Kakspilikkuykkönen auto...

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Sprident
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 11, 2010 08:32
Paikkakunta: 90130

Kakspilikkuykkönen auto...

Viesti Kirjoittaja Sprident »

Yleinen moro!

Työpaikan vaihduttua elokuussa naapurikaupunkiin tuli oikeasti tarve hankkia nelipyöräinen ajopeli motskarin lisäksi. Siihen mennessä olin pärjännyt hyvin ilman omaa autoa jo useamman vuoden joko julkisten liikennevälineiden avulla tai tarpeen tullen sitten vuokraamalla sopiva auto.

Kaikenlaisia menopelejä silmäiltyäni päivä- ja yötolkulla nettipalstoilta osui sitten silmiini ilmoitus tämän kerhon myyntipalstalta: 1991 käyttöönotettu kolmiovinen 2.1-16V automaattilaatikolla. Perhana, auto täytti juuri ne kriteerit, jotka olin asettanut Saabille eli 1988 tai uudempi kolmiovinen automaatti joko valkoisena tai punaisena. Avarakatseisesti en halunnut rajata moottorivaihtoehtoja sen kummemmin, nuo kolme rajausta riittivät.

Yhteydenotto myyjään välittömästi ja hieman lisätietoja autosta, kiinnostus kasvoi niin, että aloimme sovitella aikatauluja Saabin näkemiseksi. Koska auto oli sillä hetkellä poistettu liikennekäytöstä ja säilytyspaikka oli itäisellä Uudellamaalla kesti puolisentoista viikkoa ennenkuin pääsin näkemään laitoksen luonnossa.

Ennakkoon kerrottu piti paikkansa näkemäni kanssa, joten lyhyenlaisen tinkimisen jälkeen auton avaimet ja tukku viiskymppisiä vaihtoivat omistajia. Ensimmäinen pidempi koeajo suoritettiin ajamalla Saabbi kaverini pihaan naapuripitäjään odottelemaan noutoa pääkaupunkiseudulle seuraavana viikonloppuna.

Ainoina renkaina allaolleet kitkat eivät vakuuttaneet varsinkaan eturenkaina, sadekelillä vaihtokunnossa olleet kumit sutivat jopa automaatilla liikennevalolähdöissä, kuivan kelin kaarreajossa vinkuminen oli Hollywood-tasoa. Siispä taas myyntipalstojen tutkimista ja hirmuisen tuurin satuttua kohdalle löytyikin kesärenkaiden vanteiksi ihan lähimaastosta sarja hyväkuntoisia Aero92-vanteita, samoin talvikumit Sunbursteilla myöskin samasta kaupungista, nekin kohtuuhintaan. Kesäkumit hankin kuitenkin uutena vielä näin loppukesäksi, en halunnut riskeerata huonokuntoisella sekarengastuksella näin syyskeleillä.

Perusteellisen huollon ja nesteiden vaihdon jälkeen Saabbia tarjottiin konttorille ja sielläkin tykkäsivät, ajoaikaa taas vuodeksi eteenpäin ilman huomautuksia. Toki ennakointina vaihdettiin raidetangot molemmin puolin, jotta sain ohjauskulmat kohdilleen ja auton kulkemaan suoraan. Samassa yhteydessä vaihdettiin myös katalysaattorin lämpösuojapelti ehyeen, alustamassa olikin jo lämmennyt vanhan ruosteisen riekaleen ympäriltä aika lailla.

Tähän saakka olenkin sitten enimmäkseen ajellut ja kuunnellut 'ääniä' sekä äänettömyyttä: vanhaksi autoksi Saabbi on yllättävän hiljainen verrattuna aiemmin omistamaani ysisataseen, ja muihinkin ajamiini nähden. Useimmiten en laita edes auton ikäistä Philips-kasettiradiotakaan päälle, vaan nautiskelen hiljaisuudesta ajellessa. Toki nyt muutaman viikon ajelun jälkeen alkaa erottua pientä nitinää sieltä ja täältä, mutta koetan paikallistaa niiden aiheuttajat samalla kun muutenkin tutustun ajopeliini.

Autolla ajettujen kilometrien paikkansapitävyys on todettavissa mukana tulleiden katsastuskuittien perusteella, joten ostohetkellä mittarissa olleet 87295 km heijastuvat myös sisustassa. Se ei toki ole virheetön, mutta käyttöautona kahdella omistajalla olleena se vaatii jatkossa vain puhdistusta ja aikakauden varusteiden mahdollista lisäystä. Niistä ensimmäinen löysikin paikkansa takakontista eli koiraverkko asettui tällä viikolla paikoilleen. Ulkopinnassa on muutama naarmu ja pieniä lommoja siellä täällä, himmentynyt maalipinta parani Autoglym-käsittelyssä, mutta tullaan fixaamaan ehommaksi kiveniskemien ja muutaman muun ruostetäplän korjauksen jälkeen kevväämmällä. Samalla liimataan paikoilleen takaluukun kanteen alkuperäinen kumispoileri, neitseelliseen pintaan ei porata reikiä!

Hieman oudoksun tuota 2.1-16V-konetta, se ei kaikesta huolimatta ole itselleni niin tuttu kuin kaksilitraiset. Varsinki raaka käyntiääni kolinoineen ja naputuksineen epäilytti varsinkin aluksi. Nettipalstoilla yömyöhään roikkuminen antoi kuitenkin uskoa konee toimivan kuten muidenkin kaltaistensa eli sekin äänimaailma on ominaisuus, ei vika, kai... Konehuoneen puolelle tulee puhdistuksen ja pesujen ohessa öljyvuotojen tilkitsemistä, tiivisteet yllättäen kuivuneet vuosien varrella, sekä lohkolämmittimen asennus ensimmäistä kertaa auton historiassa. Koska tarkoitus on pitää auto sellaisessa kuosissa kuin se olisi voinut olla jo uutena, tulee lämmittimen johdoksikin se vanhempi isopäinen versio. Onneksi jätin sarjan jemmaan edellisestä Saabista...

Nyt kun käyttöauto toimii samalla harrasteautona ja päin vastoin, saattaa joitakuita ihmetyttää, miksei vähillä kilometreillä olevaa autoa kannattaisi säilöä odottamaan museoikää. Toki se kannattaisi, jos olisi syvissä taskuissa rahaa niin paljon, että pystyisi pitämään käyttöautoa ja säilömään vanhaa autoa tallissa. Itse kuitenkin nautin 'uudehkon' auton jämäkästä tunnelmasta klassikon ratin takana ja mahdollisuudesta mennä ja hiplailla paikkoja parempaan kuntoon aina silloin kun on aikaa ja sattuu huvittamaan. Eipä noita kilometrejäkään kerry mittariin pariasataa enempää viikossa näillä keleillä, joten tuskinpa se häämöttävä museointikaan reilun kymmenen vuoden päästä kaatuu liikoihin kilometreihin. Kesäaikaanhan enimmät kilometrit kertyvät kaksipyöräisen puikoissa.

Jatkosuunnitelmat ovat siis selkeät: pidän auton sellaisessa kunnossa ja varustetasoltaan sellaisena kuin se olisi voinut olla jo uutena, turboilut ja tuunaroinnit eivät kuulu tämän auton tulevaisuuteen. Ylläpitoa, fiksailua ja parantelua vähän kerrallaan, pitäen kuitenkin auto koko ajan liikenteessä. Tällekin aloitukselle tulee jossain vaiheessa jatkokertomusta 'projektin' etenemisestä kuvineen sekä muita sattumuksia punaisen kakspilikkuykkösen auton matkan varrelta...

Ai niin, kimmoke tämän juttusarjan aloittamiseen tuli siitä, kun töistä tullessani matkamittari asettui lukemaan 90099 km... Saappilukemat... 8)
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Kakspilikkuykkönen auto...

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Vaikuttaa hyvä auto menneen sitä arvostavaan omistukseen eli hauskoja kilometrejä ja kyllä se Saab kestää talvien rasitukset, kunhan pidetään asianmukaisesti huolta.
900C -86
Sprident
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 11, 2010 08:32
Paikkakunta: 90130

Re: Kakspilikkuykkönen auto...

Viesti Kirjoittaja Sprident »

- Se kolmiovinen vaan näyttää parhaalta, varsinkin jos siinä on Saabin omat aluvanteet alla ja ehkä, iso EHKÄ, lievä madallus alustassa ja ne etu- ja takaspoilerit
- No, melkein perustekniikkaa joo, ei tuu isoja yllätyksiä huollon suhteen ja melkein kaikki yli kolmivitoset mekaanikot osaa korjata näitä, jossei oma taito riitä
- Halavat varaosat ja niitä on saatavana, tai ainakin vielä viis vuotta takaperin oli... eikä niitä varaosia niin paljoa tartte kuitenkaan...
- Noku ne kaks- ja nelioviset on ihan pappamalleja ja viisoviset perhekäyttöön tarkotettuja
- Tuommone kompikoupe on melekein ku varmari, sielähä nukkuuki tarvittaesa, retkeilyauto...
- Eihä parempaa autua ookkaa ku vanaha Saappi, ainakaa hinta-laatu-suhteesa
- Täälä viitti käsivaihteisella ajella, jokapaikasa liikennevaloja. Olisnekylä pikkuruokasempia...
- Emännälläki oli ensimmäisenä autona joku viisovine seitenysi kompikoupe Kuopiosa..
- Eikait nuo uuemmat oo ennää Saappeja, jottain ooppeleita tai jotaki muita lienevät vissiin, semmosen vanahanmallin avon ku jostain löytäis kesäautoksi...
- Ei tää oo helevetin vanaha Saappi, tää on ristuksen vanaha, se oli vissiin automiehiä, sillon ollu kuulemma monta muutaki vanahaa autoa...
- Aatteleppa, millon oot istunu näin vähä ajetussa vanahassa autossa vai ookko koskaan? Oisit itekki ostanu...
- Ei siinä kuulemma oo mitään vikaa, tuo kakspisteykkönen käy vaan noin rouheasti, sanovat...

Ohessa vastauksia ja perusteluja (puhtaasti oma- ja henkilökohtaisia) eräisiin viime aikoina usein kuulemiini kysymyksiin...
Sprident
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 11, 2010 08:32
Paikkakunta: 90130

Re: Kakspilikkuykkönen auto...

Viesti Kirjoittaja Sprident »

Heh, luulin että autoni on ihan afro-amerikkalaisvarusteinen ilman mitään turhia herkkuja. Niinpä sitten viikonloppuna vajaan parinkymmenen asteen pakkasesta käynnistettyäni suoritin lain salliman lämmityskäytön ja sammutin moottorin hakeakseni loput matkatavarat sisältä ennen paluumatkaa etelään. Ovea lukitessani kuului vieno surahdus, pälyilin parkkialueelle mutta kukaan ei näkynyt leikkivän kaukosäätimillään näköalueella. Palattuani sama surahdus, josta seurasi epäuskoinen kokeilu: väännä avaimesta kuskin ovi lukkoon - surr - sama takaperin - surr - istu autoon ja nappi alas - surr - nappi ylös - surr.... nauratti....

Kun sitten vaunu lämpeni, ei keskuslukko enää pelannutkaan. Eikä myöskään seuraavan pakkaskäynnistyksen jälkeen. Optimiolosuhteissa toimii, mutta tarkemmin ajatellen mieluummin ajelen lämpimällä kelillä ja lukitsen ovet ihan itte kuin nautin toimivasta keskuslukituksesta 17-18 asteen pakkasessa 3-4 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen... :D
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Kakspilikkuykkönen auto...

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jeps, eiköhän toi keskuslukon boksin juotoksien läpikäynnillä tokenisi :)
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Sprident
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 11, 2010 08:32
Paikkakunta: 90130

Re: Kakspilikkuykkönen auto...

Viesti Kirjoittaja Sprident »

Tarina jatkuu...

Kaavailtu lohkolämmitin jäi kuitenkin talvella asentamatta, sillä vaikka työpaikalla on lämpöpistokepaikka, ei sitä vastaavasti ole kotona, kadun varteen kun on pysäköitävä. Onneksi käynnistyksiä pahimpina aikoina helpotti se, että sain vuokrattua lähistöltä tallin motskaritouhuja varten, tiukkaan pakaten sinne mahtui Saabbikin kovimpien pakkasten ajaksi.

Jossain vaiheessa kevättä ilmenivät ensimmäiset oireet viasta, joka sitten vasta toukokuun lähestyessä paljastui kampiakselin asentotunnistimen viaksi. Kylmillä ja viileillä keleillä auto saattoi sammua liikennevaloissa tai jonossa, mutta käynnistyi heti joko itsestään tai ensi yrittämällä. Vaiva kuitenkin paheni kevään mittaan kelien lämmetessä, joten piti alkaa etsiä syytä. Bougicordit oli jo vaihdettu, samoin jakajan kansi ja pyörijä, mutta tulipahan kokeiltua kuitenkin vielä vanhoillakin varuiksi... Seuraavaksi vaihtui sytytyksen ohjausyksikkö; ensimmäinen versio, JA-Partsin maahantuoma, ei antanut kuin yhden kipinän ja paukautti pakopiipussa, joten kokeilin seuraavaa, Boschin valmistetta paremmalla tuloksella. Katkominen kuitenkin jatkui, joten seuraavana kokeilulistalla olivat bensapumpun releet, sillä perusteella, ettei jalkatilasta kuulunut niitä perinteisiä releen naksahduksia virtoja kytkettäessä päälle ja pois vian ollessa päällä. Kuten jo paljastinkin aiemmin, vika oli siis muualla eikä releiden vaihto vaikuttanut asiaan, alkuperäiset takaisin paikalleen ja haku jatkui.

Seuraavaksi epäily johtikin sitten tietenkin bensapumpun toimintaan, mutta perinteiset potkimis-/koputtelutalkoot eivät laitosta saaneet tien poskesta käyntiin. Päättelin siis pumpun olevan kunnossa, enkä hankkinut uutta. Sattumalta sain tilaisuuden kokeilla uutta ruiskunohjausboksia ja suurin toivein liikenteeseen; hyytyi taas lämmettyään...Viimein se ratkaiseva vihje vian aiheuttajaan tuli tämän palstan kautta, oireet täsmäsivät juuri täsmälleen kampiakselin asentotunnistimen vikaan. Hakukoneen tuloksetkin vahvistivat asian ja maailmalla oli muitakin samasta viasta kärsineitä saabisteja. Osan hankkiminen vain osoittautui hankalaksi, koska alkuperäistä ei enää saanut Suomen liikkeistä. Korvaavaa tarviketta oli vastaavasti taas maailmalla tarjolla, joten lopulta tilasin osan Ebayn kautta jenkeistä. Torek-Auto vaihtoi kalikan paikoilleen toukokuussa ja sen jälkeen ei nykimistä eikä katkokäyntiä ole ollut.

Pahimmillaan kone sammui 16 kilometrin työmatkalla kuusi kertaa, käynnistyen vaihtelevasti joko heti tai vasta tunnin odottelun jälkeen. Koko ajan piti stressata, jotta koska tämä sammuu ja mihin kohtaa, jäänkö tukkeeksi muulle liikenteelle jne. Ärsyttävä ja salakavala vika, prkl..

Samanaikaisesti sitten tietenkin kunnosteltiin vaunua muutenkin ja vaihtoon meni talven aikana mm. iskunvaimentajat ja jouset joka kulmalle: Sachs Advantaget ja Motonetin jykevimmät jouset jämäköittivät alustaa niin, että ajo on vakaata muttei liian kovaa ja epämukavaa. Madallukseen en lähtenyt, vaikka keula näyttääkin olevan hieman pystyssä turbon jousien vuoksi. Takajousien alle laitettavilla polyuretaanijutskilla (jenkeistä saa..) voisi perä nousta juuri sen ratkaisevan verran, että kori olisi vatupassissa.

Öljyvuotoja tilkittiin samalla Torek-käynnillä eli öljypumpun o-rengas sekä kampiakselin stefa vaihtuivat parikymmentä vuotta uudempiin, kun kerran niillä seuduilla ronkittiin. Hetkeksi öljyläiskät katosivatkin auton alta, mutta juhannuksen jälkeen merkkaus alkoi taas, tällä kertaa öljynpaineanturi antoi periksi. Onneksi on helppo korjata, vaikkakin alkuperäisen ja tarvikeosan kuuskulmakanta onkin erikokoinen, eihän se aiheuttanut kuin ylimääräistä ravaamista työkalukaapille.. Ja liekö nuo sadat starttausyritykset sitten väsyttäneet akunkin, joten uutta Faam'ia konehuoneeseen sitten...

Viihtymisosastolle tuli muutos alkuperäiseen kun Philips sylttäsi erään suosikkikasetin. Vaihdoin saman aikakauden mankan tilalle, jossa kuitenkin luksuksena oli cd-boksin ohjausmahdollisuus. Miinuksena vastaavasti onneton radio, joten sekin vaihtui nykyaikaiseen halpis-cd-vehkeeseen, radion kuuluvuus kyllä parani huomattavasti..

Muutapa tässä ei olekaan ehtinyt juuri puuhailla kuin ajella, kesälomareissulla oli muuten herkkä hetki, kun satatonnia tuli täyteen, nyt on mittarissa 101300 km, enemmän siis kuin vuosi sitten ostaessani kuvittelinkaan. Seuraavaksi laitetaan uudet jarrupalat eteen ja tehdään etuovien alareunojen korjaus ennen talven tuloa. Toisaalta, sama syy, joka sai minut vuosi sitten auton hankkimaan eli työpisteen vaihtuminen toiselle paikkakunnalle, saattaa taas saada luopumaan kakspilikkuykkösestä, sillä tietenkin työt muuttavat nyt syksyllä takaisin tuohon parin kilometrin päähän...
Sprident
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 11, 2010 08:32
Paikkakunta: 90130

Re: Kakspilikkuykkönen auto...

Viesti Kirjoittaja Sprident »

Kylmä tosiasia tuli viimein eteen eli koska työmatka lyhenee lähiviikkoina taas pariin kilometriin, ei kannata enää ylläpitää autoa. Ylläpito- ja säilytyskustannukset näillä nurkilla ovat sitä luokkaa, että tunnepuolen saa unohtaa ja pitää ajatella kerrankin järjellä. Täytynee rustailla myynti-ilmoitusta kohtapuoliin...
Sprident
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 11, 2010 08:32
Paikkakunta: 90130

Re: Kakspilikkuykkönen auto...

Viesti Kirjoittaja Sprident »

Myyty! Mittarissa oli auton lähtiessä matkaan 115240 km. Onnea uudelle omistajalle!
Vastaa Viestiin