Miten haluaisit autoverotuksen uusiutuvan?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Miten verotusta pitäsi uusia

kaikkien uusien hankinta edullisemmaksi, vanhojen omistaminen kalliimmaksi
2
3%
Tasaisesti lisää maksuja uusien ja vanhojen omistajille
0
Ei ääniä
Bensan hintaa ylös eli käyttäjä maksaa
7
12%
Vanhojen maksut ennallaan, uusien hankinnan verotus päästöjen mukaan
31
53%
uusien ja vanhojen omistamisen verotus päästöjen mukaan
6
10%
Auton omistaminen ja käyttö niin kalliiksi, että julkinen liikenne alkaa kiinnostamaan
2
3%
joku muu vaihtoehto
11
19%
 
Ääniä yhteensä: 59

JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Miten haluaisit autoverotuksen uusiutuvan?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Kiinnostaisi tietää Saabistien kanta kyseiseen asiaan. Mihin suuntaan mielestäsi verotuksella pitäisi ohjata autoilijoita, jos verotusta muutetaan?

Perustelut kiinnostavat erityisesti.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ei mitään muutoksia... ei yhtikäs mitään.

Tosin vanhoista kaasarivehkeistä ja loppuunajetuista nokivasaroista voisi alkaa maksamaan kunnollista tapporahaa... esim kohtuullinen autoveron palautus jos ostaa uuden auton ja samalla päästää kärsimyksistään jonkin ruosteenraiskamaan veteraanikulkuneuvon.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Käyttäjä maksaa, eikös tämä ole muissakin "käyttötavaroissa".

Omasta mielestä tarvii uusien autojen hinnoissa tapahtua todella suurta laskua jos vanhempaa kalustoa ruvetaan verottamaan isolla kädellä!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Jostakin muistelen lukeneeni, että nykyinen autovero- ja alv kertymä saataisiin kasaan korottamalla polttoaineiden valmisteveroja 11 c/l koko maan polttoaineenkulutuksen perusteella.

Eli vaikka autot saataisiin verovapaiksi, niin polttoaineen hintaa ei tarvitsisi korottaa kohtuuttomasti. Syy nykyiseen käytäntöön on työllisyyspolitiikka, tarvitaanhan virkamiehille puuhastelua, etteivät sotke tärkeämpiä asioita.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Mikäli vanhojen autojen käyttö kallistuisi ja uusien halpenisi, olisi hieman vähävaraisemmilla hankalempi löytää itselleen autoa. Uuteen autoon ei ole varaa, kun taas sitten vanhan kustannukset ovat liian korkealla. Ääni meni siispä vanhojen pitämiseen ennallaan ja uudempien sitten päästöjen mukaan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Ihan tarpeeksi maksetaan jo nyt!
noita wanhoja öljynpolttajia raakattaisiin pois kovalla kädellä muutaman kerran ajanut sellaisten loppuunajettujen perässä ja ohitusreaktio tulee heti tai jätän kerrankin reilun turvavälin.

Toisaalta tarvitseeko jokainen hesassa asuva työmatkoilla yms. omaa autoa kun kaikenmaailman metroa ja muuta häkkyrää kulkee kokoajan..
kyllähän niitä hyviä ideoita varmaan olisi monellakin mutta niitä kiertäjiä aina löytyy niin käytännössä vaikea toteuttaa.
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

niin tarkoitan nyt että jos on töissä hesassa ja asuu myös hesassa ja julkinen pysäkki samanmatkan päässä kun parkkipaikalla oleva oma auto.
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Gouldenwind kirjoitti:niin tarkoitan nyt että jos on töissä hesassa ja asuu myös hesassa ja julkinen pysäkki samanmatkan päässä kun parkkipaikalla oleva oma auto.
Itse pääsisin periaatteessa työmatkat melko helpostikin julkisilla, mutta kommunistikuljetuksella liikkuminen ei vain huvita, kun omalla Saabilla kyyti on paljon mukavampaa, aikataulut joustavampia eikä tartte jonottaa istumapaikkoja :). Lisäksi aika usein tietää jo aamulla lähtiessä, että töistä on suunta jonnekin muualle kuin suoraan kotiin, jolloin pitää väkisinkin lähteä autolla ja bussiliput on pääkaupunkiseudulla hinnoiteltu siten, että kuukausilippua ei kannata työmatkoihin ostaa, jollei sitä myös hyödynnä joka ainoa päivä ja kertalippujen hinnoista ei kannata edes puhua.
#1970
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Kimppakyyti töihin on mun mielestä ihan hyvä jos mahdollista. Joukkoliikenne ei jotenkin sytytä...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hankintavero uusista pois, käyttövero myös tai max. kympin pari vuodessa ("leimavero"...). Diesel- yms. keinotekoiset käyttövoimaverot kuuluvat myös historiaan. Polttoaineen hintaan lisää veroa, julkisen liikenteen puutteen tai aikataulujen vuoksi omaa autoa työmatkoihin käyttäville nykyistä tuntuvampi verovähennys oman auton käytöstä per kilometri, jos kikkailla halutaan, niin katalysaattoriautoille vielä vähän isompi vähennys.

Näin maksetaan pelkästä "saastuttamisesta", eli palaneesta polttoaineesta ja pakon edessä saastuttavat eivät kärsi kohtuuttomasti.

P.S: Mitään oikeuksia ylläkirjoitettuun ei pidätetä, ehdotus vapaasti päättäjien käytettävissä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

joka päivä

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Päivittäinen työmatkani on 98 km sivu. Yli 50 tkm vuodessa joista ei makseta kilometrikorvausta vie jo paljon rahaa. Jos sen ajaisi uudella autolla, olisi polttoainekulut kuitenkin pikku juttu auton arvon alenemiseen ja huoltoihin verrattuna.

Vähän lyhyempikin työmatka varmasti on perusteltua kulkea omalla autolla, koska julkisissa kulkuneuvoissa ei saa valita matkaseuraansa. Kun perjantaina palaa iltavuorosta kaupungin bussilla niin ei siellä montaa selvää ole kuskin lisäksi. Tulee väkivaltaisia ajatuksia kun katselee humalaista teinilaumaa ja matkaa omalle pysäkille on vielä.

Jos siis vanhat autot verotetaan hengiltä, joudun ottamaan lopputilin. Asuinpaikan valinta ei ole aina pelkästään itsestä kiinni.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ei tarvita mitään muutoksia - nykyinen järjestelmä on hyvä.

Kaikista huonoin vaihtoehto, jos muutoksia pitää väkisin tehdä olisi kuitenkin polttoaineiden hintojen korottaminen - hinnat ovat jo nykytasollakin kohtuuttoman korkealla.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ainakin savuttaville mannemersuille yms hajupommeille joku speciaalihaittavero nykyisen päälle niin saadaan ne paskakasat pois teiltä nopeammin paalattavaksi.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Sehän tässä on syvältä, että jos verotukseen muutoksia tehdään, niin täysin muutosten toteutustavasta riippumatta autoilijan kokonaisrasitus tulee takuuvarmasti vain kasvamaan nykyisestäkin, niinhän se aina menee :evil:.

Kohta halvin tapa autoilla on hankkia kymmenkunta museoautoa riviin pihalle; niissä ei verot tai vakuutukset paljoa ole ja kuukaudenhan saa vuodessa ajaa yhdellä museoautolla :lol: .
#1970
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

ah79 kirjoitti:...Kohta halvin tapa autoilla on hankkia kymmenkunta museoautoa riviin pihalle; niissä ei verot tai vakuutukset paljoa ole ja kuukaudenhan saa vuodessa ajaa yhdellä museoautolla :lol: .
Tallin rakennuskustannuksiin kun sais vielä jotain helpotusta niin tuossa olis ideaa.. 8) . Saiskohan alvittomana jos perustais samoihin tiloihin kavereille näyttelytilan. :idea:
#1430
Vastaa Viestiin