Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

onnittelut täältäkin!

mitä ne muuten kyseli muutoksista siellä? mulla edessä muutoskatsastus parin kuukauden sisään.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eski kirjoitti:Onnittelut Mikko! Tästä projektista PITÄÄ tehdä raportti myös Saabisti-lehteen.

Eski
Joo, kyllä tuosta varmaan sellaisen pystyy rustaamaan. Onhan tätä päiväkirjaakin tullut tähän foorumiin tehtyä.

Tässä nyt sitten niitä viimeisimpiä kuvia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

gls kirjoitti:onnittelut täältäkin!

mitä ne muuten kyseli muutoksista siellä? mulla edessä muutoskatsastus parin kuukauden sisään.. :wink:
No, nehän kysyi tietysti, mitä kaikkea on vaihdettu. Moottorista ja vaihteistosta piti olla kauppakirja, josta ilmenee mistä ne on peräisin. Moottorista minulla oli kauppakirja, jossa näkyi luovuttaja-auton rekisteritiedot, eli valmistenumero ja rekkari. Ne sen mukaan ottaa rekisterista tiedot miun autoa varten. Vaihteistosta miulla ei ollut tarkkaa tietoa, mistä autosta se on, mutta olin kuitenkin tehnyt myyjän kanssa kauppakirjan siitä ja se riitti. Muitapa osia en sitten ollutkaan vaihtanut, joten asia sitämyöten selevä...

Jos siulla on paljon osia vaihdettu, niin kannattaa kyllä laskea tarkkaan, ettei mee missään tapauksessa sen kanta-autotarkastusrajan, eli 35%:n yli...

Linkkejä:
http://ffp-motorsport.com/tuning/laki-faq.php
http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/pros.php#prossat

Edittiä vielä:
Minähän kävin aivan ekana konttorilla ja selvitin mitä olen tekemässä, vasta sen jälkeen aloin muuttamaan autoa, kun sain selvitettyä, että muutos ei vaadi mitään isoja asioita. Se, että esim. täällä tiedetään jarrujen, jousien ja kopan olevan sama, täytyy myös todistaa konttorilla pitävästi. Siihen minulla oli apuna saab99:n korjaamokirjan tekninen osa (0) ja saab 900:n korjaamokirjan vastaava osio. Näistä kirjoista saatiin myöskin varsin luotettavat tiedot tehoista, mitkä on nyt sitten prikulleen samat, kuin vertailumoottorissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Onnittelut, pramea kulkine. 8)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:hienoa :D , kyseltiinkö iskareista, jarrupaloista tms?
Katottiin jo silloin 3kk sitten, että jarrut on samat örumin jarrukirjan perusteella. Eli siis varaosaputiikit tarjoaa ihan prikulleen samoja jarruosia turboon, kuin vapariinkin. Lisäksi jarruista katsottiin tosta korjaamokirjan teknisestä erittelystä, että ei ole kuin yhdet jarrut tarjolla -75 jälkeen. Jarrudynossa tietysti käytiin ja käsijarrustakin löytyi samat lukemat, kuin käyttöjarrustakin! Takajarruista löytyi kanssa hyvin puhtia, kun kunnostin satulat tiivistesarjalla. Että ihan tikissään on miulla jarrut.

Sitten iskareistahan tuo 99:n tekninen osa ei sano muuta, kuin että kaasut tai öljyt. Se ei erittele tarkemmin. Iskaritesti tietysti tehtiin, kun vuosikatsastus oli samassa.

vaihtolistaksi tuli:
-moottori
-laturi
-vaihteisto ja kytkin

Vaihtoprosentiksi tuli 22.5%

Joo, eilen sitten tuli tietenkin ajeltua. On se etovekotin kulkemaan. Vääntöä piisaa :D Hitusen hävisi tehokkuutta, kun auton kyytiin tuli varusteita. Takapenkin selkänoja esim. painaa ihmeellisen paljon. Yksi täysikokoinen varapyörä kyydissä, liian paljon työkaluja (nyt alkuun hätävaraa) ja yksi matkustaja hillitsi hitusen jo kiihtyvyyttä. Toisekseen apc-boksia en ehtinyt vielä asentamaan, joten eihän siellä ole täydet ahtopaineetkaan vielä saatavilla. Lisäksi epäilyttää meneekö kaasu pohjaan asti, kun lattiaverhoilun alla on nyt 900:n äänieristeet?

Mitä tulee meluun, niin takapäässä tuntuu ne äänet olevan. Pitäisi tehdä luukut niihin takakontin sivuverhoiluiden pyöreisiin reikiin, jollei niitä saisi jostakin alkuperäisosina? Sieltä sivuokoteloista tulee varmasti ääntä, kun pakoputkenpään seudussa ei ole esim. takavaloissa muuta, kuin yksi muovikerros erona ulkoilmaan. Hattuhylly ei ole paikallaan, joten sekin asennus vähentää varmasti melua.

Pikkunäpräilyä vielä on ohjelmassa. Esim. stereoita en ehtinyt asentamaan silloin keskiviikkoiltana. Oli täysi työ saada auto edes katsastuskuntoon varusteidensa osalta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

onnittelut vielä kerran :)

itse ajattelin käyttää apuna muutoskatsastuksessa saabin yleistodistusta koskien moottoritehojen lisäämistä. sen mukaan vaaditaan kaasuiskarit ja merkkijarrupalat. näytin jo todistusta konttorilla ja paperi tuntui olevan ok.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:onnittelut vielä kerran :)

itse ajattelin käyttää apuna muutoskatsastuksessa saabin yleistodistusta koskien moottoritehojen lisäämistä. sen mukaan vaaditaan kaasuiskarit ja merkkijarrupalat. näytin jo todistusta konttorilla ja paperi tuntui olevan ok.
Mie nakkasin kuikkaan koko paperin. Ihan joutavanpäiväistä alkaa noita iskareita ja jarrupaloja metsästämään, kun vaatimuksina oli lopulta vain turboon luokitetun vaihteiston ja kytkimen asennus. 5-lovinen on muutenkin kivempi, kuin 4-lovinen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nätin pelin olet tehny. Mulla se olis helppoa laittaa turbomoottori Anniin ku tulis prosentit vain moottorista ilman apulaitteita ja kytkimen vaihdosta. Vielä ei ole intressiä alkaa ja kovasti olen ajatellu i16V-konetta '89 satkusta :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Mertmi kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:onnittelut vielä kerran :)

itse ajattelin käyttää apuna muutoskatsastuksessa saabin yleistodistusta koskien moottoritehojen lisäämistä. sen mukaan vaaditaan kaasuiskarit ja merkkijarrupalat. näytin jo todistusta konttorilla ja paperi tuntui olevan ok.
Mie nakkasin kuikkaan koko paperin. Ihan joutavanpäiväistä alkaa noita iskareita ja jarrupaloja metsästämään, kun vaatimuksina oli lopulta vain turboon luokitetun vaihteiston ja kytkimen asennus. 5-lovinen on muutenkin kivempi, kuin 4-lovinen.
täällä konttorilla taas ei painoa laitettu voimansiirrolle, ei vaikuta kuulemma liikenneturvallisuuteen.
99 laadukkaat etukaasut saattaa olla kyllä kiven alla!? motonetista saa jotain :?
toisaalta olen pirssin toinen omistaja ja pellit on aikast hyvät, on alkanu arveluttamaan koko muutosprojekti. kun vielä tarkoitus olisi laittaa t16. pihalla kun olisi huonokin koppa josta väkertää.
no meni vähän OT :)
mutta intoa tuli roimasti lisää mertmin hienon projektin :D myötä
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:
täällä konttorilla taas ei painoa laitettu voimansiirrolle, ei vaikuta kuulemma liikenneturvallisuuteen.
99 laadukkaat etukaasut saattaa olla kyllä kiven alla!? motonetista saa jotain :?
toisaalta olen pirssin toinen omistaja ja pellit on aikast hyvät, on alkanu arveluttamaan koko muutosprojekti. kun vielä tarkoitus olisi laittaa t16. pihalla kun olisi huonokin koppa josta väkertää.
no meni vähän OT :)
mutta intoa tuli roimasti lisää mertmin hienon projektin :D myötä
Aika erikoista, ku meikän valkkaama konttori painotti, että voimansiirto, jarrut ja alusta.

No, oli miten oli. Mie rakensin tommosen ja mielestäni jokainen saa rakentaa mieleisensä pirssin. Jos sulla on hyvä koppa olemassa, niin sehän on oikeesta kaiken aa ja oo. Lahopaskakoppaan on melko turhauttavaa lähteä tekniikkaa vaihtamaan. Ehjään koriin voi aina vaihtaa ehjää tekniikkaa, mutta huonon kopan kanssa oot kokoajan ongelmissa.

Toivottavasti saan tuon miun 99:n kopan pidettyä nyt kuosissa. Teinhän melkoisen savotan näin heti ensimmäisen omistusvuoden sisällä. Autohan on ollut miulla vasta 2005 kesäkuusta alkaen. 8O Tuohan saatetaan maalata jossain vaiheessa uudestaan. Maalipinnan mattaisuus pitää koittaa kiillottaa pois jollain frecla G3:lla tai jopa vesihiontana 1000 tai 1200 vesipaperilla.

On muutes ollu lystiä ajella. Eilen painettiin kelirikkoisia sorateitä, kun kävin kaverin kanssa retkeilemässä ja nuotiokahvilla. 99 pääsi heti näkemään, mimmosta sen käyttö tulee olemaan. Mitä huonommalle tielle mentiin, sitä hauskempaa oli :D Turbokone on kyllä mukava veitikka pellin alla, kun ajeltiin vaaramaisemassa kumpuilevia sorateitä ylös alas. Hyvin kiskoo kelirikkoistakin tietä ylös, kun kieppimittarissa oli noin 3000rpm 2-vaihteella.

Ainoat tämänhetkiset murheet ovatkin olleet vaihteiston kanssa. Jostain kumman syystä vaihteet kytkeytyvät jähmeästi ja ajaminen on hieman tökkivää. Synkat ei jostain syystä kytke vaihteita nätisti, vaan ne on jäykät menemään. Öljyä lootassa on, kun katsoin. Kytkin irroittaa hyvin. Pakki ei edes jysähdä, kun odottaa hetkisen kytkinpohjassa. Pito tulee polkimen liikeradan puolivälissä, niinkuin kuuluukin. Outo juttu kaikenkaikkiaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihteiston toiminta herkistyi vaihtamalla keppiin eri pallot. Tänään vaan hävisi 1- ja 2- vaihteet työmatkalla kotiapäin. Parkkiksella säädin tota ja nyt 1-4 pelaa, mutta 5 nahkee ja R kohtuullinen. Murhetta siis hieman. Muuten pelittää ja pensapihiltä vaikuttaa. Noin 8,5 litraa sadalle meni eka tankauksen lukema. Seka-ajoa ja maantietä puolet. Yllättävän taloudellinen. Saas nähdä, meneekö ens tankki mihin lukemiin... Matkamittarissa on kyl vibaa jonkin verran. 59km matkalta tuli lukemaksi 63. Pitäisi ehkä vaihtaa se vaijerin päässä oleva ratas yhtä hammasta isommaksi. Tuokaan ei vaikuta kuin alle 10% alentavasti kulutukseen, joten silloin se voisi todellisuudessa olla n. 9litraa. Ei paha sekään.

Lystiä on jokatapauksessa ollut. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Matkamittaria on tullu tsiikailtua, ja tuossa aiemmassa epäilyksiä herättäneessä lukemassa taisi tulla joku moka. Näyttää se mittari senverta lähelle oikein (kilometrin tarkkuudella) tuon työmatkan, jotta en tee asialle mitään. Kävin tankkaamassa kallista bensiiniä, mutta onneksi 99:n kulutuslukema olikin riemulliset 8,3litraa sadalle. Hyvin se siis palvelee kukkaroakin. Nyt jo kaks tankillista peräkkäin selvästi alle 9litran, joten ei mikään paha homma. :D Bensanlitrahinta ei sensijaan enää naurata.

Murhetta aiheuttaa turbo. Siinä on ilmeisesti remontti vielä tulossa, kun noin 2-3 minsan tyhjäkäynnin jälkeen alkaa savuttamaan öljynkatkuista savua. Tilannetta tarkkaillaan... :roll:

Vaihteistosta löytyy nyt pykälät, mutta säätöä ei tahdo saada kohdalleen. Nyt joutuu vitoselle vaihtaessa nostamaan pakinsalpaa, jotta pykälä menee nätisti silmään. Liekkö osat epäyhteensopivia, vai joustaisikohan tuo "rättinivel"? Ehkä voisi olla syytä kokeilla eri nivelellä, kun ei meinaa tuo säätö sattua... Ei se näytä pahalta, mutta jotenkin alkaa epäilyttämään. Askissa taitaa sittenkin olla 6:enska, kun näyttäis satasen vauhdissa olevan 3000varvia kieppikellossa. Mitenkähän mie oikein laskin niitä hampaita silloin, kun oli enskankoppa auki? Täytyy vaan ihmetellä.

Laturin kiristintanko ottaa jarrutehostimeen, kun kiihdyttää 1- ja 2- vaihteilla. Antaa muutes melkoiset pärinät. Ihan säikähdin tänäaamuna. Oire ilmeni sen jälkeen, kun sain laturin hihnan kirittyä eilissäiltana. Pitää vähän antaa rälläkkää sille tangolle huomenissa. Vaihdan ehkä huomenna kesätassut jo alle. 5,5" leveille peltivanteille laitatin vielä ihan kohtuulliset 185/65R15 kesäkumit. En vieläkään tiedä mitä tekisin noille emssivanteille. Ne on liian kapeat, kun ne on vain 5" leveät. Ostakkee joku pois!

No, eipä vieläkään häviä hymy huulilta, kun 99:llä tupittelee. Kiva vehje. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En tiedä kiinnostaako ketään enää tämä projekti, mutta muutama kuuluminen lienee paikallaan.

Työmatkaa on nyt tullut huristeltua ilman ihmeempiä murheitä, mutta on tuossa vielä yhtä sun toista tehtävää. Kone käynnistyy yli tunnin seisottamisen jälkeen kahdella/kolmella sylinterilla ja saa kaasutella tovin, jotta kaikki pytyt tulee peliin. Vaikuttaisi että järjestelmäpaine ei pysy ylhäällä. Joko suuttimet tai bensapumpun takaiskuventtiili kait fuskaa.

Kulutus on pysynyt kiitettävällä 8,3litran tasolla. Se on kyllä hyvä juttu. :D

Pientä näpertelyä olisi sähköjen kanssa. APC:n ja keskuslukon kytkentä vielä tekemättä. Stereovahvari kävi suhisemaan ja apukuskin kajari päätti pudota pois reiästään. Mikä lie sillekin tullut? Toi uretaaninen ovipahvi ei ole kaksinen ruuvailualusta ja oven säätö on ehkä hiukan liian kireä. Joutuu ovea paiskaamaan melko kovaa, jotta se menee kiinni.

Ohjaus on törkeen jäykkä. Liekkö öljyt karanneet ohjauksesta? Jemmassa olisi yksi 175tkm ajettu hammastanko, saatan laitta sen paikalleen. 90:n ohjausakseli odottaa asennusta, jotta saan ratin nykyaikaisempaan asentoon...

No, hupia on kaikesta huolimatta ollut. Hauska vehje. Ihan kurko ajettava mäkisillä teillä. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Mertmi kirjoitti:En tiedä kiinnostaako ketään enää tämä projekti, mutta muutama kuuluminen lienee paikallaan.

Työmatkaa on nyt tullut huristeltua ilman ihmeempiä murheitä, mutta on tuossa vielä yhtä sun toista tehtävää. Kone käynnistyy yli tunnin seisottamisen jälkeen kahdella/kolmella sylinterilla ja saa kaasutella tovin, jotta kaikki pytyt tulee peliin. Vaikuttaisi että järjestelmäpaine ei pysy ylhäällä. Joko suuttimet tai bensapumpun takaiskuventtiili kait fuskaa.

Kulutus on pysynyt kiitettävällä 8,3litran tasolla. Se on kyllä hyvä juttu. :D

Pientä näpertelyä olisi sähköjen kanssa. APC:n ja keskuslukon kytkentä vielä tekemättä. Stereovahvari kävi suhisemaan ja apukuskin kajari päätti pudota pois reiästään. Mikä lie sillekin tullut? Toi uretaaninen ovipahvi ei ole kaksinen ruuvailualusta ja oven säätö on ehkä hiukan liian kireä. Joutuu ovea paiskaamaan melko kovaa, jotta se menee kiinni.

Ohjaus on törkeen jäykkä. Liekkö öljyt karanneet ohjauksesta? Jemmassa olisi yksi 175tkm ajettu hammastanko, saatan laitta sen paikalleen. 90:n ohjausakseli odottaa asennusta, jotta saan ratin nykyaikaisempaan asentoon...

No, hupia on kaikesta huolimatta ollut. Hauska vehje. Ihan kurko ajettava mäkisillä teillä. :D
omassa ruiskussa kusi suutin ja haittasi käynnistystä.

kulutus sulla yllättävän pieni, mulla ei ole uudemmatkaan ruiskun pystyneet samaan :? 99 on ilmeisesti vähän kevyempi kuin satku.

kokemukseni mukaan nopassa on paaaaljon kevyempi ohjaus kuin vanhassa (esim. -77) 99:ssä. onko siellä eri hammastanko tai jotain?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:
omassa ruiskussa kusi suutin ja haittasi käynnistystä.

kulutus sulla yllättävän pieni, mulla ei ole uudemmatkaan ruiskun pystyneet samaan :? 99 on ilmeisesti vähän kevyempi kuin satku.

kokemukseni mukaan nopassa on paaaaljon kevyempi ohjaus kuin vanhassa (esim. -77) 99:ssä. onko siellä eri hammastanko tai jotain?
Suuttimetkin on siis tarpeen tsekata.

Kyl tuo meidän 900i meni samanlaisessa työmatka(maantie)-ajossa 7,3:lla useemman tankillisen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin