Edellisen viestin lainaaminen
Edellisen viestin lainaaminen
Eli lyhyesti: Saako mielestäsi viestiketjuun vastatessa lainata edellistä viestiä?
Lopputuloksesta voidaan sitten aikanaan vetää johtopäätökset tämän uudehkon lainauskieltosäännön (tai ohjeen lainausten välttämiseksi tms) tarpeellisuudesta.
Lopputuloksesta voidaan sitten aikanaan vetää johtopäätökset tämän uudehkon lainauskieltosäännön (tai ohjeen lainausten välttämiseksi tms) tarpeellisuudesta.
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Huhti 20, 2012 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Modet eivät sitten mene sorkkimaan gallupin tuloksia, ettehän
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Ei kokonaisuudessaan. Pitkästä viestistä voi halutessaan lainata sen lauseen-pari johon itse kommentoi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Samaa mieltä.Mawerick kirjoitti:Pitkästä viestistä voi halutessaan lainata sen lauseen-pari johon itse kommentoi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Mielestäni ei tarvitse lainata jos edellinen viesti on se johon vastaa, eikä väliin ole tullut yhtään viestiä, jos on tullut niin sen saa tietää kun aikoo lähettää oman vastauksensa ja siinä tapauksessa voi palata takaisin ja maalata/lainata osan viestiä johon oli vastaamassa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Eräällä toisella autofoorumilla on kielletty laittamasta ^ viestin alkuun jos viittaa yläpuolella olevaan kirjoitukseen. Lainaus on kuulemma parempi, mitä hieman ihmettelen.
Mielestäni on hyvä nyrkkisääntö, että lainaus ei saa olla pidempi kuin oma kirjoitus.
Mielestäni on hyvä nyrkkisääntö, että lainaus ei saa olla pidempi kuin oma kirjoitus.
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Näinhän se on sääntöjen mukaan on. Mielestäni edellistä viestiä on turha lainata muussa tapauksessa.Mawerick kirjoitti:Ei kokonaisuudessaan. Pitkästä viestistä voi halutessaan lainata sen lauseen-pari johon itse kommentoi.
e: näköjään on säännöt muuttuneet pari viikkoa sitten, mutta kuitenkin. Aiemmin oli maininta, että edellisestä viestistä saa lainata lyhyemmän osan, jos se selkeyttää asiaa. Nykyään tätä kohtaa ei ole lainkaan säännöissä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Omasta mielestäni ei tarvitse lainata.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Näköjään vain nämä kommentoineet jotka ovat lainaussäännön puolesta, perustelkaa myös ne joiden mielestä sääntö on perseestä, miksi pitäisi lainata uudestaan se edellinen viesti?
Itse en ymmärrä vieläkään miksi edellinen viesti pitäisi lainata aina uudestaan kun se lukee siinä yläpuolella.
Eikait noita sääntöjä ole ollenkaan muutettu parin viikon aikana:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=50&t=110893
Eikä siellä kielletä sitä lainaamista edelleenkään vaan ohjeistetaan miten lanauksien pitäisi olla...
Ja ng900aerolta hyvä gallup! Perusteluita kaivataan puolesta ja vastaan!
Itse en ymmärrä vieläkään miksi edellinen viesti pitäisi lainata aina uudestaan kun se lukee siinä yläpuolella.
Eikait noita sääntöjä ole ollenkaan muutettu parin viikon aikana:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=50&t=110893
Eikä siellä kielletä sitä lainaamista edelleenkään vaan ohjeistetaan miten lanauksien pitäisi olla...
Ja ng900aerolta hyvä gallup! Perusteluita kaivataan puolesta ja vastaan!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Sen vuoksi kannatan viestin osittaista lainaamista, koska tällä selvennetään sitä mitä osa-aluetta viestissä kommentoidaan, ja yhdessä viestissä voi olla useita asioita, kysymyksiä ja mielipiteitä. Vastaaja ei ehkä halua, tai osaa vastata kaikkiin esitettyihin kysymyksiin tai mielipiteisiin. Jos edellinen viesti on pitkä, on tällöin selvyyden ja helppolukuisuuden vuoksi hyödyllistä lainata pieni pätkä ed. viestistä johon vastaa.
Voi myös olla, että esimerkiksi mielipide asioissa kommentoija ei ole samaa mieltä kaikista asioista, mutta voi yhtyä joihinkin edellisessä viestissä esitettyihin näkemyksiin, näinollen voitaisiin välttää väärinymmärryksen mahdollisuus osittaisella lainaamisella.
Voi myös olla, että esimerkiksi mielipide asioissa kommentoija ei ole samaa mieltä kaikista asioista, mutta voi yhtyä joihinkin edellisessä viestissä esitettyihin näkemyksiin, näinollen voitaisiin välttää väärinymmärryksen mahdollisuus osittaisella lainaamisella.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Samaa mieltä kun Mawerick, core2, Pakari, vitikka ja Porilaine...
Viimeisintä viestiä on aivan turha lainata, tuollanen joutaa minun puolesta jopa kieltää.
Jos kommentoi johonkin aikaisemmin kirjoitettuun viestiin, niin lainaa siitä viestistä sopivan pienen osan.
Viimeisintä viestiä on aivan turha lainata, tuollanen joutaa minun puolesta jopa kieltää.
Jos kommentoi johonkin aikaisemmin kirjoitettuun viestiin, niin lainaa siitä viestistä sopivan pienen osan.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Aikoinaan tästäkin asiasta keskustelin erään moderaattorin kanssa ja hän perusteli lainauskieltoa sillä, että eihän kasvotusten keskusteltaessakaan toisteta edellisen puhujan sanomisia. Tilannehan on keskustelufoorumeilla kuitenkin kokonaan toinen, sillä keskustelu ei tapahdu reaaliaikaisena, vaan jokainen tulee moden vertaamaan normaalikeskusteluun nähden kesken mukaan, jolloin on luonnollista, että lainataan viesti, johon vastataan, jottei lukijoiden tarvitse skrollailla sivua edestakaisin. Tietysti, jos lukee koko viestiketjun alusta alkaen, voi lainaaminen tuntua turhalta, mutta aktiivikäyttäjät yleensä katsovat vain uudet viestit. Kantani on siis yleisen foorumikäytännön mukainen ja lainauskiellon vastainen.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Edellisen viestin lainaaminen
^Komppaan Ristoa täysin. Olen tullut siihen lopputulokseen että tämä lainauskielto juontaa juurensa mallikohtaisten osioiden vianetsintäketjuihin, joissa uudet käyttäjät ovat rutiininomaisesti lainanneet edellisen viestin vaikka ketjussa olisi vain yksi vastaus, tällöin kun lainauksella ei olekaan niin paljon merkitystä. Sen sijaan esim. nyt jos joku tulee tähän ketjuun uudet viestit -napilla, hänen pitää rullailla ylöspäin katsomaan, mitä Risto aiemmin kirjoittikaan. Samoin noissa offtopic-alueen satasivuisissa ketjuissa ainakin itsellä on tarve jollakin tavalla erottaa ketjun otsikkoon vastaavat viestit edelliseen viestiin vastaavista viesteistä, ja nyt kun lainaukset on kielletty tässä tarkoituksessa täytyy käyttää tuota typerää hakasta...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Voi ajatella että edellisen viestin lainaus on tarpeetonta. Täytyy kuitenkin muistaa, että samaan ketjuun voi tulla suht samaan aikaan muidenkin vastauksia, jolloin ei ehkä osukaan omalla viestillään juuri sen viestin perään, mihin ajatteli. Tässä kohtaa
"edellisen viestin lainaus" olisikin ihan perusteltua.
"edellisen viestin lainaus" olisikin ihan perusteltua.
Re: Edellisen viestin lainaaminen
Tollaisessa kargin kuvaamassa keisissä tulee ainakin minulle ilmo että on tullut uusia viestejä tms... Vai pettääkö muisti, taas...
Sininen Saab 9-3, '99