Saako B-kone rallattaa?
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Saako B-kone rallattaa?
B-koneen rallatuksesta on ollut puhetta paljon ja se taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus. Omaa B-konettani herättelin tuossa talviunilta ja ketjun rallatuskin tuli samalla mieleen. Onko se synti, jos en tee asialle mitään?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
en tiedä mitä äänestäisin, kun mulla on niin monenlaisia kokemuksia tuosta. kolme b-moottorista on ollut, missä ketju ei pidä mitään ääntä, yhdessä ketju piti lievää ääntä, yhdessä erittäin lieveää erittäin satunnaisesti, ja yhdessä erittäin kovaa ääntä.
kuulin eräältä vanhemmalta saab-harrastajalta, että b-koneen ketju tulisi vaihtaa 170tkm välein. tuossa mun combicoupessa alkoi ensimmäiset pienenpienet ketjun äänet kuulumaan 180tkm jälkeen.
voisiko asian tulkita niin, että ääntelyn alettua koneella voi ajaa vielä kymmeniä tuhansia kilometrejä.
kuulin eräältä vanhemmalta saab-harrastajalta, että b-koneen ketju tulisi vaihtaa 170tkm välein. tuossa mun combicoupessa alkoi ensimmäiset pienenpienet ketjun äänet kuulumaan 180tkm jälkeen.
voisiko asian tulkita niin, että ääntelyn alettua koneella voi ajaa vielä kymmeniä tuhansia kilometrejä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Tämä on se, mistä haluaisin tietää enemmän. Eli onko tuo rallatus lopun alkua ja pitäisi tajuta ryhtyä toimeen? Riittääkö ketjun vaihto, vai voiko sitä kiristää? Millainen operaatio on kyseessä eli pitääkö nostaa kone pois, vai riittääkö "hylsysarja"?lucaf kirjoitti:kuulin eräältä vanhemmalta saab-harrastajalta, että b-koneen ketju tulisi vaihtaa 170tkm välein. tuossa mun combicoupessa alkoi ensimmäiset pienenpienet ketjun äänet kuulumaan 180tkm jälkeen.
Niin, itselläni mittarissa 205 tkm ja kun muut melut alkaa olla kurissa (ja kun talven ajanut rallattamattomilla Saabeilla), niin nyt tuolta tuon rallatuksen voi jo kuulla

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
rallatuksen voi korjata joko "pikakorjauksella" tai osien uusimisella.jariha kirjoitti:Tämä on se, mistä haluaisin tietää enemmän. Eli onko tuo rallatus lopun alkua ja pitäisi tajuta ryhtyä toimeen? Riittääkö ketjun vaihto, vai voiko sitä kiristää? Millainen operaatio on kyseessä eli pitääkö nostaa kone pois, vai riittääkö "hylsysarja"?lucaf kirjoitti:kuulin eräältä vanhemmalta saab-harrastajalta, että b-koneen ketju tulisi vaihtaa 170tkm välein. tuossa mun combicoupessa alkoi ensimmäiset pienenpienet ketjun äänet kuulumaan 180tkm jälkeen.
Niin, itselläni mittarissa 205 tkm ja kun muut melut alkaa olla kurissa (ja kun talven ajanut rallattamattomilla Saabeilla), niin nyt tuolta tuon rallatuksen voi jo kuulla
pikakorjausta suosittelen käytettäväksi vain lievästi rallattavaan ketjuun, tämä onnistuu ilman koneen irrotusta:
-venttiilikoppa irti
-löysätään hiukan ylemmän ketjunlaahaimen pultteja kannen sisältä (äläkä vaan pudota niitä jakokoppaan!) puoli kierrosta auki riittää

-tämän jälkeen väännetään rengasraudalla laahainta ketjua vasten jotta ketju menee sopivalle kireydelle.
-lopuksi pultit kiristetään ja kuunnellaan korvia hivelevän kaunista käyntiääntä..

HUOM tähän pikakorjaus-operaatioon tarvitset hommaan tarkoitetun lenkki-avaimen, TAI taivuttelet pidennetystä 13mm listalenkistä sopivan työkalun. itselläni on kumpikin.
(mulla tämä korjaus toimi -77 koneessa lievään rallatukseen)
KUNNOLLINEN KORJAUS vaatii koneen noston keulalta:
-uusitaan ketjut ja kiristin, myös laahainten ja hammaspyörien kunto on hyvä tarkastaa.
ja tuohon alkuperäiseen kymysykseen:
pieni rallatus ei haittaa..mutta jos ketju hipoo kannen ketjuaukon reunaa, niin osaa uusiksi..!

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80