Automaatti vai manuaali?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Automaatti- vai manuaalivaihteinen?

Automaatti
72
42%
Manuaali
92
54%
Sensonic/Sentronic
7
4%
 
Ääniä yhteensä: 171

Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Automaatti vai manuaali?

Viesti Kirjoittaja jariha »

Automaatin suosio tuntuu kasvavan ja kun olen nyt viime aikoina kahdella uudella automaattivaihteisella tehokoneella käynyt kokeilemassa, niin hyvin nätisti ne tehtävästä suoriutuu.

Itse olen silti niin energinen, että autoilusta pitää ottaa kaikki ilo irti. Vaihtaminen ja vaihteilla "leikkiminen" on kivaa.

Miten muiden mielipiteet? Onko kytkinpoljin katoava luonnonvaramme?
Viimeksi muokannut jariha, Pe Tammi 16, 2004 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

No oma autohan on manuaali mutta on se automaatilla mukavempi ajaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tää on vähän kakspiippunen juttu...Tomaatti on kieltämättä huomattavasti mukavampi, mutta manuaali aivan omiaan, kun tekee mieli puhdasta ajamisen nautintoa "urheilullisella" ajotavalla. Toisaalta, tuota "urheilullista" ajotapaa tulee käytettyä loppupeleissä aikasta vähän...
Johtopäätös: Pitää ostaa toinen tonnari, jossa tomaatti. Manuaalilla ajellaan sitten kun "lapsettaa" :D Ja ei kun ehdottamaan asiaa emännälle... 8O
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mimmi kirjoitti:No, minun on vielä vaikeampi vastata, kun toinen tonttu on manuaali ja toinen tomaatti. :oops:
Sinä kai se meitä parhaiten osaisit valistaa (me muut kun vastataan, mitä meillä on ;)).

Sitikan kanssa minulla kävi siten, että se kun oli liian mukava, niin vähänkin pidemmällä matkalla alkoi väsyttää. Eikä siinä ollut edes tomaattia, cruisesta puhumattakaan.

Mutta antakaa kommentteja myös siitä, pitäisikö tomaatin olla dieseli tai vähintään turbo? Eli tarvitaanko alle tehokkaampaa konetta? Entäs tuo käsivalintainen automaatti (Sensonic tai vast.)? Audissa oli sellainen ratkaisu siinä rinnalla, mutta ihan heti en ollut myyty ajatukselle.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Sensonic ja Sentronic :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kapsu
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 15:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja kapsu »

Kyllä tomaatillakin tuntuu pärjäävän, kun on tehoja (+200) ja vääntöä (+400) riittävästi. Muakin lapsettaa harvinaisen usein ja sutien liikennevaloista on erinomaisen mukava lähteä....joka siis onnistuu tomaatillakin :lol:

Tosin viime ajat on ollut mielessä ahtimen vaihto yms. sälän hankinta ja tomaattilaatikko ei näitä kuulemma kestä, joten siinä mielessä ottaisin kuiteskin nyt keppivaihteisen version.
Gedu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 16, 2003 11:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Gedu »

Tomaateilla tullu ajeltua nyt viime ajat, kun ei vanhemmilla manuaalia ole.

Faijan tontussa tomaatti on ihan kiva, 2,3i jaksaa kumminkin vääntää myös alempaa. Mutsin 9-3:ssa (2.0i) automaatti toimii kanssa hyvin, varsinkin kun tökkää sen asentoon sport, että se käyttää kierroksia, kone kun on pienillä kierroksilla hengetön. Paikaltaan lähtö mutsin vermeellä on tuskaa tuonne ~30km/h asti aika verkkasta, mutta sitten puskee kierrokset mukaan ja liikkuu jo pikkasen ripeämmin.

Kaupungissa tomaatti on elementissään, enkä kyllä valita maantielläkään siitä, että ohitukseen lähdössä ei tarvi tehä muutaku pulkasta kaasu pohjaan ja sit mennään :D Kulutus pysyy ainakin maantiellä kurissa, 9-3 kulutti edellisellä Lapin reissulla kolme päällä, suksiboksi katolla ja takaluukku täynnä 7,8l satasella, tontulla ollaan päästy samaan lukemaan 5 päällä ja muuten samalla varustuksella :D

Mut haluu robotin, laatikko ja kytkin sillä kiitos.
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Monen manuaalin jälkeen alla tomaatti. Mutta mutterissa pitää olla tehoa riittävästi, jottei tomaatista tule rasite. Aerossa tuo toimii hyvin. Kyllä kait se seuraavakin auto on tomaatilla. Nelivetoa alkaa kaipaamaan näillä talvikeleillä. Että sitä odotellessa ajellaan tällä. Ai niin ja lottovoittoa uupuu ja...
JK
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Manuaali...

Viesti Kirjoittaja Toby »

Minä olen kyllä edelleen manuaalimiehiä, mutta myönnetään että tulevaisuus on varmaankin sentronic-tyyppisten sekä-että systeemien!

Aiheesta hieman sivuun, mutta oletteko huomanneet, miten vaikeita nämä Saabin erikoisautomaattien nimet ovat jopa merkkiliikkeille! LänsiAutokin kauppaa ysifemmoja joissa on "Sensotronic"-vaihteisto!

Koitetaanpa ainakin Saabistien keskuudessa olla tarkkana eli Sensonic on se takavuosien "uuden ajan vapaakytkin" eli manuaali, jossa ei ole kytkintä ollenkaan (Korjaa Turbo Sensonic, jos selitin huonosti. En ole itse koskaan sellaista kokeillut!) ja Sentronic on tämä nykyinen automaatti, jossa on ratissa manuaalinapit formulatyyliin.

Sen sijaan Sensotronic-nimistä automaattia Saabilla ei ole koskaan ollutkaan.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

....

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

No itselläni on manuaali, mutta jos vain rahat riittää tarpeeksi tehokkaaseen koneeseen niin kyllä otan tomaatin seuraavaan autoon.

Joskus ajoin kaverin micraa, joka on 1.3 ja automaatti. Oli vähän tuskasta :D Joskus kun pääsee ajamaan äiskän Volvoa(2.4T) niin on automaatilla ajaminen yhtä juhlaa :wink:

Varsinkin kun ajelee stadin ruuhkissa kaipaa tomaattia. Maantiellä ei haittaa ku Saabbi vääntää niin kivasti et mitä sitä turhia alaspäin vaihtamaan...tai no 8)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Manuaali...

Viesti Kirjoittaja jariha »

Toby kirjoitti:Koitetaanpa ainakin Saabistien keskuudessa olla tarkkana eli Sensonic on se takavuosien "uuden ajan vapaakytkin" eli manuaali, jossa ei ole kytkintä ollenkaan (Korjaa Turbo Sensonic, jos selitin huonosti. En ole itse koskaan sellaista kokeillut!) ja Sentronic on tämä nykyinen automaatti, jossa on ratissa manuaalinapit formulatyyliin.

Sen sijaan Sensotronic-nimistä automaattia Saabilla ei ole koskaan ollutkaan.
Ok, kiitos, olin itsekin ulkona näistä variaatioista. "Ratissa manuaalinapit formulatyyliin"!!! Tahtoo kokeilla :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Manuaali...

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Toby kirjoitti:Koitetaanpa ainakin Saabistien keskuudessa olla tarkkana eli Sensonic on se takavuosien "uuden ajan vapaakytkin" eli manuaali, jossa ei ole kytkintä ollenkaan (Korjaa Turbo Sensonic, jos selitin huonosti. En ole itse koskaan sellaista kokeillut!)
On siinä Sensonicissakin kytkin, mutta sitä käyttää hydraulinen kytkinrobotti, joka painaa 42 kg. Tarkemmat tiedot Sensonicista voi lukea Saabisti no. 52:sta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mulla on 9K T16 tomaatti ja se on kaupungissa aivan ehdoton. Ruuhkat ja liikennevalot eivät ärsytä läheskään niin paljon, muutenkin on helpompi keskittyä liikenteen seuraamiseen ja peruuttaminen on tosi kätevää. Taasen maantiellä manuaali vie voiton.
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Voi luoja, mielummin kävelen kun ajan tomaatilla :roll:
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

saab900rs kirjoitti:Voi luoja, mielummin kävelen kun ajan tomaatilla :roll:
:D Onhan se vähän seniili fiilis vällillä automaatin kanssa. Kaikkeen tottuu ja joistain ominaisuuksista oppii pitämään. :roll:
Vastaa Viestiin