9000 CDE 2.3TA MY96

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Saattaa olla kompuran magneettikytkimen ilmarako turhan suuri, ihan kulumisen vuoksi.

Aika tutulta toi mankkuvenan sirinä kuulostaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jaahas, ny tulee hyviä uutisia kaikilta rintamilta. :D On tämä kyllä kerrassaan hieno foorumi, aika hukassa olisin pelkän alfamerin kanssa. Jotenkin odottaa aina pahinta vaikkei sitä yleensä tulekaan. :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja haffu »

Seuraava toimenpide tuon keskuslukon kanssa voisi olla niiden itse lukkomoottoreiden tarkastus. Itselläni on tällä hetkellä etumatkustajan ovessa satkusta lainattu moottori. Hieman kovaäänisempi kuin nuo alkuperäiset.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
RANTSU
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 20:37
Paikkakunta: Espoo

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja RANTSU »

Joskus aikoja sitten omassa tonnarissa olevaan keskuslukko vikaan löytyi syy liittimessä kuskin ovessa.Liittimen sisällä olevat pinnit piti uusia.
Varastosta löytyy myös vaaleet nahkapenkit 2 sarjaa(jubileee ja tavalliset sähköllä)jos kiinnostusta.
Mitä Saabisti ei tekisi autonsa eteen......
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Risto »

Rattivaihde kirjoitti:
Jusbe kirjoitti:Kiinnostasko short spoket kohtalaisilla nastoilla?
Jollei muisti täysin petä niin vein tiistaina tallille säilytykseen juuri kuvauksen mukaiset pyörät. :D Olisi pitänyt ottaa niistäkin kuva niin voisin sanoa varmasti, mutta täytyy kattoa ku käy seuraavan kerran.
Ilmoituksessa olleissa kuvissa oli Midspoket.
Rattivaihde kirjoitti:Tehoja on tietääkseni oikea määrä (turbomittari nousee suunnilleen keltaisen puoleenväliin) eikä mitään käyntihäröjä tms. ole.
Ehjässä vakioautossa nousee keltaisen ja punaisen rajalle.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Rattivaihde kirjoitti:Tehoja on tietääkseni oikea määrä (turbomittari nousee suunnilleen keltaisen puoleenväliin) eikä mitään käyntihäröjä tms. ole.
Tonnareista sen enempää tietämättä, mut ainaki ng900 puolella keltasen puoliväli on 0,4 eli peruspaine. Täyspaineen pitäs ainaki keskialueella vetää punarajalle.

Josset muualta saa, niin Turkuun jos tulee asiaa (tai viimestään wst/csm) niin saat lainata varmasti toimivaa t5 mankkua...

Edit: Risto oli nopeempi. Hidas minä kännykän kans :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Keskuslukkoon: kyllähän jäljet johtavat nyt tosiaan oviin. Pitänee opetella purkamaan ovipahvi edestä.

Vanteisiin: noilla eri malleilla näkyy olevan pitkin nettiä ihan omia nimityksiään, short spokeiksikin kutsutaan ainakin kolmenmallisia vanteita. Nykyiset talvivanteethan ovat ihan asialliset (tosin short spoket näyttävät mallista riippumatta ehkä vielä paremmilta...), noista Saabin vanteiksi paljastuneista kesärenkaiden smooth spokeista en kyllä ihan hirveästi ole innostunut kun ne ovat niin keskimääräisten tarvikealujen näköiset. Niissähän on myös renkaat melko lopussa, mikä voisi osaltaan ajaa myymään ne pois (ovat paria naarmua lukuunottamatta hyvin siistit) kesän jälkeen ja ostamaan tilalle directionalsit, kun en vieläkään ole onnistunut ymmärtämään mistä ihmiset eivät niissä pidä. :mrgreen:

Ahtopaineeseen/mankkuun: olin siis sittenkin oikeassa tuosta ahtopainemittarin oikeasta asennosta. :D Oli vahva muistikuva siitä että oikea paikka on keltaisen ja punaisen raja, mutta kolkkiin verrattuna suunnilleen oikealta tuntuva suorituskyky (ottaen huomioon automaatti ja vähempi vääntö) ja ohjekirjan varovainen arvio saivat päättelemään että kai se sitten on oikein. Eli lisää tehoa on tulossa jo auton korjaamisella, ennen päivityksiä. :mrgreen:

Hyvä sitä varmaan olisi ensin kokeilla toimivalla t5-mankulla, mutta jos ny olen oikein tonnariosiosta ymmärtänyt niin viisas mies hankkisi t7-modin? Niin ja kiitoksia kaikille osallistuneille jo tähän mennessä, avuliaisuutta tuntuu tulvivan tonnarin omistajalle vielä satkuun verrattuna moninkertaisesti. :D

Edit: Oli niin paljon vastattavaa että nahkapenkit unohtuivat; kyllä ne voisivat periaatteessa kiinnostaakin, oliko siis jubileet käsi- ja tavalliset sähkösäädöillä?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ovipahvit lähtevät yllättävän helposti pois. Ovessa oleva valo irti, jonka takana taisi olla toinen ruuvi. Oven sulkemiskahvan molemmissa päissä olevat suojat pois, joiden alta löytyy ruuvit. Säilytyslokeron päissä on myös ruuvit suojien alla. Saattoi myös oven avauskahvan alla olla yksi ruuvi piilossa. Ja toki tarvittaessa niitä sähköliittimiä myös irti. Viime kesänä tuon apukuskin ovipahvin irroittelin, mutta ohjeet tuli ulkomuistista. Jotain saattoi siis unohtuakin tai olla ylimääräistä. Kyllä se siinä selviää kun vierestä katselee. :)

Ja Directionalit ovat vain tuuman verran liian pienet. Tuuman verran isompina olisivat kyllä ihan kelvot vanteet. Itselläni on nyt 3 sarjaa 16" vanteita, 2 Saabin omaa ja yhdet tarvikkeet. Yksi sarja siis superaeroja ja yksi sarja aeroja, jotka pitäisi kunnostaa. Seuraavaksi ollut harkinnassa jopa 17", mutta tarvikevanteissa vain on vaikea löytää se omaa silmää miellyttävä malli, joka myös sopii alle.

Ja mitä mankkuvenaan tulee niin budjetti tykkää enemmän siitä T7-modista kuin alkuperäisellä korvaamisesta. Hieman enemmän ääntä saattaa pitää, mutta toimintavarmempi osa ja huokeampi hankintahinta varmasti ajavat asiansa tuossa. Kyllähän 200hp tonnarin pitäisi lopulta suht reippaasti kulkea. Ainakin paremmin kuin nuo multa löytyvät saksalaisvankkurit.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Rattivaihde kirjoitti: oliko siis jubileet käsi- ja tavalliset sähkösäädöillä?
Tavalliset käsisäädöllä, Jubit sähköllä 3 muistipaikalla.
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Eipä ole jubitkaan sähkösäädöillä kun harvoissa tapauksissa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mawerick kirjoitti:Saattaa olla kompuran magneettikytkimen ilmarako turhan suuri, ihan kulumisen vuoksi.
Mittasinpa äsken ilmaraon ja 0,7mm liuska sopi juuri ja juuri väliin, kompressori on Seiko eli pitäisi ilmeisesti olla 0,3-0,6mm. Kattelin noita ohjeita saab9000.com:ista ja ruuvilukitetta pitää ostaa ennen kuin irroittaa magneettikytkimen. Edit: Sähkön kulku pitää myös vielä tarkistaa, mutta jos nyt pitäisi hetken hieman taukoa tuon auton tutkimisesta, kun siihen on mennyt viimeisen vuorokauden aikana varmaan lähemmäs kahdeksan tuntia. :mrgreen:

Niin meinasin penkeistä kysyessä nimenomaan noita RANTSUn penkkejä, tietääkseni normipenkeissä sähkösäädöt ovat yleisemmät kuin jubileissa, mutta molempia taitanee löytyä sähköllä ja ilman. Jubileen vaaleat ovat sinänsä hienoimmat mutta sähkösäätöisellä penkillä saisi mahdollisesti istuma-asentoa hieman alemmas ja vielä hienosäädettyä vaikkei juuri valittamista ole nytkään.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

saba90 kirjoitti:Eipä ole jubitkaan sähkösäädöillä kun harvoissa tapauksissa
Aijaa 8O Mää luulin. Koululla pari jubia käyny ja niissä ollu sähköllä ja eikös sullakin ollu?
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itselläkin jubissa ihan manuaalisilla säädöillä. Varastossa on toki Aeron jakkarat odottelemassa pesua ja asennusta. Ja oman makuun noissa jubin omissa penkeissä ainakin istuu aivan liian korkealla. Varsinaiset nojatuolit. En kyllä tiedä miten alas nuo aeron penkitkään saa, mutta alemmas olisi sinänsä istuma-asento mukavampi saada.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jubileen penkithän ovat ymmärtääkseni samanlaiset kuin perusnahkapenkit mutta eri verhoilulla. Alustakin lienee käsisäätöisissä samanlainen kaikissa poislukien varmaankin Aero, mullakin tulee meinaan ensimmäisenä nojatuoli mieleen omista etupenkeistä. :D Aika samanlainen istuma-asento kuin kaasarisatkussa, ruiskusatkussa (tonnaripohjaisilla penkeillä :D ) taas istutaan erittäin alhaalla ja pystyssä.

Tämän takia sähkösäätöiset penkit olisivat mukavat, oli sitten perus- tai jubileenahat. Tosin ensin pitäisi varmaan koittaa saako niissä paremman asennon, ei mulla muuten juuri mitään kangasta vastaan ole (vaikka onkin melko harmaat tuossa tonnarissa). :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Nyt tuli muuten mielen että -90 sähköpenkkien jälkeen koin että -97 manuaalisäätöisen penkki ei mene ihan niin taakse, ja -97 taaimmaisessa asennossa reisituki oli alimmillaankin liian ylhäällä. Niimpä laitoin penkin kiskojen takapulttien alle vajaan 1cm korotuspalat, ja jopa oli hyvä.
Minua tuo harmaa mutta todella hyvälaatuinen kangas miellytti...enemmän kuin tämä nykyisen femman liukas, kylmä, kuuma nahka :wink:
No tuo vaaleampi beige väri on kyllä omaan silmään nykyisessä parempi.
Vastaa Viestiin