LeKen Saab 900i -> T
Re: LeKen Saab 900i
mä haluun kans tollaisen moottorin nosturin
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: LeKen Saab 900i
Haha onhan se kätevä.
Kojelaudan kun purin niin kahtelin että samanlaiset mittarin liittimet kuin tuossa vanhemmassa. Eikä tähän lucasia enää laiteta, trionicci odottelee hyllyllä asennusta. Saa nähä millane taistelu siitä syntyy.Mertmi kirjoitti:Mittariston tarviit tosta ässästä, kun Lucas -ruiskussa otetaan nopeustietokin huomioon... Mittariston muut sähköt ei sit välttämättä käykään siihen siun vanhempaan saappaaseen. Kannattaa tarkastaa että johdotus menee samalla tavalla. Ite varmaan nyppäisin koko kojelaudan kaikkineen jemmaan, jotta voi tarvittaessa räjäyttää/vaihtaa koko johtosarjan siltäosin.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: LeKen Saab 900i
Eikös trionic tarvitse myöskin nopeustiedon?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: LeKen Saab 900i
Ilmeisesti, mut ässän mittariston pitäis olla sen verran uus et toimii sillä. Totesin vaa et lucas ei oo enää tohon 2d koppaan tulossa ja liittimet näyttivät ässän ja iivarin mittaristoissa olevan samat.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: LeKen Saab 900i
Vaikka liitin on sama ei se tarkoita sitä että johdot olisivat samassa järjestyksessä. Mitä oon noita korjausoppaita selaillu niin näyttää että niissä on aikalailla eroja tuolla mittariston takana. Mutta pääset varmaan sillä eteenpäin että otat ne mittariston "piirikortit" eli ne johtoliuskoja sisältävät taipuisat muovinkappaleet siitä vanhasta.
Re: LeKen Saab 900i
Tökitääs tätä vähä ylöspäin.
Foorumin kautta löytyi toiset takavalot ja oikeanvärinen takaluukku, jotka vaihtoivat omistajaa kätevästi vaihtokauppaperiaatteella, kimmoa:lle kiitokset!
Meinasin matkia oldskuulia törkeästi ja värjätä noi toiset takavalot kokonaan punaisiksi.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 243a89.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 8bb0a5.jpg
Eilen ässän konetta purkasin vapun kunniaksi, kun ei ollut rahaa bensaan saati kaljaan niin kökötin himassa ja purin mottia aikani kuluksi.
Parit sankarit siinä alkuillasta jauhoivat paskaa ja kaivelivat nenää seuranani, Oli niistä välillä jotain apuakin. Ehkä.
Mutta niin eli, ensin purin kaiken "ylimääräisen" koneen ympäriltä, irroitin kytkimen työsylinterin (uusi lisättävä ostoslistalle ) ja sitten ihmeteltiin miten laatikko irtoaa. Pultit irti ja nytkyttelyä, ei irronut aikansa kun ihmetteli huomattiin että vielä yksi pultti paikallaan. Sen jälkeen lähti kivasti.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... d3064f.jpg
Muuta kuvaa ei tästä vaiheesta oo kun kaverin puhelimella näppäämä.
Sitten vielä vauhtis irti niin sai koneen moottoripukkiin. Ensin täytyi pätkiä tosin kierretangosta pätkät joihin hitsasin toiseen päähän mutterit jotta sain pultit koneen kiinnittämiseksi, kun eihän meiltä tietenkään sopivan kokoisia pultteja löytynyt.
Koneen kun sain kiinni pukkiin niin jätkät lähti menemään ja mää jatkoin purkamista.
Kannenpurku meni nopeasti vanhasta muistista kun 8venasen kanssa tullut puljattua. On taidettu tohon turbomottiin tehdä joitain aikoja sitten kansiremppa, kun venakopan ja kannen välissä reippaasti tiivistemassaa ja kansipahvi melkeinpä kuin uusi, venoissakin näkyi vielä kun joku ne tussilla numeroinut.
Sitten vain lisää purkua, kunnes touhu stoppasi siihen ettei löydy 12-kulmaista hylsyä jolla olisi kiertokankien alapäissä olevat pultit avattua. Lohkoon jäi enää männät, kanget ja kampura. Täytyy hommata sellainen hylsy jostain että saa purettua loppuun.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 9ca7a9.jpg
Hoonausjälki pytyissä näkyy mutta myös selkeä porras tuntui sylinterin yläosassa, mitenkähän tuon kanssa alkaa etenemään? kevyt hooni, uudet m-renkaat ja kovaa ajoa vaan?
Täytyy tutkia vielä tarkemmin kunhan saa männätkin irroitettua että mitä tekee tuon kanssa. Aluksi meinasin vähemmän ajettua lohkoa, kun yksi halpa olisi tiedossa mutta sitten hiffasin että tässähän on alakertaakin rempattu kun 1. ja 2. pytyissä kakkoskoon männät ja 3. ja 4. pytyissä ykköskoon. Jännä ettei auton edellinen omistaja rempasta tiennyt kertoa.
Onko tuo normaalia että lohko sisäpuolelta väreissä vai edellinen aukoja vaan sutinut?
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... c5cde7.jpg
Oli öljypohjaan jäänyt maalia kun päässyt lohkeilemaan isoina paloina irti mikä tuskin koneen ikää ainakaan pidentää...
Täytyy nyt pitää kiirettä noiden tasopintojen oikaisujen kanssa että kaveri kerkiää ennen lomia koululla tekemään eikä tarvitse koneistamolle viimeisiä rahoja kiikuttaa.
Seuraava päivitys varmaan sisältää kiroilua ja ihmettelyä lohkon suhteen ja jonkun hassun kuvan punaisista takavaloista, saas nähdä.
Kuvat näköjää vähä tummia, mikälie kameralla hätänä.
Foorumin kautta löytyi toiset takavalot ja oikeanvärinen takaluukku, jotka vaihtoivat omistajaa kätevästi vaihtokauppaperiaatteella, kimmoa:lle kiitokset!
Meinasin matkia oldskuulia törkeästi ja värjätä noi toiset takavalot kokonaan punaisiksi.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 243a89.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 8bb0a5.jpg
Eilen ässän konetta purkasin vapun kunniaksi, kun ei ollut rahaa bensaan saati kaljaan niin kökötin himassa ja purin mottia aikani kuluksi.
Parit sankarit siinä alkuillasta jauhoivat paskaa ja kaivelivat nenää seuranani, Oli niistä välillä jotain apuakin. Ehkä.
Mutta niin eli, ensin purin kaiken "ylimääräisen" koneen ympäriltä, irroitin kytkimen työsylinterin (uusi lisättävä ostoslistalle ) ja sitten ihmeteltiin miten laatikko irtoaa. Pultit irti ja nytkyttelyä, ei irronut aikansa kun ihmetteli huomattiin että vielä yksi pultti paikallaan. Sen jälkeen lähti kivasti.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... d3064f.jpg
Muuta kuvaa ei tästä vaiheesta oo kun kaverin puhelimella näppäämä.
Sitten vielä vauhtis irti niin sai koneen moottoripukkiin. Ensin täytyi pätkiä tosin kierretangosta pätkät joihin hitsasin toiseen päähän mutterit jotta sain pultit koneen kiinnittämiseksi, kun eihän meiltä tietenkään sopivan kokoisia pultteja löytynyt.
Koneen kun sain kiinni pukkiin niin jätkät lähti menemään ja mää jatkoin purkamista.
Kannenpurku meni nopeasti vanhasta muistista kun 8venasen kanssa tullut puljattua. On taidettu tohon turbomottiin tehdä joitain aikoja sitten kansiremppa, kun venakopan ja kannen välissä reippaasti tiivistemassaa ja kansipahvi melkeinpä kuin uusi, venoissakin näkyi vielä kun joku ne tussilla numeroinut.
Sitten vain lisää purkua, kunnes touhu stoppasi siihen ettei löydy 12-kulmaista hylsyä jolla olisi kiertokankien alapäissä olevat pultit avattua. Lohkoon jäi enää männät, kanget ja kampura. Täytyy hommata sellainen hylsy jostain että saa purettua loppuun.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 9ca7a9.jpg
Hoonausjälki pytyissä näkyy mutta myös selkeä porras tuntui sylinterin yläosassa, mitenkähän tuon kanssa alkaa etenemään? kevyt hooni, uudet m-renkaat ja kovaa ajoa vaan?
Täytyy tutkia vielä tarkemmin kunhan saa männätkin irroitettua että mitä tekee tuon kanssa. Aluksi meinasin vähemmän ajettua lohkoa, kun yksi halpa olisi tiedossa mutta sitten hiffasin että tässähän on alakertaakin rempattu kun 1. ja 2. pytyissä kakkoskoon männät ja 3. ja 4. pytyissä ykköskoon. Jännä ettei auton edellinen omistaja rempasta tiennyt kertoa.
Onko tuo normaalia että lohko sisäpuolelta väreissä vai edellinen aukoja vaan sutinut?
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... c5cde7.jpg
Oli öljypohjaan jäänyt maalia kun päässyt lohkeilemaan isoina paloina irti mikä tuskin koneen ikää ainakaan pidentää...
Täytyy nyt pitää kiirettä noiden tasopintojen oikaisujen kanssa että kaveri kerkiää ennen lomia koululla tekemään eikä tarvitse koneistamolle viimeisiä rahoja kiikuttaa.
Seuraava päivitys varmaan sisältää kiroilua ja ihmettelyä lohkon suhteen ja jonkun hassun kuvan punaisista takavaloista, saas nähdä.
Kuvat näköjää vähä tummia, mikälie kameralla hätänä.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: LeKen Saab 900i
Mulla oli kans tonnarin lohko maalattu myös sisäpuolelta ja sitä punaista maalin muhjua oli venttiilin nostajienki sisässä vaikka kuinka.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: LeKen Saab 900i
Veikkaampa että se maali lohkon sisäpuolella on tiivistelakkaa eli reilusti laitettu, eli on sille koneelle jotain tehty joskus.LeKe96 kirjoitti:Tökitääs tätä vähä ylöspäin.
Foorumin kautta löytyi toiset takavalot ja oikeanvärinen takaluukku, jotka vaihtoivat omistajaa kätevästi vaihtokauppaperiaatteella, kimmoa:lle kiitokset!
Meinasin matkia oldskuulia törkeästi ja värjätä noi toiset takavalot kokonaan punaisiksi.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 243a89.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 8bb0a5.jpg
Eilen ässän konetta purkasin vapun kunniaksi, kun ei ollut rahaa bensaan saati kaljaan niin kökötin himassa ja purin mottia aikani kuluksi.
Parit sankarit siinä alkuillasta jauhoivat paskaa ja kaivelivat nenää seuranani, Oli niistä välillä jotain apuakin. Ehkä.
Mutta niin eli, ensin purin kaiken "ylimääräisen" koneen ympäriltä, irroitin kytkimen työsylinterin (uusi lisättävä ostoslistalle ) ja sitten ihmeteltiin miten laatikko irtoaa. Pultit irti ja nytkyttelyä, ei irronut aikansa kun ihmetteli huomattiin että vielä yksi pultti paikallaan. Sen jälkeen lähti kivasti.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... d3064f.jpg
Muuta kuvaa ei tästä vaiheesta oo kun kaverin puhelimella näppäämä.
Sitten vielä vauhtis irti niin sai koneen moottoripukkiin. Ensin täytyi pätkiä tosin kierretangosta pätkät joihin hitsasin toiseen päähän mutterit jotta sain pultit koneen kiinnittämiseksi, kun eihän meiltä tietenkään sopivan kokoisia pultteja löytynyt.
Koneen kun sain kiinni pukkiin niin jätkät lähti menemään ja mää jatkoin purkamista.
Kannenpurku meni nopeasti vanhasta muistista kun 8venasen kanssa tullut puljattua. On taidettu tohon turbomottiin tehdä joitain aikoja sitten kansiremppa, kun venakopan ja kannen välissä reippaasti tiivistemassaa ja kansipahvi melkeinpä kuin uusi, venoissakin näkyi vielä kun joku ne tussilla numeroinut.
Sitten vain lisää purkua, kunnes touhu stoppasi siihen ettei löydy 12-kulmaista hylsyä jolla olisi kiertokankien alapäissä olevat pultit avattua. Lohkoon jäi enää männät, kanget ja kampura. Täytyy hommata sellainen hylsy jostain että saa purettua loppuun.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 9ca7a9.jpg
Hoonausjälki pytyissä näkyy mutta myös selkeä porras tuntui sylinterin yläosassa, mitenkähän tuon kanssa alkaa etenemään? kevyt hooni, uudet m-renkaat ja kovaa ajoa vaan?
Täytyy tutkia vielä tarkemmin kunhan saa männätkin irroitettua että mitä tekee tuon kanssa. Aluksi meinasin vähemmän ajettua lohkoa, kun yksi halpa olisi tiedossa mutta sitten hiffasin että tässähän on alakertaakin rempattu kun 1. ja 2. pytyissä kakkoskoon männät ja 3. ja 4. pytyissä ykköskoon. Jännä ettei auton edellinen omistaja rempasta tiennyt kertoa.
Onko tuo normaalia että lohko sisäpuolelta väreissä vai edellinen aukoja vaan sutinut?
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... c5cde7.jpg
Oli öljypohjaan jäänyt maalia kun päässyt lohkeilemaan isoina paloina irti mikä tuskin koneen ikää ainakaan pidentää...
Täytyy nyt pitää kiirettä noiden tasopintojen oikaisujen kanssa että kaveri kerkiää ennen lomia koululla tekemään eikä tarvitse koneistamolle viimeisiä rahoja kiikuttaa.
Seuraava päivitys varmaan sisältää kiroilua ja ihmettelyä lohkon suhteen ja jonkun hassun kuvan punaisista takavaloista, saas nähdä.
Kuvat näköjää vähä tummia, mikälie kameralla hätänä.
Ari 1622
Re: LeKen Saab 900i
Tarkoitatko ykkös- ja kakkoskoolla sitä että kahdessa sylinterissä oli 90mm mäntä ja kahdessa 90.5? Vaiko niitä tehtaan ykkös- ja kakkoskokoja joissa on joku muutaman tuhannesosan ero? Jos toisessa on puoli milliä isompi mäntä niin teoriassa moottori ei käy enää ihan tasaisesti. Huomaako eroa käytännössä on kokonaan toinen juttu.Mielenkiintoista että joku koneistamo olisi suostunut tekemään moottorin niin että vain kaksi pyttyä porataan. Täällä aikanaan, kun ehdotin,ei kukaan ruvennut tuollaista tekemään.
Re: LeKen Saab 900i
Emmä tosta tiivistelakasta tiiä ihan maalilta se vaikutti.
kahdessa pytyssä A-koon männät (1995) ja kahdessa AB-mukit (1996). Ja taisipa olla niin ettei ollutkaan ylikokoiset ykkös- ja kakkospytyissä vaan kolmosessa ja nelosessa toisin kuin aiemmin kirjoitin.
kahdessa pytyssä A-koon männät (1995) ja kahdessa AB-mukit (1996). Ja taisipa olla niin ettei ollutkaan ylikokoiset ykkös- ja kakkospytyissä vaan kolmosessa ja nelosessa toisin kuin aiemmin kirjoitin.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: LeKen Saab 900i
Jos ne a:n ja ab:n kokoerot on muutamia tuhannesosia, kuten luulen niin tuo on täysin normaalia. En muista enää kun on 15v kun viimeksi on tullut moottorien kanssa sillälailla pelattua mutta muistelen, että tehtaalla mäntiä oli luokiteltu eri kokoihin ja kokoonpanovaiheessa pyttyyn sitten laitetaan se mäntä, millä saadaan paras välys. Tuo siis menee tyyliin siten, että katsotaan mitä osia sattuu tulemaan ja valitaan parhaiten toisiinsa sopivat. Kaikki autonvalmistajat menettelevät noin.
Sitten on kyllä ihmetapaus jos 2 reikää onkin porattu jo ekaan varsinaiseen ylikokoon. Mutta se ero on tosiaankin puoli milliä, sen huomaa mitalla helposti.
Sitten on kyllä ihmetapaus jos 2 reikää onkin porattu jo ekaan varsinaiseen ylikokoon. Mutta se ero on tosiaankin puoli milliä, sen huomaa mitalla helposti.
Re: LeKen Saab 900i
Taas oppii uutta Taitaa ero olla vain tuhannesosan verran, täytyy vielä mitata mutta sellainen mielikuva jäi.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: LeKen Saab 900i
Moro
Radiota ihmeteltiin kaverin kanssa, eikä saatu soimaan. Vanhoja patentteja purettiin pois, mm. uudelleen vedetyt kaiuttimien piuhat. vanhat olivat nippusiteillä paketoitu.
Voikohan olla ettei tuossa ole alunperin soitinta ollutkaan, kun kaiuttimissakaan ei saab tarraa ollut?
Nyt ongelmana se että tuleva mankka on ISO-liitännällä. Motonetistä hain adabterin jolla pitäisi olla plug`n play, mutta toi ei siltikään herää. Korjaamokirjan (alfamer) sähkökaavioiden mukaan kaiuttimien piuhat on tossa adabterissa oikein. Virtajohtojen liitintä en kaavioista löytänyt, siitä jää tyhjäksi sinivalkoinen piuha ja kaksi mustaa (maa)piuhaa. Kaikkiaan liittimeen tulee 7 piuhaa joista 3 on maapiuhoja, adabterissa on 4 paikkaa jolloin sinivalkoinen jää ilman vastiketta. Mikä piuha toi sinivalkoinen on?
Lisäksi kalusto kasvanut talviauton verran, samalla varmistui päätös ettei tämä satku enää suolattuja teitä näe.
Kyseessä siis 240 Volvo, pientä hommaa tossa on leimalle muttei mitään suurempaa.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 90a630.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 09514e.jpg
Sit vielä parit kuvat pesunraikkaasta satkusta.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 2dd850.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 384682.jpg
Että silleen.
Radiota ihmeteltiin kaverin kanssa, eikä saatu soimaan. Vanhoja patentteja purettiin pois, mm. uudelleen vedetyt kaiuttimien piuhat. vanhat olivat nippusiteillä paketoitu.
Voikohan olla ettei tuossa ole alunperin soitinta ollutkaan, kun kaiuttimissakaan ei saab tarraa ollut?
Nyt ongelmana se että tuleva mankka on ISO-liitännällä. Motonetistä hain adabterin jolla pitäisi olla plug`n play, mutta toi ei siltikään herää. Korjaamokirjan (alfamer) sähkökaavioiden mukaan kaiuttimien piuhat on tossa adabterissa oikein. Virtajohtojen liitintä en kaavioista löytänyt, siitä jää tyhjäksi sinivalkoinen piuha ja kaksi mustaa (maa)piuhaa. Kaikkiaan liittimeen tulee 7 piuhaa joista 3 on maapiuhoja, adabterissa on 4 paikkaa jolloin sinivalkoinen jää ilman vastiketta. Mikä piuha toi sinivalkoinen on?
Lisäksi kalusto kasvanut talviauton verran, samalla varmistui päätös ettei tämä satku enää suolattuja teitä näe.
Kyseessä siis 240 Volvo, pientä hommaa tossa on leimalle muttei mitään suurempaa.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 90a630.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 09514e.jpg
Sit vielä parit kuvat pesunraikkaasta satkusta.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 2dd850.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 384682.jpg
Että silleen.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: LeKen Saab 900i
Radion kytkennästä pdf:n sivulla 45:
http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... 00-300.pdf
http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... 00-300.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: LeKen Saab 900i
Ihan komee volvo, mutta toi minun silmään hienompi
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"