Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Nyt ajoin tankillisen kesäkiekoilla. 8,2litraa/100km. Oottelen jo, että ehtisi laittamaan etuspoilerin paikalleen. Kaikkien teoria ja käytännöntietojen mukaan etuspoilerin pitäisi pudottaa kulutusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Turbon tekemä tyhjäkäyntisavutus on mitä ilmeisimmin korjattu. Ei ainaskaan pihalla tyhjäkäyttämällä enää käynyt sauhuamaan. Huohotusjärjestelmästä puuttui kokonaan venttiilikopasta imusarjaan menevä ohut letku takaiskuventtiilin kera. Paksumpi letku siellä on ollut kokoajan. Se ohut jäi asentamatta alunperin rikkinäisen takaiskuventtiilin takia. Englanniksi tuo mainitsemani venttiili on muuten PCV valve ja lyhenne meinaa: Positive Crankcase Ventilation, jos nyt tuo enkku taipui oikein.
No jokatapauksessa homman juoni on siinä, että tyhjäkäynnillä tuon ohuen letkun kautta saadaan tarpeeksi alipainetta öljyntilaan ja öljy menee kait turbosta herkemmin öljypohjaan, eikä puske tiivisteiden läpi. Näin mie sen homman maalaisjärkeilin. Takaiskuksi ostin 6mm lähdöillä olevan diesel- ja bensaletkuihin tarkoitetun venttiilin. Bongasin foorumilta jopa kuvan sellaisesta prikulleen samanlaisesta, mutta en nyt löydä sitä topickia tähän hätään.
No jokatapauksessa homman juoni on siinä, että tyhjäkäynnillä tuon ohuen letkun kautta saadaan tarpeeksi alipainetta öljyntilaan ja öljy menee kait turbosta herkemmin öljypohjaan, eikä puske tiivisteiden läpi. Näin mie sen homman maalaisjärkeilin. Takaiskuksi ostin 6mm lähdöillä olevan diesel- ja bensaletkuihin tarkoitetun venttiilin. Bongasin foorumilta jopa kuvan sellaisesta prikulleen samanlaisesta, mutta en nyt löydä sitä topickia tähän hätään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Oliko takaiskuventtiili sama mitä täällä käsiteltiin: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 949#159949Mertmi kirjoitti:Bongasin foorumilta jopa kuvan sellaisesta prikulleen samanlaisesta, mutta en nyt löydä sitä topickia tähän hätään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllä. Tommosen ostin, tosin se oli siniseksi eloksoitu "tuning-malli".jus kirjoitti:Oliko takaiskuventtiili sama mitä täällä käsiteltiin: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 949#159949Mertmi kirjoitti:Bongasin foorumilta jopa kuvan sellaisesta prikulleen samanlaisesta, mutta en nyt löydä sitä topickia tähän hätään.
Noin 8€ maksoi täällä Joensuussa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itseasiassa tuo alipaine kai puuttuu originaalista 99 turbosta, ainakaan meiltä ei löydy kun se paksu letku. Ei kyllä silti savuta. Muistaakseni uupui vielä myös M82 900 turbokoneestakin, ja heetkonen, taitaa uupua vielä 84:sesta T8:stakin. Systeemin miinuspuoli on ainakin siinä, että se kerää öljyntapaista enempi ilmanputsarin alle, kun ei vedä öljysumua ja muita huohotusjätteitä koneeseen poltettavaksi.
Yksi turbo mulla savutti sen takia, että öljyn paluukanava ahtimen keskiössä oli karstoittunut tukkoon. Edellinen omistaja käytti koneessa tiettävästi 10W30 öljyä, joten eipä ihme. Putki öljypohjaan on kyllä niin paksu, että kanavan ollessa auki kunnolla ei kyllä alipainetta erikseen kampikammioon tarvi öljyn sinne saattamiseksi. Apua siitä tietty voi olla, jos kanava on karstoittunut ahtaaksi. Forté-pesu saattais auttaa tuohon.
Yksi turbo mulla savutti sen takia, että öljyn paluukanava ahtimen keskiössä oli karstoittunut tukkoon. Edellinen omistaja käytti koneessa tiettävästi 10W30 öljyä, joten eipä ihme. Putki öljypohjaan on kyllä niin paksu, että kanavan ollessa auki kunnolla ei kyllä alipainetta erikseen kampikammioon tarvi öljyn sinne saattamiseksi. Apua siitä tietty voi olla, jos kanava on karstoittunut ahtaaksi. Forté-pesu saattais auttaa tuohon.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Siis tossahan on nyt sekasikiösysteemi mulla. Paksuputki menee -84 ja vanhempien tapaan ilmanputsarikoteloon. Ohut putki menee imusarjaan takaiskun kautta. Kyllähän toi nyt niitä höyryjä imee koneeseen. Tasakaasulla ja yleensäkin alipaineenpuolella virtaus menee ohuen letkun kautta imusarjaan suoraan.orava kirjoitti:Itseasiassa tuo alipaine kai puuttuu originaalista 99 turbosta, ainakaan meiltä ei löydy kun se paksu letku. Ei kyllä silti savuta. Muistaakseni uupui vielä myös M82 900 turbokoneestakin, ja heetkonen, taitaa uupua vielä 84:sesta T8:stakin. Systeemin miinuspuoli on ainakin siinä, että se kerää öljyntapaista enempi ilmanputsarin alle, kun ei vedä öljysumua ja muita huohotusjätteitä koneeseen poltettavaksi.
Yksi turbo mulla savutti sen takia, että öljyn paluukanava ahtimen keskiössä oli karstoittunut tukkoon. Edellinen omistaja käytti koneessa tiettävästi 10W30 öljyä, joten eipä ihme. Putki öljypohjaan on kyllä niin paksu, että kanavan ollessa auki kunnolla ei kyllä alipainetta erikseen kampikammioon tarvi öljyn sinne saattamiseksi. Apua siitä tietty voi olla, jos kanava on karstoittunut ahtaaksi. Forté-pesu saattais auttaa tuohon.
Mie luin netistä, että jotkut ovat törmänneet samanlaiseen ilmiöön isomman downpipen kera muunmerkkisissä, eli kun moottorin pakopuolen vastus on vähentynyt, on öljykin alkanut karkaamaan tiivisteiden läpi. Jopa kunnostetuilla turboilla (tiiä sitten, miten kunnostettu ollut). Takaiskuventtiilin lisäys on kuitenkin auttanut asiaa. Kampikammion alipaineen ideanahan on nimenomaan vetää öljyä sieltä turbo kanavista ja siten vähentää pyrkimystä öljyn karkaamiselle tiivisteiden läpi. Ei se alipaine ole öljynpaluuputken toiminnan kannalta merkityksellistä enää, kun öljy on vaan tullut sieltä turbosta alas ja ulos.
Kai tuossa rakenteessa muutenkin piilee kuitenkin viisaus, kun ainaskin -86 eteenpäin on kaikissa turbomalleissa ollut tuollainen ohut letku takaiskuvenan kera huohotuspuolella. Niin 9000:ssa, 9-3:ssa ja 9-5:ssäkin. (Viimeisimmissä tosin on ollut öljysumppujakin.)
Mullahan tossa on melkoisen paljon väljempi pakoputki vakioon verrattuna. Turbossa on laakerit varsin timmit sormituntumalta, joten tuntuikin ihan turhalta ajatukselta korjata turboa tässävaiheessa. Öljynpaluureikä näytti ihan siistiltä, kun turbo oli irrallaan.
Pitää nyt seurailla tilannetta ja tänäiltana ainaskin kokeilen pidempää tyhjäkäyttöä, josko ongelma olisi nyt korjautunut.
APC-boksi pitäis kyllä saada pikkuhiljaa kiinni. Alkaa jo tottumaan tohon "matalapaineturbon" 0.5barilla irtoavaan tehoon. Hyvin viikonloppuna palasin maanpinnalle, kun ajoin satakuntakilsaa 900i:llä. Huh, mikä ero väännössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vaihdoin pari suutinta tuossa, jotka paljastuivat pienellä syötöllä ruikkiviksi yksilöiksi. Ajattelin, että vajailla sylintereillä starttaamisongelma pidemmän seisotuksen jälkeen olisi johtunut tuosta. Eipä vaan johtunut. Taitaa sytkässä olla jotain vikaa, kun se tekee tuon tempun vähänkin pidemmän seisoskelun jälkeen. Tulpat taidan ainakin vaihtaa huomenna, heti töiden jälkeen. Se nykii jo tasaisessa ajossakin. Starttausongelman olin funtsinut alunperin johtuvan bensapaineiden karkaamisesta, mutta ei sen pitäisi vaikuttaa tasaisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Tulikohan ekat ja vikat NGK:t ostettua? En ole aiemmin laittanut NGK:n tulppia autoihini. Nyt on molemmissa NGK:t. Käyn varmaan ostamassa Nippondensot. Iivarin kanssa on pelanneet, kuin ajatus.
Puolakin, pyörijä ja sytytysjohdot pitää vielä varmuudeksi tsekata.
Puolakin, pyörijä ja sytytysjohdot pitää vielä varmuudeksi tsekata.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
1- pytyn sytytystulppa oli ruskea ja bensainen, kun 2, 3, 4 tulpat olivat kirkkaan valkoiset eristeeltään ja melko kuivatkin. Vaihdoin 1-pytyn tulpan takapaksissa matkustaneeseen käytettyyn virkaveljeen ja starttasin auton käymään reilun puolenvuorokauden seisoskelun jäljiltä. Heti kaikki pytyt pelissä ja kone kävi tyhjäkäyntiä nätisti. Että tämmöstä. Eipä ole meikäläisen 10vuotisen autoilijahistorian aikana tullut yhtäkään vastaavaa tulpan rikkoutumistapausta vastaan.
ps. 1-pytyn tulpanjohdon resistanssi oli ok. muita en katsonut tarpeelliseksi mitata.
ps. 1-pytyn tulpanjohdon resistanssi oli ok. muita en katsonut tarpeelliseksi mitata.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
NGK BP7ES tai BP6ES..? Jos, niin en ihmettele..Mertmi kirjoitti:1- pytyn sytytystulppa oli ruskea ja bensainen, kun 2, 3, 4 tulpat olivat kirkkaan valkoiset eristeeltään ja melko kuivatkin. Vaihdoin 1-pytyn tulpan takapaksissa matkustaneeseen käytettyyn virkaveljeen ja starttasin auton käymään reilun puolenvuorokauden seisoskelun jäljiltä. Heti kaikki pytyt pelissä ja kone kävi tyhjäkäyntiä nätisti. Että tämmöstä. Eipä ole meikäläisen 10vuotisen autoilijahistorian aikana tullut yhtäkään vastaavaa tulpan rikkoutumistapausta vastaan.
ps. 1-pytyn tulpanjohdon resistanssi oli ok. muita en katsonut tarpeelliseksi mitata.
Jos olis ollu BPxEV ni ois ollu jo kokonaan mykkä...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
BP7ESMyrkky kirjoitti: NGK BP7ES tai BP6ES..? Jos, niin en ihmettele..
Jos olis ollu BPxEV ni ois ollu jo kokonaan mykkä...
Joo, tankkasin aamulla. oli sitten menny ainettakin 9,1litraa/100km. Eli sökö tulppa kosti mulle. Osaa voi kyl olla sytytysennakon pienoisella myöhästämiselläkin. Vaihdan uudet tulpat tänään ja käännän sytkää hiukan takaisinpäin siihen, missä se oli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ruokiksella kävin autolla ja taas oli yks tulppa pimeenä. Taitaa varatulpatkin olla valmiiks sököjä, tai sitten 1-pytyllä on muutenvaan vaikeeta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vaihdoin Nippon Densot. Käy ja kukkuu taas... Nyt on sytkäennakko tehdasarvossa.
Kaivelin muutes netin syövereistä tiedot tuosta 99:n T03 turboahtimesta. Se on sitten Trim55. Kompuran A/R 0.42 ja turbiinin A/R 0.48. Tahtoo sanoa, että tuo mun kone on tosiasiassa hieman viritetty myöskin ahtimen puolesta. Pitihän sitä sitten kokeilla, että hyytyykö kone 5000rpm:n jälkeen, niinkuin homman pitäisi teoriassa olla vakio turbolla (trim 40). Ei hyydy! Tuntui että kone vetäis kolmosella vaikka mihin asti tehon kierrosten nousun mukana vaan lisäytyessä. Vajaassa 6000rpm:ssä vaihdoin kyl suosiolla nelosta jo pesään. Villiä, kun tuntui, että se rupee nostamaan keulaa ihan reippaasti tossa reilun 100km/h:n vauhdissa. Huomaa kyllä, että tuo ahdin kyllä nostaa nopsasti paineet, kun kierrokset on yli 3000rpm, mutta ei se mihinkään hyökkäile ennen 2700rpm:ää. Paineet pysyy about 0,2baarissa melko pitkään, ennenkuin ne hyppää nyt asetettuun 0,5barin peruspaineeseen. Tiheä välitteinen 5-lovinen aski on osoittautunut erittäin hyväksi toveriksi tuolle kone+turbo -yhdistelmälle. Satasessa on hitusen yli 3000rpm ja siitä kun painaa kaasua, niin lähdetään heti menemään
Nii, lienenkö muistanut kertoa, että tuo ahdin on Sierra cosworth 2wd:n vakioahdin...
ps. kun 1-pytyn tulppa pimeni toistamiseen, niin varmuudeksi mittasin puristukset 1- ja 2-pytyistä. Hyvät lukemat molemmissa...
Kaivelin muutes netin syövereistä tiedot tuosta 99:n T03 turboahtimesta. Se on sitten Trim55. Kompuran A/R 0.42 ja turbiinin A/R 0.48. Tahtoo sanoa, että tuo mun kone on tosiasiassa hieman viritetty myöskin ahtimen puolesta. Pitihän sitä sitten kokeilla, että hyytyykö kone 5000rpm:n jälkeen, niinkuin homman pitäisi teoriassa olla vakio turbolla (trim 40). Ei hyydy! Tuntui että kone vetäis kolmosella vaikka mihin asti tehon kierrosten nousun mukana vaan lisäytyessä. Vajaassa 6000rpm:ssä vaihdoin kyl suosiolla nelosta jo pesään. Villiä, kun tuntui, että se rupee nostamaan keulaa ihan reippaasti tossa reilun 100km/h:n vauhdissa. Huomaa kyllä, että tuo ahdin kyllä nostaa nopsasti paineet, kun kierrokset on yli 3000rpm, mutta ei se mihinkään hyökkäile ennen 2700rpm:ää. Paineet pysyy about 0,2baarissa melko pitkään, ennenkuin ne hyppää nyt asetettuun 0,5barin peruspaineeseen. Tiheä välitteinen 5-lovinen aski on osoittautunut erittäin hyväksi toveriksi tuolle kone+turbo -yhdistelmälle. Satasessa on hitusen yli 3000rpm ja siitä kun painaa kaasua, niin lähdetään heti menemään
Nii, lienenkö muistanut kertoa, että tuo ahdin on Sierra cosworth 2wd:n vakioahdin...
ps. kun 1-pytyn tulppa pimeni toistamiseen, niin varmuudeksi mittasin puristukset 1- ja 2-pytyistä. Hyvät lukemat molemmissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tänäaamunakin käyntiin kolmella pytyllä. Vähän aikaa käytin ja sitten kone heräsi käymään kaikilla... Jakajankansi seuraavaksi vaihtoon. Se on Bremi-merkkinen. Piti mulla Boschejakin olla jemmassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No, olipa temppu tänään. Moottorin etukannatin irtosi korista. Sehän on kahdella M8 pultilla kiinni. Pultit oli kateissa ja huomasin vaivan, kun laturin siivikko otti kiinni jarrutehostimeen, kun kiihdytin risteyksestä. Ääni oli melko ihmeellinen. Olinkin ihmetellyt lievähköä välystä, ihan kuin moottorinkannatin olisi ollut löysällä. Paikallaan en kuitenkaan saanut konetta elämään konehuoneessa. Olisi kait pitänyt tutkia vikaa ajamalla ilman konepeltiä. No, vian ilmettyä ajelin hissukissun pajalle ja meni parituntia sököttäessä kahta vaivaista pulttia paikalleen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kuuluuko H-koneessa olla vakiona tuo trim55? kun tuossa mun 99:ssä on B-koneessa ilmeisesti uudempi ahdin ja kiinnostaisi tietää onko tuo sama trim55 kuin sulla..Mertmi kirjoitti:Kaivelin muutes netin syövereistä tiedot tuosta 99:n T03 turboahtimesta. Se on sitten Trim55. Kompuran A/R 0.42 ja turbiinin A/R 0.48. Tahtoo sanoa, että tuo mun kone on tosiasiassa hieman viritetty myöskin ahtimen puolesta.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80