Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ihan siistiltähän tuo näyttää! :) nyt vaan pirssi nippuun ja pölyt pois pinnasta..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

gls kirjoitti:ihan siistiltähän tuo näyttää! :) nyt vaan pirssi nippuun ja pölyt pois pinnasta..
Jep jep. Semmoset on aikeetkin. :D Jokaisen osan asennuksen jälkeen se näyttää aina vaan paremmalta ja paremmalta. ;) Pitää koittaa tänään saada lasit paikalleen ainaskin takaluukkuun ja takasivuille, kun tuo auto joutuu ulos tänäiltana ja sataa luntakin aika kovasti. Tuulilasi meni rikki, kun irroitettiin se ja muutenkin uusi lasi tulossa. Ehkä sen vanhan vois silti runnoa paikoilleen, jos käy koeajolla ennen asiointia lasiliikkeessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ihan siistin näköinen peli!

Sitä muuten olen aina miettyny, että miten ne maalari paikkailevat noita valumia?

Itse yleensä jos tulee valuma ja rupeaa sitä paikkailemaan, syntyy rumempaa jälkeä, kun ennen valuman paikkailua :lol:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

No mie ainakin tuosta mertmin autosta paikkasin virheeni silleen, että annoin maalin kuivua, isolta alalta hionta ja sitten vaan uus maali päälle. Sit jos on maali keretty jo lakata, ennen kun huomataan valuma, niin muuttuu huomattavasti hankalemmaksi. :) Metallivärin paikkaaminen on hieman hankalempaa kun normaali ykskomponenttimaalin paikkaaminen.
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nonii! Nyt se alkaa vähitellen mennä nippuun. Laitoin eilen lämmityslaitteen, ja lämmönsäätöpanelin. Panelissahan oli se lämpöruuvi rikki, joten se piti korjata yhdistämällä kaksi rikkinäistä 99:n panelia yhdeksi ehjäksi ja yhdeksi roskaksi. :lol:

Tännään laitettiin Myrkyn kanssa takalasi ja takasivulasit paikalleen. Myrkky lähti omiin muihin autohommiinsa ja mie tossa illan kähmyssä pesin takavalot sisältä ja ulkoa, jonka jälkeen asensin ne. Takaluukun kahva, lukko ja listatkin ehdin laitella.

Tässä on sitten ekat kuvat ulkosalla, sekä tänpäivän antia lasien laiton jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kuten sanottu, vähitellen nippuun. Tänään sain laitettua paikalleen mittariston varustettuna 90:n bensa+lämpöosiolla. Vaihdoin vaan taustan ja viisarit vanhanmallisiksi. Nyt bensamittarin pitäisi sitten toimia oikein. Se modattu mittari saa jäädä odottelemaan mahdollisesti asennusta ralliautoon. Siinäkin näyttää viisari just päinvastoin...

Ovien koristelistat oli tosi hanurista laittaa. Niiden kanssa meni tapellessa uskomattoman pitkään. Se yläosan l-muotoinen lista ei halunnut mennä pohjaan hyvällä, eikä pahallakaan.

Kojelaudan alle virittelin niitä äänieristepahveja takaisin. Olipa könyämistä koko touhu. Takakylkiin ruuvailin ne ilmanpoistoritilät. Näin se etenee vähitellen. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensalinjat nyt paikallaan. Tarvikemallin keskuslukon piuhoja vetelin valmiiksi autoon, mutta nyt on senverta kiirus saada auto nippuun, että asennan ovimoottorit tuonnempana. Johtojen veto on kuitenkin sen pahin rasti jälkikäteen asentaessa, kun auton sisustus on asennettu. Nyt siis johdot valmiina.

Haaveilin, josko sais huomenna tuon voimapaketin keulalle, eli vaihteisto+mosa. Pääsis sitten tuotakin pakoputkea mallailemaan ja muita sovellettavia juttuja...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Valmiina loikkaamaan:

Kuva

Ja laskeutuminen:

Kuva

Mysteereitä matkassa. Mikä on Saab 90 -85:n etukannatinkumin pultin kierre? Se ei ole ainaskaan mikään metrinen, eli millikierre. Arvatenkin miulla on hukassa se mutteri! Kertokaa joku, tai lähettäkää vaikka kirjekuoressa yks mutteri.

ps. hommasin orgis akkukotelon tohon, joten ei tartte sitä alkaa tekemään tyhjästä. Sunnuntaina jatkan hommia. Haaveissa koekäyttö sunnuntaina...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään vein hydrauliikkaliikkeeseen öljynjäähdyttimen letkuineen. Tekevät huomiseksi uudet letkut, jotta ei pääse öljyt ruilahtamaan maantielle. Ne liitokset oli aika löyhät tuolla suodattimenpuolipäässä...

Matkahuollossa odottais kaks pakettia. Hyväkuntoinen luukunkahva ja ne etupenkkeihin käypäiset niskatyynyt (lopultakin). Akkukotelokin odottaa siellä. Olen vaan odotellut, että tulisi ne kesärenkaatkin sinne, niin hakisin koko hoidon samalla. Olen tehnyt kaupat us turbo 85 vanteista ja päällä olevista ~500km ajetuista kesänakeista. Vanteet ei ole mitenkään nätit miun silmään, mutta ovatpahan sentäs 5,5" leveät ja sopivat 185/65R15 kumeille paremmin, kuin nuo 5" leveet emssivanteet. Semmottista. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Perskutarallaa, kun on ollut kiireitä itsellä ja ei ole kerennyt jeesimään projektissasi. Joutui muuten laittelemaan sen sinulta saadun savupiipunkin paikalleen kulkineeseen, entinen pönttö halusi pudota ajossa tielle ja pompsauttaa kivasti takapää ilmaan mutkassa.. oli ohjaamo täynnä käsiä ja pohjassa jalkapallon kokoinen lommo(jota jo lekalla pieksin.. ja sain aikaan reiän, kiitos ruosteen). :|

Onneksi ei osunut bensatankkiin. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tännään ei vielä päästy starttaamaan, mutta tehtiin kuitenkin monta juttua:

Moottorin etukannattimessa on vihdoinkin se UNC 7/16 kierteinen mutteri.

Yksi vaihdekeppiasetelma osoittautui sököksi, joten sen joutui vielä vaihtamaan. Ei saatu 1-2 vaihteita ja 5+R löytymään yhtäaikaa. Aina joku puuttui. Aikaa tuhrautui turhaan, kun piti keppiasetelmaan vaihtaa lukkopesät ja nekin perhanan pakkilukon ratassysteemit toisesta. Lopulta kuitenkin saatiin kaikki viisi vaihdetta ja pakki löytymään. :)

Turbosta uudistin kierteet, kun aiemmat purkajat eivät olleet saaneet pultteja pois reijistä ehjinä. Käytännössä porasin entisen pultin keskelle reiän ja hakkasin vanhaa pultin kierrettä kuikkaan senverta, että sain M8 kierretapin lähtemään kierteisiin. Näin sitten putsasin loput kierteestä.

Turbo on pakosarjassa kiinni. Moottorin jäähdytysletkut, lämmityslaitteen letkut ja öljynjäähdyttimen letkut on jo paikoillaan. Jäähdytysletkuista enää laittamatta paisarilta syylärille letku, johon täytyy tehdä turbon jäähdytykselle haaroitus, samoin termarilta syylärille letku puuttuu. Ne varmaan huomenissa tuleekin, kun laitan lukkopellin syyläreineen paikoilleen. Bensalinjat on vedetty ja banjot kiinnitetty konehuoneen puolelle linjoihin.

Takapäässä taka-akselisto ja jarrut on nipussa. Massaus aloitettu. Tukitankojen pultit kireellä, mutta bensatankki vielä laittamatta. Bensalinjoihin täytyy kytkeä paineakku, ja vetää tankilta paineakulle bensalinja. Se on jo tankissa olevassa pumpussa kiinni, mutta se täytyy sitten katkaista oikeaan lopulliseen mittaan, jahka tankki on takapäässä.

Pakoputkistoa pääsee myöskin tekemään sen jälkeen, kun bensatankki saadaan paikoilleen. Putkistoon tulee vain se takavaimennin, eli turbolta takapöntölle -välillä ei tule yhtäkään äänenvaimenninta.

Akkukotelolle täytyy tehdä kiinnikkeet, jotta se saadaan pultattua konehuoneeseen. Akkukoteloon täytyy tehdä pientä muotoilua, jotta tuo downpipe sopii olemaan. Ei mitään vakavaa kuitenkaan.

Se peugeot 205:n syylärin etupuolella majaileva flekti pitää modata tonne ja sähkötöitä tietysti vielä tehtävänä, jotta ruiskutus lähtee jekkasemaan.

Sisustaa laittelen sitten, kunhan auto saadaan käyntiin. Luultavasti nakkaan vaan penkin paikoilleen, jotta pääsee koeajolle ilman tuulilasia. 8) Lasi piti tilata liikkeeseen, kun 99:n lasit ei olekaan enää hyllytavaraa. Perjantaina tuli soitto, jotta nyt se on tullut.

Tässä niitä kuvia muutama. Ei oikein joutanut kameran kanssa riehumaan, kun oli niin hirveesti tekemistä. Hain vanhempieni luota ruiskun osia, ja ekana joutui tekemään tunnin lumitöitä, jotta sai tallin oven edes auki. ;) Muutenkin on niin perhanasti tekemistä noissa vesiletkuissa. Mikään letkuista ei ole lopulta originaali enää! Jokaista on pitänyt pätkiä ja soveltaa. Tuossa kun on vesilämmitteinen huohotin ja vesikierto löytyy myös kaasuläppäkotelosta. Niiden letkutus lisää "hupia" ihan huomattavasti. Lisäksi vielä se vesijäähdytys turbossa, niin jopa on letkua sinne, tänne, tuonne. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Breadfan86 kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Pakoputkistoa pääsee myöskin tekemään sen jälkeen, kun bensatankki saadaan paikoilleen. Putkistoon tulee vain se takavaimennin, eli turbolta takapöntölle -välillä ei tule yhtäkään äänenvaimenninta.
Mahtaa olla pörinät, kun tuon hirmun lyö käyntiin 8O 8)
Enpä usko. Poistaahan ne toiset katin 90-lukulaisista 900turboista laittamalla väliputken väliin. Sellainen putkisto on täysin vastaava, kuin miulle tulee. Ei kattimallissa ole käsittääkseni kun katti ja takapönttö vaimentimina. Turbohan vaimentaa jo itsessään ääntä yllättävän paljon. Tuo turbon vaimennus tuli huomattua, kun Ykä:llä oli 2.0i16-valvessa turbon putkisto. Melkoisen kovat metelit lähti siitä vehkeestä verrattuna turbokoneeseen. Moottorijarrutuksella kuului pakoputkessa palaminenkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mertmi kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Pakoputkistoa pääsee myöskin tekemään sen jälkeen, kun bensatankki saadaan paikoilleen. Putkistoon tulee vain se takavaimennin, eli turbolta takapöntölle -välillä ei tule yhtäkään äänenvaimenninta.
Mahtaa olla pörinät, kun tuon hirmun lyö käyntiin 8O 8)
Enpä usko. Poistaahan ne toiset katin 90-lukulaisista 900turboista laittamalla väliputken väliin. Sellainen putkisto on täysin vastaava, kuin miulle tulee. Ei kattimallissa ole käsittääkseni kun katti ja takapönttö vaimentimina. Turbohan vaimentaa jo itsessään ääntä yllättävän paljon. Tuo turbon vaimennus tuli huomattua, kun Ykä:llä oli 2.0i16-valvessa turbon putkisto. Melkoisen kovat metelit lähti siitä vehkeestä verrattuna turbokoneeseen. Moottorijarrutuksella kuului pakoputkessa palaminenkin.
Eiköhän sullekin tule äänet "riittävät".
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tomaatti kirjoitti:
Eiköhän sullekin tule äänet "riittävät".
Tällä hetkellä pienimpiä murheita nuo äänet. Auto pitää saada ajoon. Mitä nopeammin sitä nopeammin...

Pensapuolen hommia tein tänään ja syylärin+valot laitoin lukkopellin kera keulaan. Ahdasta on, mutta se on ollut odotettavissakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin