LeKen Saab 900i -> T

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Noniin noniin.

Aukaisin kannen päivällä mielenrauhani vuoksi vaikka Mertmi jo puhelikin ettei välttämättä ole käynyt mitään.
Männissä ei näkynyt osumajälkiä ollenkaan ja osuneessa venttiilissäkin sellaiset että tuskin edes huomaa. Kerrankin näin päin. :) Laitoin bensaa kaikkiin palotiloihin ja jätin kannen pöydälle muutamaksi tunniksi. bensaa oli aikalailla samat kun kävin katsomassa niin ei taida venatkaan olla kierossa? Sehän vuotaisi bensat pois palotiloista jos vena olisi kierossa?
Eli laitan toisen nurkissa pyörivän ohc nokan ja etsin jostain tuon venttiilinpaininkupin + hommaan kansipahvin ja imusarjan tiivisteen niin saa lyödä kasaan. Öljyt ja suodattimen vaihdan samalla ja uudestaan sitten parin-kolmen sadan jälkeen.

Nyt on ihan hyvä fiilis kun selvisi säikähdyksellä, ainakin sain opetuksen. Pistetääs vielä parit kuvat loppuun. 8)

Kyllä siihen pieni kolo tuli :D
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... k01prl.jpg

Tainnut vähän käydä laihallakin. pitänee imuvuotoa etsiä.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... kqw5zr.jpg

Sit vielä pari kuvaa kaunokaisesta puunattuna. 8-) Näkyy myös ton kontinluukun väriero.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... xylfgp.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... kai7su.jpg
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja mazeos »

komia satku!
mikäs tuon värin koodi on, jos jommankumman rojekti-Saabeistani maalaisin tuohon väriin?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Kerron jos joku osaa sanoa löytyykö värikoodia jostain muualta kuin takakontista. Tarrasta lähtenyt juuri se kohta pois missä värikoodi lukee. Muutenkin aika reippaasti auringon raiskaama tuo maalipinta.
Pesu, vahaus ja muovinhoitoaineet tekivät kyllä ihmeitä yleisilmeelle. 8)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Risto »

LeKe96 kirjoitti:Kerron jos joku osaa sanoa löytyykö värikoodia jostain muualta kuin takakontista.
Huoltokirjasta tai -kortista löytyy.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja core2 »

Luin vasta nyt ekan viestisi tässä vitjassa jossa kirjoitit muunmuassa näin:
Ensimmäinen autoni Saab 900i.
Autohan on ihan perus karvalakkimallin satku, ainoa erikoisuus on aukeavat takaikkunat.
Jos et ole vielä saanut tietää niin autosi on luultavasti tarkoitettu joko US tai Ca markkinoille tämä tarkoittaa joko USA tai Canada, mutta näitä jäi joka vuosi melkoinen määrä myös tänne pohjoismaihin, värikoodi pitäisi löytyä VIN-koodin kanssa jostainpäin.
Mutta 900:sessa se löytyy myös täältä kohta 2 Kuvassa:

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Ei ollut tiedossa. Onko näissä jotain muita eroja sitten, kuin nuo aukeavat takaikkunat?
Katson tuon värikoodin huomenna mazeosille.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

core2 kirjoitti:Jos et ole vielä saanut tietää niin autosi on luultavasti tarkoitettu joko US tai Ca markkinoille tämä tarkoittaa joko USA tai Canada, mutta näitä jäi joka vuosi melkoinen määrä myös tänne pohjoismaihin, värikoodi pitäisi löytyä VIN-koodin kanssa jostainpäin.
Myytiinkö jenkkilässä kaksiovisia porrasperiä enää viistokeulana? Saatika sitten olisiko sinne tilattu sellaista varastoon varsinkaan varustelemattomana ruiskuna kun suurin osa kysyntää oli jo tuossa vaiheessa tonnareita ja avoja? Vähän epäilen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja core2 »

Rattivaihde kirjoitti:Myytiinkö jenkkilässä kaksiovisia porrasperiä enää viistokeulana? Saatika sitten olisiko sinne tilattu sellaista varastoon varsinkaan varustelemattomana ruiskuna kun suurin osa kysyntää oli jo tuossa vaiheessa tonnareita ja avoja? Vähän epäilen.
En muista tarkalleen milloin näitten vienti sinne US/CA markkinoille loppui, mutta meillä oli iso liuta sinne tarkoitettuja aidatussa haassa ja osa sinne jäikin, josta ne pikkuhiljaa myytiin halvalla ruotsiin sekä eurooppaan kun ei jenkit niitä enään halunneet, katkos oli luonnollinen kun tuli uusimalli myyntiin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja core2 »

LeKe96 kirjoitti:Ei ollut tiedossa. Onko näissä jotain muita eroja sitten, kuin nuo aukeavat takaikkunat?
Katson tuon värikoodin huomenna mazeosille.
Nämä avattavat kaksovisien takasivulasit olivat standardina jenkki malleissa sekä myös ohjaus-servo nämä kuuluivat jenkki malleihin jo vuodesta 1974 alkaen, autoihin sai ruksattua sähköisen kattoluukun sekä tavaratilan luukun.

Miksi jenkit halusivat kaksiovisia saabeja? no yksi heidän antamistaan syistä oli se ettei nelioviset saabit näyttäneet sporttimallilta, yks kiva ja hieman outo jutska jenkkien kanssa oli, että kesti melko kauan ennenkuin he hyväksyivät autot turbolla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

morjensta.

Saban löin viime perjantaina kasaan parin kaverin kanssa. 2 päivää taisi vehje seisoa, nopeamminkin olisi kasaan saanut jos olisi kaikki hilut löytyneet omasta takaa. Venttiilinpaininkuppia piti hieman metsästää mutta sekin löytyi nopeasti.
Vehkeet nippuun ja kovaa ajoa. Samana iltana kaveri päättää tyhjentää mahansa etupenkille. :x Pestiin samantien ja yhden yön pidin etikkaa avonaisessa purkissa apparin penkillä niin tuntui hajut lähtevän kohtuu hyvin kunhan sai etikan hajut tuuletettua pois. Kyllä siellä wunderi roikkuu kyseisen tapauksen johdosta, saa nähdä jaksanko sitä poistaa.
Tänään meinasin auton pestä mutta on talven jäljiltä pesuvälineet vähän missä sattuu niin taitaa mennä huomiselle. Konepelti otti apparin oveen jos sitä ei aukaissut kabiinin puolelta kahvalla aina kun apparin oven aukaisi. Löysäilin ja kiristelin konepellin pultit ja taitoin sitä hakasohjuria järkevämpään kulmaan niin nyt pääsee sisälle apukuskin puoleltakin ilman kohtuutonta vaivaa.
Ohjaustehostimen hihnan vaihdoin kanssa, oli vanha sen näköinen että ikä olisi varmaan laskettu päivissä. :D

Muuten vehjes toiminut hyvin jo 400km konerikon ja korjauksen jälkeen. Rahaa kun osaisin taikoa niin hommaisin uuden ö-suodattimen ja vaihtaisin ölpät vielä kerran. Nyt vaihdettu viimeksi samalla kun kantta käytin auki. Muuten toiminut hyvin mutta bensapinnan vikavalo tuntuu palavan joka päivä kun ei ole rahaa tankata täyteen. :? Täytyy varmaan kirjotella jonkunäköne myynti-ilmo tosta kevarista, jos vaikka sais rahaa tekniikkapuolelle.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Täälläkin tullu huomattua, että melko usein saa kyseistä polttoaineen häiriövaloa käydä nollaamassa huoltoasemilla. Vaan onneks kohta taas kelit lämpenee niin kehtaa paremmin tankata taas alkoholia tankkiin :mrgreen: On edes aavistuksen halvempaa
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Moorjens.

Saballe paljoa muuta tullut tehtyä kuin ajettua. Vettähän toi on pikkuhiljaa tiputellut koko sen ajan mitä mulla ollut, mutta ollut niin vähäistä että olen ajellut kannun kanssa ja sillon tällön lisäillyt. Pari päivää sitten vuoto vesipumpun takana äityi turhan suureksi. Oli vuotanut paisuntasäiliön tyhjäksi kotimatkalla ja pihaan kurvatessani ajattelin että taasko tämä lävähti kun piti vähän nakutuksen kaltaista ääntä ja lämmöt melko korkiat.
Menin porukoiden kyydillä kouluun ja kaveri puheli että oli öljyä tiputtanut niiden pihaan oikein huolella. :evil: Noh, kotia kun kerkesin olin jo henkisesti valmistautunut lievään konerikkoon. Ihmetyksekseni öljyn taso ei ollut laskenut ollenkaan. Täytin vesisäiliön ja pistin käyntiin, eikä mitään ylimääräistä ääntä kuulunut. :shock: Kaasuttaessa konepelti auki jäähynesteet tulivat paineella ulos vesipumpun takaa, sumupilvi vain pölähti kun polkaisi.
Ei muuta kuin vesipumppu irti meiningillä "tiivistepaperista uusi tiivari ja v*tusti tiivisteliimaa". Vesipumppua kun pyörittelin kädessä huomasin sen pitävän jännää ääntä, aivan kuin joku ankka olisi rääkynyt. :D Taisi edellispäiväinen äänenaiheuttaja löytyä joten ei muuta kuin porukoiden autolla motonettiin josta uusi vesipumppu.
Osat läjään ja vielä "pikainen" öljynvaihto. Että tuli tyhmä olo suodatinta irroittaessa, piti pulttia ja mutteria hetki pyöritellä kädessä ennen kuin hoksin kumpaan suuntaa suodatinta kuuluu pyörittää. :lol:

Siinä vielä kuvallista todistetta että jotain on tehty. 8-)
Kuva

Tekniikan suhteen alkaa suunnitelmat olla melkolailla valmiit ja osiakin on jonkin verran keritty hankkimaan. Laitetaan tähän nyt pientä speksilistaa, joku sen on saattanut jotain toista kautta jo bongatakkin. Jotain saattaa vielä vaihtua/jäädä pois/tulla lisää.

-B202 Lohko
-B202 turbon männät
-B212 Sylinterikansi
-B202 Turbon nokat
-B212 Imusarja
-B202 Turbon pakosarja(?)
-Uutta ahdinta (ei mitään hajua mitä tuonne änkisi, päätöksiä, päätöksiä...)
-Turbotonnarin (eli B234???) kytkin ja vauhtis
-3" downpipe + loppurööri, parit änkät väliin

-Trionic 5.5 m-ohjaus
-Henko 275lph b-pumppu
-EV14 670cc @ 3bar pallokärkisuuttimet
-Joku kiinancooleri
-Vaparisuodatin(?) (riippuu saanko järkevästi sijoitettua, turha tökätä vaan paikalleen kun imee pian lämmintä ilmaa konetilasta ja nollaa coolerin tuoman hyödyn melko tehokkaasti)

Alusta:

-Bilstein tolpat
-Lesjöfors jouset (-20mm)
-Turbotonnarin etusatulat
-Jäähdytetyt levyt joka nurkalle

Koitetaan tästä joku 250-300hp saada irti noilla osilla, Re85:lla pistetään käymään. Koneen kun saan nostettua tekniikanluovuttaja ässästä, niin ensimmäisenä puran motin osiin ja kasailen uusin laakerein ja tiivistein, josko sen silloin saisi kestämään.
Täytyy parit lisämittarit viritellä samalla kun tekniikanvaihdon tekee, jotta pysyy kärryillä mitä konehuoneen puolella tapahtuu.
Tekniikkaa aletaan samantien tekemään kunhan saa kevarin myytyä, rahat aikalailla siinä kiinni. Laitellaan vklp se kaverin kanssa fiiniin kuntoon ja vaihdetaan kesäset alle ni kirjoittelen myynti-ilmon siitä.

Ensimmäistä moottoriani alan rakentamaan, (jos mankin motteja ei lasketa) joten hölmöjä kysymyksiä saattaa tulla (tulee) ja edistyminen saattaa välillä olla melko hidasta. Koittakaa kestää. :D
Jos jotain pistää silmään suunnitelmissa niin sano ihmeessä, mä näistä mitään tiiä. kantapään kautta on hyvä opetella.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

En tiedä autosi tarkkaa värikoodia mutta tuota myytiin ainakin -89 vuonna nimellä kastanjanruskea. Enolla oli tuon värinen. Mulla on purkuautona pihassa yks tuollainen. Laita yyveetä muistutukseksi, niin käyn katsomassa koodin.

Hullua, että tuo on kolmas purkuauto tällä tontilla ja kaikki ovat olleet samanvärisiä! Onko sulla viininpunainen sisusta?
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Joo viininpunainen sisusta oli alunperin. Vaihdoin tekniikanluovuttajasta harmaan sisustan ovipahveja lukuunottamatta. (luovuttaja-auto 5d ja tämä 2d)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja core2 »

LeKe96 kirjoitti:Joo viininpunainen sisusta oli alunperin. Vaihdoin tekniikanluovuttajasta harmaan sisustan ovipahveja lukuunottamatta. (luovuttaja-auto 5d ja tämä 2d)
Kuins hyvin se takapenkki luonnistu kun pyöreämmät kulmat, isommalla raadiella.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin