Cruor kirjoitti:Aika tiukkaa kritiikkiä ilman kokemuspohjaisia perusteita.
Kaikilla noista autoista Accordia lukuunottamatta on tullut matkustettua, ja vähänkin pidemmällä matkalla ehtii tekemään huomioita esim. melutasosta ja sisustasta. Ja uusimpien TSI-moottoreiden (ja DSG-vaihteistojen) varsin vakavia ongelmia on dokumentoinut esimerkiksi Tuulilasi, ja VW-foorumeilla niistä on myös juttua.
Cruor kirjoitti:Noi japskit varmasti loistavia vaihtoehtoja jos järkiratkaisuita haetaan. Pidän itse japsiautoja pääsääntöisesti tylsinä ja arkisina, ehkä se rattiin nukahtamisen riski omalla kohdalla olisi suurempi vaikka siinä mazdassa kuin passatissa.. Yleensä myös istuimet on suunniteltu itämaiselle ruumiin rakenteelle.
Saattaa päteä jotain Toyotaa tai Nissania ajatellessa, mutta tässä esimerkkinä edellisen sukupolven Golfin ja Mazda 6:n sisustat:
Omien kokemusten perusteella ensimmäisen sukupolven kutosessa on etupenkeissä yläosastaan vähän turhan taakse menevä selkänoja, kun taas uusien Volkswagenin kangaspenkit ovat yleensä pirun kovia ja terävästi muotoiltuja.
Cruor kirjoitti:Ja mitä tähän "kivi kovaan bemariin" tulee... Jotkut haluaa ajaa taikamatolla ja jotkut autolla.
Ja jotkut merkit onnistuvat tekemään tunnokkaita autoja joissa säilyy paikat hampaissa routavaurion sattuessa kohdalle...saksalaisille tämä ei vain ole kovin tyypillistä.
Justiin viime viikonloppuna matkustin upouudessa VW Passat Multifuelissa DSG-vaihteistolla, toimi etanolilla ja omasi 160 hevosvoimaa. Vaihteiston sporttiasennossa se piti kyllä kovasti (ei kovin kaunista) meteliä mutta ei oikein missään vaiheessa tuntunut oikeasti lähtevän. Mutkatiellä kulki kyllä aika siististi ja kallistelematta noin perheautoksi. Vuoden 2003 Mazda 6 pitää kunnolla kierrätettynä todella hienoa ääntä neljäntuhannen kierroksen paremmalla puolella (kiertää melkein 7000rpm asti), ja kulkee kiusattuna yllättävän pirteästi noin 140-hevosvoimaiseksi.
Mutta jokainen saa tietysti ostaa mitä haluaa, omasta näkökulmasta VW-konsernin autot ovat vain nykyään yliarvostettuja ja niiden sporttisuus on lähinnä todella konservatiivista tasoa.