![Kuva](http://i8.aijaa.com/t/00849/13227796.t.jpg)
Jeps, ikuisuusprojekti lähti tulille kun isoon omakotitaloon muutto napsahti kohdilleen. Nyt löytyy sitten iso autotalli jossa pääsee VIHDOIN värkkäämään
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kyseessä on Saab 9000 MY94 jonka mittarissa tällä hetkellä 314 tuhatta. Automaattilaatikko löytyypi joten kepin kanssa ei tarvitse venkslata. Tarkoitus on siis entisöidä tuo vanha silmäterä takaisin sellaiseksi mitä se joskus on ollut. Lisäksi tarkoituksena uusia musiikkipuoli ym. pientä sälää. Tällainen iivarihan on arvoltaan likitulkoon täysi nolla, tunnearvo taasen on valtava. Vaikka pihassa on parhaillaan pyörinyt 4-5 autoa niin tämä on aina ollut tallessa. Olen siitä meinannut jo luopua yhdessä kohtaa, mutta onneksi sitten se meni jäihin jo ensimmäisen puhelun aikana ostajaehdokkaan kanssa, oli sen verta erikoinen tapaus
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Auton historiaa aluksi. Ollut minulla siis vuodesta 2009 ja sillä siitä lähtien noin 50 000 km. Olkoot likitulkoon huolettomia kilometrejä. Matkalla on vaihtunut yksi sytkäkasetti ja sulakkeita palanut jokunen, niin ja toki sitä bentsiiniä on mennyt myös sievoinen summa. Niin ja ilmastoinnin kompura on vaihdettu kertaalleen. Yksi ruostekohta on paikattu rengaskotelosta. On myös joutunut kahteen pienoiseen pusutteluun kun ajettu liikenteenjakajaan ja toisella kertaa toinen auto peruutti vetokoukkunsa lokasuojan sisään parkkipaikalla.
Hyvä peli kaikenkaikkiaan ja herraskainen lipuva kyyti on nautinnollista. Eikä tuolla 150hv ole jalkoihin jäänyt.
Auto on kerennyt nyt viiden vuoden aikana seisomaan noin reilun vuoden ajan ihan säiden armoilla lumikinoksien alla, aina siitä on tulille päästy. Leimaa napsahti taas vuosi helmikuussa. Selvittiin muutamalla polttimolla ja SRS-valon nollauksella joka tuli liian pienestä jännitteestä käynnistäessä.
Huoltohistoria on niin ja näin, sanotaanko että kaikki vanhat dokumentit olen onnistunut hukkaamaan aikoinaan muutettuani toiselle puolelle Suomea. Uuteen huoltokirjaan on nyt saatu muutama merkintä. Öljyt ja suodatin 312tkm + termostaatti ja jäähdytinnesteet 313tkm. Laatikkoon meni uudet öljyt noin 100km sitten.
Korissa on sanomista, maalipinta kaipaa hoivaa. Ruostetta tässä on ollut todella vähän, sitä ei ollut silmämääräisesti havaittavissa vielä muutama vuosi sitten. Nyt kaarissa on kukinta alkanut. Siihen paneudun hetitulkoon tässä kevään ja kesän aikana. Samaten pienenpieniä kukkasia on takaluukussa. Tarkoitus olisi maalauttaa auto jossain kohtaan kokonaan ellei myllytyksellä saada tarpeeksi hyvää tulosta. Muutama painauma löytyy mutta ei sen kummempaa. Ruosteita on korjattu konepellistä aikoinaan todella nuhruisesti ja hätäisesti joten muutama ruma läiskänen siinä. Umpiot ovat kuluneet samoin heijastinpaneeli, kaikki menee uusiksi ellei entisöidä.
Sisusta ja varustelu perusharmaata plyysiä, automaatti-ilmastointia, vakionopeudensäädintä, sähkölaseja. Sisustaltaan erittäin siisti liki uudenveroinen lukuunottamatta rattia jonka liimapinta tuli sitten esille ja sen takia siihen on vedetty suojus toistaiseksi päälle.
Tekniikka, se ikuinen murhe. Se tyypillinen Saabin öljyvuoto löytyypi tuolta lohkon kyljestä, automaattilaatikko vuotaa öljyä tyhjennyspropusta hitusen vaikka sinne vaihdettiin uusi proppu ja tiiviste. Ja vissiin termostaatinkotelosta vuotanee jäähdytinnestettä hieman kun laatikon päälle ilmestyy joskus aina lammikkoa. Syylärin alapää on tukkeinen karstasta ja epäilen sitä hieman syypääksi myös välillä paikoillaan kuumenemiseen jota on tapahtunut kautta aikain. Auto ei ole keittänyt ikinä onneksi, mutta aikoinaan oli hurjaa kesällä seistä valoissa tuon kanssa. Nyt siihen on jo tottunut ja on liiankin luottavaisin mielin tuon kanssa
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tarkoitus on vaihtaa varmuudelta kannentiiviste, venakopan tiiviste sekä syyläri. Josko sillä korjaisi tilannetta. Nesteitähän auto ei syö mutta pakoputkesta iloisesti lentelee vesihöyryä vaikka oli kelit mitkä tahansa.
Nyt purkaminen on kirjaimellisesti alkanut, eli penkit lähtivät veks, samalla tuli selvitettyä miksi jarruvalot menivät mykiksi. Huomenna kurkkaus lattiaverhoilun alle ja ovien alatiivisteiden irroitus, saas nähdä mitä sieltä löytyy. Lisää ruostekorjattavaa
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hieman kuvia loppuun
![Kuva](http://i8.aijaa.com/t/00546/13227818.t.jpg)
![Kuva](http://i5.aijaa.com/t/00460/13227819.t.jpg)
![Kuva](http://i8.aijaa.com/t/00941/13227820.t.jpg)
![Kuva](http://i3.aijaa.com/t/00882/13227821.t.jpg)
![Kuva](http://i8.aijaa.com/t/00384/13227822.t.jpg)
![Kuva](http://i10.aijaa.com/t/00948/13227823.t.jpg)
![Kuva](http://i8.aijaa.com/t/00607/13227825.t.jpg)