Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Suurta tehoa käyttöautossahan perustellaan usein sillä, että se on turvallisempi ohittaessa. Entä olisiko vielä turvallisempaa jättää kiire pois ja odotella hyvää ohituspaikkaa, jolloin ei tarvitse välttämättä edes hurjastella?
Ennakko-odotus on sellainen, että turbolla ajavat vastaavat ylemmän, vaparilla ajavat alemman.
Ennakko-odotus on sellainen, että turbolla ajavat vastaavat ylemmän, vaparilla ajavat alemman.
1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Monenlaisilla peleillä olen ohitellut ja jättänyt ohittamatta. Tehokkailla autoilla järki päässä ajettuna ohittaminen on rentoa puuhaa vaikka pirssi olisi lastattu täyteen. Ohituspaikan tullessa ei tarvitse miettiä auton tehojen riittävyyttä, vaan vaihtaa vaihdetta pienemmälle ja sit mennään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Höh, vasta 11 ääntä vaikka avattu kymmeniä kertoja. Oisko sellainen idea hyvä, että gallupin viesteihin pääsisi vasta sitten kun olisi vastannut siihen? Vai onko sellainen vaikea toteuttaa? Ylläpito? Minua kiinnostaisi tutkia prosentteja, mutta nyt foorumilaiset eivät ilmeisesti jaksa vastailla näihin.
Minulla on asenteet muuttuneet jonkun verran. Vastasin alemman. Johtuu varmaan siitä, että olen lähes koko ajokortti-ikäni ajanut kaasari-Saabeilla. Hetken aikaa omistin 2.3 vapari 9000:n, ja sillä uskalsi ohitella vähän ahtaammissakin paikoissa. Mutta parempi suorituskyky ei silti painanut vaakakupissa niin paljoa, että olisinkin tonnarin sijaan myynyt 900:n.
Kaasarisatkun kiihtyvyyshän ei ole huikeimmasta päästä, mutta mielestäni oikein hyvin pysyy muun liikenteen tahdissa. Jos minun on "pakko" ohittaa, niin odotan erinomaista näkyvyyttä tai ohituskaistaa. Vaikka vanhassa uskollisessa onkin paperilla "vain" 100 hevosvoimaa, niin en kaipaa enempää.
Ja gallupin tarkoitushan ei ole moittia suuritehoisilla autoilla ajavia, jos tästä viestistä sellainen maku välittyi.
Minulla on asenteet muuttuneet jonkun verran. Vastasin alemman. Johtuu varmaan siitä, että olen lähes koko ajokortti-ikäni ajanut kaasari-Saabeilla. Hetken aikaa omistin 2.3 vapari 9000:n, ja sillä uskalsi ohitella vähän ahtaammissakin paikoissa. Mutta parempi suorituskyky ei silti painanut vaakakupissa niin paljoa, että olisinkin tonnarin sijaan myynyt 900:n.
Kaasarisatkun kiihtyvyyshän ei ole huikeimmasta päästä, mutta mielestäni oikein hyvin pysyy muun liikenteen tahdissa. Jos minun on "pakko" ohittaa, niin odotan erinomaista näkyvyyttä tai ohituskaistaa. Vaikka vanhassa uskollisessa onkin paperilla "vain" 100 hevosvoimaa, niin en kaipaa enempää.
Ja gallupin tarkoitushan ei ole moittia suuritehoisilla autoilla ajavia, jos tästä viestistä sellainen maku välittyi.
1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Ajan vaparilla ja valitsin siitä huolimatta ylemmän. Tehokkaammillakin autoilla on tullut ajeltua ja niilläkin olen aina odottanut hyvää ohituspaikkaa ja näkyvyyttä. Mun mielestä se hyvä ohituskiihtyvyys ei oo tärkeää sen takia, että pystyy menemään pienemmillä näkemillä ja ihan siellä missä haluaa, vaan sen takia, että oli sitä suoraa nyt vapaana vaikka kilometritolkulla niin en minä halua siellä vastaantulijan kaistalla roikkua yhtään pidempään kuin on tarvis.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Tehokkaalla autolla ohittaminen on nopeaa ja vaivatonta. Myöskään ohitettava ei pääse tekemään kiusaa kiihdyttämällä (valitettavan yleistä).
Pääsee sitä toki laiskemmallakin autolla ohi jos jaksaa odotella, mutta itse olen ainakin hermostunut paljon useammin silloin kun alla on joku nuhapumppu.
Pääsee sitä toki laiskemmallakin autolla ohi jos jaksaa odotella, mutta itse olen ainakin hermostunut paljon useammin silloin kun alla on joku nuhapumppu.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Varsinkin ohituskaistan ajaksi kiihdyttävät ovat todellisia kiusankappaleita. Tuskin edes itse tajuavat aiheuttavansa hermostumista ohi pyrkiville. Tien leventyessä vaan uskaltaa painaa pedaalia syvemmälle.
1983 SAAB 900 GL 3-door
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1081
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
No eipä tässä ole enää kiirettä eläkeläisellä?
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Toisaalta odotan aina kaksikaistaisella tiellä riittävän pitkää hyvän näkyvyyden tyhjää suoraa ennen ohittamista, koska ei ole riittävän kylmiä hermoja ohittamiseen pimeässä mutkassa tai vastaantulijan ollessa lyhyen matkan päässä. Toisaalta turbo-kolkilla ohittaessa voi ainakin olla varma siitä että kiihdytykseen ei mene aikaa juuri lainkaan ja ohitettavan temppuillessa reserviä riittää. Sitten taas 2.1-satkulla saa aikaiseksi melkein saman efektin kun lyö vajaasta kahdeksastakympistä kolmosen sisään.
Valitsin alemman, vaikken tierä onko kyse niinkään fiksuudesta kuin kuskin luonteesta.
Valitsin alemman, vaikken tierä onko kyse niinkään fiksuudesta kuin kuskin luonteesta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Niin no. Tuohan on suorastaan tykki verrattuna siihen että itsellä on tullut joskus taitettua matkaa autolla jossa 60hv ja omapaino 970 kg. Sillä ei ihan jokapaikassa ohitellakaan esim. rekkoja satkun alueella. Kyllä minä olen sen tehokkaan auton kannalla vaikkei itelläkään ole nykyään 150 heppaa enempää pirssissä. Mutta missä on se normaali- ja suuritehoisen raja?Jimo kirjoitti:Vaikka vanhassa uskollisessa onkin paperilla "vain" 100 hevosvoimaa, niin en kaipaa enempää.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Pitää olla se 250hv vähintään että pärjää liikenteen mukana
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Alemman valittin. Oon aika nössö ohittaan, vaikka käytännös satasesta ohitanki oikeastaan aina kolmosella lappu lattias. Ja usein tulee jälkiviisaita ajatuksia, et "tohonki olis kyl ehtiny" mut kaippa se on ihan ok vrt. nokkakolari
En miellä tota 185 ponista rättiraatoa tehokkaaks, mutta kieltämättä siihen verrattuna toi viä nuhasempi tonnari on todella laiska. Mutta taas kerran toisaalta pomoki osti just jonku D2 Volvon, josa taitaa nipin napin olla kolminumeroinen teholukema (hevosina). Laiskoja ne kaikki on viikon polkemisen jälkeen.
Aloin kuitenki säästään Hirschiä varte. Neljännelle sadalle, myös rekisteriotteessa Realistisesti ajateltuna vois ostaa sellasen sitte 27v synttärilahjaks ittelle (reilun vuoden päästä),
En miellä tota 185 ponista rättiraatoa tehokkaaks, mutta kieltämättä siihen verrattuna toi viä nuhasempi tonnari on todella laiska. Mutta taas kerran toisaalta pomoki osti just jonku D2 Volvon, josa taitaa nipin napin olla kolminumeroinen teholukema (hevosina). Laiskoja ne kaikki on viikon polkemisen jälkeen.
Aloin kuitenki säästään Hirschiä varte. Neljännelle sadalle, myös rekisteriotteessa Realistisesti ajateltuna vois ostaa sellasen sitte 27v synttärilahjaks ittelle (reilun vuoden päästä),
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Uitukki, tässä gallupissa on jokaisella oikeus määritellä itse, että missä ne tehorajat menee.
Oma näkemykseni on tällä hetkellä se, että henkilöauto on suuritehoinen, kun ollaan 130-140 hevosvoiman tienoilla. Eli jos joku tykkää puhua kilowateista, niin sitten 100 sellaisen kieppeillä.
JP_Vette, mulle taas on tullut noita jälkiviisaita ohitusten jälkeen, että "kannattiko nyt tuohon kohtaan polkea".
Oma näkemykseni on tällä hetkellä se, että henkilöauto on suuritehoinen, kun ollaan 130-140 hevosvoiman tienoilla. Eli jos joku tykkää puhua kilowateista, niin sitten 100 sellaisen kieppeillä.
JP_Vette, mulle taas on tullut noita jälkiviisaita ohitusten jälkeen, että "kannattiko nyt tuohon kohtaan polkea".
1983 SAAB 900 GL 3-door
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Erittäin tuttu tunneJP_Vette kirjoitti:Ja usein tulee jälkiviisaita ajatuksia, et "tohonki olis kyl ehtiny" mut kaippa se on ihan ok vrt. nokkakolari
Jaahas, mulla onkin siis suuritehoinen käyttöauto. No joo, kun tuo tehokkuus on melko vahvasti kytköksissä tehon lisäksi painoon niin pika-arviolta 10-13 sekuntia 0-100 km/h on omalla asteikolla normaalitehoinen, siitä hitaammat pieni- ja nopeammat suuritehoisia.Jimo kirjoitti: Oma näkemykseni on tällä hetkellä se, että henkilöauto on suuritehoinen, kun ollaan 130-140 hevosvoiman tienoilla. Eli jos joku tykkää puhua kilowateista, niin sitten 100 sellaisen kieppeillä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Rattivaihde, kyllähän tuo 0-100 km/h kiihtyvyys kertoo paljon voimavaroista, vaikkei sellaisia kiihdytyksiä liikenteessä usein tulekaan. Ja huippunopeudesta voi toki päätellä myös jotain, jos joku on käynyt sellaisia penkissä tai suljetulla radalla kokeilemassa.
Tuolla aiemmin puhuin entisestä 2.3 vaparitonnaristani, niin 150 hepalla laskin sen jo suuritehoiseksi, vaikkei automaatin kanssa mikään varsinainen raketti olekaan. En ole koskaan kokeillut 2.1 satkua, mutta 140 heppaa paperilla, niin senkin laskisin suuritehoiseksi.
Tuolla aiemmin puhuin entisestä 2.3 vaparitonnaristani, niin 150 hepalla laskin sen jo suuritehoiseksi, vaikkei automaatin kanssa mikään varsinainen raketti olekaan. En ole koskaan kokeillut 2.1 satkua, mutta 140 heppaa paperilla, niin senkin laskisin suuritehoiseksi.
1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Paitti ainaki persdynolla se 2.1 satku menee paremmin kuin 2.3 vaparitonnari. Toki vauhtisokeus voi iskeä laivaa komentaessa. Ja laatikon välityksiä en oo tutkaillu sen kummemmin. Koskaan en koittanu esim lentävää lähtöä, vaikka samas taloudes molemmat oli. Jälkikäteen aateltuna olis ollu kyl ihan kiva kokeilla.
Lisäks tohon 0-100 tulee aina tämä saabistien lempilapsi kaikissa jossitteluissa, eli entä jos on välitykset kuten 9-5 nelolovises(?) tomaatis, eli kolmoselle vaihto tyyliin 97km/h? Syö sekunteja paljon, vaikka todellisuudes kulkupuoli on jotain muuta, kuin tuo typerä luku antaa ymmärtää
Lisäks tohon 0-100 tulee aina tämä saabistien lempilapsi kaikissa jossitteluissa, eli entä jos on välitykset kuten 9-5 nelolovises(?) tomaatis, eli kolmoselle vaihto tyyliin 97km/h? Syö sekunteja paljon, vaikka todellisuudes kulkupuoli on jotain muuta, kuin tuo typerä luku antaa ymmärtää
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09