Gm Saab vs. Orgu Saab
Gm Saab vs. Orgu Saab
Mitä mieltä kansa on onks Gm:än aikaset vai alkuperäset sabit parempii. Raja taitaa mennä uudes 900:ses.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tuplaysissä on sellaista tyyliä, jota moni nykyajan valmistaja ei uskaltaudu toteuttamaan. Silti se on äärimmäisen järkevä auto. Tästä syystä Original sai pisteet. Mielestäni myös GM-Saabit ovat aidosti Saabimaisia, eli persoonallisia ja Saabiksi tunnistettavia.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Ääni meni..
vanhemmalle eli og-saabbaalle. Itelläni og900 ja oon tosi tyytyväinen. On tullu ajeltua gm-saabeillakin mut ei oo vielä himo iskeny niihin.´
Ex 900i -89
Mää tykkään orgu saabeista, mut uuden vois ottaa käyttöautoks.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212
Äänestin kyllä originaalia, vaikka olenkin nykyisin ysifemman omistaja. Jotain silti menetin, kun tonnaristani luovuin...
Toisaalta voi tietysti kysyä, mikä ihmeen originaali-Saab? Ysikuupan nelitahtikone V4 oli Fordin, ysiysin ja siitä eteenpäin kaikki Saabin ns. omat koneet perustuvat juuriltaan vankasti Triumphin pohjalle, jota sellaisenaankin 1,85-litraisena Saabeissa on käytetty. NykySaabin turbohistoria taas on vahvasti sidoksissa entiseen emoon eli Scaniaan, jonka suunnalta perusta koko turbo-osaamiselle on kotoisin. Ysitonnaria voi haukkua Fiatiksi (tai kehua Alfaksi tai Lanciaksi) ihan yhtä hyvällä syyllä kuin GM-ajan Saabeja Opeleiksi...
Joten eiköhän se ole niin, että pienenä tehtaana Saab ei oikein koskaan ole ollut täysin itsenäinen vaan aina on tarvinnut yhteistyötä tehdä johonkin suuntaan. Eikä se siis välttämättä ole edes huono asia!
Sekin on muuten jokseenkin pysyvää historiaa, että Saabin tulevaisuudesta ollaan huolissaan! Aikanaan fuusio Volvon kanssa oli jo varma asia ja koko merkkiä oltiin jo kuoppaamassa ennen kuin GM tuli kuvaan... Joten ei voi muuta kuin toivoa, että GM:n suojissa sittenkin syntyy jatkossakin oikeita "originaali-Saabeja"!
Toisaalta voi tietysti kysyä, mikä ihmeen originaali-Saab? Ysikuupan nelitahtikone V4 oli Fordin, ysiysin ja siitä eteenpäin kaikki Saabin ns. omat koneet perustuvat juuriltaan vankasti Triumphin pohjalle, jota sellaisenaankin 1,85-litraisena Saabeissa on käytetty. NykySaabin turbohistoria taas on vahvasti sidoksissa entiseen emoon eli Scaniaan, jonka suunnalta perusta koko turbo-osaamiselle on kotoisin. Ysitonnaria voi haukkua Fiatiksi (tai kehua Alfaksi tai Lanciaksi) ihan yhtä hyvällä syyllä kuin GM-ajan Saabeja Opeleiksi...
Joten eiköhän se ole niin, että pienenä tehtaana Saab ei oikein koskaan ole ollut täysin itsenäinen vaan aina on tarvinnut yhteistyötä tehdä johonkin suuntaan. Eikä se siis välttämättä ole edes huono asia!
Sekin on muuten jokseenkin pysyvää historiaa, että Saabin tulevaisuudesta ollaan huolissaan! Aikanaan fuusio Volvon kanssa oli jo varma asia ja koko merkkiä oltiin jo kuoppaamassa ennen kuin GM tuli kuvaan... Joten ei voi muuta kuin toivoa, että GM:n suojissa sittenkin syntyy jatkossakin oikeita "originaali-Saabeja"!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Just noin. Itsellä ollut kaksi vanhan polven Saapia ja kaksi uudemman polven. Kaikki Saappeja, uudet on vaan uudempia. Vaikka kuinka olisi tunnearvoa vanhoilla niin ainahan uudet on parempia. Ei liene missään automallissa oikeasti otettu takapakkia. (No varmaan jossain). OMan äänen annoin siis uudelle. Mitä uudempi sen parempi...tai no, uutta Sport Sedania vierastan kyllä vieläkin koneen mopouden ja pienen porrasperän takia.Toby kirjoitti:Joten eiköhän se ole niin, että pienenä tehtaana Saab ei oikein koskaan ole ollut täysin itsenäinen vaan aina on tarvinnut yhteistyötä tehdä johonkin suuntaan. Eikä se siis välttämättä ole edes huono asia!... Joten ei voi muuta kuin toivoa, että GM:n suojissa sittenkin syntyy jatkossakin oikeita "originaali-Saabeja"!
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Ehdottomasti OG jos on kysymys käyttöautosta, joka toimii myös harrasteautona. On se OG satku vaan niin komee..
GM-satkullakin tulee ajeltua, se on parempi monessa suhteessa, mutta OG-satku sytyttää silti..
En ymmärrä miksei useita foorumilaisia vanhat sytytä. Ilman vanhoja ei olis näitä uusiakaan. Onhan uudessakin satkussa vielä vanhan muotoja havaittavissa, ainakin minä tunnistan. 9-3SS on sitten erikseen..
Ei kai sillä pitäisi olla väliä jos joku ajaa vanhalla ja toinen uudenkiiltävällä, kukin tyylillään ja se kaikille suotakoon.
GM-satkullakin tulee ajeltua, se on parempi monessa suhteessa, mutta OG-satku sytyttää silti..
En ymmärrä miksei useita foorumilaisia vanhat sytytä. Ilman vanhoja ei olis näitä uusiakaan. Onhan uudessakin satkussa vielä vanhan muotoja havaittavissa, ainakin minä tunnistan. 9-3SS on sitten erikseen..
Ei kai sillä pitäisi olla väliä jos joku ajaa vanhalla ja toinen uudenkiiltävällä, kukin tyylillään ja se kaikille suotakoon.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.