Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Ajatko mieluummin:

Penkkaan puskevalla autolla, siksi taakse paremmat renkaat
40
28%
Hallitusti valitsemallasi ajolinjalla, siksi eteen paremmat renkaat
101
72%
 
Ääniä yhteensä: 141

Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 3988
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä olen nyt ihan oikeasti hieman huolissani ton äänestyksen tuloksista. Ei kai Saabistit tosissaan noin tyhmiä ole? :|
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ainakin osa on ilmeisesti äänestänyt jälkimmäistä ihan puhtaasti kysymyksenasettelusta johtuen, väitän että tulokset olisivat tasan toisin päin jos vaihtoehdot olisivat vastakkaiseen suuntaan kallellaan...

Hallitusti valitsemallasi ajolinjalla, siksi taakse paremmat renkaat
Vaarallisessa ja hallitsemattomassa peräluistossa, siksi eteen paremmat renkaat
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Itse olen noudattanut "virallista" suositusta laittaa kuluneemmat aina eteen. Helpommin hoksaa sitten milloin nämä kuluneemmat ovat vaihtokunnossa. Itse luulin edellisenä talvena että takarenkaani ovat vielä loistavat. Kun laitoin viime syksynä taakse uudet ja edellisen talven takarenkaat eteen sain melko pian todeta että eihän näissä ole pitoa ollenkaan. Tämän huomasi tilanteissa joissa olisi pitänyt saada auto äkkiä pysähtymään jäällä. Jarrutusmatkat olivat järkyttävän pitkiä. Onneksi ei vahinkoja sattunut näillä renkailla. Liukkaissa risteyksissä kääntyessä meinasi myös puskea melko herkästi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97

Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Uudet renkaathan ovat lähtökohtaisesti yhtä hyvät/huonot. Renkaanvaihdon yhteydessä huomataan että etuset ovan hiukan kuluneemmat kuin takana, joten heitetään seuraavalla kerralla eteen edellisen kerran takana pyörineet ja vice versa. Näinollen taas seuraavan kerran renkaita vaihtaessa auton alta löytyy tasaisesti kuluneet renkaat. :D Eipä ole moisella ratkaisulla ojaan päädytty, tai edes yllättäviin tilanteisiin, jotka olisivat renkaista johtuneet. Renkaat tulee uusittua vaikka eivät vielä ihan sakkorajalla olisikaan, ihan mukavuuden takia, lähestulkoon loppuunajetuilla renkailla kun on vallan perseestä ajaa :D

Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Merimasku

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja tosu »

Juuri näin myös täällä. Mieluiten ostan aina neljä uutta rengasta kerralla. Koskaan ei ole ongelmia ollut siitä että huonommat on takana. Silloin kun kulutuspinta menee lähelle 3 mm niin tulee (kesä)renkaat viimeistään uusittua.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt tallissa 2010 NG 9-5 Vector Hirsch A sekä taas myös 2002 9-5 Arc A "kesäauto"

Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2052
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Riippuu autosta. Tuli juuri hankittua talviautoksi Pösö 206, 1.6 16V koneella. Ei ole abseja mistään espeistä puhumattakaan. Auton alustageometria on sellainen vanhojen pösöjen hengessä, että kylkeä tarjotaan edelle heti kun kaasun nostaa kaarteessa. Mitä joskus 309:llä ajelin niin 270-asteisen motarin rampin pystyi kevyesti ajamaan ronskimman puoleisessa "kahvassa" ilman että sortokulma sanottavasti heitteli. Alla oli silloinkin tuoreehkot nastat. Tähän autoon paremmat renkaat taakse.
9-3 2.0tA -99

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ny parin kuukauden kokemuksilla tonnarilla ei kyllä pääse kumpaankaan näistä vaihtoehdoista. Ei puske eikä heitä perää, pitoa riittää niin paljon kuin kymmenvuotiailla renkailla on mahdollista ja sitten rupeaa pikkuhiljaa lähtemään nelipyöräluisuun. Toki talvea saatika nastarenkaita ei ole kokeiltu, ja uusilla renkailla tietysti voisi kovemmilla nopeuksilla jotain preferenssiä löytyä, mutta harvinaisen tasapainoisesti käyttäytyvä auto.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9703
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nää Saabit on niin turvallisen puskevia, että vaikka laittaa paremmat eteen, niin ei muutu vaarallisen yliohjaavaksi. Tarkoitan tässä sellaista lievää eroa parien välillä. Omakohtaisesti pyrin kuluttamaan rengassarjaa tasaisesti, joten kausivaihdossa aina paremmat eteen ja kas, keväällä huomaa parempien siirtyneet taakse. Tontutko asialla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

nikomys
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 15:59
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja nikomys »

Onhan pitävämmät renkaat etuakselilla mukavammat taajamanopuksissa, mutta maantiellä esimerkiksi tien keskellä olevan lumi-/sohjopolanteen ylittäminen ohitustilanteessa on oman kokemukseni perusteella turvallisempaa pitävempien renkaiden ollessa takana. Mielestäni kevyt aliohjautuvuus on helpompi korjata kuin voimakas perän sivuttaisliike, varsinkin jos korjaustilaa on sivusuunnassa 2-3 metriä 90-110km/h nopeudessa.
#3846 /96 -63/ 900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9703
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hommassa on yksi ongelma, kun pitää paremmat aina takana, kuluu edessä ollut rengaspari loppuun paljon aiemmin kuin takana olleet. Ostatko sitten kaksi uutta rengasta kuluneiden tilalle vai kaikki uutta ja myyt kaksi keskinkertaista rengasta? Kun rengasmallit vaihtuvat ei kahta vanhojen kanssa samanlaista rengasta ehkä saakaan enää...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

nikomys
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 15:59
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja nikomys »

Kyllähän itsekin tulee monesti laitettua paremmat renkaat eteen sen kulutuksen optimoinnin takia, varsinkin kesärenkaat. Minun käsittääkseni nykyään ei tarvitse olla samanmallinen rengas joka nurkassa mutta samalla akselilla se on kyllä suotavaa, ettei pitoeroa syntyisi. Joten voi esimerkiksi laittaa aina uuden parin taakse ja takana olleet eteen.. Mutta turvallisuuden näkökulmasta ajattelisin paremmat renkaat taka-akselilla olevan parempi vaihtoehto.
#3846 /96 -63/ 900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09

aero
-
Viestit: 6356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja aero »

Olen edelleen sitä mieltä, että jos rengasparien keskinäinen pitoero on huomattava, huonompi pari vaihtoon. Jos pitoero edelleen on huomattava, jälleen huonompi pari vaihtoon (jos tämä on odotettavissa, voi toki vaihtaa nerokkaasti kaikki kerralla).

Ihan oikeasti, yksi parhaita tapoja pilata ajamisen miellyttävyys on epätasapaino auton hallittavuudessa, toinen, vielä parempi keino on yksinkertaisesti liian olematon pito. On ihan kauheata ajaa autolla, jonka perä huiskii jatkuvasti missä sattuu, koska takana ei ole pitoa. On myös ihan kauheata ajaa autolla, joka ei käänny koska keula irtoaa tiestä vähäisellä ratin kääntämisellä. Kaikista kauheinta on ajaa autolla, joka luisuu jatkuvasti hallitsemattomasti nelipyöräluistossa ihan minne vaan.

Renkaiden kanssa voi käyttää järkeä ja miettiä mm. mikä asennusjärjestys sopii itselle parhaiten (siihen, kummassa päässä paremmat renkaat on parempi idea, vaikuttaa mm. auto, ajotapa ja luistonkorjaustottumukset, jotka tulevat selkärangasta), mutta liikaa niissä ei yksinkertaisesti kannata pihistellä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

nikomys
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 15:59
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava

Viesti Kirjoittaja nikomys »

Aivan. Auto on paras ajaa kun pito on mahdollisimman tasainen joka nurkassa. Mitä pienempi on pitoero, sitä helpompi auton liikkeet on ennustaa.
#3846 /96 -63/ 900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uusilla takarenkailla tyylikkäästi yliohjaten hautaan:
http://yle.fi/uutiset/uudet_talvirenkaa ... la/8798204

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4734
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

Poliisin mukaan uudet talvirenkaat olivat todennäköisesti lailliset. Ne oli pinnoitettu...
Renkaat eivät siis olleet uudet, vaan ainakin kertaalleen loppuun käytetyt.

Vastaa Viestiin