Sivu 1/5
Automaatti vai manuaali?
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 00:05
Kirjoittaja jariha
Automaatin suosio tuntuu kasvavan ja kun olen nyt viime aikoina kahdella uudella automaattivaihteisella tehokoneella käynyt kokeilemassa, niin hyvin nätisti ne tehtävästä suoriutuu.
Itse olen silti niin energinen, että autoilusta pitää ottaa kaikki ilo irti. Vaihtaminen ja vaihteilla "leikkiminen" on kivaa.
Miten muiden mielipiteet? Onko kytkinpoljin katoava luonnonvaramme?
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 06:25
Kirjoittaja Milli
No oma autohan on manuaali mutta on se automaatilla mukavempi ajaa.
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 07:39
Kirjoittaja V.J.S
Tää on vähän kakspiippunen juttu...Tomaatti on kieltämättä huomattavasti mukavampi, mutta manuaali aivan omiaan, kun tekee mieli puhdasta ajamisen nautintoa "urheilullisella" ajotavalla. Toisaalta, tuota "urheilullista" ajotapaa tulee käytettyä loppupeleissä aikasta vähän...
Johtopäätös: Pitää ostaa toinen tonnari, jossa tomaatti. Manuaalilla ajellaan sitten kun "lapsettaa"

Ja ei kun ehdottamaan asiaa emännälle...

Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 08:40
Kirjoittaja jariha
Mimmi kirjoitti:No, minun on vielä vaikeampi vastata, kun toinen tonttu on manuaali ja toinen tomaatti.

Sinä kai se meitä parhaiten osaisit valistaa (me muut kun vastataan, mitä meillä on

).
Sitikan kanssa minulla kävi siten, että se kun oli liian mukava, niin vähänkin pidemmällä matkalla alkoi väsyttää. Eikä siinä ollut edes tomaattia, cruisesta puhumattakaan.
Mutta antakaa kommentteja myös siitä, pitäisikö tomaatin olla dieseli tai vähintään turbo? Eli tarvitaanko alle tehokkaampaa konetta? Entäs tuo käsivalintainen automaatti (Sensonic tai vast.)? Audissa oli sellainen ratkaisu siinä rinnalla, mutta ihan heti en ollut myyty ajatukselle.
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 08:45
Kirjoittaja Turbo Sensonic
Sensonic ja Sentronic

Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 09:36
Kirjoittaja kapsu
Kyllä tomaatillakin tuntuu pärjäävän, kun on tehoja (+200) ja vääntöä (+400) riittävästi. Muakin lapsettaa harvinaisen usein ja sutien liikennevaloista on erinomaisen mukava lähteä....joka siis onnistuu tomaatillakin
Tosin viime ajat on ollut mielessä ahtimen vaihto yms. sälän hankinta ja tomaattilaatikko ei näitä kuulemma kestä, joten siinä mielessä ottaisin kuiteskin nyt keppivaihteisen version.
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 09:49
Kirjoittaja Gedu
Tomaateilla tullu ajeltua nyt viime ajat, kun ei vanhemmilla manuaalia ole.
Faijan tontussa tomaatti on ihan kiva, 2,3i jaksaa kumminkin vääntää myös alempaa. Mutsin 9-3:ssa (2.0i) automaatti toimii kanssa hyvin, varsinkin kun tökkää sen asentoon sport, että se käyttää kierroksia, kone kun on pienillä kierroksilla hengetön. Paikaltaan lähtö mutsin vermeellä on tuskaa tuonne ~30km/h asti aika verkkasta, mutta sitten puskee kierrokset mukaan ja liikkuu jo pikkasen ripeämmin.
Kaupungissa tomaatti on elementissään, enkä kyllä valita maantielläkään siitä, että ohitukseen lähdössä ei tarvi tehä muutaku pulkasta kaasu pohjaan ja sit mennään

Kulutus pysyy ainakin maantiellä kurissa, 9-3 kulutti edellisellä Lapin reissulla kolme päällä, suksiboksi katolla ja takaluukku täynnä 7,8l satasella, tontulla ollaan päästy samaan lukemaan 5 päällä ja muuten samalla varustuksella
Mut haluu robotin, laatikko ja kytkin sillä kiitos.
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 09:54
Kirjoittaja jkairt
Monen manuaalin jälkeen alla tomaatti. Mutta mutterissa pitää olla tehoa riittävästi, jottei tomaatista tule rasite. Aerossa tuo toimii hyvin. Kyllä kait se seuraavakin auto on tomaatilla. Nelivetoa alkaa kaipaamaan näillä talvikeleillä. Että sitä odotellessa ajellaan tällä. Ai niin ja lottovoittoa uupuu ja...
Manuaali...
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 10:00
Kirjoittaja Toby
Minä olen kyllä edelleen manuaalimiehiä, mutta myönnetään että tulevaisuus on varmaankin sentronic-tyyppisten sekä-että systeemien!
Aiheesta hieman sivuun, mutta oletteko huomanneet, miten vaikeita nämä Saabin erikoisautomaattien nimet ovat jopa merkkiliikkeille! LänsiAutokin kauppaa ysifemmoja joissa on "Sensotronic"-vaihteisto!
Koitetaanpa ainakin Saabistien keskuudessa olla tarkkana eli Sensonic on se takavuosien "uuden ajan vapaakytkin" eli manuaali, jossa ei ole kytkintä ollenkaan (Korjaa Turbo Sensonic, jos selitin huonosti. En ole itse koskaan sellaista kokeillut!) ja Sentronic on tämä nykyinen automaatti, jossa on ratissa manuaalinapit formulatyyliin.
Sen sijaan Sensotronic-nimistä automaattia Saabilla ei ole koskaan ollutkaan.
....
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 10:02
Kirjoittaja Rommitommi
No itselläni on manuaali, mutta jos vain rahat riittää tarpeeksi tehokkaaseen koneeseen niin kyllä otan tomaatin seuraavaan autoon.
Joskus ajoin kaverin micraa, joka on 1.3 ja automaatti. Oli vähän tuskasta

Joskus kun pääsee ajamaan äiskän Volvoa(2.4T) niin on automaatilla ajaminen yhtä juhlaa
Varsinkin kun ajelee stadin ruuhkissa kaipaa tomaattia. Maantiellä ei haittaa ku Saabbi vääntää niin kivasti et mitä sitä turhia alaspäin vaihtamaan...tai no

Re: Manuaali...
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 10:14
Kirjoittaja jariha
Toby kirjoitti:Koitetaanpa ainakin Saabistien keskuudessa olla tarkkana eli Sensonic on se takavuosien "uuden ajan vapaakytkin" eli manuaali, jossa ei ole kytkintä ollenkaan (Korjaa Turbo Sensonic, jos selitin huonosti. En ole itse koskaan sellaista kokeillut!) ja Sentronic on tämä nykyinen automaatti, jossa on ratissa manuaalinapit formulatyyliin.
Sen sijaan Sensotronic-nimistä automaattia Saabilla ei ole koskaan ollutkaan.
Ok, kiitos, olin itsekin ulkona näistä variaatioista. "Ratissa manuaalinapit formulatyyliin"!!! Tahtoo kokeilla

Re: Manuaali...
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 10:16
Kirjoittaja Turbo Sensonic
Toby kirjoitti:Koitetaanpa ainakin Saabistien keskuudessa olla tarkkana eli Sensonic on se takavuosien "uuden ajan vapaakytkin" eli manuaali, jossa ei ole kytkintä ollenkaan (Korjaa Turbo Sensonic, jos selitin huonosti. En ole itse koskaan sellaista kokeillut!)
On siinä Sensonicissakin kytkin, mutta sitä käyttää hydraulinen kytkinrobotti, joka painaa 42 kg. Tarkemmat tiedot Sensonicista voi lukea Saabisti no. 52:sta.
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 10:33
Kirjoittaja ASTech
Mulla on 9K T16 tomaatti ja se on kaupungissa aivan ehdoton. Ruuhkat ja liikennevalot eivät ärsytä läheskään niin paljon, muutenkin on helpompi keskittyä liikenteen seuraamiseen ja peruuttaminen on tosi kätevää. Taasen maantiellä manuaali vie voiton.
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 10:44
Kirjoittaja saab900rs
Voi luoja, mielummin kävelen kun ajan tomaatilla

Lähetetty: Pe Tammi 16, 2004 11:08
Kirjoittaja ASTech
saab900rs kirjoitti:Voi luoja, mielummin kävelen kun ajan tomaatilla


Onhan se vähän seniili fiilis vällillä automaatin kanssa. Kaikkeen tottuu ja joistain ominaisuuksista oppii pitämään.
