Sivu 1/2
Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Su Syys 08, 2013 20:14
Kirjoittaja Jimo
Suurta tehoa käyttöautossahan perustellaan usein sillä, että se on turvallisempi ohittaessa. Entä olisiko vielä turvallisempaa jättää kiire pois ja odotella hyvää ohituspaikkaa, jolloin ei tarvitse välttämättä edes hurjastella?
Ennakko-odotus on sellainen, että turbolla ajavat vastaavat ylemmän, vaparilla ajavat alemman.

Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Su Syys 08, 2013 22:05
Kirjoittaja Mertmi
Monenlaisilla peleillä olen ohitellut ja jättänyt ohittamatta. Tehokkailla autoilla järki päässä ajettuna ohittaminen on rentoa puuhaa vaikka pirssi olisi lastattu täyteen. Ohituspaikan tullessa ei tarvitse miettiä auton tehojen riittävyyttä, vaan vaihtaa vaihdetta pienemmälle ja sit mennään.
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Su Syys 08, 2013 22:38
Kirjoittaja Jimo
Höh, vasta 11 ääntä vaikka avattu kymmeniä kertoja. Oisko sellainen idea hyvä, että gallupin viesteihin pääsisi vasta sitten kun olisi vastannut siihen? Vai onko sellainen vaikea toteuttaa? Ylläpito? Minua kiinnostaisi tutkia prosentteja, mutta nyt foorumilaiset eivät ilmeisesti jaksa vastailla näihin.
Minulla on asenteet muuttuneet jonkun verran. Vastasin alemman. Johtuu varmaan siitä, että olen lähes koko ajokortti-ikäni ajanut kaasari-Saabeilla.

Hetken aikaa omistin 2.3 vapari 9000:n, ja sillä uskalsi ohitella vähän ahtaammissakin paikoissa. Mutta parempi suorituskyky ei silti painanut vaakakupissa niin paljoa, että olisinkin tonnarin sijaan myynyt 900:n.
Kaasarisatkun kiihtyvyyshän ei ole huikeimmasta päästä, mutta mielestäni oikein hyvin pysyy muun liikenteen tahdissa. Jos minun on "pakko" ohittaa, niin odotan erinomaista näkyvyyttä tai ohituskaistaa. Vaikka vanhassa uskollisessa onkin paperilla "vain" 100 hevosvoimaa, niin en kaipaa enempää.
Ja gallupin tarkoitushan ei ole moittia suuritehoisilla autoilla ajavia, jos tästä viestistä sellainen maku välittyi.
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 00:21
Kirjoittaja vmt
Ajan vaparilla ja valitsin siitä huolimatta ylemmän. Tehokkaammillakin autoilla on tullut ajeltua ja niilläkin olen aina odottanut hyvää ohituspaikkaa ja näkyvyyttä. Mun mielestä se hyvä ohituskiihtyvyys ei oo tärkeää sen takia, että pystyy menemään pienemmillä näkemillä ja ihan siellä missä haluaa, vaan sen takia, että oli sitä suoraa nyt vapaana vaikka kilometritolkulla niin en minä halua siellä vastaantulijan kaistalla roikkua yhtään pidempään kuin on tarvis.
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 01:40
Kirjoittaja Mawerick
Tehokkaalla autolla ohittaminen on nopeaa ja vaivatonta. Myöskään ohitettava ei pääse tekemään kiusaa kiihdyttämällä (valitettavan yleistä).
Pääsee sitä toki laiskemmallakin autolla ohi jos jaksaa odotella, mutta itse olen ainakin hermostunut paljon useammin silloin kun alla on joku nuhapumppu.
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 01:48
Kirjoittaja Jimo
Varsinkin ohituskaistan ajaksi kiihdyttävät ovat todellisia kiusankappaleita. Tuskin edes itse tajuavat aiheuttavansa hermostumista ohi pyrkiville. Tien leventyessä vaan uskaltaa painaa pedaalia syvemmälle.

Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 05:21
Kirjoittaja eegas
No eipä tässä ole enää kiirettä eläkeläisellä?
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 20:35
Kirjoittaja Rattivaihde
Toisaalta odotan aina kaksikaistaisella tiellä riittävän pitkää hyvän näkyvyyden tyhjää suoraa ennen ohittamista, koska ei ole riittävän kylmiä hermoja ohittamiseen pimeässä mutkassa tai vastaantulijan ollessa lyhyen matkan päässä. Toisaalta turbo-kolkilla ohittaessa voi ainakin olla varma siitä että kiihdytykseen ei mene aikaa juuri lainkaan ja ohitettavan temppuillessa reserviä riittää. Sitten taas 2.1-satkulla saa aikaiseksi melkein saman efektin kun lyö vajaasta kahdeksastakympistä kolmosen sisään.
Valitsin alemman, vaikken tierä onko kyse niinkään fiksuudesta kuin kuskin luonteesta.
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 20:52
Kirjoittaja Uitukki
Jimo kirjoitti:Vaikka vanhassa uskollisessa onkin paperilla "vain" 100 hevosvoimaa, niin en kaipaa enempää.
Niin no. Tuohan on suorastaan tykki verrattuna siihen että itsellä on tullut joskus taitettua matkaa autolla jossa 60hv ja omapaino 970 kg. Sillä ei ihan jokapaikassa ohitellakaan esim. rekkoja satkun alueella. Kyllä minä olen sen tehokkaan auton kannalla vaikkei itelläkään ole nykyään 150 heppaa enempää pirssissä. Mutta missä on se normaali- ja suuritehoisen raja?

Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 21:16
Kirjoittaja 99 GL
Pitää olla se 250hv vähintään että pärjää liikenteen mukana
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 21:19
Kirjoittaja JP_Vette
Alemman valittin. Oon aika nössö ohittaan, vaikka käytännös satasesta ohitanki oikeastaan aina kolmosella lappu lattias. Ja usein tulee jälkiviisaita ajatuksia, et "tohonki olis kyl ehtiny" mut kaippa se on ihan ok vrt. nokkakolari
En miellä tota 185 ponista rättiraatoa tehokkaaks, mutta kieltämättä siihen verrattuna toi viä nuhasempi tonnari on todella laiska. Mutta taas kerran toisaalta pomoki osti just jonku D2 Volvon, josa taitaa nipin napin olla kolminumeroinen teholukema (hevosina). Laiskoja ne kaikki on viikon polkemisen jälkeen.
Aloin kuitenki säästään Hirschiä varte. Neljännelle sadalle, myös rekisteriotteessa

Realistisesti ajateltuna vois ostaa sellasen sitte 27v synttärilahjaks ittelle (reilun vuoden päästä),
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 21:23
Kirjoittaja Jimo
Uitukki, tässä gallupissa on jokaisella oikeus määritellä itse, että missä ne tehorajat menee.
Oma näkemykseni on tällä hetkellä se, että henkilöauto on suuritehoinen, kun ollaan 130-140 hevosvoiman tienoilla. Eli jos joku tykkää puhua kilowateista, niin sitten 100 sellaisen kieppeillä.
JP_Vette, mulle taas on tullut noita jälkiviisaita ohitusten jälkeen, että "kannattiko nyt tuohon kohtaan polkea".
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 21:32
Kirjoittaja Rattivaihde
JP_Vette kirjoitti:Ja usein tulee jälkiviisaita ajatuksia, et "tohonki olis kyl ehtiny" mut kaippa se on ihan ok vrt. nokkakolari
Erittäin tuttu tunne
Jimo kirjoitti:
Oma näkemykseni on tällä hetkellä se, että henkilöauto on suuritehoinen, kun ollaan 130-140 hevosvoiman tienoilla. Eli jos joku tykkää puhua kilowateista, niin sitten 100 sellaisen kieppeillä.

Jaahas, mulla onkin siis suuritehoinen käyttöauto.

No joo, kun tuo tehokkuus on melko vahvasti kytköksissä tehon lisäksi painoon niin pika-arviolta 10-13 sekuntia 0-100 km/h on omalla asteikolla normaalitehoinen, siitä hitaammat pieni- ja nopeammat suuritehoisia.
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 21:39
Kirjoittaja Jimo
Rattivaihde, kyllähän tuo 0-100 km/h kiihtyvyys kertoo paljon voimavaroista, vaikkei sellaisia kiihdytyksiä liikenteessä usein tulekaan. Ja huippunopeudesta voi toki päätellä myös jotain, jos joku on käynyt sellaisia penkissä tai suljetulla radalla kokeilemassa.
Tuolla aiemmin puhuin entisestä 2.3 vaparitonnaristani, niin 150 hepalla laskin sen jo suuritehoiseksi, vaikkei automaatin kanssa mikään varsinainen raketti olekaan. En ole koskaan kokeillut 2.1 satkua, mutta 140 heppaa paperilla, niin senkin laskisin suuritehoiseksi.
Re: Kumpi on mielestäsi fiksumpaa? (henkilöautolla ohittaminen)
Lähetetty: Ma Syys 09, 2013 22:09
Kirjoittaja JP_Vette
Paitti ainaki persdynolla se 2.1 satku menee paremmin kuin 2.3 vaparitonnari. Toki vauhtisokeus voi iskeä laivaa komentaessa. Ja laatikon välityksiä en oo tutkaillu sen kummemmin. Koskaan en koittanu esim lentävää lähtöä, vaikka samas taloudes molemmat oli. Jälkikäteen aateltuna olis ollu kyl ihan kiva kokeilla.
Lisäks tohon 0-100 tulee aina tämä saabistien lempilapsi kaikissa jossitteluissa, eli entä jos on välitykset kuten 9-5 nelolovises(?) tomaatis, eli kolmoselle vaihto tyyliin 97km/h? Syö sekunteja paljon, vaikka todellisuudes kulkupuoli on jotain muuta, kuin tuo typerä luku antaa ymmärtää
