Millä ajat Saabin jälkeen?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Millä ajat Saabin jälkeen?

VAG
89
11%
Mercedes
65
8%
BMW
82
10%
Volvo
96
12%
Alfa Romeo
25
3%
Jaguar
23
3%
Saab
302
38%
Joku ranskalainen - mikä?
26
3%
Joku japanilainen - mikä?
39
5%
Joku muu - mikä?
57
7%
 
Ääniä yhteensä: 804

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minulle on jo kertynyt tuota Opel-kokemusta riittämiin parista sekarotuisesta.
En myöskään innostu helpolla sähköautoista kun sitäkin huonoa kokemusta on tullut runsaasti. Ehkä oikeat sähkömiehet voisivat tehdä parempia juotoksia ym kuin nämä autoalan aloittelijat.
Kun sähköalan osaamiseni on huonoa, niin kunnollinen mekaaninen auto kiinnostaa, sellainen missä on vähintään yksi leveä ovi. Pitkään olen katsellut ja ajatellut Dacia Dusteria ja nyttemmin Skodia. Aikaisempi kiinnostava oli Lada Niva, mutta kun niissä on kapeat ovet.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Alkaa olla autonvaihto ajankohtainen.

Automaattivaihteinen, dieselkoneinen 9-3 vuosimallia 2010 olisi se ykkösvaihtoehto mutta eihän noita Suomen kamaralta tahdo ainakaan nettiauton haun mukaan löytyä (2008:t uusimpia herrasmiehen polkimilla). Jotain muunmerkkistä on melkein pakko ruveta katsoon.

BMW 3 (E9X) oli pitkään se todennäköisin seuraaja mutta kävi sitten ilmi, että BMW:n nelosdieseli N4720x kärsii pahasta tyyppiviasta eli jakoketjun rallatuksesta. Tiettyyn vuosimalliin (2008) saakka BMW on pistänyt niitä ihan takaisinkutsuun mutta 2010 taas ei kuulu tähän ja siinäkin tuota vikaa esiintyy. Jakopääremppa tuohon koneeseen on ihanan kallis, joten vähän näyttää, että pitänee kallistua tuohon toiseen ruotsalaiseen eli S40/V50:een. Pitäisi käydä kylläkin kokeilemassa ensin, ja vertailun vuoksi Citroen C5.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meille automaattiin vangituille tuo vaihteiston valinta on todellakin melko paha ongelma, jos hakee ihan viimeisten vuosimallien kolkkeja. Jos olisi vaihtohetki päällä, hakisin nykyisen kulkineen tilalle bensakoneista automaattivaihteista farkkua, ja niitä ei MY2010-> tunnu löytyvän kovin isoa valikoimaa koko Euroopasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja aero »

tsaarela kirjoitti: BMW 3 (E9X) oli pitkään se todennäköisin seuraaja mutta kävi sitten ilmi, että BMW:n nelosdieseli N4720x kärsii pahasta tyyppiviasta eli jakoketjun rallatuksesta. Tiettyyn vuosimalliin (2008) saakka BMW on pistänyt niitä ihan takaisinkutsuun mutta 2010 taas ei kuulu tähän ja siinäkin tuota vikaa esiintyy.
Toisaalta, jos E9x:n käy koeajamassa isommalla 6zyl dieselillä (M57/N57), niin ymmärtää helpommin pudottaa N47:n pois moottorivaihtoehdoista. On meinaan ajolleen ihan eri planeetalta ja kun ei janossakaan lopulta ole kauheata eroa, niin se kutonen on noihin ainoa oikea dieselvalinta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hyppää vain kuutoskoneisessa se hinta sen verran vastaavaan neloskoneiseen, että sen jakopäärempan tekee melkein kahteen kertaan. Olisihan se aika loihakka toki.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja aero »

Toki juu. Siihen on ihan syy, miksi omani (joskin bensakoneella) on mallisarjan alkupäästä (2006) ja se löytyy nimenomaan hintalapusta. Ehdottomina vaatimuksina kun oli kuuspytty ja xDrive (eihän Bemaria voi ilman etuvetareita ostaa), niin hinta nousee tuoreemmissa yksilöissä. Nokipolttoisissa toki iän myötä myös mittarilukema tuppaa usein nousemaan huikeata vauhtia.

Jaa niin, E9x:n ostohinnasta riippumatta kannattaa varata sivuun klassinen touhutonni odottamaan alustajumppaa. Kun edestä nasahtaa ensimmäinen pusla veltoksi, niin vaihtoon suosilla kaikki (myös reaktiotankojen pallonivelet), koska ne loputkin menee nopeasti kuitenkin. Jos sitten käy niin hyvä säkä ettei tarvi jumpata, voi iloita tilillä makaavasta tonnista :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja kribe »

Niinhän siinä kävi, että Saabi vaihtui sen merkkiseen ettwn olisi voinut kuvitellakaan. En tosin kuvitellut vaihtavani missään kohtaa dieseliin.

Kuukauden päivät kurvailtu E61 530d:llä. Hiton hyvä auto ajaa ja varsin miellyttävä kone ollakseen diesel. Ei tossa kuitenkaan mitään fiilistä ole. Eikä ole mikään kaunokainen omaan silmään tuo korimalli..
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

7 vuotta tuli ajettua vm. 2004 9-3 ss vector 1,8t bsr-lastutetulla saabilla. Ostin kiesin 2009 ja sain sen erittäin hyvään hintaan 14500€, aikoihin jolloin saab potkaistiin ulos GM:ltä ja merkin tulevaisuus oli epävarma ja se näkyi myyntihinnoissa. Sillä rahalla sai hinta/laatu-suhteeltaan ylivertaisen auton: bensaturbo 200hv, vaalea nahkaverhoilu, melkein kaikki v.2004 varusteet, suht. uusi korimalli ja jämäkkä ja siisti auto. Alusta on tuon auton suurin heikkous mutta muuten loistava paketti.
Aamuisin aina läikähti lämmin tunne sydämessä kun näki auton ja se turbokoneen voima, se oli herkkua. Vuosien saatossa tuli korjailtua paljon vikoja saabista mutta se kävi melkein harrastuksesta. Tältä foorumilta sai asiallista tietoa ja toivottavasti pystyin auttamaan muita joille tuli samoja asioita eteen. Kiitän kaikkia foorumin aktiiveja jotka ovat jakaneet tietotaitoaan täällä.
Ng 95:een ei riittänyt urheilumieli joten kävi niin kuin top gearissa ennustettiin, eli bmw 320d f30 tuli alle. Kaunis auto, hieno diesel-tomaatti ja hyvä ajettavuus. Vaikka uuden auton osto on aina kivaa niin ei tästä samanlaisia kiksejä saanut kuin saabista aikoinaan. Ja lisäksi se imagotekijä, mielelläni minua sai sanoa saabistiksi mutta bemarimies kuulostaa edelleen kirosanalta. Mutta kun paras meni nurin niin pitää tyytyä toisiksi parhaaseen.
Oma saabistin urani päättyy piakkoin kun auto menee myyntiin mutta pitäkäähän lippu korkealla. Pitänee pieni itku tirauttaa kun joku tuon pihasta hakee.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Käyttiksenä on nykyään 730da bemari ja tyytyväinen olen ollut ostokseen,reilu 4kk ollut ja kilometrejä oon ajanu jo melkein sen 40tkm tuohon. Saapit on vähentyneet pihasta ja tuo kesäauton virkaa ajava tonnari ei ole pariin vuoteen enää leimassakaan ollut saati toimivana. Katsotaan josko sen vielä saisi katsastettua.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Uudella Astralla ajettu nyt muutama kuukausi ja pitää sanoa että on todella hyvä ajaa ja auto sisältää hyvät varusteet hintaansa nähden. Ei harmita yhtään kun tuli luovuttua 93:sta. Tallissa vielä yksi Saab ja omistan myös ns."Saab-lasit" niiin siitä huolimatta uskallan kehua Astraa paremmaksi kuin 93:sta.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

^Itekkin pääsin lyhyelle koeajolle uudella Astralla ja jäi kyllä positiivinen kuva. Oli vieläpä 1.0-koneella mutta ei kyllä jalkoihin jäänyt.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja ramba »

Talviauto -04 fiestalla. 514tkm takana eikä uskoisi sisältä eikä ulkoa. Pakko ostos talveksi kun satasella sai :D
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

toni1976 kirjoitti:Monen merkkisiä autoja olen omistanut, ihan kokeilumielessä. Aina vaan on ollut pakko palata Saabin puikkoihin. Saab vaan on se mun juttu! :)
Onneksi vielä tuoreempiakin vuosimalleja löytyy mistä valita mahdollista seuraavaa autoa...
Sit ku nekin alkaa olla riittävän vanhoja, niin vaikea valita jonkin muun merkkistä seuraajaa... Ehkä se vois olla esim. joku Subaru.
Kuitenki auto, joka on vähän "tavallisuudesta poikkeava" :roll:
Nuo perus japsipurkit, Volvot, VW:t, Mersut, Bemarit ja Audit eivät suoraan sanottuna oikein säväytä :(
Autokuume on alkanut uhkaavasti nousta. Tuoreempaa, vähän ajettua käyttöpeliä tekisi mieli. Johan tuolla Aerolla on 5,5 vuotta ja yli 100 tkm kurvailtukin. Huolettomia kilometrejä auto on tarjonnut ja varmasti niitä olisi paljon jäljelläkin.
Järkevää syytä auton vaihtamiselle en näe, mutta minkäs teet kun kuume nousee! Ehkä se vielä tästä laantuu ;)

Harkinnassa päällimmäisenä olisi jokin vähän ajettu femma, uudempi viiru ehkäpä. kun tulis vastaan sellaiset kriteerit täyttävä...
Toisaalta haluttais "modernimpaa" tekniikkaa ja varustelua. Diesel+automaatti olis ihan jees yhdistelmä.
Uuskoppanen 9-5 on vielä hinnoissaan minun makuuni. Samoin kalliita ovat vielä nuo diesel-automaatti Subarut, sen verran tuoreita vielä ovat...
Miten olis Insignia? Tai sitten Mondeo? Noista ei mitää käsitystä mitä ovat. Insignia ehkä muotoilultaan puhuttelee enemmän kuin Mondeo. Ja eikö tuo Insignia olisi aika lähellä tuota NG9-5:ta? ;)

Hulluja ajatuksia pyörii päässä. Saa nähä mihin tämä johtaa... Autokuume, mene pois! 8O
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Ensio »

toni1976 kirjoitti:
toni1976 kirjoitti:Monen merkkisiä autoja olen omistanut, ihan kokeilumielessä. Aina vaan on ollut pakko palata Saabin puikkoihin. Saab vaan on se mun juttu! :)
Onneksi vielä tuoreempiakin vuosimalleja löytyy mistä valita mahdollista seuraavaa autoa...
Sit ku nekin alkaa olla riittävän vanhoja, niin vaikea valita jonkin muun merkkistä seuraajaa... Ehkä se vois olla esim. joku Subaru.
Kuitenki auto, joka on vähän "tavallisuudesta poikkeava" :roll:
Nuo perus japsipurkit, Volvot, VW:t, Mersut, Bemarit ja Audit eivät suoraan sanottuna oikein säväytä :(
Autokuume on alkanut uhkaavasti nousta. Tuoreempaa, vähän ajettua käyttöpeliä tekisi mieli. Johan tuolla Aerolla on 5,5 vuotta ja yli 100 tkm kurvailtukin. Huolettomia kilometrejä auto on tarjonnut ja varmasti niitä olisi paljon jäljelläkin.
Järkevää syytä auton vaihtamiselle en näe, mutta minkäs teet kun kuume nousee! Ehkä se vielä tästä laantuu ;)

Harkinnassa päällimmäisenä olisi jokin vähän ajettu femma, uudempi viiru ehkäpä. kun tulis vastaan sellaiset kriteerit täyttävä...
Toisaalta haluttais "modernimpaa" tekniikkaa ja varustelua. Diesel+automaatti olis ihan jees yhdistelmä.
Uuskoppanen 9-5 on vielä hinnoissaan minun makuuni. Samoin kalliita ovat vielä nuo diesel-automaatti Subarut, sen verran tuoreita vielä ovat...
Miten olis Insignia? Tai sitten Mondeo? Noista ei mitää käsitystä mitä ovat. Insignia ehkä muotoilultaan puhuttelee enemmän kuin Mondeo. Ja eikö tuo Insignia olisi aika lähellä tuota NG9-5:ta? ;)

Hulluja ajatuksia pyörii päässä. Saa nähä mihin tämä johtaa... Autokuume, mene pois! 8O

Mielummin +200 tkm huolettu ja huoleton :saab: kuin joku design hirviö 2010 luvulta jota saa sitten korjailla ennen kuin 200 tkm täyttyy.

Sä tarvitset enemmän tehoja sun kuningas Saabiin kun kurvailet siellä jänkällä luu ulkona.. :wink:
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Millä ajat Saabin jälkeen?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minulla on ollut pitkään kiinnostusta Dacian malleihin mm. Dusteriin. Syynä on kai se, että olen saanut niin hyvää Dacia-kyytiä aikoinaan Romaniassa. Ja eiköhän ne ole kohtuullisen yksinkertaisia rakenteeltaan, ettei tarvitse heti mennä jonnekin korjaamolle kusetettavaksi.
Ja viimeaikaiset kokemukset noista osittain sähköautoista ovat olleet niin huonot, että sähköautot eivät kiinnosta ennenkuin markkinoille tulee pätevien sähkömiesten tekemiä autoja, joissa komponentit kestävät kuten elektroniikka esim. kaivos- ja metsäkoneissa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin