden tilasta ei topicin aloittaja maininnut mitään.
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Tähän voisin heittää tekstin, jonka ensiapukouluttajani minulle tokaisi aikanaan: Jos auto on tulessa, sisällä oleva ihminen ei pääse omin avuin ulos eikä ammattiauttajia ole lähellä, niin mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos jäät vain odottamaan? Entä jos revit sisällä olevan henkilön ulos tietämättä mahdollisista niskavaurioista, niin voiko hänelle käydä pahemmin kuin että hän kuolee auton sisään?haffu kirjoitti:
Mutta mitä itse toimintaan tulee niin tietenkin välittömässä vaarassa olevat pitää ensin saada pois. Kyllä siinä törmäyksessä on jo ollut sen verran kovat voimat, että hätäsiirto ei enää paljoa lisävahinkoja aiheuta. Tämän jälkeen toki auttaa parhaimpansa mukaan, elottomia PPE:n avulla, tajuttomat kylkiasentoon ja lämpimään. Ja tajuissaan olevia tosiaan rauhoitellen. Ja oletettavaa on myös, että muitakin paikalle pysähtyy. Kuitenkaan potilaiden tilasta ei topicin aloittaja maininnut mitään.
Toki jos välitöntä hengenvaaraa ei ole, eli esim. auto ilmiliekeissä, niin en lähtisi itse retuuttamaan ulos...
Re: onnettomuus ja avun tarvitseminen
Tuo edellä mainittu tilanne tulisi vähintään keskisuurena hälynä eli useampi yksikkö ja lanssi saapuisi.jusa_71 kirjoitti:saavut liikenne onnettomuus paikalle jossa romuna on 3 autoa ja loukkaantuneita useampia
oletetaan että 1 auto on tulessa josta matkustajat saat otettua ulos ketä pyydät ensimmäisenä paikalle.
Elikkä jos vain yksi pitäisi valita niin palokunta ja alla perustelu...
Tilanne: 202BTieliikenneonnettomuus.
Palokunnan saapuessa paikalle, (palomiehille tehtävät jo matkalla autossa määrätty) huolehditaan syttymisenestosta, liikenteen ohjauksesta, pimeällä valaistuksesta, laukeamattomien airbackien suojaamisesta, niskatuet potilaille, verenvuodon tyrehdyttäminen ja jää rauhottelemaan potilasta tilanteen niin salliessa yms. Potilaille huolehditaan myös huovat/lämpöpuhaltimen kovalla pakkasella tarpeen vaatiessa... jne.
Potilaan irroittamisesta vastaa siihen määrätyt palomiehet jotka ovat laittaneet vermeet eli kytkeneet hydraulileikkurin/hyd.levittimen valmiiksi ja stabiloineet myös auton sinä aikana kun muut ovat tehneet edellä mainittuja tehtäviä.
Potilaan nostosta rankalaudalla ja ampulanssiin aika pitkälle yhteistyötä lanssinhenkilöstön kanssa jotka huolehtivat potilaasta siitä eteenpäin kun on saatu lanssiin.
Palomiehet huolehtivat auton/autot ojasta johonkin lähellä olevalle levikkeelle tai jos hinausauto tilattu niin sen saavuttua auttavat jos tarvetta ennen tilanteesta irtautumista.
Jos lanssihenkilöstö ensiksi paikalla niin laittavat potilaalle/potilaille niskatuet ja tekevät mitä pystyvät ja ehtivät ennen kuin palokunta saapuu.
Polisien saapuessa paikalle vapauttavat tehtävästä liikennettä ohjaavat palomiehet ja he itse alkavat huolehtimaan liikenteen ohjauksesta, mutta yleensä ovat kylläkin alkaneet selvittämään tilanteen tapahtumaan ja kuvamaan todisteita.