Sivu 2/4

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 21:10
Kirjoittaja juhokare
Itse sanoisin: manuaali ONNEKSI. :mrgreen:

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 22:42
Kirjoittaja rälläkkä
juhokare kirjoitti:Itse sanoisin: manuaali ONNEKSI. :mrgreen:
höpöhöpö...turhaa hommaa mokoma kepin veivaaminen :twisted:

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 23:27
Kirjoittaja sero
Tuli vaan mieleen että miten vanha tuo ysivitosen manuaaliloota on? Kun oma 9-5:sen laatikko tuntuu aika samanlaiselta kun kahden kaverin tonnareissa.

OT pakko kysyä et miten vanha toi saabin 2.3t lohko on? Onko pohjana käytetty 9K:n lohkoa, vai onko 9-5:n lohko suunniteltu kokonaan uusiks?

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: Ti Maalis 30, 2010 01:31
Kirjoittaja juhokare
rälläkkä kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Itse sanoisin: manuaali ONNEKSI. :mrgreen:
höpöhöpö...turhaa hommaa mokoma kepin veivaaminen :twisted:
Vaihteiston kepistä puhuttaessa se luontuu minulta paremmin. Toisaalta en tiedä mitä tarkoitat tuolla.

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: Ti Maalis 30, 2010 19:42
Kirjoittaja Iskariot
Manuaalihan tuo nykyinen kippo on mutta kun tuo askin vatkaaminen alkaa jo tympäsemään niin olen päättänyt että seuraava auto on automaatilla.

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: Ke Maalis 31, 2010 20:14
Kirjoittaja Mhirvi
Tomaatti on ja pysyy.
Sen aina huomaa kun erehtyy manuaaliin, että miksi haluaa automaatilla ajaa.

Kyllä manuaalilla paljon hyviä puoliakin on, mutta minulle sopii iso auto ja rento ajofiilis. Kun onhan jo vilkku, kuin pyyhkijätkin automatisoitu, niin miksi noita vaihteita pitäisi itse veivailla :wink:

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: Ke Maalis 31, 2010 20:47
Kirjoittaja Nikke_M
Manuaali, valitettavasti. Kun ostaa käytetyn auton ei saa valita.

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: Ke Maalis 31, 2010 21:39
Kirjoittaja juhokare
Minulla manuaali kummassakin, onneksi. :) Tietysti olisihan sitä joskus kiinnostava kokeilla automaattiakin, että onko se sitten niin hyvä.

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: Ke Maalis 31, 2010 21:51
Kirjoittaja t.t.j
Manuaalilla mennään, mutta ostan heti uudehkon automaattivaihteisen käyttiksen kun sellaiseen on varaa. Ei oikeen napostele esim. tonnarin 4-vaihteinen automaatti.

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: To Huhti 01, 2010 01:44
Kirjoittaja rälläkkä
juhokare kirjoitti:Minulla manuaali kummassakin, onneksi. :) Tietysti olisihan sitä joskus kiinnostava kokeilla automaattiakin, että onko se sitten niin hyvä.
No tulihan se sieltä. Eli se mitä ei ole itse kokeillut ei voi olla hyvä :wink:
Minä en ole ikinä ymmärtänyt mikä siinä on muka niin kauhean hienoa tuossa vatkaamisessa?

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: To Huhti 01, 2010 03:28
Kirjoittaja juhokare
rälläkkä kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Minulla manuaali kummassakin, onneksi. :) Tietysti olisihan sitä joskus kiinnostava kokeilla automaattiakin, että onko se sitten niin hyvä.
No tulihan se sieltä. Eli se mitä ei ole itse kokeillut ei voi olla hyvä :wink:
Minä en ole ikinä ymmärtänyt mikä siinä on muka niin kauhean hienoa tuossa vatkaamisessa?
No, olen minä ajanut siskon mielestäni hyvin tyylikkäällä 2.4T V70:llä, jota täällä on jo mainostettu Valmetiksi. Siinä on automaatti ja aika paljon varusteita, kun se on juhlamalli - näin muistelisin. Siinä on myös esp (oliko se, joka pitää huolen liukkaalla kelillä?). Ajokokemus oli hyvä, ja automaatti hyvin sujuva toiminen. Hän on ajanut jo sillä yli 2 vuotta ja on ilmeisesti pitänyt siitä autosta. :) Itse olen tottunut aikalailla kuitenkin manuaaliin - no, sillä voi kait tehdä dynomittauksen vähän helpommin kuin automaattilla. Mitä muistelen OG9-3:sen manuaalista, niin olihan se todella hyvä toimimaan. Tämä minun manuaalikannatus johtuu myös siitäkin, että olen ollut aina hyvä ellei varsin hyvä käyttämään sitä vaihteistotyyppiä. Miten sitten on automaatin kestävyys? Sehän ei taida olla keppivaihteen tasoa, se on ollut minulla yksi kriteeri. Tarkoitan siis sitä, että jos vääntö ylittää virittämisen jälkeen selvästi 400Nm:n.

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: To Huhti 01, 2010 06:13
Kirjoittaja aero
rälläkkä kirjoitti:No tulihan se sieltä. Eli se mitä ei ole itse kokeillut ei voi olla hyvä :wink:
Minä en ole ikinä ymmärtänyt mikä siinä on muka niin kauhean hienoa tuossa vatkaamisessa?
Hämmennyskeppi toimii ~aina samaan tapaan, automaateissa on eroja. Oman mielen mukaan toimiva (=mulla käskystä (=kaasunkäyttö) samantien, turhia viivyttelemättä oikean vaihteen löytävä) automaatti on ihan mukava laitos. Automaatti, jonka aivojen kanssa oma järki on ristissä (koeajojen perusteella mulle esim. nykyisten 9-3:n AW:t ja Audin Multitronic), ei ole kiva ajaa.

Riippuu tietty myös moottorista. TurboX:llä oli tosi kiva lähteä valoista suoraan Nokian motarille (melkein heti valojen jälkeen on 100km/h rajoitus), kun vihreän syttyessä heitti jalan jarrulta kaasulle - auto lähti eleettömästi ja rauhallisesti, mutta nopeasti kiihtymään ja huntti oli mittarissa alta aikayksikön. Vaan kun siellä motarilla sitten kokeili ohitusta, 80km/h mittariin ja talla tiskiin, kaipasi jo manuaalia. Siinä ajassa missä tuo vehje olisi vetänyt pelkällä alaväännöllä mittarin sinne satasen yläpuolelle, arpoi automaatti vielä etsien oikeata pykälää kickdownilla (pohdinta-luisto-liian pieni pykälä-punaraja-pohdinta-luisto-dodii nyt mennään), eli vetävän koneen perään olisi manuaali ollut tuota askia kivempi. Toisaalta B7 -Audin keulalla ollut vääntökäyräihme 115hv 1.9TDi olisi kovastikin kaivannut automaattia jatkokseen, kun se vetoalue oli ihan pirun lyhyt (n. 2000-4000rpm) ja jyrkkäreunainen, eikä silti erityisen korkea (280Nm).

Hmm.. listataanpa:
OG900:n BW37 (pitkä versio): Ehjä aski toimii käskystä kuin ajatus. Tyhmänä, mekaanisena automaattina ei edes yritä miettiä vaan tekee mitä käsketään. 3-portaisuus tekee välityksistä väkisin hankalia ja tuolla mitalla 40km/h oli mukavampi käyttää pakkokakkosta kuin D:tä. Luistavana askina imee ainetta kuin pesusieni.
Tonnarin ZF: Paljoa en ole ajanut, mutta ehjä aski toimi käskystä ihan kuin BW - tämäkin tyhmänä mekaanisena tekee mitä käsketään. Lyhyen testilenkin perusteella tykkäsin.
9-5 Aeron (olikohan 2002? 5-portainen kuitenkin) AW(?): Ehkä omistajansa kouluttama, D-asennolla vaihtoi hieman laiskahkosti, sporttiasennolla tarjosi pientä liiankin helposti. Ehkä tämä oppisi, en tiedä, en halua maksaa kokeilusta.
9-3 TiDS, TTiD ja TurboX, AW: Hidas ja miettivä. Kickdownissa kaikilla kolmella sama efekti, ensin mietitään, sitten luistetaan, lykätään liian pieni pykälä, mietitään uudestaan, luistetaan uudestaan ja sitten vasta mennään. En tykkää. Ehkä tämäkin oppisi, mutta en vieläkään halua maksaa siitä että kokeilisin.
Audi A4 B7 q Tiptronic: Nykyaikainen aivoaski ja lyhyt koeajo, mutta mun mieleen vaihtoi varsin kivasti, toimi kuin ajatus. Jos autoksi olisi muuten harkittavissa A4q, olisi automaatti vaihtoehto
Audi A4 B8 Multitronic: Variaattori. Kierrokset vaihtelee, vauhti ei - aski hukkaa jonnekin sen vähäisenkin tehon mitä koneesta tulee. Hirveät viiveet ja luistot. Ei ei ei, ei mulle ei.
Audi A3 DSG: Vaihtaa vikkelästi ja pyytäessä. Tälläkin varsin lyhyt ja rauhallinen koeajo, eli ihan vielä en ostaisi tälläkään askilla autoa, mutta varsin potentiaalinen laitos.

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: To Huhti 01, 2010 07:19
Kirjoittaja juhokare
Eli voisiko tästä päätellä, että vain hyvin suunniteltu ja toteutettu automaatti voi toimia ajossa.

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: To Huhti 01, 2010 07:21
Kirjoittaja juhokare
Haluaisin kysyä vielä tässä off-topicksi, että sopiiko Mobil SHC (hypoidi) OGsatkun 5-manuaaliin? Ajossa en ole vielä huomannut suuria ongelmia - ehkä vähän jäykähköä tavaraa, mutta ajokilometrejäkään ei ole tullut vielä paljoa.

Re: VAIHDELAATIKOT

Lähetetty: To Huhti 01, 2010 07:53
Kirjoittaja aero
juhokare kirjoitti:Eli voisiko tästä päätellä, että vain hyvin suunniteltu ja toteutettu automaatti voi toimia ajossa.
Ei, vaan että automaatti, joka on kuljettajan kanssa samalla aaltopituudella, toimii ajossa. Kuskin mieli merkkaa hyvin paljon, miten auton tulee käyttäytyä - se koskee myös (automaatti)vaihteistoa.