Sivu 1/1

OG 9-3 vs OG 9-5

Lähetetty: Su Loka 14, 2018 18:22
Kirjoittaja Sammakkomies
Hei,
Kumman, arvon saabistit ottaisitte mieluummin:
Saab 9-3 Aero vm2002, 180tkm ajettu.
Saab 9-5 2.0t vm2003. 150tkm ajettu.
Molemmat olisivat manuaaleja.

Aerossa tehoja olisi jo, eli 9-5 vaatisi lastun.
Kumpi näistä nyt on sitten luottevampi ja "parempi" vaihtoehto, eniten kiinnostaa teho ja turvallisuus.
Onko näissä jo ESP? Kulutusta tuskin kannattaa miettiä, mutta paljonko se on suurinpiirtein kaupungissa? Noin 70% ajosta muodostuu kaupunkiajosta eli kyllä se hieman kiinnostaa.
Ruotsista olisi tarkoitus hakea jossain välissä.

Nyt risuja ja ruusuja ja omia kokemuksia autoista.
Edit. Tarkoitus olisi uusi mankka asentaa, kumpaan se onnistuu helpommin?

Re: OG 9-3 vs OG 9-5

Lähetetty: Su Loka 14, 2018 20:56
Kirjoittaja MiccoK
9-5:sen puolelle kallistuisi mulla vaaka koska ajettavuus on parempi, 9-5 on alustaltaan enemmän suuntavakaa kuin 9-3. Viriähän löytyy molempiin vaihtoehtoihin.

Re: OG 9-3 vs OG 9-5

Lähetetty: Ma Loka 15, 2018 09:22
Kirjoittaja tturku
Tuon ikäisissä auton kunto ja käyttötarkoitus ratkaisee. Kumpikin on ihan omanlaisensa autona. Jos ei tarvitse tilaa niin paljoa niin ehkä 9-3. Kulutuksessa ei varmaan suurempaa eroa ole, femma ehkä vähän janoisempi painavana. Myös Femman varustelutaso vaikuttaisi omaan päätökseen. og9-3 Aero on erittäin hyvä ajaa jos on kunnossa ja mm. penkit todella hyvät. Kummassakin pitää olla alusta kunnossa jotta on hyvä ajaa. Kolkki on herkempi urille, riippuu myös rengastuksesta.

Re: OG 9-3 vs OG 9-5

Lähetetty: Ma Loka 15, 2018 10:35
Kirjoittaja Eski
Molemmat ovat huohotinvaivaisella T7-koneilla, joten koneremonttiin kannattaa varautua, jos sitä ei ole jo tehty. Jakopää voi olla jo noilla kilsoilla valmis ja 2.0t:n sysipaska garretin ahdin on vaihdettava mitsuun välittömästi :D Lähtökohtaisesti 9-5:n ajettavuus on parempi, mutta kunto ratkaisee, eli hyvä OG9-3 voi olla paljon parempikin kuin loppuunajettu 9-5. Tosin OG9-3 vaatii aina melkoisen alustapäivityksen, mutta 9-5 on vakiona (sporttialusta) huomattavasti parempi. OG9-3:n vakioalustalle on Aerossa vakionakin liikaa tehoa, vetely/torquesteering on niin järkyttävää, että ratista kannattaa puristaa vahvavasti kaksin käsin, kun painaa kaasun pohjaan :LOL:

Eski

Re: OG 9-3 vs OG 9-5

Lähetetty: Ma Loka 15, 2018 13:03
Kirjoittaja Sammakkomies
Millainen homma tuo huohotinpäivitys sitten on? Katselin lisää autoja, ja löysin 115tkm ajetun 2002 9-5 at, onko kannattava? Samalla koneella tietenkin.
Onko nyt sitten niin, että jos Saabin ostaa niin saa varautua kalliisiin remontteihin mitä tulee monta? Itseänihän saabissa kiinnostaa se turvallisuus,harvinaisuus ja että tehoa saa halvalla.
Mitä nämä kaikki rempat sitten noin maksaa? Turbon nyt pystyn itse vaihtamaan, mutta jakoketju ja huohotin tuottaa varmasti päänvaivaa varsinkaan kun aika ei riitä sellaisten tekemiseen.

Ovatko nämä pyörillä kulkevia projekteja?

Re: OG 9-3 vs OG 9-5

Lähetetty: Ti Loka 16, 2018 09:45
Kirjoittaja Eski
Jep, näihin huohotinvaivaisiin T7-koneisiin on saatavilla huohotinpäivitys, joka korjaa ongelman ainakin osittain. Usein tälläinen vaivainen kone on jo pilalla, jos sillä on jo noin 15 vuotta ajettu pitkillä (yli 10K) öljynvaihtoväleillä jne. Itse suosittelisin etsimään M2004 tai uudemman, jolloin huohotinjärjestelmä on tehty eri tavalla ja paremmin. Enemmän ja vähemmän nämäkään liki 15 vuotiaat vehkeet eivät ole mitään ongelmattomia ikiliiikkujia. Usein näihin vanhempiin raatoihin on jo voitu vaihtaa kone jo aikaisemmin, koska uusia M2004 koneita oli aikanaan saatavilla hyvin edullisesti, joten vanhemmassakin vehkeessä voikin olla uudempi kone... OG9-3:ssa parempi vaihtoehto on vanhempi B204 T5-kone, jossa ei ollut huohotinvaivaa eikä monia muitakaan T7-koneen heikkouksia, kuten GT17-turbo.

Eski

Re: OG 9-3 vs OG 9-5

Lähetetty: Ti Loka 16, 2018 10:51
Kirjoittaja Sammakkomies
Olisiko sitten vaikka 2004 9-3 parempi vaihtoehto? 110tkm 2.0t man

Re: OG 9-3 vs OG 9-5

Lähetetty: Ti Loka 16, 2018 11:01
Kirjoittaja Eski
Jep, sehän on NG9-3, eli siinä ei ole huohotinvaivaista konetta. Onhan se monella tavalla parempi kuin vanhempi 9-3.

Eski

Re: OG 9-3 vs OG 9-5

Lähetetty: To Loka 18, 2018 20:46
Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa
Eski kirjoitti:Jep, sehän on NG9-3, eli siinä ei ole huohotinvaivaista konetta. Onhan se monella tavalla parempi kuin vanhempi 9-3.

Eski
Milloinka huohotin vaivat alkavat vaikuttaa? 400 tkm takana og 9-5;lla ennen kuin pistin eteenpäin yhä ehjänä. Ruoste ongelmia kuitenkin oli jonkun verran lopussa.

Re: OG 9-3 vs OG 9-5

Lähetetty: Pe Loka 26, 2018 13:57
Kirjoittaja Turbo Sensonic
Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Milloinka huohotin vaivat alkavat vaikuttaa? 400 tkm takana og 9-5;lla ennen kuin pistin eteenpäin yhä ehjänä. Ruoste ongelmia kuitenkin oli jonkun verran lopussa.
Se on tapauskohtaista. Joillekin ei välttämättä tule koskaan mitään ongelmaa, mutta eräältä edesmenneeltä sveitsiläiseltä kollegalta porsi 9-5 Aeron vm. 2002 kone sen ollessa 6-7 vuotta vanha. Liike halusi maksattaa koko homman hänellä. Liike tuli väännön jälkeen vastaan 50/50 -ehdotuksella. Löysin netistä dokumentin Saabin 8 vuoden moottoritakuusta, jonka lähetin kollegalleni. Hemmo vei sen lapun korjaamoon.

Sen jälkeen sieltä tuli viesti: "kiitos T***, säästit minulta juuri **** euroa rahaa" :wink:

Re: OG 9-3 vs OG 9-5

Lähetetty: Pe Loka 26, 2018 15:43
Kirjoittaja Mikko_H
-Kumpikin on ihan hyviä ajaa
-Femman koneen ympärillä vähän paremmin tehdä remonttia, varsinkin jos joutuu pudottamaan öljypohjan pois putsaamista (tai kk-laakerien vaihtoa) varten
-eturipustusten osien vaihto taitaa Femmassa olla vähän yksinkertaisempaa
-Takapäässä toisin päin (jos jättää uretaanihifistelyt pois, niin tarviiko Kolkkiin edes mitään vaihtaa?)
-Kolkin ympärillä autotallissa paljon paremmin tilaa liikkua


PS: Mitsuista ei tietoa, mutta yhden Garretin olen vaihtanut noin 300 tkm jälkeen