Saako ajaa ylinopeutta?
Saako ajaa ylinopeutta?
Kun on paljon ollut puhetta liikennevalvonnasta ja ylinopeuksista, niin laitanpa äänestyksen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Äänestin ei saa, vaikka itsellänikin tulee aina joskus ajeltua ylinopeutta(ei sitä kumminkaan saa
).
+10% yli sallitun ymmärrän yli 60:n alueilla ja yli. Yöllä sitten ajetaan silloin tällöin miltä tuntuu moottoritiellä. ei nyt kumminkaan mitään sikavauhtia.
Kaupunkialueilla kaahailu on tosi tyhmää hommaa.
Mutta nämäkihän ovat vain omia tuntemuksia, enkä tosiaan ole mikään esimerkki liikenteessä
.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
+10% yli sallitun ymmärrän yli 60:n alueilla ja yli. Yöllä sitten ajetaan silloin tällöin miltä tuntuu moottoritiellä. ei nyt kumminkaan mitään sikavauhtia.
Kaupunkialueilla kaahailu on tosi tyhmää hommaa.
Mutta nämäkihän ovat vain omia tuntemuksia, enkä tosiaan ole mikään esimerkki liikenteessä
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Hmm...Sinänsä ehkä vähän outo kysymys koska eihän sitä ylinopeutta saa ajaa...Toinen asia on sitten jos hyväksyy sen että ajetaan ylinopeutta..Mutta sitä varmaan tässä on haettu..
Mielestäni se ei ketään haittaa jos ajaa 10-20km/h ylinopeutta jossain motarilla/maantiellä kun ei ole liikennettä..Keskustassa ja asuinalueilla taas olen sitä mieltä että on todella tyhmää ajaa ylinopeutta..
Mä laitoin tohon että ei saa...
Mielestäni se ei ketään haittaa jos ajaa 10-20km/h ylinopeutta jossain motarilla/maantiellä kun ei ole liikennettä..Keskustassa ja asuinalueilla taas olen sitä mieltä että on todella tyhmää ajaa ylinopeutta..
Mä laitoin tohon että ei saa...
Yllättävä on ainakin tämän hetken tilanne äänestyksessä. Vaikka kaikki varmasti tietävät tieliikennelain kannan ylinopeuteen, silti yli puolet on sitä mieltä, että ylinopeutta saa ajaa. Itsekin toki syyllistyn ylinopeuteen etenkin ohitus tilanteissa ja nopeusrajoituksen muuttuessa pienemmäksi ei viitsi jarruttaa. Silleenhän ne sakot tietysti välttää, ettei ota tavaksi ajaa ylinopeutta. (Vielä ei ole sakkoja tullut, vaikka kerran oli tosi lähellä.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nopeusrajoitukset ovat turvallisuutta varten.
Kaupungeissa ja taajamissa liikkuu paljon kevyttä liikennettä polkupyörineen ja rullaluistimineen ja osa kulkee perinteisesti apostolin kyydillä. Lisänä ovat moottoripyörät ja mopot yms.
Ylinopeudella ajamisesta seuraa esimerkiksi mahdollisessa törmäystilanteessa enempien ja suurempien laastarien käyttö. Lapset pitää erityisesti huomioida liikenteessä.
Lisäksi syntyy tarpeettomia ohitustilanteita, joihin liittyy omat riskinsä. Aikasäästö jää myös melko pieneksi, vaikka ylimääräistä nopeutta olisikin mittarissa.
Mielestäni ylinopeudella voi ajaa ohitustilanteissa. Ja jossakin hätätilanteessa tulisi ajettua kovempaa.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ylinopeudella ajamisesta seuraa esimerkiksi mahdollisessa törmäystilanteessa enempien ja suurempien laastarien käyttö. Lapset pitää erityisesti huomioida liikenteessä.
Lisäksi syntyy tarpeettomia ohitustilanteita, joihin liittyy omat riskinsä. Aikasäästö jää myös melko pieneksi, vaikka ylimääräistä nopeutta olisikin mittarissa.
Mielestäni ylinopeudella voi ajaa ohitustilanteissa. Ja jossakin hätätilanteessa tulisi ajettua kovempaa.
Niin eihän sitä saa ajaa , mutta mutta tulee ajettua ja varsinkin yö aikaan hiljaisella tie osuudella. Puhumattakaan sit ku tulee mulle hälytys tehtävä ja matkaan saabilla kotoa laitokselle , voi luoja ku joskus hirvittää jälkeenpäin , silloinkin pitäs ajaa nopeusrajoituksien mukaan, kerran tuli poliisipartio vastaan jälkeenpäin puhuttelivat ja sanoivat , että ei siinä mitään mutta pidä järki päässä, silloin oli nopeutta yli puolet tiekohtaisesta.
No parit ylinopeus sakot on tullut , muuten kyllä . Sitten hidastuu tuo vauhti vähäksi aikaa, Minkäs teet ku saabi on niin hyvä ajaa ja liukas liikkuinen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
No parit ylinopeus sakot on tullut , muuten kyllä . Sitten hidastuu tuo vauhti vähäksi aikaa, Minkäs teet ku saabi on niin hyvä ajaa ja liukas liikkuinen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saako vai ei...
Mielestäni ei, mutta pieni 10 ylitys enintään voidaan suoda, jonka olen huomannut poliisien suovan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Olosuhteista riippuen kyllä ja ei, taajama-alueilla ei, täysin tyhjällä moottoritiellä kello 4 aamuyöstä kyllä kohtuuden rajoissa.
Itse ajan kyllä monesti kuin pullopersesiat, mutta tietentahtoen en röyhkeä ole ja muutkin tielläliikkujat otetaan huomioon.
Itse ajan kyllä monesti kuin pullopersesiat, mutta tietentahtoen en röyhkeä ole ja muutkin tielläliikkujat otetaan huomioon.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
No ei tietenkään saa ajaa ylinopeutta. Jos se sallittais, niin mitähän siitäkin seurais.
Yhden rikesakon olen ylinopeudesta saanut ja siitäkin on jo reilut 13 vuotta. Se, että vain yhdet, johtuu kai siitä, että ajan kuitenkin aika vähän ja vieläpä autoilla, joilla on mukavaa ajella ihan sallittujakin nopeuksia. 4-vaihteinen vanha tuplaysi ei oikein houkuttele suuriin nopeuksiin kuin enintään hetkittäin. Ylinopeutta ajaessa joutuu ohittelemaan ja vaikka se mukavaa onkin, niin joillakin tieosuuksilla turhauttavaa, kun tilaa ei tunnu löytyvän.
Toisaalta tuo perhe on sellainen rauhoittava tekijä, että vaikkei se minua paljon liikuttaisikaan, olenko ehjänä ja ajoissa perillä, niin heille sillä tuntuu olevan merkitystä.
Yhden rikesakon olen ylinopeudesta saanut ja siitäkin on jo reilut 13 vuotta. Se, että vain yhdet, johtuu kai siitä, että ajan kuitenkin aika vähän ja vieläpä autoilla, joilla on mukavaa ajella ihan sallittujakin nopeuksia. 4-vaihteinen vanha tuplaysi ei oikein houkuttele suuriin nopeuksiin kuin enintään hetkittäin. Ylinopeutta ajaessa joutuu ohittelemaan ja vaikka se mukavaa onkin, niin joillakin tieosuuksilla turhauttavaa, kun tilaa ei tunnu löytyvän.
Toisaalta tuo perhe on sellainen rauhoittava tekijä, että vaikkei se minua paljon liikuttaisikaan, olenko ehjänä ja ajoissa perillä, niin heille sillä tuntuu olevan merkitystä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Kaks piippunen juttu
Ite olen sitä mieltä että taajamassa ajetaan aina rajoitusten mukaan ja joskus jopa allekin
Mut maantiellä saa päästellä yli.
noin ainakin ite tulee ajeltua
välillä vaan vähän liikaakin tuolla maantiellä.
Olisin vielä sitä mieltä että taajamissa ajetuissa ylinopeksista sais saada isommat rangaistukset. Siis ero sais olla huomattavasti isompi kuin nykyään.
Tossa eilen paikallisella kerrosta alueella yks nuori kaveri kisko moottoripyörällä keula pystyssä yhden latuskan kylkeen ja sen ajot loppu sitten siihen.....ja vauhtia oli kuulemma ollut "ainakin" 40km/h
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olisin vielä sitä mieltä että taajamissa ajetuissa ylinopeksista sais saada isommat rangaistukset. Siis ero sais olla huomattavasti isompi kuin nykyään.
Tossa eilen paikallisella kerrosta alueella yks nuori kaveri kisko moottoripyörällä keula pystyssä yhden latuskan kylkeen ja sen ajot loppu sitten siihen.....ja vauhtia oli kuulemma ollut "ainakin" 40km/h
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Paljastan tässä k**ipäisen luonteeni, jos se ei vielä jollekin ollut selvillä. Tämmöinen kirjoittelu varmasti nostattaa useankin lukian maidot. Puhun vain omalla suulla, enkä minkään yhteisön virallisena edustajana.
Vuorokaudenajan ja muun liikenteen mukaan voi nopeusrajoituksista joustaa ihan vapaasti. Poliisille rajoitukset ovat samat vuorokaudenajasta riippumatta. Korotetut suojatiet hyväksyn vain ala-asteiden, veteraanien tai vammaisten laitosten edessä.
Useimmilla 80-100km/h teillä modernilla turbobilikalla missä alusta on kunnossa, tuntuu, että voisi ajaa reippaasti kovempaa mitään vaarantamatta. Nopeusrajoitus on unettavaa körötystä missä keskittyminen herpaantuu ja hermopaine kasvaa. Minulla ei pää yksinkertaisesti kestä ajaa niin hiljaa, muuta kuin jos todella väsynyt ja jotain ajateltavaa.
Omasta mielestäni nopeusrajoitukset kertovat alueen luonteen.
Kuten:
-40km/h unenomaista elämää rauhallisessa lähiössä. Moottorin kierrättäminen ja kumin polttaminen ei ole suotavaa. Alueella saattaa olla myös koulu. Varokaa myös pihoilla ja metsiköissä leikkiviä lapsia. Tämä on nopeusrajoitus jota kunnioitan kaikkein mieluiten. Satunnainen reippaampi ajo on suotavaa jos on tosi kiire, mutta pitää ajaa kieli keskellä suuta.
-50km/h yleinen kaupunkinopeus, joka monesti ottaa pannuun. Joskus taas tuntuu että ohjeellinen nopeus on ihan liian kova.
-60km/h = vajaa 80, mutta varo pollareita.
-80km/h = vajaa 100, mutta varo pollareita. Syrjäisemillä teillä ja yöllä 120km/h voi olla aika sopiva. Varo mutkan ja mäen takaa syöksähteleviä traktoreita ja lapsia. Hidasta ennen hirveä. Täällä esim. puolet Vaajakosken motarista on 80km/h, ei minkäänlaisia perusteita sille. Reipas sata vähintään lasiin.
-100km/h = vajaa 120km/h, yöllä 130km/h
-120km/h motarilla 145km/h
ja joskus, ihan totta, tulee ajettua ihan rajoitusten mukaan.
Vuorokaudenajan ja muun liikenteen mukaan voi nopeusrajoituksista joustaa ihan vapaasti. Poliisille rajoitukset ovat samat vuorokaudenajasta riippumatta. Korotetut suojatiet hyväksyn vain ala-asteiden, veteraanien tai vammaisten laitosten edessä.
Useimmilla 80-100km/h teillä modernilla turbobilikalla missä alusta on kunnossa, tuntuu, että voisi ajaa reippaasti kovempaa mitään vaarantamatta. Nopeusrajoitus on unettavaa körötystä missä keskittyminen herpaantuu ja hermopaine kasvaa. Minulla ei pää yksinkertaisesti kestä ajaa niin hiljaa, muuta kuin jos todella väsynyt ja jotain ajateltavaa.
Omasta mielestäni nopeusrajoitukset kertovat alueen luonteen.
Kuten:
-40km/h unenomaista elämää rauhallisessa lähiössä. Moottorin kierrättäminen ja kumin polttaminen ei ole suotavaa. Alueella saattaa olla myös koulu. Varokaa myös pihoilla ja metsiköissä leikkiviä lapsia. Tämä on nopeusrajoitus jota kunnioitan kaikkein mieluiten. Satunnainen reippaampi ajo on suotavaa jos on tosi kiire, mutta pitää ajaa kieli keskellä suuta.
-50km/h yleinen kaupunkinopeus, joka monesti ottaa pannuun. Joskus taas tuntuu että ohjeellinen nopeus on ihan liian kova.
-60km/h = vajaa 80, mutta varo pollareita.
-80km/h = vajaa 100, mutta varo pollareita. Syrjäisemillä teillä ja yöllä 120km/h voi olla aika sopiva. Varo mutkan ja mäen takaa syöksähteleviä traktoreita ja lapsia. Hidasta ennen hirveä. Täällä esim. puolet Vaajakosken motarista on 80km/h, ei minkäänlaisia perusteita sille. Reipas sata vähintään lasiin.
-100km/h = vajaa 120km/h, yöllä 130km/h
-120km/h motarilla 145km/h
ja joskus, ihan totta, tulee ajettua ihan rajoitusten mukaan.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11