LeKen Saab 900i -> T

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Yksinpuhelu jatkukoon.

Tullu taas heiluttua auton kanssa, tänäänkin kevyt 9h tallipäivä.
Käksän vaijereille hain ässästä "uudet" läpivientikumit kun olivat vähän kärsineet, enkä jaksanut pcs:ltä lähteä hakemaan kun ei kaupunkiinkaan asiaa ollut tänään. Siinäkin oli oma taistelunsa kun piti rengas irroittaa että sai vedettyä vaijerin ulos ja napattua kumin irti. Tyhmänä tietysti irroitin käksän päästä vaijerit ennen renkaiden irroitusta niin rengas vain pyöri kun koitti pultteja avata. Noo siitä kun sain läpiviennit irti ja putsauksen jälkeen laitoin paikalleen niin pääsin sisustaa niputtamaan.

Kuva
Kuva
Kuva

Takaluukkuakin koitettiin tässä yks päivä kaverin kanssa laitella eikä siitä tullut yllätten yhtään mitään. :roll: Ensin kun otin luukun huomasin maalivaurion jonka olin jo kerinnyt unohtaa. Lakka oli lähtenyt kävelemään 10x30cm alueelta ja sen lisäksi luukussa on melkoiset lutut. Noh alettiin asentamaan luukkua ja puolisen tuntia ährättyämme huomattiin että luukku on kierossa, eikä sitä saanut hyvin istumaan kontin päälle...
Reippaina emme tästä lannistuneet vaan aloimme poramaan orkkisspoikalle reikiä, mikä meni (kuten arvata saattaa) päin h*lvettiä. Porattiin reiät liian ylös ja kun tajuttiin se ja alettiin tekemään oikealle korkeudelle niin vanhat jäivät pilkottamaan. Tässä vaiheessa totesin etten ala siitä luukusta enää kalua tekemään vaan hommaan uuden. ELI KAIKKI KELLÄ PYÖRII SEDANIN LUUKKU NURKISSA HUUTAA HEP JA PISTÄÄ YYVEETÄ. Jos tilanne niin vaatii niin tulen vaikka itse irroittamaan. mielellään saman värinen kuin muu autokin. Myös harmaita 2-ovisen ovi- ja seinäpahveja sekä hattuhyllyä saa tyrkyttää.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i/ O: Sedanin takaluukku

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Edistystä 8)
Kuva
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
szwuxi
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: La Loka 06, 2012 12:38
Paikkakunta: Ylivieska

Re: LeKen Saab 900i/ O: Sedanin takaluukku

Viesti Kirjoittaja szwuxi »

LeKe96 kirjoitti:Edistystä 8)
Kuva

Komea tulee! 8)
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: LeKen Saab 900i/ O: Sedanin takaluukku

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Hitto pojathan tekee priimaa jälkeä! 8) Täytyy tulla vilkaisemaan joku päivä kunhan ehtii.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i/ O: Sedanin takaluukku

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Thanks, voipi olla et nähään kohta liikenteessäkin. 8)

Tehääs nyt vielä hieman isompi päivitys.

Takaluukku tuli haettua ja vaikka kuinka olin kuvasta katsovinani että olisi samanvärinen, niin eihän se ollut. Eipä tuo tosin niin paljoa erivärinen että pahasti silmään ni olkoot nyt ainakin alkuun, ompahan edes suora ja istuu hyvin.
Koneeseen vaihdettiin öljyt ja jäähyjärjestelmä ilmattiin ni pitihän sitä käydä vähän ulkoiluttamassakin. 8-)
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... x8vnch.jpg

Verhoilujakin niputettu kovalla vauhdilla viimepäivinä, muuten verhoilut menivätkin kivasti, mutta kojelaudan kanssa oli aikamoista sähläystä ja saattoi joitain kirosanojakin kuulua. Taisi se loppuen lopuksi kuitenkin asettua ehjänä paikalleen.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... y6nqz5.jpg

About 13h tuli pajoitettua eilen kaverin kanssa kun toi sisusta kasattiin jos taukoja ei laske.
Tänään sitten touhuilin katsastusta varten pieniä tarkastuksia sieltä täältä jottei jostain pikkujutusta pomppaisi. Siinä huomasin sitten ettei oikea takavalo (jarru+vilkku) pala virrat päällä jos auto ei ole käynnissä vaikka se kaverin kanssa saatiinkin pelittämään. Ihmetellään sitä vähän vielä huomenna.

Huomasin myös ettei pissapoika toimi ollenkaan ja aloin sitä ihmettelemään. Öljysin viiksen, vaihdoin pumpun, koitin pelkältä säiliöltä ilman letkuja jotka menevät suuttimille, testasin ajovalopesureiden liittimet irti jos pumppu silloin pelaisi ja aloin miettimään että taitaa sähköissä olla vikaa. Hankala vain yksin testata tuleeko virtaa kun viiksestä vetää, kun pitäisi jonkun olla viikseä vetämässä. Siinä jauhoin samalla whatsapp tsättiin kun touhusin ja kaveri heitti että laita polttimo jossa 2 piuhaa siihen liittimeen ni näet toimiiko. No hoksin että vilkkupolttimon muovikannan liitinpaikkaan menee se pissapojan pumpun piuhat hyvästi kun nappaa "muovikotelon" päältä. Eihän siinä, aluksi valo ei palanut mutta kun viikseä aikansa heiluttelin niin syttyi. Noh putsailin viiksen kunnolla ja alkoi pelittämään. Jottei tämäkään olisi mennyt liian helposti, alkoi vasen ajovalopesuri kenkkuilemaan, pysähtyy miten sattuu (jos edes liikkuu kunnolla) kun viikseä vetää, oikea toimii hyvin. Liittimen käytin siitä irti muuta en tehny ennenkuin vika alkoi.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... kuwftj.jpg

Sitten nysväsin b-suodattimelle menevää letkua kun näkyi vähän tihuuttavan bensaa välistä. Nyt toimii hyvin. Ei muuta kuin katsastusta varten kamoja kasailemaan, jos noilla selviäisi sen 40km kaverin tallille missä pikkasen laitetaan massaa pohjaan ja ihmetellään käkkärin säätö, keskiviikkona sitten katsastukseen. Täytyy huomenna siirtolaput hakea.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... frorgx.jpg

Saa nähdä mitenkä pitkä vikalista tulee. :mrgreen: Täytyy huomenna käydä pcs:lläkin hakemassa se metallilätkä joka pitää sedan-mallissa takaluukun lukon paikallaan, kun sen kerkisin jo hävittämään. Sieltä jos ei löydy niin täytyy joku hauska patentti keksiä katsastuksen ajaksi siihen. Pistäkää yyveetä jos Jkl lähistöltä moinen löytyy.

Miten tuollaiseen vanhaan autoon asennetaan mankka jossa on ISO(?)-liitäntä? Saako jostain motonetistä tyyliin jonkinlaisen johtoadabterin vai mitenkä toi homma tehdään? Ei tyhmä hifien päälle ymmärrä.

Eiköhän siinä ollut kaikki tältä erää. Tulipahan turistua. :lol:
Kuvat linkkeinä kun ei jaksanut alkaa kokoa muokkaamaan.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

LeKe96 kirjoitti:Miten tuollaiseen vanhaan autoon asennetaan mankka jossa on ISO(?)-liitäntä? Saako jostain motonetistä tyyliin jonkinlaisen johtoadabterin vai mitenkä toi homma tehdään? Ei tyhmä hifien päälle ymmärrä.
Jos auton johtosarja on radion osalta alkuperäinen niin siellä on Saabin oma liitin, ja ainakin Motonetistä löytyy Saab->ISO-adapteri parilla eurolla. Jos on vain johdonpätkiä niin sitten kaupasta pelkkä ISO-johdonpätkä jossa toisessa päässä irtojohdot.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: LeKen Saab 900i/ O: Sedanin takaluukku

Viesti Kirjoittaja Risto »

LeKe96 kirjoitti:Kuva
Pyyhkijöiden varret kannattaa pitää valmiiksi lasia vasten, etteivät vahingossakaan pongahda jousen vauhdittamina lasille.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Jeps, tossa sojottivat pystyssä, kun ei ollu sulat paikallaan. Nyt on normaalisti kun laitoin sulat kiinni.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Leimattu ja hajotettu. :?

Siirtokilvet sain hommattua ja auton siirrettyä virallisesti omiin nimiin niin ajoin kaverin tallille puuppolaan, jossa pestiin ja vahattiin auto, herkisteltiin jarrut ja siposteltiin sitä sun tätä.

Katsastus pomppasi aamulla käksästä, niin käytiin se säätämässä ja haettiin leima, sit ei muuta ku kovaa ajoa. Noh auto näköjään jäähynestettä tiputtelee vesipumpun luota sekä syylärin yläpäästä, paisuntasäiliölle menevän letkun juuresta. Reippaana päätin kiristää letkuliitintä syylärin yläpäästä jos vaikka vuoto loppuisi ja tuloksena koko nippa katkesi. tehtiin kierteet ja laitettiin mopon jarrusatulasta ilmausnippa ja tiivisteliimalla kasaan niin toimi varsin mainiosti. Kävin tosin yhdeltä saabistilta hakemassa uuden syylärin odottelemaan päivää jolloin jaksan vaihtaa/patentti hajoaa.
Ilta jatkui varsin mainiosti kavereiden kanssa ajellen, kunnes yhdessä motarin liittymässä kierrätin "hieman" pidemmälle ja kun aloin himmailemaan niin alkoi pitää kummaa ääntä, joka tosin loppui samantien. Myöhemmin se piti aina himmaillessa/tietyillä kierroksilla ja ajattelin että rekisterikilpi löysällä. (ääni aivan kuin kilpi olisi lätkyttänt puskuria vasten.) Noh kaverin kun vein kotia niin pihassa ääni kuului jo tyhjäkäynnillä ja kuulosti pirun häijyltä. Konepelti auki ja ihmettelemään.
"joo-o, koneesta se kuuluu". Puhelua kärkkäiselle joka oli myös sitä mieltä ettei kovin hyvältä kuulosta ja tokaisi myös ettei sabas mitään rajoitinta ole. Niimpä niin, tyhmyydestä sakotetaan.
Kone kun sai jäähtyä kunnolla, niin ääni oli vaimeampi ja kone kun kuitenkin vaihtuu kesällä niin lähdin ajelemaan kotia päin. Koko matkan toimi hyvin, mitä nyt nakutti jonkin verran. Todella pienin kierroksin tosin ajoin.
Nooh auto talliin ja venakoppa irti. -> Yksi venttiilipainimista paskana ja nokasta lähtenyt tavaraa vähän pois. Pikaisena diagnoosina: Joku nimeltämainitsematon idiootti kierrätti liian pitkälle ja venajouset sekosivat, mäntä paukautti vastapalloon ja venapainin antoi heikoinpana osapuolena periksi ja jyysti kotimatkan aikana nokan pilalle.
Nokka löytyy omasta takaa toinen ja luulis ettei noi loput osat ole uutenakaan kalliita jos ei käytettynä löydä. Kuitenkaan tolla koneella ei tulla enää miljoonia ajamaan niin sinänsä sama käyttää käytettyjä osia jos ovat timmissä kunnossa.

Kuvaa laittelen enempi kunhan ehdin ja kerron, missä kunnossa mäntä ja venttiili ovat kunhan saan aikaiseksi kannen napattua ylös.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voi olla vain paininkuppi haljennut, kokeilisin vaihtaa ehjät osat tilalle ja puristusmittaus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Siis paininkuppi oli haljennut, kirjoitin vain venttiilinpainin. Varmaan käytän kantta auki ja katon millasta jälkeä mäntään tuli. Ei tuonne varmaan isoja vaurioita tullut, mutta saapahan mielenrauhan.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Venttiili on kohtisuorassa mäntään nähden. Voi olla turhaa avata konetta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ihan vaan mielenkiinnosta että missäpäin puuppolaa autoa käytit? Aika lähistöllä tulee asusteltua :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

No joo, olisi se varmaan hajonnut kokonaan jos siellä olisi isompaa vauriota mutta eipä tuo nyt mahdottoman iso vaiva ole.
Tj-katsastuksella kävi auto, kaveri asuu puuppolassa niin sen tallilla touhuttiin. Asuu melkein sen volvohuoltamon naapurissa jos satut liikkeen tietämään.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Luulen joo tietäväni ja aattelinkin että varmaan jossain siellä ootte touhunnu
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Vastaa Viestiin