Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Katsatuksen laatuhan on ollut aivan perseestä jo 15 vuotta, viimeksi meinasi tehdä leskiä ja orpoja auto joka oli katsastettu pari kuukautta tilannetta aiemmin ja ajettu sen jälkeen n. 800 km. Ei ollut katsottu ollenkaan alustan kumiosien kuntoa seurauksella vaihdelaatikon kumityynyn täydellinen pettäminen, vetoakselin irtoaminen sisänivelestä jne..
Onneksi kaikki tuo tapahtui parinkympin vauhdissa suojatien kohdalla jalankulkijoille tietä annettaessa eikä moottoritiellä akselin pyöriessä 1500 kierrosta minuutissa, jolloin se olisi hakannut paskaksi ainakin raidetangon
Eli minun mielestä kyseinen toiminta pitäisi maassamme lopettaa ja antaa darwinismin toimia.
Onneksi kaikki tuo tapahtui parinkympin vauhdissa suojatien kohdalla jalankulkijoille tietä annettaessa eikä moottoritiellä akselin pyöriessä 1500 kierrosta minuutissa, jolloin se olisi hakannut paskaksi ainakin raidetangon
Eli minun mielestä kyseinen toiminta pitäisi maassamme lopettaa ja antaa darwinismin toimia.
96 M75 i12 5-speed
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Kyllä tässä voitot, ja hyvät voitot korjaakin joku muu kuin suomalainen, autoilija, motoristi, veronmaksaja tai mikään muukaan.
http://blogit.yle.fi/mot/pieleen-mennyt ... n#comments
Ei tässä mikään muu *ituttakaan kuin se että suomalaista lammasta viedään kuin pässiä narussa, herrat Brysselissä keksivät taas mistä saadaan lisätuloja ja miten se naamioidaan, kiltisti nielemme taas kaiken paskapuheen ja sitten ihmetellään kuinka näin taas kerran pääsi käymään.
Sehän voisikin olla yksi ehto jos tämä menee läpi, että moottoripyörät saisi katsastaa vain KOTIMAISESSA omistuksessa olevissa katsastuspuljuissa. Siloin se ei ainakaan allekirjoittanutta häiritsisi pätkääkään, maksoi mitä maksoi ja vaikka kuinka monta kertaa vuodessa.
Ja tästä syntyikin heti toinen idea pistää pystyyn oma katsastuskonttori.
http://blogit.yle.fi/mot/pieleen-mennyt ... n#comments
Ei tässä mikään muu *ituttakaan kuin se että suomalaista lammasta viedään kuin pässiä narussa, herrat Brysselissä keksivät taas mistä saadaan lisätuloja ja miten se naamioidaan, kiltisti nielemme taas kaiken paskapuheen ja sitten ihmetellään kuinka näin taas kerran pääsi käymään.
Sehän voisikin olla yksi ehto jos tämä menee läpi, että moottoripyörät saisi katsastaa vain KOTIMAISESSA omistuksessa olevissa katsastuspuljuissa. Siloin se ei ainakaan allekirjoittanutta häiritsisi pätkääkään, maksoi mitä maksoi ja vaikka kuinka monta kertaa vuodessa.
Ja tästä syntyikin heti toinen idea pistää pystyyn oma katsastuskonttori.
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Ilman muuta pärrät syyniin kerran vuodessa. Ja myös ne kilvet sinne etupäähän... Saatanan idiootit saavat rellestää tuolla ihan miten tahtovat, lähes ilman kiinnijäämisen pelkoa...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Siinäpä ehkä nyt jollekkin liikeidea, ala valmistamaan joka helvetinmalliseen vehkeeseen eturekisterikilpitelinettä
Mitä katsastukseen tulee, niin mikä ettei. Kunhan siinä oikeasti sitten tehdään jotain, eikä tuumita että joo on se ja käykin. Omassa pyörässä ainakin kaikki muutokset otteessa ym...
Mitä katsastukseen tulee, niin mikä ettei. Kunhan siinä oikeasti sitten tehdään jotain, eikä tuumita että joo on se ja käykin. Omassa pyörässä ainakin kaikki muutokset otteessa ym...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Moottoripyörien vuosikatsastuksella ei saavutetaan mitään haittoihin verrattavaa hyötyä,vaikka luonnolllisesti
katsastusala kannattaa vuosikatsastusta.
Toki 30 pinnan kate moottoripyörien turhasta katsastamisesta saa kannatusta alan yrittäjiltä - yllätys?
katsastusala kannattaa vuosikatsastusta.
Toki 30 pinnan kate moottoripyörien turhasta katsastamisesta saa kannatusta alan yrittäjiltä - yllätys?
Onneksi näyttää siltä, ettei Suomella ole kiinnostua lähteä kaikkeen turhuuteen mukaanTarvitaanko moottoripyörien vuosikatsastusta?
HS on muutamana viime päivänä kirjoittanut laajasti moottoripyörien vuosikatsastuksesta. Lehdessä ovat ääneen päässeet viranomaiset ja katsastusyrittäjät. Haluan tuoda esiin kolmannen osapuolen eli kuluttajien, tässä tapauksessa motoristien etujärjestön kannan tähän asiaan.
Moottoripyörien vuosikatsastukselle voidaan ajatella olevan neljänlaisia yhteiskunnallisia perusteita: liikenneturvallisuus, ympäristötekijät, omaisuusrikollisuuden torjunta ja verovalvonta.
Liikenneturvallisuus
Moottoripyörien liikenneturvallisuudesta on saatavilla runsaasti kotimaista ja kansainvälistä tutkimusaineistoa. Yleisenä johtopäätöksenä aineistosta voidaan esittää, että onnettomuuksiin joutuneista moottoripyöristä kiistaton valtaosa on ollut teknisesti moitteettomassa kunnossa.
Vain muutamassa tutkimuksessa moottoripyörien tekniset puutteet mainitaan onnettomuuksien osatekijöinä. Kattavimmassa Eurooppalaisessa tutkimuksessa (MAIDS) todetaan, että tekninen puute oli osatekijänä tutkituista onnettomuuksista 5,1 prosentissa. Lähes kaikki tapaukset liittyivät joko renkaiden (3,7 %) tai jarrujen (1,2 %) puutteelliseen kuntoon, toisin sanoen huoltotoimenpiteiden laiminlyöntiin.
On ilmeistä, että määräaikaiskatsastuksella ei voida puuttua renkaiden ja jarrujen kuntoon kuin satunnaisesti, sillä katsastusfrekvenssi osuu vain satunnaisesti yksiin renkaiden tai jarrukomponenttien vaihdon kanssa. Kärjistäen ilmaistuna tänään katsastettu rengas tai jarrupala voi huomenna olla kulumisen seurauksena lainvastaisessa kunnossa.
Ympäristötekijät
Moottoripyörien saastepäästö- ja melutasoa säännellään ensirekisteröintivaatimuksin: moottoripyörän on rekisteröintikatsastuksessa täytettävä käyttöönottoajankohtansa saastepäästö- ja melunormit. Ellei moottoripyörän rakennetta muuteta, päästötaso kasvaa moottoripyörän ikääntyessä vain vähäisessä määrin.
Moottoripyörien pakokaasupäästöt edustavat pientä murto-osaa Suomen tieliikenteen kokonaispäästöistä (VTT LIISA 2004). Moottoripyörien päästöjen käytönaikaisella valvonnalla ei voida saavuttaa havaittavissa olevaa ilmanlaadun paranemista.
Myöskään moottoripyörän melutaso ei pyörän ikääntymisen myötä käytännössä muutu. Sen sijaan se voi muuttua, jos pakoputkiston rakennetta muutetaan alkuperäisestä poikkeavaksi. Teoriassa tähän ongelmaan voitaisiin puuttua vuosikatsastuksella, mutta esiin nousee ainakin kahdenlaisia ongelmia. Ensinnäkin muutetun pakoputkiston palauttaminen alkuperäiseksi on useimmissa pyörissä hyvin yksinkertainen toimenpide, joten on oletettavissa, että katsastukseen saavutaan alkuperäisellä pakoputkistolla. Toiseksi melunvalvonnan kustannukset allokoituisivat vuosikatsastuksen myötä myös niiden pyöränomistajien maksettaviksi, jotka eivät ole tehneet muutoksia pakoputkistoon.
Kummankin ongelman ratkaisemiseksi parempi menettelytapa olisi toimiva muutoskatsastusjärjestelmä, jota sovellettaisiin vain muutoksia tekeviin harrastajiin. Sama pätee toki kaikenlaatuisiin moottoripyörän rakenteen muutoksiin; liikenne- ja viestintäministeriö valmisteleekin parhaillaan moottoripyörien muutoskatsastukseen liittyvää uutta lainsäädäntöä, joka sisältää mm. muutoskatsastuksissa sovellettavat pakokaasupäästöjä ja melua koskevat raja-arvot.
Omaisuusrikollisuuden torjunta
Moottoripyörien vuosikatsastusten puolesta on esitetty, että katsastuksissa voidaan löytää varastettuja moottoripyöriä. Tätä argumenttia vastaan voidaan esittää yksinkertainen vastakysymys: veisikö kukaan moottoripyörää katsastukseen tietoisena siitä, että se on varastettu? Toisaalta moottoripyöriin kohdistuva omaisuusrikollisuus on Suomessa kansainvälisesti vertailtuna erittäin vähäistä, joten huomattavaa yhteiskunnallista hyötyä katsastuksilla ei missään tapauksessa saavuteta tälläkään saralla.
Verovalvonta
Moottoripyöristä ei kanneta vuotuista ajoneuvoveroa, joten tällä perusteella katsastuksia ei voida puoltaa. Sen sijaan moottoripyöristäkin kannetaan autoveroa. Autovero kannetaan kuitenkin jo ensirekisteröinnin yhteydessä: moottoripyörää ei voida edes ensirekisteröidä, ellei autoveroa ole maksettu. Tässä suhteessa vuosikatsastuksella ei ole mitään merkitystä.
Teoriassa ainoa verovalvontaan liittyvä hyöty, joka katsastuksilla voitaisiin saavuttaa, koskee autoveron uudelleenkantoa moottoripyörän rakenteen muuttamisen johdosta. Moottoripyörän rakenteen muuttamista valvotaan jo nyt muutoskatsastuksen avulla. Autovero kannetaan uudelleen, jos enemmän kuin 50 prosenttia moottoripyörän osista vaihdetaan. On selvää, että tämäntyyppiset verotukselliset ongelmat koskevat hyvin pientä murto-osaa kaikista Suomeen rekisteröidyistä moottoripyöristä. Vuonna 2007 voimaan tulleen prosenttiosuuksien laskentaan liittyvän lainmuutoksen myötä ongelmat ovat entisestään vähentyneet. Näin ollen verovalvonnan kustannusten allokointi kaikille moottoripyörien omistajille ei missään nimessä ole perusteltavissa.
Johtopäätöksiä
Moottoripyörien määräaikaiskatsastuksista seuraisi moottoripyöräilyn harrastajille vuositasolla kymmenien miljoonien eurojen kustannukset. On päivänselvää, että katsastuksista aiheutuvia kustannuksia vastaavia yhteiskunnallisia hyötyjä ei ole saavutettavissa millään yllä esitetyllä alueella. Moottoripyöräharrastajien onneksi liikenne- ja viestintäministeriö näyttää sisäistäneen tämän asian.
EU:n komission aloite moottoripyörien määräaikaiskatsastusten harmonisoinnista perustuu katsastusalan oman kattojärjestön CITA:n laatimiin tutkimuksiin. Ottaen huomioon, että yllä esitetyt havainnot katsastusten ajateltavissa olevista yhteiskunnallisista perusteista perustuvat verrattain laajaan puolueettomaan ja julkaistuun tutkimukselliseen lähdeaineistoon, voidaan kysyä, mikä mahtaa katsastusalalla olla mielessään.
Laajempi oppimäärä lähdetietoineen löytyy dokumentista ”Onko moottoripyörien määräaikaiskatsastus tarpeellinen?” http://www.mmaf.fi/documents/Karsastuks ... opteri.rtf
Keskustelen mielelläni aiheesta kanssanne myös puhelimitse. Jos en vastaa olen todennäköisesti moottoripyöräilemässä.
Santtu Ahonen
Suomi aikoo vastustaa komission aikeita. Ehdotus Suomen kannanotoksi käy ilmi kirjeestä, jolla liikenne- ja viestintäministeriö on evästänyt eduskuntaa
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
No tämähän se ois suurin turhuus mihin Suomi mukaan on lähtenyt.Joksa kirjoitti: Onneksi näyttää siltä, ettei Suomella ole kiinnostua lähteä kaikkeen turhuuteen mukaan
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Katsastus vaan sattuu olemaan nykyään yksityistä liiketoimintaa eikä sillä ole mitään tekemistä AKE:n budjettien kanssa (vai oliko tää taas joku 16-koukkunen rapala, jonka nielaisin).Japso kirjoitti: Samalla motoristitkin tukisivat katsastusmaksuilla AKE:n ohjelmapäivityksiä.
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Poliisi pystyy sakottamaan jälkeen päin jos pystyy kuvasta tunnistamaan,eli ei mitään erikoistuntomerkkejä pyörään/ajovarusteisiin.Pyörällä on autoa helpompiJapso kirjoitti:Thorhammer kirjoitti:Moottoripyörä korttia en ole koskaan omistanut mutta olen sitä mieltä ettei tarvitsisi katsastaa ...Ja kilpi eteen miksi ihmeessä.
Telkänpönttöjen takia kenties? Nythän motoristit voivat työntää ilman kiinnijäämisen pelkoa vaikka minkälaista ylinopeutta tolpan kohdalla.
koukata kameran kohdalla keskiviivan yli,eli ei etukilvestä sinänsä ole hyötyä.
jos on anturit asfaltissa.Yleensä motoristi pitää pyöränsä kunnossa onhan omahenki siitä kiinni.poikkeuksia tietenkin on.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Noilla konttoreillahan menee tätänykyä niin huonosti, että lisä hommat olis varmastikin tarpeen
Ei pitäis tarvita katsastusta, hyvät vakuutukset riittää..
Ei pitäis tarvita katsastusta, hyvät vakuutukset riittää..
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Autolla nyt tulee ajettua ainakin huoltoon asti jos pyöränlaakeri tms. vähän jurnuttaa. Prätkällä taas ei uskaltaisi metriäkään....9-5T kirjoitti:Minä toimin samoin autojen kanssa, etkö sinä?vfr kirjoitti:Yleensä motoristi pitää pyöränsä kunnossa onhan omahenki siitä kiinni.
MP on monessa asiassa paljon kriittisempi, että sen takia katsastus olisi kyllä ihan paikallaan. Itse vedin joskus junnuna piikillä mutkasta, ulos kun takajarrukengät pyörähtivät solmuun rummussa. Syynä tietysti loppuun päässeet kengät
Asia erikseen sitten miten katsastuksessa tarkistettaisiin MP pyöränlaakereita, jarrukenkiä rummun sisältä... pelkällä pakokaasutestillä tai papereita täyttelemällä ei turvallisuus pyörässä parane.
Tosin autopuolella näyttää olevan samaa vikaa, oma pommi menee läpi vuodesta toiseen, vaikkakin autosta löytyi yksi ehjä iskari, ja KAIKKI alustan puslat menivät vaihtoon. Konttorille tuntuu kelpaavan jokainen maksava asiakas, vuodesta toiseen
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Ainakin vielä jokunen vuosi sitten AKE:n ottama osuus katsastusmaksusta oli 0,8€/katsastus.Joksa kirjoitti:Katsastus vaan sattuu olemaan nykyään yksityistä liiketoimintaa eikä sillä ole mitään tekemistä AKE:n budjettien kanssa (vai oliko tää taas joku 16-koukkunen rapala, jonka nielaisin).Japso kirjoitti: Samalla motoristitkin tukisivat katsastusmaksuilla AKE:n ohjelmapäivityksiä.
Corvette C5
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Tuolla hinnalla järjestelmäuudistuksen (49M€) takaisinmaksu kestäisi moottoripyöräilijöiden (noin 200 000 pyörää) määräaikaiskatsastuksilla yli 306 vuotta.Japso kirjoitti: Ainakin vielä jokunen vuosi sitten AKE:n ottama osuus katsastusmaksusta oli 0,8€/katsastus.
Kaikkien muiden maksujen korotushan tuntuu yhtäläillä kulkuneuvosta riippumatta
(mm. rekisteröintimaksu, ajokorttimaksu ja rekisterikilpimaksu), mutta moottoripyöräilijöiden osuus tästäkin kokonaisuudesta marginaalinen.
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Pitäs näköjään aina muistaa laittaa se hymiö perään, ettei mee liian totiseksi. Siitä huolimatta kannatan edelleenkin moottoripyörien katsastusta.Joksa kirjoitti:Tuolla hinnalla järjestelmäuudistuksen (49M€) takaisinmaksu kestäisi moottoripyöräilijöiden (noin 200 000 pyörää) määräaikaiskatsastuksilla yli 306 vuotta.Japso kirjoitti: Ainakin vielä jokunen vuosi sitten AKE:n ottama osuus katsastusmaksusta oli 0,8€/katsastus.
Kaikkien muiden maksujen korotushan tuntuu yhtäläillä kulkuneuvosta riippumatta
(mm. rekisteröintimaksu, ajokorttimaksu ja rekisterikilpimaksu), mutta moottoripyöräilijöiden osuus tästäkin kokonaisuudesta marginaalinen.
Corvette C5
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Huumorilinja jatkuu..Japso kirjoitti: Siitä huolimatta kannatan edelleenkin moottoripyörien katsastusta.
Re: Pitäisikö moottoripyörat ja mopot katsastaa?
Kaukana huumorista kyseinen toteamus.Joksa kirjoitti:Huumorilinja jatkuu..Japso kirjoitti: Siitä huolimatta kannatan edelleenkin moottoripyörien katsastusta.
Corvette C5