Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Määräjakajalta turbolle menevän putkin turbonpuolimmainen kumilutsi mureni käsiin. Mietin jo aiemmin, jotta laittaisko tuohon bypassin? No, nyt se tuli sitten ratkaistua ihan niinkun luonnostaan. Tilasin bypass-mallisen kumilutsin ja bypassia kuulemma löytyy hyllystä. Torstaina toivoakseni auton tekniikka olisi sitten bypassin ja tuon kumilutsin asennusta vaille valmis startattavaksi ensimmäistä kertaa. Tänään olisi haaveissa saada bensapuoli niin valmiiksi, että saa lyödä ainetta tankkiin. Ehkä vielä ehtisi viilaamaan sitä Peugeot 205:n flektiä tonne syylärin etupuolelle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensatankki asennettu, takapään bensalinjat ja painevaraaja asennettu, jarrut ja kytkin ilmattu. Flektiä alettii leikkelemään sopivammaksi keulalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pakoputki melkein valmis. Jäähdytysputket valmiit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huomiseksi varattu uuden tuulilasinlaitto liikkeeseen, joten tänäiltana auton on liikuttava omin voimin trailerille. Panokset kovenee! 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:Huomiseksi varattu uuden tuulilasinlaitto liikkeeseen, joten tänäiltana auton on liikuttava omin voimin trailerille. Panokset kovenee! 8O
Voihan sen ajaa vaikkapa starttimoottorilla jossei trailerissa ole vinssiä ;)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Saitteko tupliksen käyntikuntoon?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Myrkky kirjoitti:Saitteko tupliksen käyntikuntoon?
Saitte sitten siis.. Mikolta tuli äsken viesti että liikkuu omin voimin. Vaikkakin viesti oli hyvinkin lyhyt ja hillitty, siitä saattoi päätellä silti auton omistajan onnellisuuden. :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Auto liikkuu ominvoimin, niinkuin Myrkky jo ehti kertomaan! :lol: Ette voi arvatakaan, kuinka olin onnellinen, kun pääsin ajelulle räntäsateeseen ilman tuulilasia. Ei nimittäin hälventänyt iloa pätkääkään! Se liikkuu, se toimii! 8O :arrow:
:lol:
Tänään auto saa tuulilasin ja hommaa helpottaa toki huomattavasti, että ajokki liikkuu omalla moottorillaan. Tässä kuvia eilisillan ja viimeyön tunneilta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Sulta on kuskin ajovalo rikki. :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suppari kirjoitti:Sulta on kuskin ajovalo rikki. :wink:
Eikä mitä. Liitin ei ole kiinni polttimossa. Sensijaan oikea etuparkki taitaa olla rikki, tai sulakkeet taas prakailee...

Joo, tossa serkkupoika soitteli, niin nyt on auton seokset ja sytytys säädetty. Printti tietysti katsastukseen jo valmiiks, jotta ei tartte sitten sen päästöhomman kanssa jännätä. Sen jälkeen tuulilasin laittoon klo 16. Ehkäpä ehtisi ostamaan oikean kokoisen akun tohon. Ei nimittäin toi kaasariversion akkutelineeseen sopinut Varta sovikaan turbomallin telineeseen. Yllätyksiä siis tulee aina vaan lisää. Konepeltiä ei voinut sen takia asentaa, kun väliaikaisesti laitettu akku töröttää melkoisen korkealla. :roll:

Ylävesiletkun liitos vuotaa vettä. Siihen pitää vielä tehdä joku tuninki. Flekti sopi kuin sopikin sinne keulaan ja kaikenhuipuksi se etumaskikin menee paikalleen! Vähänkö kävi eilen jänskättämään, kun mallailtiin flektiä. On todella ahdasta, ja se Peugeot 205:n flekti ei olisi voinut olla yhtään isompi. Se ei nimittäin olisi enää sopinut sinne. Nytkin maski tulee nojaamaan flektin moottoriin.

Sähkötöissä joutui hieman oikomaan esim. laturin virtajohdossa ja akun miinuksessa (vedettiin virranjakajan pulttiin, kun ei muualle yltänyt), mutta kaikki olennainen on kuitenkin tehty. Ja vieläpä miltei lopulliseen kuosiinsa. Lämmityslaitteen luukku on uudempaa mallia, ja sitä puuttuu kiinnitysreiät johtosarjalle. Vanha B-koneen laturin hihnapyörän syömä luukku pääsi jo eläkkeelle, vaikka siinä olisi ollut valmiit kiinnitysreiät. Nuo pikkusipistelyt ja apc-boksin kytkentä vielä siis tehtävänä. Nippuside oli kovasana väliaikaisvirityksissä muunmuassa öljynlauharin ja puolan kiinnityksen kanssa. Niille pitää tietysti vielä tehdä asialliset kiinnikkeet.

Pakoputkesta tuli muutes tosi törkeen hiljainen. Kukaan ei tietenkään tätä usko. No, ensinnäkin putken saumat hitsattiin tig-hitsauksena ja putkeen jäi vain kolme klemmariliitosta. Takapöntön vakiopaikoille, eli etu- ja takapuolelle sekä yksi keulaan, jotta jos koneen joutuu syystä tai toisesta nostamaan pois, saa tuon downpipen irti ja kääntymään sivuun. Klemmariliitokset kasattiin vielä lisäksi pakoputken asennustahnan kera. Pitää sitten siitä päästölapusta katsoa O-arvo, kuinka paljon happea oli pakokaasussa. Turboautoissahan pakoputken tiiveys on kaiken aa- ja oo hyvin ahtopaineiden saavuttamiseksi.

Ahtopaineista puheenollen ahdot on sitten tosi nössöllä. Ahtopaineiden perussäätöä pääsee tekemään varmaan sunnuntaina, kun sitten pääsen seuraavan kerran kunnolla hommiin, ja autoon laitetaan sisustaa, turvavyöt jne. Eihän sitä vöihin tottuneena uskaltanut kovastikaan koeajaa viimeyönä. Nelosta ja alle 2000rpm oli kieppejä, eli ajoin jotakin 40-50km/h kovimmillaan.

Tarkkasilmäisille vielä pähkinä: Mistä on otettu tuo bypassin teräsputki tossa? ;)
Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mertmi kirjoitti:Tarkkasilmäisille vielä pähkinä: Mistä on otettu tuo bypassin teräsputki tossa? ;)
Ilmastoinnin putkesta pätkitty..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Tarkkasilmäisille vielä pähkinä: Mistä on otettu tuo bypassin teräsputki tossa?
Oisko H-kone-99:n lämppärinkennolta pumpulle hihnan yli menevä vesiputki.
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... age37.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/139_3925_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

En kai mie lahopää oo ollu huolimaton ja jättäny noita nippusiteitä katkasematta, vai onko kuva räpätty ennen kun katkaisin? :oops:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti:
En kai mie lahopää oo ollu huolimaton ja jättäny noita nippusiteitä katkasematta, vai onko kuva räpätty ennen kun katkaisin? :oops:
Hehe. Kyllä ne on poikki jo.

Henkka tänään ajeli 99:llä ja säädätti seokset. 3,5% tyhjäkäynnillä co. Lappu on pajalla, joten en ole ite nähnyt. Vedot hävis, kun sääti sytkän ohjearvoon. Ei nouse kierrokset kunnolla, kun polkee kaasun pohjaan. Pitänee laittaa merkki jakajaan ja säätää karvan verran aikaisemmalle, jotta saa koneen ottamaan edes 4000rpm... Jakajakin on tosin risteytys, että saattaahan siinä virranjakajassakin olla jotain sanomista. Turbomallin jakaja se kuitenkin pitäis olla.

Nyt kun uusi tuulilasi on paikallaan, niin homma etenee sisustan kokoamiseen. Nyt jos joku viitsis kertoa, mikä on 99:n akun koodi, niin saisin ostettua oikean kokoisen akun siihen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Nyt jos joku viitsis kertoa, mikä on 99:n akun koodi, niin saisin ostettua oikean kokoisen akun siihen.
Motonetin sivuilla 99:n varaosissa on lueteltu noita 99-turbon akkujen kokoja ja koodeja. Pääsisikö noilla eteenpäin, kai noilla mitoilla on jonkunlaiset edellytykset täsmätä korkealle asennetun telineen ja konepellin väliin. Lommoahan juuri oikaistuun konepeltiin ei akulla kannattane tehdä :-)

90-6219 BoschSilver6CN 62Ah 24x18x19cm
90-6220 BoschSilverPlus6CT/PN 62Ah/600
90-56059 Akku 62Ah/380A 240X170X190mm
90-55559 55Ah/470A akku 240x175x190mm
90-3002 ZAPsilver 70Ah/540A 24x18x19cm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin