Tuskinpa on ensimmäinen kerta kun OG-satkun öljynsuodatin jää vaihtamatta. Ei meinaan ole sieltä huoltoystävällisimmästä päästä se sijoitus ja kun tähän yhdistetään vielä kotimonttöörien omaksuma tapa vääntää se suodatin niin kireälle kuin se vaan ikinä suinkaan on mahdollista vääntää niin eipä olisi ihme vaikka muualtakin kuin Biltemasta ostetut työkalut rupeais antamaan periksi.Johtaja_Turhapuro kirjoitti: -Yritetty vaihtaa öljynsuodatin. Biltema-laatua oleva öljynsuodattimen irroitustyökalu meni paskaksiöljynsuodatin jäi vaihtamatta.
Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
No niin, nyt on sitten pääsiäisellekin ohjelmaa luvassa: Sytytysosien vaihtoa. Nykyisissä on ilmeisesti jotain vikaa.
Äsken kun kävin ajelemassa, niin yhtäkkiä koneesta katosi tehoja ja meno muuttui nykiväksi. Viitosvaihteella 70:n nopeudessa kaasu pohjaan
ei kiihtynyt juuri ollenkaan. Kilometrin verran nytkyttelin eteenpäin ja sitten menin huoltoaseman pihalle ihmettelemään. Tyhjäkäynti oli hurjat 500-600rpm, eli pysyi juuri ja juuri käynnissä. Tyhjäkäynnillä auto tärisi kuin narkkari joka ei ole saanut viikkoon aineita. Sammutin koneen, mietiskelin pari minuuttia, ja käynnistin koneen uudestaan. Nyt se kävi taas mainiosti. Ajelin sitten kymmenen kilometrin matkan kotiin niin tasaisesti ja pienellä kaasuttelulla kuin mahdollista, eikä mitään ongelmia enää ilmennyt.
Keskiviikkonakin Saab oli huonolla tuulella, eli tuo rupesi liikennevaloissa seistessä pudottamaan kierroksia siihen malliin, että piti painaa varmuuden vuoksi hieman kaasua koko ajan. Liikkeellelähdöissä piti kaasuttaa hetki(1-2 sekuntia) ennen kytkimen nostamista, sillä muuten kone olisi sammunut, koska kaasun painallus sai kierrokset ensin hieman laskemaan ja sitten vasta nousemaan.
Muuta mainittavaa:
Kasettisoitin hajosi. Nyt joutuu kuuntelemaan radiosta tulevaa sontaa
04/04 paistetut Goodyear GT3:t pitävät kuitenkin onneksi niin järjetöntä meteliä yli kuudenkympin nopeudessa, ettei radiosta tuleva sonta kuulu kunnolla
Alla olleet talvirenkaat ovat saaneet lehdistöltä haukkuja kauheasta melutasosta, mutta ne olivat silti huomattavasti hiljaisemmat kuin nuo kesärenkaat
Eli siis täytyy jossain vaiheessa ostaa kunnolliset renkaat.
Äsken kun kävin ajelemassa, niin yhtäkkiä koneesta katosi tehoja ja meno muuttui nykiväksi. Viitosvaihteella 70:n nopeudessa kaasu pohjaan

Keskiviikkonakin Saab oli huonolla tuulella, eli tuo rupesi liikennevaloissa seistessä pudottamaan kierroksia siihen malliin, että piti painaa varmuuden vuoksi hieman kaasua koko ajan. Liikkeellelähdöissä piti kaasuttaa hetki(1-2 sekuntia) ennen kytkimen nostamista, sillä muuten kone olisi sammunut, koska kaasun painallus sai kierrokset ensin hieman laskemaan ja sitten vasta nousemaan.
Muuta mainittavaa:
Kasettisoitin hajosi. Nyt joutuu kuuntelemaan radiosta tulevaa sontaa

04/04 paistetut Goodyear GT3:t pitävät kuitenkin onneksi niin järjetöntä meteliä yli kuudenkympin nopeudessa, ettei radiosta tuleva sonta kuulu kunnolla


#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
Tänään kauppareissulla tuo rupesi taas kenkkuamaan.
Kotoa ensimmäiseen kauppaan (5km) toimi hyvin, kuten myös kaupasta 1 kauppaan 2 (10km). Kaupan n:o 2 pihasta lähtiessä tyhjäkäynti oli jälleen liian alhaista ja auto tärisi. Ripeässä kiihdytyksessä rupesi nykimään pahasti, eli "potkaisi" oikein kunnolla vastaan ennen kuin ehdin keventämään kaasua. Loppumatkan tulinkin sitten nutaamalla.
Nyt Saab on ajettu talliin ja joudun taas ajamaan vähän aikaa alimittaisella ja hengenvaarallisella pikku pösöllä
Talliin ajamisen jälkeen kokeilin kädellä puolaa, ja se tuntui melko lämpimältä. Huomenna yritän ehtiä hakemaan purkaamolta toisen puolan. Jospa sen vaihtaminen auttaisi asiaa.
Kotoa ensimmäiseen kauppaan (5km) toimi hyvin, kuten myös kaupasta 1 kauppaan 2 (10km). Kaupan n:o 2 pihasta lähtiessä tyhjäkäynti oli jälleen liian alhaista ja auto tärisi. Ripeässä kiihdytyksessä rupesi nykimään pahasti, eli "potkaisi" oikein kunnolla vastaan ennen kuin ehdin keventämään kaasua. Loppumatkan tulinkin sitten nutaamalla.
Nyt Saab on ajettu talliin ja joudun taas ajamaan vähän aikaa alimittaisella ja hengenvaarallisella pikku pösöllä

Talliin ajamisen jälkeen kokeilin kädellä puolaa, ja se tuntui melko lämpimältä. Huomenna yritän ehtiä hakemaan purkaamolta toisen puolan. Jospa sen vaihtaminen auttaisi asiaa.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
(hienoa, juuri kun olin edellisen kerran saanut tämän postauksen kirjoitettua, kone kaatui. Pitää kirjoittaa uudestaan)
Sain vian ilmeisesti korjattua. Vaihdoin puolan, puolanjohdon, tulpanjohdot ja tulpat.
Nyt ei ole ainakaan 100km testiajelulla ilmennyt nykimistä tai tyhjäkäynnin hiipumista.
Enpä nyt sitten tiedä, missä tuo vika oli. Sytytystulpan nro 3 resistanssi oli n. 7 kohm, kun muissa tulpissa se oli n. 5 kohm. Myös kyseiseen tulppaan menevässä johdossa oli useita tuollaisia halkeamia eristeessä: http://aijaa.com/zACnbV
Puolanjohdon resistanssi oli yli 10 kohm = käsittääkseni aivan liian suuri.
Joku edellisistä omistajista on säästänyt ostamalla Motonet-laadun johtoja. Minä laitoin Bougicordit.
Odottaessani Bougicordien saapumista kauppaan noudettavaksi en keksinyt muutakaan tekemistä, joten rupesin tutkimaan tarkemmin takaluukun pohjaa.
Aluksi näytti tältä, eli alkavaa rusketusta ja roskaa piisasi. Jopa jonkun maalipensseli oli unohtunut tuonne
http://aijaa.com/ipTBA4
http://aijaa.com/MibSi2
Siivottuani roskat pois huomasin pohjassa olevassa massauksessa halkeamia. Rupesin kaivamaan niitä sitten auki. Ensin tilanne ei näyttänyt hirvittävän pahalta...
...mutta pari tuntia myöhemmin oli saanut naputeltua pohjaan useita reikiä. Ihanaa. Koko takaluukun pohja pitää vissiin hitsata uusiksi, kuten myös ainakin kuskin puolen takalokari.
http://aijaa.com/truW0r
http://aijaa.com/wEm135
Leima loppuu kymmenen viikon päästä, ja leimalle vaadittavien korjausten työmäärä alkaa olla jo melkoisen suuri. Ilmeisesti täytyy hankkia toinen samanmallinen auto ajettavaksi tämän yksilön ollessa remontoitavana.
Loppukevennys: Ruostevauriot korjattu, ostakaa joku tästä täysin ruosteeton ja ehkäpä Suomen siistein Saab: http://aijaa.com/eAH5lQ
Sain vian ilmeisesti korjattua. Vaihdoin puolan, puolanjohdon, tulpanjohdot ja tulpat.
Nyt ei ole ainakaan 100km testiajelulla ilmennyt nykimistä tai tyhjäkäynnin hiipumista.
Enpä nyt sitten tiedä, missä tuo vika oli. Sytytystulpan nro 3 resistanssi oli n. 7 kohm, kun muissa tulpissa se oli n. 5 kohm. Myös kyseiseen tulppaan menevässä johdossa oli useita tuollaisia halkeamia eristeessä: http://aijaa.com/zACnbV
Puolanjohdon resistanssi oli yli 10 kohm = käsittääkseni aivan liian suuri.
Joku edellisistä omistajista on säästänyt ostamalla Motonet-laadun johtoja. Minä laitoin Bougicordit.
Odottaessani Bougicordien saapumista kauppaan noudettavaksi en keksinyt muutakaan tekemistä, joten rupesin tutkimaan tarkemmin takaluukun pohjaa.
Aluksi näytti tältä, eli alkavaa rusketusta ja roskaa piisasi. Jopa jonkun maalipensseli oli unohtunut tuonne

http://aijaa.com/ipTBA4
http://aijaa.com/MibSi2
Siivottuani roskat pois huomasin pohjassa olevassa massauksessa halkeamia. Rupesin kaivamaan niitä sitten auki. Ensin tilanne ei näyttänyt hirvittävän pahalta...
...mutta pari tuntia myöhemmin oli saanut naputeltua pohjaan useita reikiä. Ihanaa. Koko takaluukun pohja pitää vissiin hitsata uusiksi, kuten myös ainakin kuskin puolen takalokari.
http://aijaa.com/truW0r
http://aijaa.com/wEm135
Leima loppuu kymmenen viikon päästä, ja leimalle vaadittavien korjausten työmäärä alkaa olla jo melkoisen suuri. Ilmeisesti täytyy hankkia toinen samanmallinen auto ajettavaksi tämän yksilön ollessa remontoitavana.
Loppukevennys: Ruostevauriot korjattu, ostakaa joku tästä täysin ruosteeton ja ehkäpä Suomen siistein Saab: http://aijaa.com/eAH5lQ
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
Kovin on tutun näköistä! Tähän voisi jatkaa, että tervetuloa huiman harrastuksen pariin. Tästähän selviää vain työtä tekemällä jos näillä 2-ovisedan Saabeilla haluaa cruisailla! 

Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
Tästähän tulee ihan mieleen oman kaasarin takaluukku ennen sen korjausta. Ja etujalkatilatkin olivat yhtä hyvin tuuletetut. On tuo ruoste sitten kiva keksintö.Johtaja_Turhapuro kirjoitti:...mutta pari tuntia myöhemmin oli saanut naputeltua pohjaan useita reikiä. Ihanaa. Koko takaluukun pohja pitää vissiin hitsata uusiksi, kuten myös ainakin kuskin puolen takalokari.
http://aijaa.com/truW0r
http://aijaa.com/wEm135
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
Ilmeisesti en saanutkaan vikaa korjattua.Johtaja_Turhapuro kirjoitti:Sain vian ilmeisesti korjattua.
Ajelin toisetkin sata kilometriä sekä maantiellä että taajamassa, ja tuona aikana auto nykäisi viisi tai kuusi kertaa. Muutamissa liikennevaloissa se meinasi taas sammua. Toisaalta, suurimman osan ajasta se toimi moitteettomasti.
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa sytytyksen pääteasteen.
Minäpä nyt sitten laitoin sen siihen paikalleen.kimmoa kirjoitti:Tuohon rengastettuun suuttimeen pitäisi mennä 2-napainen sähköjohto
Tulos: https://vimeo.com/92454127
Otin johdon pois, tulos: https://vimeo.com/92454128
Eikös muuten kierroslukumittarin pitäisi toimia startin pyöriessä? Nythän niin ei tapahdu.
On tämä ihmeellinen laite

#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
Joo, nyt loppu multa ideat tuon härvelin kanssa
pääteaste - vaihdettu.
Puola - vaihdettu.
Puolanjohto - vaihdettu.
pyörijä - vaihdettu.
jakajan kansi - vaihdettu.
tulpanjohdot - vaihdettu.
tulpat - vaihdettu.
Ongelma oli aiemmin siis se, että tyhjäkäynti oli mitä sattuu 500-1300rpm väliltä, ja ajossa nyki silloin tällöin. Tilanne on pahentunut nyt ajokelvottomuudeksi, eli kaasua painaessa (siis ihan paikallaan, ei ajossa) kone yskii vielä pahemmin kuin tyhjäkäynnillä max. sekunnin ajan ja sen jälkeen ottaa kierroksia kovin vastentahtoisesti ja epätasaisesti. Jos tuolla yrittäisi liikkeellelähtöä, se todennäköisesti sammuisi heti.

pääteaste - vaihdettu.
Puola - vaihdettu.
Puolanjohto - vaihdettu.
pyörijä - vaihdettu.
jakajan kansi - vaihdettu.
tulpanjohdot - vaihdettu.
tulpat - vaihdettu.
Ongelma oli aiemmin siis se, että tyhjäkäynti oli mitä sattuu 500-1300rpm väliltä, ja ajossa nyki silloin tällöin. Tilanne on pahentunut nyt ajokelvottomuudeksi, eli kaasua painaessa (siis ihan paikallaan, ei ajossa) kone yskii vielä pahemmin kuin tyhjäkäynnillä max. sekunnin ajan ja sen jälkeen ottaa kierroksia kovin vastentahtoisesti ja epätasaisesti. Jos tuolla yrittäisi liikkeellelähtöä, se todennäköisesti sammuisi heti.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
Pari päivää sitten puhdistin ilmamassamittarin + liittimet. Olivat aika likaiset.
Tuon jälkeen mitään aiemmin mainittuja käyntiongelmia ei ole ilmennyt
Tuon jälkeen mitään aiemmin mainittuja käyntiongelmia ei ole ilmennyt

#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
Pienestä se voi olla kiinni loppujenlopuksi melko monimutkaisessa laitteessa. 

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
http://aijaa.com/wPpSfd
Uuden kymmentuhatluvun kunniaksi kerrottakoon että:
Nykimistä tai muita käyntiongelmia ei ole ollut.
Uutena huolenaiheena on tuplahihnojen suunnalta kuuluva vikinä, joka välillä katoaa ja välillä tulee uudelleen kuuluviin hieman entistä voimakkaampana.
Tänään iltapäivällä myös jarrut alkoivat vinkumaan.
Eli siis vinkuu ja kitisee, mutta muuten kulkee oikein hyvin
Jos ei tapahdu jotain kamalaa, perjantaina Saab saa uudet renkaat. Saa nähdä, ovatko Nokian Linet valmistettu Suomessa vai Venäjällä...
Uuden kymmentuhatluvun kunniaksi kerrottakoon että:
Nykimistä tai muita käyntiongelmia ei ole ollut.
Uutena huolenaiheena on tuplahihnojen suunnalta kuuluva vikinä, joka välillä katoaa ja välillä tulee uudelleen kuuluviin hieman entistä voimakkaampana.
Tänään iltapäivällä myös jarrut alkoivat vinkumaan.
Eli siis vinkuu ja kitisee, mutta muuten kulkee oikein hyvin

Jos ei tapahdu jotain kamalaa, perjantaina Saab saa uudet renkaat. Saa nähdä, ovatko Nokian Linet valmistettu Suomessa vai Venäjällä...
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju
Tänään tämän auton käyttöönottopäivästä tuli kuluneeksi 25 vuotta
25-vuotispäiväänsä Saab on viettänyt autotallissa peräpää pukeille nostettuna.
Alkuperäinen suunnitelma oli, että etsin korista ruostepaikat ja sitten auto siirretään jonnekin hitsattavaksi. Sitten konttorille hakemaan leima, ja leiman saamisen jälkeen auto takaisin ajoon.
Nyt kun olen tutkinut korin kuntoa, voin vain nauraa myynti-ilmoituksen lauseelle "Korissa pientä sanomista, mutta ei todellakaan mikään paha". Autohan on nimittäin aivan mätä. Pohja on massattu, ja massan alle on jäänyt ilmeisesti kosteutta
ruoste on päässyt muhimaan rauhassa ja pellit ovat monesta paikasta muuttuneet aivan jauhoksi.
Tervettäkin peltiä löytyy, joten korjaaminen ei ole mahdotonta. Korjaaminen kuitenkin vie sen verran aikaa, ettei auto tämän vuoden aikana varmaankaan enää katsastuskonttoria näe.
Tällä hetkellä projektin tulevaisuus on hieman auki. Ilmeisesti äitimuorini on sijoittamassa ylimääräiset rahansa talli/varasto-osakkeeseen. Päätarkoitus kyseiselle paikalle olisi ylimääräisen tavaran varastointi, mutta samalla sitä voisi käyttää myös tämän Saabin säilömiseen ja hitsaamiseen. Talli vapautunee käyttöön joskus syksyllä.
Todennäköisin jatko Saabin kohtalolle on se, että nyt se saa olla muutaman kuukauden hylättynä kerrostalon alamittaisessa ja työskentelyyn kelpaamattomassa tallissa. Syksyllä se sitten siirtyisi tuonne tallille talven ajaksi remontoitavaksi, ja sitten ensi keväänä se olisi kunnossa ja pääsisi jälleen ajoon.
Kuvia ruostepaikoista tulee varmaankin joskus lähiaikoina...

25-vuotispäiväänsä Saab on viettänyt autotallissa peräpää pukeille nostettuna.
Alkuperäinen suunnitelma oli, että etsin korista ruostepaikat ja sitten auto siirretään jonnekin hitsattavaksi. Sitten konttorille hakemaan leima, ja leiman saamisen jälkeen auto takaisin ajoon.
Nyt kun olen tutkinut korin kuntoa, voin vain nauraa myynti-ilmoituksen lauseelle "Korissa pientä sanomista, mutta ei todellakaan mikään paha". Autohan on nimittäin aivan mätä. Pohja on massattu, ja massan alle on jäänyt ilmeisesti kosteutta

Tervettäkin peltiä löytyy, joten korjaaminen ei ole mahdotonta. Korjaaminen kuitenkin vie sen verran aikaa, ettei auto tämän vuoden aikana varmaankaan enää katsastuskonttoria näe.
Tällä hetkellä projektin tulevaisuus on hieman auki. Ilmeisesti äitimuorini on sijoittamassa ylimääräiset rahansa talli/varasto-osakkeeseen. Päätarkoitus kyseiselle paikalle olisi ylimääräisen tavaran varastointi, mutta samalla sitä voisi käyttää myös tämän Saabin säilömiseen ja hitsaamiseen. Talli vapautunee käyttöön joskus syksyllä.
Todennäköisin jatko Saabin kohtalolle on se, että nyt se saa olla muutaman kuukauden hylättynä kerrostalon alamittaisessa ja työskentelyyn kelpaamattomassa tallissa. Syksyllä se sitten siirtyisi tuonne tallille talven ajaksi remontoitavaksi, ja sitten ensi keväänä se olisi kunnossa ja pääsisi jälleen ajoon.
Kuvia ruostepaikoista tulee varmaankin joskus lähiaikoina...
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)