LeKen Saab 900i -> T

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Selkänoja taitaa olla samankokoinen molemmissa. Istuinosa leveämpi ja sille joutui asennuksessa hieman voimaa näyttämään. Ei siinä muuten ole ongelmaa muttei voi penkkiä kaataa kun ottaa kylkipahveihin. Hommaan tuohon 2-ovisen istuinosan kun kerkiän. 4 ja 5-ovisten istuinosissa on vielä viisteet takaovista kipuamisen helpottamiseksi, niin pääsee niistäkin eroon samalla.
Yksi istuinosa löytyikin jo mutta oli liian kaukana niin jäi hommaamatta ainakin toistaiseksi.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja core2 »

Okei, funtsasinkin jo ettei ihan ilman kommelluksia sovi 4d:stä 2d:hen.
Hyvä, että onnistuit.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Eipä taida käydä toi tonnarin 240mm kykä ja vauhtis tohon..
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tuonvärisessä purkuautossa näyttäis olevan värikoodi 212b ja sen vuosimalli on 1989. En tiedä oliko noissa pieniä eroja vuosittain ja siten eri värikoodi.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

saba90 kirjoitti:Eipä taida käydä toi tonnarin 240mm kykä ja vauhtis tohon..
228mm kykää meinasin, muistelin vauhtiksen ajoitusten olevan 30 astetta väärässä muuten bolt-on. Nyt ajatuksella tutkailin ja näköjään vm90 eteenpäin turbosatkuissa on tuo 228mm kytkin valmiina ja vauhtis menee suoraan eli se taitaakin olla turha päivitys.
Onko tossa ässässä sitten sama kykä kuin täyspaineisessa? Siitähän tuo riippuu onko järkeä vai turhaa touhua. jostain muistelen kuulleeni että olisi sama kytkin kuin vaparissa (215mm).

Emmä tierä joku viisaampi valaiskoon. :oops:
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja marvi »

Esim. Speedpartsin luettelo tarjoaa isompaa levyä kaikkiin MY90 - 93 Turboihin, erottelematta onko matalapaine vai ei. Mutta toistaalta tämähän oli MY90, kilometrejä aivan levoton määrä, niin siellä voi varmaan olla ihan kumpi tahansa, varmuuden saat vain avaamalla.

Ainakaan se kytkin ei luistanut kertaakaan vaikka välillä oli E85 tankissa ja ahdotkin hyökkäsi yli 1 barin kun kuulajousiventtiilille haettiin oikeaa asentoa 8)
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitäpä jos yrittäisit saada tuon pirssin pysymään nipussa ihan iivaritekniikalla? Uskallan väittää että ton ikäisen auton kanssa sekin on ihan kunnianhimoinen tavoite, mutta toisaalta hyvinkin realistinen. Valitettavasti olen joutunut todistamaan käsistä karanneita tekniikanpäivitysprojekteja, joita ei olisi pitänyt edes aloittaa. Niistä autoista olisi ollut vakiona paljon enemmän iloa. Vaikka ne nyt eivät tehoissa olisikaan olleet ohjuksia, niin ihan hienoja ja harvinaisiakin jopa liikennekäytössä ne olisivat olleet. Tänään näin 80-luvun alun kulmikkaan VW Passat dieselin Joensuun Prisman parkkipaikalla. Kolme nuorta miestä sitä kuskasi ja se oli selvästi kunnostettu peli. Ainoa "tuning" oli madallettu alusta. Maalipinta oli ihan uudenkiiltävä. Minusta siinä on esimerkki kelvosta vanhasta harrasteautosta. Tehoja siinä vissiin on joku ~50hp, mutta tyyliä ja retromeininkiä 100%. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Mitä hauskaa siinä olisi? :mrgreen:
Mukava se on virittelyt aloittaa sellaisen tekniikan kanssa johon saa osat helposti eivätkä ole niin hinnankiroissa kuin jollain toisella merkillä. Eihän etuvetoisen virittämisessä muutenkaan järkeä ole mutta tarvitseeko aina ollakkaan. Järjellä jos olisin alunalkaen miettinyt niin en usko että saabbia olisi pihaan eksynyt ollenkaan. Myy pois jos oikeasti paska ajaa, okei eihän siitä rahojaan saa läheskään takaisin vaan harvoimpa autotouhuissa voitolle jää.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Luotettava tekniikka, alusta tikissään, hyvät merkkirenkaat alla, poppi soi ja siisti peli muutenkin. Ei vain hauska, vaan suorastaan nautinnollinen auto. Ja onpa mukava lähteä kruisailemaan, kun värkki pelaa ja on rahaa bensaankin (kun ne ei ole menneet varaosiin). :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Naah, ei oo meikäläisestä vielä pussihousuilemaan. Pilataan tää vehje nyt ja mietitään sit kun rahat menny ja auto ei toimi alkuunkaan. :mrgreen:

Leke vastaan Saab taistelu jatkuu...

Kaveri ajeli viikonloppuna saballa meikäläisen istuessa apparin pukilla. Toimi varsin kivasti mitä nyt vähän vesiä vieläkin hävitti. Oon odotellut että millonka antaa merkkiä onko kansipahvi vai imusarjan tiiviste ja nyt kun vesihöyry oikein nousi konetilasta pikainen kurkkaus varmisti vuodon tulevan imusarjan ja kannen välisestä liitoksesta.
Kotosalla sitten imusarjan pultit auki ja taitoin sarjaa sen verran että sain vanhan tiivarin pois mikä olikin vuotaneen näköinen. ehjänä kun tuli irti leikkelin tiivistepaperista uuden piirtäen mallin vanhasta. Auto kasaan eikä käy tyhjää tai toimi muutenkaan hyvin. kellon ollessa sen verran että nukkua pitäisi painuin pehkuihin.
Seuraavana päivänä koulun jälkeen imusarja kokonaan irti ja syvempää tutkimusta. Lasia vasten katsottuna näytti tiivistepinta varsin suoralta joten syyllisen etsintä hankaloitui kunnes äkkäsin laittaa vuotaneen tarviketiivarin imusarjaa vasten.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... vrshwi.jpg

Niimpä niin, ei asetu vesikanavan kohdalta kunnolla joten kusee vesiä tuosta, taisi olla tuota edeltäneessä tarviketiivarissa sama vika kun silloinkin hävitti vesiä ennen konerikkoa. Kusi se silloin myös vesipumpun luota mutmut...
Aloin sitten leikkelemään uutta tiivaria johon tuon kohdan korjasin. Viimeistää reikää tehdessä mattopuukko lipeää ja tiivari pilalla. :evil: Seuraavan tein sitten varovammin ja onnistui varsin kivasti.
Kuva

Vehje nippuun, käyntiin, tyhmäkäynnin säätö ja jäähyjärjestelmän ilmaus. tuntui toimivan, huonontiivisteen jäljiltä varmaan räki vähän vettä putkesta ja savutti kunnes lämpeni.
Auto toiminut nyt kaksi päivää ja savuttaa mielestäni normaalia enemmän, vähän haisi pakokaasutkin imelälle joten taitaa se vähän vettä vielä hävittää. ulos ei enää pääse niin vuotaa nyt sisäänpäin. :D
50km ajon aikana oli sentin verran laskenut pinta paisuntasäiliössä mikä ei sinänsä paljon kun ottaa huomioon että parhaimmillaan tyhjentänyt paisarin reilun 30km ajon aikana. käy varsin nätisti eikä sekoitu vedet öljyihinkään, enkä jaksa uskoa imusarjan tiivisteeseen niin mikäköhän tossa on. Luulisi kansipahvinkin pikkasen rankemmin oireilevan...
Kaippa se on kannessa hiushalkeama, kun noin vähän hävittää eikä oikeastaan oireilekkaan, ajetaan toi kone nyt loppuun ja mietitään sitten. Kunhan menee pyörä kaupaksi niin alan 16v tekniikkaa rakentamaan joten ei tuon koneen tarvitse ikuinen ollakkaan.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannentiivisteitä ovat joskus vaihtaneet turhaankin tuon imusarjan vesikanavan vuodon takia. Vanhemmiten korroosiotakin vielä tiivistepinnoissa, joten imusarjan tiivistepahvin lisäksi ei kevyt sipaisu tiivisteliimaa tee pahaa kummallakin puolella pahvia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kun ostaa tiivisteen, pitää katsoa ottaako sen kaasari- vaiko suihkutusmalliin. Tiivisteissä on eroa nimenomaan tuon vesireiän kohdalla, joka on imukanavien alapuolella!

Mikäli tiivisteet ei kestä millään (ja kun olet viimein korjannut kaikki tiivisteet venäläisellä liimalla jonka jälkeen liitokset ei enää hajoa ja vesiletkut alkaa paukkua) kannattaa tarkastaa se paisuntasäiliön korkki. Mikäli paineet nousee liikaa niin mikään ei kestä.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Kai se on omaakin nosteltava välillä.

Kaverin kanssa piti perjantaina mankia kasata muttei jaksettu niin tönäistiin ässä avantilla talliin koneen nostoa odottelemaan. ovipahveja purettiin ja puskimia irroittelin siitä talteen. Siinä touhuillessani kaverilla oli tyhjää aikaa niin suttasi yhden nurkissa pyörivistä maskeista mattamustalla. Varsin kivan näköinen vaikka nyt huomaa puskurin haalistumisen entistä selvemmin. :mrgreen: Ässän etulippaa mallailin myös kiinni, täytyy ruuvit hakea niin saa pultata pysyvästi kiinni nyt vain mallailua nippusiteiden kanssa.
Kesäsetkin pyörineet alla jo muutaman päivän.
Kuva
Kuva

Vähän lyhyt päivitys mutta olkoot, kaippa se siitä kaunistuu.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Varmaan liian vähän ollut vikoja kun ei oo tullut päiviteltyä. :mrgreen:

Elieli vähän kaikennäköistä enemmän tai vähemmän autoon liittyvää tullut viimeaikoina touhuttua niin ei ole juurikaan kerennyt kirjoittelemaan. Tässä nyt pien tiivistelmä kuitenkin viimeaikojen autotouhuista.
Yks päivä kun kotoa läksin niin ihmettelin akkuvalon palamista mittaristossa, sammui kuitenkin kun pari kertaa kaasua polkaisin ja ajelin kouluun. Koulusta lähtiessäni valo ei enää sammunut, kävin motonetistä hakemassa 2-pyöräiseen öljynsuodattimen ja öljyä. Lähtiessäni oli jo pikkasen vaikeuksia saada autoa käyntiin kun ei meinannut starttia jaksaa pyörittää. Hain veljen ja suuntasin kotia kohti. Vaajakosken abc:n kohdalla auto rykäisi ja sammahti painettuani kytkimen pohjaan ja rullailin tiensivuun levikkeelle ja mietin ettei se ainakaan akusta ole kun ajosta sammui -> laturi siis hajalla. Soittelin papalle joka toi toisen akun jolla ajelin kotia ja aloin starttia ihmettelemään. Hiilet oli menneet niin nappasin hätäapuna ässän laturista hiilet ja laturi alkoi lataamaan eli ei muuta kuin kovaa ajoa.

Ässän etulipan ruuvailin tässä yksi päivä pysyvästi ei siitä sen enempää.
Kuva
Ei se pahalta ainakaan näytä. 8-)

Sitten tuli parit kaverit yöksi ja meininki oli nostaa ässästä kone ylös. illalla alettiin touhuamaan ja valmisteltiin koneen nostoa. Vähän aiheutti päänvaivaa kun ei toinen vetari meinannut tulla ulos niin iskettiin taljalla kiinni ja taljan toinen pää tolpan ympäri. Tuli helposti kun oli vain oikeat konstit. Toinen lähtikin nyppäämällä. Konepellin ja keulan osia olin jo aikaisemmin irroittanut niin konehuoneen puolelle ei paljoa jäänyt tehtävää.
Aamula herättiin sitten ajoissa kun kaverin 2-pyöräistä tuli joku ostoaikeissa katsomaan meille kun kaveri sattui apuna auton purussa olemaan. Kaveri vahaili pyöräänsä ja laitteli samalla kun toisen kaverin kanssa purin ässää motin nostokuntoon. Ostajan saavuttua menikin puoli päivä kun koitettiin epätoivoisesti saada pyörää toimimaan kun edellisenä iltana pelasi kivasti mutta nyt ei alkuunkaan... Kaasaria putsattiin, tulpanjohtoa lyhennettin vähän ja laitettiin tulpanhattu kunnolla, venavälyksiä tarkasteltiin, tulppa vaihdettiin ja kun ostajalta maltti loppui keksin ettei vain olisi kaasarin kalvosta kiinni. Saatiin toinen samanlainen kalvo (joka oli tosin vielä venyneempi) ja oireet vain pahenivat eli eiköhän se siitä ole kiinni.
Siinä sitten jatkettiin auton kanssa ja ainoat ongelmat tulivat kytkimen irroituksessa, kun palikka joka piti työsylinteriä painettuna lähti irti ja työsylkkä ei enää mahtunutkaan tulemaan ulos (tästä oli peloteltu meitä jo etukäteen). Noh sehän ei koneen nostoa enää haitannut kun täytyy nyt jokatapauksessa pieninä paloina irroitella. :mrgreen:
Ei muuta kuin avantti sisään, koneen kiinnikkeet irti ja kone veks. Varsin kivasti nousi eikä mitään ongelmaa ollut siinä.
Kuva
Kuva
Tänään jatkoin korin parissa, sähkösarjaa keräilin talteen ja jotain pikkuosia. Täytyy ainakin keskuslukitus ja tuulilasi napata ennen paalausta tosta ässästä.

Palataan asiaan kunhan on jotain mainitsemisen arvoista tehty. :)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mittariston tarviit tosta ässästä, kun Lucas -ruiskussa otetaan nopeustietokin huomioon... Mittariston muut sähköt ei sit välttämättä käykään siihen siun vanhempaan saappaaseen. Kannattaa tarkastaa että johdotus menee samalla tavalla. Ite varmaan nyppäisin koko kojelaudan kaikkineen jemmaan, jotta voi tarvittaessa räjäyttää/vaihtaa koko johtosarjan siltäosin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin