9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Lähetetty: Su Marras 10, 2013 12:04
Alkoi siitä kun tuollainen 2008-vuoden kansivikainen 340tkm ajettu 2.3t -manuaali viiru tuli ostettua kunnostettavaksi:
---------------------------------------------------------------------------------
Autosta oli vesipumppu leikannut kiinni ja kone ajettu kuumaksi. Oireena paisuntasäiliössä tapahtuva "höyryveturiefekti". Tulppien poispyörityksen jälkeen varovaisesti räikällä kampuran päästä pyörittäen kadonneet jäähdytinnesteet tulvahtivat kaaressa ulos kolmosmännän päältä tulpanreiän kautta. Ja ennen en näin siistiä Saabin konetta sisältäpäin ole nähnyt, viiden vuoden ikä yhdessä täydellisen merkkiliikkeen huoltohistorian ja pitkänmatkan ajon kanssa takaa loistavan mekaanisen kunnon. Karsasta ei tietoakaan, öljypohja kiiltää puhtauttaan.
Moottoripalasiksi ja osia tilaukseen:
Neobros ja Parts For Saab toimittivat tarvittavat tykötarpeet edullisesti ja nopeasti. Paketeista löytyi alapään laakerit (kampiakseli- ja kiertokankien liuskat), männänrenkaat (T7), yläpään tiivistesarja ja tietysti jakopään osat. Ja tottakai Original -osina.
Luonnollisesti näkyvimmät moottorinosat saivat ehostusta irrallaan ollessaan:
Auton alkuperäinen kansi osoittautui kiehuneen niin kieroksi ettei oikaiseminen ollut järkevää, olisi vaatinut kaikkien venttiilien uudelleenkoneistuksen, koska istukkapinnat olivat ohjureihin nähden vinossa. Kuumana siis käynyt. Onneksi nuo T7:n kannet ei näillä nurkilla ainakaan ole kivenalla joten toimivaa kantta tilalle. Se kävi AP Hyvärisen moottorikoneistamossa tarkastuksessa ja plaanauksessa ennen asennusta.
Kasaamaan päästiin kaikkien osien saavuttua. Sylinterit luonnollisesti hoonattiin ennen kasaamista uusilla m-renkailla. Männänrengasurat olivat jo hyvässä alkavassa tukkeessa ja jousivoimat luonnollisesti eivät uusia vastanneet, joten hukkaan ei tuokaan työvaihe varmasti mennyt. Kansi kasattiin moottorin alkuperäisillä nostimilla niiden ollessa varmasti puhtaat ja toimivat. Nokiksi tuli 9000:sta peräisin olevat 246-asteiset T5 -nokat (9145657/9145665). Jakopää ja tasapainoakselin käyttö kasattu uusilla alkuperäisosilla. Kampuran hihnapyörän torxit luonnollisesti lukitteen kanssa kiristetty. Jakokoppa ja öljypohja GM:n ihanan punaisella liimalla kiinni.
---------------------------------------------------------------------------------
Tässävaiheessa auto ajoon ja maltillista sisäänajoa "uudella" moottorilla muuten vakio-osilla. Kaikki tuntuu toimivan ja auto todella hyvä ajoltaan. Pitkän leiman kävin hakemassa, eli kokonaista kolmatta kertaa näyttämässä autoa konttorilla. Oli muuten ensimmäinen kerta kun meni moitteetta läpi .
Puuttuvien sumuvalojen paikalle tilasin Ebaysta päiväajovalosarjan, ja on muuten E-hyväksytty.
Muoviset peitelevyt pois ja alumiinista kiinnitysadapterit vakiosumuvalojen kiinnityksiin:
Sitten vaihdettiinkin bensapumppua jo valmiiksi tulevaa viinaohjelmointia silmällä pitäen. Alkuperäisen pumpun tilalle tuli toimivaksi jo todettu Walbro 255:
Alkuperäinen pumppukin oli 8mm letkulähdöllä vaikka tämä ei ole kuitenkaan alkuperäinen Biopower-malli. Liekkö jossain vuosimallissa vaihtunut tuollaiseksi?
Putkisto vaihtui varttitunnissa Ferritan 2,5" rosteriseen:¨
Mukana tullut soikea pakoputkenpää ei miellyttänyt omaa silmää, varaosakaupan pyöreä ulostulo sensijaan saatiin istumaan mainiosti. Putkisto oli vanhemman femman joten ulostulon suuntaa piti hieman muokkailla että se saatiin istumaan näppärästi tuohon "muovidiffuusorin" reunaan. Kyseinen muovihelma oli aluperin rikki, mutta ehjä löytyi näppärästi fooruminkautta ostoilmoituksella, kiitokset siitä!
Pian tämän jälkeen päästiin urakoimaan turbopäivitystä kun Aeron TD04-15T -löysi perille:
Lyhytkaulainen turbo asennettiin Speedparts -lähtöisen rostericobran kanssa:
Cobraa moottoriin päin kallistamalla saatiin paketti sopimaan huohotinputkea taivuttamalla ja cobran/ahtopaineventtiilin kiinnityksen uudelleenrakennuksella. Lisäksi ilmamassamittarin ja cobran välinen kumiputki muutti linjaansa pelottavan lähelle tehostimen hihnapyörää, joten siihen väliin piti tehdä ylimääräinen tukirauta moottorinkannakkeen alle suojelemaan hankausvaurioilta.
Samalla jarrusatulat saivat tuoretta uutta maalia pintaan:
Suuttimiksi tilasin Siemens Dekan 870:set, joille räätälöidyn moottorinohjauksen toimitti Vaasasta TMI J. Carlson. Suuttimet ja softa vaihdettu autoon 7.11., jonka jälkeen aloitettu etanoliautoilu tämänkin yksilön kohdalla. Softa optimoitiin edellämainittujen muutosten lisäksi 3 tuuman downpipelle, joten arvioiduista 285hp/400nm @ 98E5 ja 300hp/420nm @RE85 -lukemista jäädään nykyisellään noin kymmenkunta hevosvoimaa. Downpipe on tarkoitus rakentaa itse sopivan ahkeruuspuuskan yllättäessä.
---------------------------------------------------------------------------------
Auto näytti jokseenkiin keulivalta joten mittailin tarkemmin korkeutta. Navasta kaareen -mitta edessä kaksi senttiä enemmän kuin takana. Kaverilta vanhempikorisesta Aerosta jääneet jouset kokeiluun ja avot! Juuri sen kaksi senttiä tippui etupää niiden vaihdolla. Juuri tuon matalemmaksi ei omaan käyttöön ainakaan tarvitse tiputtaa näin talvea vasten. Lisäksi ilmettä haettiin takalasien 35% kalvoilla ja kokeilemalla muutamiin keulanosiin Plasti Dip -pinnoitusta. Talvirengastus koostuu nyt 05-Aeron 17 tuumaisista 10Spoke -vanteista misukan nastoista.
Lopuksi muutamat "päälikuvat" lopputuloksesta, siis tähänastisista saavutuksista. Kunnon pesua ja vahausta vailla tottakai mutta näillä keleillä moinen on hölmöläisen hommaa. Räntäsateessa räpsittyjä näin talvenalla, auto päässee oikeuksiinsa paremmin kesällä, hyvällä vahalla, auringonpaisteella ja kuivalla asfaltilla. Näistä kuvista klikkaamalla isommat:
Kommentteja? Risuja & Ruusuja? Ehdotuksia? Kehitettävää? Halukkaita ostajia?
Suunnitelmissa downpipen lisäksi ehkä sivuvilkkujen vaihto mustiin, kävis ehkä
---------------------------------------------------------------------------------
Autosta oli vesipumppu leikannut kiinni ja kone ajettu kuumaksi. Oireena paisuntasäiliössä tapahtuva "höyryveturiefekti". Tulppien poispyörityksen jälkeen varovaisesti räikällä kampuran päästä pyörittäen kadonneet jäähdytinnesteet tulvahtivat kaaressa ulos kolmosmännän päältä tulpanreiän kautta. Ja ennen en näin siistiä Saabin konetta sisältäpäin ole nähnyt, viiden vuoden ikä yhdessä täydellisen merkkiliikkeen huoltohistorian ja pitkänmatkan ajon kanssa takaa loistavan mekaanisen kunnon. Karsasta ei tietoakaan, öljypohja kiiltää puhtauttaan.
Moottoripalasiksi ja osia tilaukseen:
Neobros ja Parts For Saab toimittivat tarvittavat tykötarpeet edullisesti ja nopeasti. Paketeista löytyi alapään laakerit (kampiakseli- ja kiertokankien liuskat), männänrenkaat (T7), yläpään tiivistesarja ja tietysti jakopään osat. Ja tottakai Original -osina.
Luonnollisesti näkyvimmät moottorinosat saivat ehostusta irrallaan ollessaan:
Auton alkuperäinen kansi osoittautui kiehuneen niin kieroksi ettei oikaiseminen ollut järkevää, olisi vaatinut kaikkien venttiilien uudelleenkoneistuksen, koska istukkapinnat olivat ohjureihin nähden vinossa. Kuumana siis käynyt. Onneksi nuo T7:n kannet ei näillä nurkilla ainakaan ole kivenalla joten toimivaa kantta tilalle. Se kävi AP Hyvärisen moottorikoneistamossa tarkastuksessa ja plaanauksessa ennen asennusta.
Kasaamaan päästiin kaikkien osien saavuttua. Sylinterit luonnollisesti hoonattiin ennen kasaamista uusilla m-renkailla. Männänrengasurat olivat jo hyvässä alkavassa tukkeessa ja jousivoimat luonnollisesti eivät uusia vastanneet, joten hukkaan ei tuokaan työvaihe varmasti mennyt. Kansi kasattiin moottorin alkuperäisillä nostimilla niiden ollessa varmasti puhtaat ja toimivat. Nokiksi tuli 9000:sta peräisin olevat 246-asteiset T5 -nokat (9145657/9145665). Jakopää ja tasapainoakselin käyttö kasattu uusilla alkuperäisosilla. Kampuran hihnapyörän torxit luonnollisesti lukitteen kanssa kiristetty. Jakokoppa ja öljypohja GM:n ihanan punaisella liimalla kiinni.
---------------------------------------------------------------------------------
Tässävaiheessa auto ajoon ja maltillista sisäänajoa "uudella" moottorilla muuten vakio-osilla. Kaikki tuntuu toimivan ja auto todella hyvä ajoltaan. Pitkän leiman kävin hakemassa, eli kokonaista kolmatta kertaa näyttämässä autoa konttorilla. Oli muuten ensimmäinen kerta kun meni moitteetta läpi .
Puuttuvien sumuvalojen paikalle tilasin Ebaysta päiväajovalosarjan, ja on muuten E-hyväksytty.
Muoviset peitelevyt pois ja alumiinista kiinnitysadapterit vakiosumuvalojen kiinnityksiin:
Sitten vaihdettiinkin bensapumppua jo valmiiksi tulevaa viinaohjelmointia silmällä pitäen. Alkuperäisen pumpun tilalle tuli toimivaksi jo todettu Walbro 255:
Alkuperäinen pumppukin oli 8mm letkulähdöllä vaikka tämä ei ole kuitenkaan alkuperäinen Biopower-malli. Liekkö jossain vuosimallissa vaihtunut tuollaiseksi?
Putkisto vaihtui varttitunnissa Ferritan 2,5" rosteriseen:¨
Mukana tullut soikea pakoputkenpää ei miellyttänyt omaa silmää, varaosakaupan pyöreä ulostulo sensijaan saatiin istumaan mainiosti. Putkisto oli vanhemman femman joten ulostulon suuntaa piti hieman muokkailla että se saatiin istumaan näppärästi tuohon "muovidiffuusorin" reunaan. Kyseinen muovihelma oli aluperin rikki, mutta ehjä löytyi näppärästi fooruminkautta ostoilmoituksella, kiitokset siitä!
Pian tämän jälkeen päästiin urakoimaan turbopäivitystä kun Aeron TD04-15T -löysi perille:
Lyhytkaulainen turbo asennettiin Speedparts -lähtöisen rostericobran kanssa:
Cobraa moottoriin päin kallistamalla saatiin paketti sopimaan huohotinputkea taivuttamalla ja cobran/ahtopaineventtiilin kiinnityksen uudelleenrakennuksella. Lisäksi ilmamassamittarin ja cobran välinen kumiputki muutti linjaansa pelottavan lähelle tehostimen hihnapyörää, joten siihen väliin piti tehdä ylimääräinen tukirauta moottorinkannakkeen alle suojelemaan hankausvaurioilta.
Samalla jarrusatulat saivat tuoretta uutta maalia pintaan:
Suuttimiksi tilasin Siemens Dekan 870:set, joille räätälöidyn moottorinohjauksen toimitti Vaasasta TMI J. Carlson. Suuttimet ja softa vaihdettu autoon 7.11., jonka jälkeen aloitettu etanoliautoilu tämänkin yksilön kohdalla. Softa optimoitiin edellämainittujen muutosten lisäksi 3 tuuman downpipelle, joten arvioiduista 285hp/400nm @ 98E5 ja 300hp/420nm @RE85 -lukemista jäädään nykyisellään noin kymmenkunta hevosvoimaa. Downpipe on tarkoitus rakentaa itse sopivan ahkeruuspuuskan yllättäessä.
---------------------------------------------------------------------------------
Auto näytti jokseenkiin keulivalta joten mittailin tarkemmin korkeutta. Navasta kaareen -mitta edessä kaksi senttiä enemmän kuin takana. Kaverilta vanhempikorisesta Aerosta jääneet jouset kokeiluun ja avot! Juuri sen kaksi senttiä tippui etupää niiden vaihdolla. Juuri tuon matalemmaksi ei omaan käyttöön ainakaan tarvitse tiputtaa näin talvea vasten. Lisäksi ilmettä haettiin takalasien 35% kalvoilla ja kokeilemalla muutamiin keulanosiin Plasti Dip -pinnoitusta. Talvirengastus koostuu nyt 05-Aeron 17 tuumaisista 10Spoke -vanteista misukan nastoista.
Lopuksi muutamat "päälikuvat" lopputuloksesta, siis tähänastisista saavutuksista. Kunnon pesua ja vahausta vailla tottakai mutta näillä keleillä moinen on hölmöläisen hommaa. Räntäsateessa räpsittyjä näin talvenalla, auto päässee oikeuksiinsa paremmin kesällä, hyvällä vahalla, auringonpaisteella ja kuivalla asfaltilla. Näistä kuvista klikkaamalla isommat:
Kommentteja? Risuja & Ruusuja? Ehdotuksia? Kehitettävää? Halukkaita ostajia?
Suunnitelmissa downpipen lisäksi ehkä sivuvilkkujen vaihto mustiin, kävis ehkä