Lasikuitupulkka

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Vai nyt se lähtee sonetti osiksi. Just ku mulla alkaa olee kesäauto kasassa :D
No perkule, kun ei ollu mitään harrastettavaa, kun sonett oli ajossa. :D

Tuossa pari kuvaa tältä päivältä:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850351.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850357.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850360.jpg

Eli sain tuon keulapalan pois. Eikä sen saamiseksi tarvinnut edes irrottaa tuota lamppujen välistä akselia, mikähän mielenhäiriö ollut päällänsä, kun sitä piti repiä.. :roll:

Niin, ja paljastuihan tuolta auton syövereistä taas jotain ihmeteltävää. Eli osaako viisaammat sanoa, mitä virkaa se tämä pumppu ajaa? Tietenkään se ei ollut liitettynä mihinkään, vaan siitä lähtevät paineletku ja vaijeri oli irrallaan kiepillä. :?
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850355.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850356.jpg

Tuossa ylemmässä kuvassa näkyy lisäksi oikealla kaksi paksua letkua, jotka eivät ole ainakaan keulaan menevästä päästään liitetty. Voisiko nämä kaikki liittyä jotenkin ilmastointiin?? Siis että nuo letkut olisi tarkoitettu meneväksi ilmastoinnin kennolle? Kun autossa on kuitenkin alunperin se ilmastointi kuulemma ollut.

Ja vielä yksi kysymys sonetin omistajille: mulla on kojelaudan sisällä hanskalokeron paikalla jonkin sortin puhallinlaitteisto, miten muilla? Kun olen miettinyt, että onko tämä joku jälkeenpäin asennettu tarvikepuhallin, yms. tai liittyykö tuokin siihen ilmastointiin?
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Eiköhän se ole tuo ''pumppu'' joku luultavasti jälkiasenteinen vakionopeuden säädin?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Eiköhän se ole tuo ''pumppu'' joku luultavasti jälkiasenteinen vakionopeuden säädin?
Sehän se taitaa olla, kun vähän päättelykykyä käytin.

Nyt on saatu autosta purettua sisustasta kaikki muu, paitsi kojelauta.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850375.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850376.jpg

Oli positiivinen yllätys, että tuo takaseinä oli ruosteeton. Mutta riittäähän tuossa lattiassa vielä kuitenkin tekemistä. Eipähän sentää liian "helpolla" pääse tämän projektin kans. :lol:
Viimeksi muokannut veijostin, Ti Syys 22, 2015 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Onhan se vähän erilainen sisältä ku perus kajakki :D
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Tämän päivän saavutukset:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850382.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850379.jpg

Tuon kopan lisäksi autosta tuli irroitettua kojelauta. Tämän myötä sai lähteä viimeisetkin turhat sähköhimmelit, eli se vakkari ja jälkiasennettu puhallin, joka oli siis hanskalokeron paikalla. Niin ja taas sellainen muovipussillinen johtoja. Kun tarkasteli noita kytkentöjä, niin on kyllä suoranainen ihme, ettei auto ole vielä palanut. 8O

Kun tuo keulapalanen tuli aikaisemmin irroitettua, aloin ihastella, että kuinka paljon helpompi koneeseen olisi näin tehdä huoltohommia, kuin siitä pikkuruisesta luukusta. Tästä sainki idean, että autoon voisi tehdä flippikeulan. 8) Ja pienen googletuksen tuloksena löytyikin itse "sonett gurun", Jack Ashcraftin piirtämät ohjeet tämän tekemiseksi:
http://groups.msn.com/SAABSonettIIIClub/flipfront.msnw
Eli aikas helppo toteuttaa. Tuollainen se olisi suurinpiirtein sitten käytännössä:
http://groups.msn.com/SAABSonettIIIClub ... hotoID=156
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Sen verran on projekti edenneyt, että viikonlopun aikana tuli nostettua tuosta varaosakuupasta kone pois. Lisäksi ehdin aloitella sonetin konehuoneen tyhjentämistä:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850387.jpg

Eli käytännössä johtoja tuli merkkailtua ennen sähköjen purkamista ja syylärin sekä puhallinlaitteiston irrotin. Tuossa puhaltimessa ei tunnu lämmön säätö toimivan, kun se puhaltaa jatkuvasti kuumaa ilmaa kabiiniin. :? Joten ajattelin tuon lämmitys kennon jättää kokonaan pois ja ehkä kasaus vaiheessa sitten korvata sen jollain raitisilmasuodattimella tai vastaavalla. Kun eihän tällainen kesäauto mitään lämmityslaitteistoa kaipaa.

Tuossa vielä siitä kennosta kuva:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850393.jpg

Selkeytti kyllä kummasti noita kytkentöjä, kun olen saanu pois kaikki jälkiasennus härpäkkeet autosta. Täytyy sanoa , ettei tuossa sonetissa aivan hirveesti noita johtoja ole. :)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja G-mies »

veijostin kirjoitti:Kun eihän tällainen kesäauto mitään lämmityslaitteistoa kaipaa.
Hmmm, ehkä ensimmäisen kesäsateen yllättämänä jäät kaipaamaan sitä kennoa, sisäpuoli on aika nopeasti huurussa. Kannatta joka tapauksessa harkita jonkinlaisen lämppärin laittamista ja tuon lämmönjakosysteemin korjaamista. Kuvassa näkyvä kenno on ainakin kunnon tavaraa, eikä mikään muovipäätyinen härpäke :D.

Hieno projekti sinulla on joka tapauksessa ja mielenkiinnolla seuraan sen edistymistä!

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Kiidoksia!
Hmmm, ehkä ensimmäisen kesäsateen yllättämänä jäät kaipaamaan sitä kennoa, sisäpuoli on aika nopeasti huurussa.
Kuka sanoi, että tällä sateella ajetaan? :wink: :D Ei vaan tämä kävi kyllä itselläkin mielessä. Mutta onhan tässä kuitenkin talvi aikaa suunnitella tuota lämmitysratkaisua, kun ens kesäksi olisi tarkotus saada auto kasaan.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja G-mies »

En minäkään haluasi sateella ajaa, siksi kirjoitinkin tuon kesäsateen yllätyksellisyyden. Vaikka päivä olisi kuinka kaunis, niin Suomen olosuhteissa kannattaa tuohon sateeseen kuitenkin varautua :). Onnea projektiin!

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Myös katsastusinssi vaatii huurteenpoiston, tosin siihen taitaa riittää biltsust muutaman euron tupakinsytkään liitettävä lämpöpuhallin.

Suosittelen vaikka tarvikehanaa tuohon niin saa pidettyä lämmityslaitteen toiminnassa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu puhalluksen vaatii....vinkkinä ni biltemasta moottoritilan tuuletusmoottori venepuolelta n.20e lähtee huurut. miul oli kuplas sellanen 3" rööri puhku ilmaa niin pirusti
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Jep. perehdyn tähän puhallukseen, kun on kasaamisen aika, mut kiitti vinkeistä.

Nyt on sonetista irroitettu kaikki sähköt ja konekin alkaa olla nostoa vaille. Sähköt lähti aika helposti; liittimet irti toisistaan ja käteen jäi kaksi pakettia: konehuoneen ja kabiinin johdot. :)

Sitten olis taas uusi ongelma: Millainen on on veihdevivusto alunperin sonetissa? Omassa on aika lailla samannäköinen, kuin kuupassa, paitsi että vivusto on laatikossa kiinni ns. toisesta päästä. Niitää niveliä siinä on kolme. Vivustohan pitäisi saada irti, mutta kun yksikään siinä vivuston varrella olevista kierretapeista ei suostu lähtemään irti. olen yrittäny muttereiden avulla pyörittää, lukkopihdeillä vääntämällä ja jopa väkivalloin lyömällä :oops: , mutta ei. :evil:

Vähän ihmetyttää, kun kuupasta se lähti niin kivuttomasti, ei muuta kuin räikällä pyörittää irti. Se tässä lähinnä ihmetyttää, kun nuo vivustot, nivelet ja tapit ovat juuri samannäköisiä. Vai pitäisikö se vain kylmästi porata se tappi pois sieltä?

EDIT: Kyllähän se vivusto kovasti alkuperäiseltä näyttää, kun vertaa kuviin toisista soneteista. Vissiin ne tapit on vaan niin ruosteessa/jumittuneet, etteivät lähde pois? Ei kai siitä mitään haittaa ole, jos nuo vanhat tapit poraa pois ja laittaa uudet pultit/mutterit tilalle?

Tämänhetkinen tilanne:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850401.jpg
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hienolta näyttää tuo Sonettisi jo ihan "ennen läpikäyntiä". Kuola valuen olen noita kuvia katsellut. Toivottavasti itselläkin elämän valttikortit pyörähtäisivät niin, että pääsisi ensi kesänä Sonettilla ajamaan.

Yksi kyssäri: eka postauksessa sanoit, että kyseessä on korinvaihto ja pohjalevy on kuupasta. Käykös se ihan heittämällä kuupan pohjalevy vai joutuuko sitä lyhentämään?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Motivaatiokuopassa tämä projekti.. :D Ei vaan, ei tällä hetkellä oikein ole aikaa jatkaa, eikä ole talveksi lämpimiä tilojakaan vielä tiedossa. Eli saa nähdä millä aikataululla tulee eteneen.

Tässä matkan varrella selvinnyt että kyllähän tämä auto on korinvaihto ainoastaan paperilla. :wink: Eli Ihka aito Sonett on kyseessä.
Viimeksi muokannut veijostin, Ti Syys 22, 2015 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jouska
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:58
Paikkakunta: joutseno
Viesti:

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja jouska »

Moi. Hieno projekti sulla. Mites muuten tuon sun varaosakuupan puskurit? Kiinnostais ostaa ne omaan 96:een jos ovat myytävänä. Ostin viime viikolla 160tkm ajetun "suht siistin" kajaakin, mutta se on vuosimallia 76, eli siinä on ne mahtavat muovipuskurit. Auton sais 96% museorekisteriin jo nyt, mutta tahtoisin omaani ne kromipuskurit, vaikka en enään sen jälkeen saiskaan sitä museoon.
9-5 Estate -01
96 super -76
kuski -74
Vastaa Viestiin