Oletko maalannut itse autosi?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

maalaus.

Olet yrittänyt. Onnistunut
19
32%
Olet yrittänyt. Epäonnistunut.
8
14%
Olet yrittänyt. Mutta luovutit.
1
2%
Et uskalla edes yrittää.
25
42%
Et ole vieläkään valmis.
6
10%
 
Ääniä yhteensä: 59

himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Oletko maalannut itse autosi?

Viesti Kirjoittaja himmee »

Pistin tähän sellasen kyselyn, että kuinka moni on uskaltanut ruveta maalaamaan omaa auto ilman aiempia kokemuksia tai koulutusta.
Itse maalaan tällä hetkellä kuuppaani...itkien ja iloiten.

Rahaa tuohon harjotteluun menee aika mukavasti. Sitten kun olisi vielä se isompi talli!
VW transporter 2.5tdi vm.99
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

En oikein tiedä mitä olisi pitänyt laittaa, olen onnistunut ja olen myös epäonnistunut. :?

Koko autoa en ole maalannut muutakuin vanhan C-mallin farmari kadetin, pintään vedettiin punainen miranoli ruiskulla ja reisille meni.

Vanhaan tonnariin maalasin itse mm. puskurit, kaikki ovet sisältä ja ovipielet, ulkomaalauksen jätin ammattilaiselle, koska ei ollut mitään kunnon paikkaa maalailla. Äitin OG:n maalasin myös kaikki ovet,takaluukun ja konepellin sisäpuolelta, tuohonkin ammattilainen veti pintä värin. :wink:

Nykyiseen 9-5:seen olen itse maalannut helmat, takapuskurin alaosan ja kojetaulun :wink:

Mielestäni tuo on suht helppoa hommaa kun on vaan kunnon puhdas tila ja hyvä valaistus, jota kumpaakaan ikävä kyllä ei ole itselläni, nuo kaikki osatkin mitä olen maalaillut, on tapahtunut pihalla tai avotallissa :oops:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Kyllä toi maalipinta on mulle sen verran tärkeä et jätän sen ihan suosiolla ammattimiehille :D
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Mä tein kuuppaan pohjatyöt alaa opiskelevan kaverini kanssa ja vein sitten auton ammattimiehelle maalattavaksi.

Aikaa (ja olutta) meni pohjia hieroessa, mutta maalari kyllä hyväksyi työn jäljen (kehaisikin jopa)..

Nuo pohjatyöthän se eniten aikaa vie ja usein myös maksaa reilusti enemmän kuin itse maalaus.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kai sen maalaamisen pystyisi opettelemaan siinä missä kaiken muunkin eikä välineetkään niin kalliita ole, mutta harvallapa on paikkaa missä oikeasti pystyisi auton maalaamaan... tarvis olla tilaa, valoa ja pölyäkään ei saisi olla, mahdoton yhtälö useimpiin autotalleihin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

MikkiV4 kirjoitti:Mä tein kuuppaan pohjatyöt alaa opiskelevan kaverini kanssa ja vein sitten auton ammattimiehelle maalattavaksi.

Aikaa (ja olutta) meni pohjia hieroessa, mutta maalari kyllä hyväksyi työn jäljen (kehaisikin jopa)..

Nuo pohjatyöthän se eniten aikaa vie ja usein myös maksaa reilusti enemmän kuin itse maalaus.
Niin riippuu tietysti, että kuinka paljon tekemistä on.
Pakkelia kyllä saa uppomaan enemmän kuin liikaa. Mullakin oli molempien takasivuikkunoiden alla oleva kylki ihan ruostepuhki...varsinkin listan alta. Tärkeintä mulla tossa hommassa melkeen on se että oppii maalaamaan. Tilat on tietysti vielä se este hyvälle maalaukselle.
VW transporter 2.5tdi vm.99
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Aivan. Eipä meilläkään nuo tilat kummoiset olleet, kylmässä konehallissa pohjat väsättiin 10kW:n lämmittimen avustuksella.

tuossa kuvassa muuten autotallissa kurkkii emännän D-k*detti harjoituskohteena maalauksessa:

http://koti.msoynet.com/mikkiv84/kev%e4t04_2.jpg

Punainen miranoli tuohon mätäkasaan vedettiin pintaan ja helmat mattamustaksi. 8O
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Juu ittellä on myös tollanen 'kylmä talli' Pressut vedin ovien eteen ja sellasta ohkasta muovia auton ympäri (loistaa muuten valoa hyvin).
Parhaillaan sain pohjamaalauksen ajaksi lämpötilan noin 20 asteeseen joka on aika hyvin. :)

Hyvin ootte kyllä tehny pohjatyöt+maalaus. Tietysti kuvissa ei näy kaikki totuus, mutta hyvältä näyttää kuvissa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Kuupan maalauksesta kaikki kunnia ammattitaitoiselle maalarille ja oman helpotuksensa toi myös erittäin hyväkuntoinen kori (peltiä ei ole tarvinnut ja ainoa hitsisauma jouduttiin tekemään oveen kun saranan kohdalta oli vähän revetä repsahtanut joskus). Ainoa hieman heikompi kohta löytyi takalokareiden kiveniskukumien alta. Maali oli tosin hieman haalistunut 26ssa vuodessa. :o

Eipä tuo täydellinen ole -varsinkaan kun n.2kk maalauksen jälkeen joku "ystävällinen" oli tölvässyt takakulman+vilkun palasiksi koulun parkkipaikalla- eikä tarvitsekaan tuon ikäiseksi autoksi. Aina pitää olla parantamisen varaa.

Yritän joskus saada aikaiseksi noita projektikuvia ja muutakin juttua tuonne sivuille..
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Joo eihän se koskaan voi täydellinen olla. Helpottaa tosiaan jos kori on suhtkoht hyväs kunnossa. Tota mun kuuppaa on hitsailta aina kun on uusi reikä löytyny. Lokarit pitäis jossain vaihtaa joko lasikuituisiin tai muuten hyväkuntosiin. Pitäis ens talvena keskittyy tuohon sisustan tekemiseen.
Lasikuitua ja kangasta. Taas uutta opeteltavaa. Noo se on hyvä et on tekemistä.

On muuten meillä samaa vuosimallia olevat kuupat.
VW transporter 2.5tdi vm.99
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Oma satku tuli maalattua, räkäsin vallan maalausuunissa, joskin pieni epäonnistuminen tuli kun aiempi kokemus ko. maalaustavasta vähän heikohko. Maalaan myös oman tonnarini, ja todennäköisesti hyvin pitkälti tulevat autot. On se vaan niin mukavaa... Ja täytyy myöntää että pienen tovin olen reenannutkin, ihan vallan virallisessa opetuksessa, ja olen kyllä onnistuneesti maalaillut ihan 2004 vuosimallin autojakin, jotta kai se jotenkin onnistuu.... tiärä sitten...tosin eipä tuolla maalipinnalla ole juurikaan tekemistä vuosimallin kera...

Kyllä se vaan pahalle tuntui kun silloin piti epäkeskohiomakone ottaa käteen ja alkaa hiomaan alta 3kk vanhan auton maalipintaa...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No mieti vähän, jos kuvassa auto näyttää tältä niin ei sitä ole minun maalaustaidolla maalattu :lol: Maskin, peilit, pyyhkijänvarret ja ilmanottoaukon pellin olen itse maalannut, jotka muuten pitäis maalata uudestaan :cry:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Jos tarkotat ylimaalausta ja kokonaisten alueiden maalausta niin kyllä mä jätän ne ammattilaiselle. Jos olis asianmukaiset oikeaa maalaamoa vastaavat tilat (ettei paska lennä) ja vehkeet niin mikä ettei sitä kokeilis pienempiä kohteita... Mm konepelti kaipais uudelleenmaalausta..
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Juu tuli just tos minuutti sitten todettua, että parempi jättää ammattilaisille maalattavaksi. Maali lähti valumaan siihen malliin ETTÄ, vaikken kerinnyt edes tekemään peittävää pintaa. Jotain paskaa oli alla. Nyt surettaa. :(
VW transporter 2.5tdi vm.99
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

elettiin vuotta 1989 kun omistin ekan nelipyöräisen jota kehtasi kutsua autoksi, sunbeam avenger, ralliteiden kuningas. kaverini joka korjaili sivutoimekseen toisten autoja, kehui kuinka paikkamaalasi erään hopean auton spraylla, ja tuli ihan uudenveroinen. siitä saimme idean, että muutetaan mataksi kulunut kostajan punainen maalipinta hopeaksi. hain 15 pulloa hopeata sprayta kaupasta, alkoi hillitön auton hionta ja teippaus, purkkien ravistelu ja ruiskutus. täytyy kyllä sanoa että uskomattoman hyvä siitä tuli. eniten harmittaa se, että luomusta ei tullut koskaan ikuistettua valokuvaan.

että tällaista, pitäähän jonkun se rima alittaa :oops:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin