Projekti Saab 99 turbo -80
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Noni Miika... laitas nyt kuvia hankinnoistasi .
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Tämäkin projekti varmaan kaipaisi pientä päivitystä.
Ensin noista uusista osista, Talven ja kevään aikana tuli hommattua mm. pakoputkisto, turbo (englannista), takaluukun lukko kahdella ihan uudella avaimella (australiasta ), uudet takalamppujen lasit ja kaikkea muuta mitä en nyt juuri muista. Osien hommamisesta iso kiitos "ebay-spesialisti" Matille (G-mies). Itse ei ole tullut tuota ebayta juurikaan opeteltua käytteleen.
Ja itse autoon: Tuossa heinäkuun puolivälissä alkoi projekti sillä, että tarkoituksena oli laittaa jakopää uuteen kuosiin. Hommassa tökkäsi vaan se, että koneenhan joutuu ottamaan pois että pääsee tuonne käsiksi. Siinä sitten aikamme pähkäiltyä tultiin siihen tulokseen, että laitetaan sitten motti kerralla kuntoon.
Öljypohja oli kyllä mielenkiintoisen näköinen. Pohjalla oli varmaan sentin kerros "öljytöhnää". Laatikon kanssa kävin velipojan työpaikalla pienessä pesussa ja ihan puhtaaksi se lopulta lähti. Kytkimen puolella oli ilmeisesti stefa ollut huonossa kunnossa ja sotkenut paikat ihan kunnolla. Muita moottorin osia tuli pestyä kaverin työpaikalla, missä on kunnon korjaamopesuri.
Sitten alkoi koneen kasaus. Alakertaan tuli uudet runkolaakerit, kiertokankien laakerit, männänrenkaat ja luonnollisesti kaikki tiivisteet ja stefat vaihtui. Hoonausta ei tullut suoritettua sylinterien hyvän kunnon vuoksi. Ainoastaan hiomapaperilla otettiin kevyesti enimmät kiillot pois. Jakopäähän ei tuntunut löytyvän muita osia kun kiristin, ketju ja nokkapyörä. Muut hammasrattaat hiottiin kevyesti terävistä reunoista vapaaksi. Kannesta putsailin enimmät karstat pois, mutta se vaatii vielä joskus oikeen kunnon fiksauksen
Konehuone pestiin ja osittain maalattiin tuossa samalla. Oli yllättävän siistissä kunnossa, koska sitä öljytöhnää oli moottorin allakin ihan kiitettävästi.
Kone saatiin tuossa pari viikkoa sitten takaisin paikalleen ja pikkuhiljaa on tullut kasailtua ruisku ja imusarja myös paikalleen. Pakosarjan sain hommattua klubilaisen kautta, sillä oma oli yllättäen halki. Tänään purin tuon hukkaportin ja sieltä näytti olevan kalvo rikki. Jos joltain löytyy vaikka kokonainen hukkaportti mielellään ehjällä kalvolla niin olisin todella kiinnostunut. Pelkkää kalvoakin saa tarjota tai linkkiä mistä tuollaisen löytää. Myös hukkaportin ja pakosarjan välinen putki vielä puuttuu.
Tässä tämä tältä erää. Kuvia laitan heti, kun saan ne siirrettyä kotisivuille. Pari kuvaa vielä irrallaan olevasta, kasatusta moottorista löytyy tuolta fiilistelykuvien puolelta. Myös lisäystä edelliseen juttuun on tulossa, kunhan lisää muistuu mieleen.
Ensin noista uusista osista, Talven ja kevään aikana tuli hommattua mm. pakoputkisto, turbo (englannista), takaluukun lukko kahdella ihan uudella avaimella (australiasta ), uudet takalamppujen lasit ja kaikkea muuta mitä en nyt juuri muista. Osien hommamisesta iso kiitos "ebay-spesialisti" Matille (G-mies). Itse ei ole tullut tuota ebayta juurikaan opeteltua käytteleen.
Ja itse autoon: Tuossa heinäkuun puolivälissä alkoi projekti sillä, että tarkoituksena oli laittaa jakopää uuteen kuosiin. Hommassa tökkäsi vaan se, että koneenhan joutuu ottamaan pois että pääsee tuonne käsiksi. Siinä sitten aikamme pähkäiltyä tultiin siihen tulokseen, että laitetaan sitten motti kerralla kuntoon.
Öljypohja oli kyllä mielenkiintoisen näköinen. Pohjalla oli varmaan sentin kerros "öljytöhnää". Laatikon kanssa kävin velipojan työpaikalla pienessä pesussa ja ihan puhtaaksi se lopulta lähti. Kytkimen puolella oli ilmeisesti stefa ollut huonossa kunnossa ja sotkenut paikat ihan kunnolla. Muita moottorin osia tuli pestyä kaverin työpaikalla, missä on kunnon korjaamopesuri.
Sitten alkoi koneen kasaus. Alakertaan tuli uudet runkolaakerit, kiertokankien laakerit, männänrenkaat ja luonnollisesti kaikki tiivisteet ja stefat vaihtui. Hoonausta ei tullut suoritettua sylinterien hyvän kunnon vuoksi. Ainoastaan hiomapaperilla otettiin kevyesti enimmät kiillot pois. Jakopäähän ei tuntunut löytyvän muita osia kun kiristin, ketju ja nokkapyörä. Muut hammasrattaat hiottiin kevyesti terävistä reunoista vapaaksi. Kannesta putsailin enimmät karstat pois, mutta se vaatii vielä joskus oikeen kunnon fiksauksen
Konehuone pestiin ja osittain maalattiin tuossa samalla. Oli yllättävän siistissä kunnossa, koska sitä öljytöhnää oli moottorin allakin ihan kiitettävästi.
Kone saatiin tuossa pari viikkoa sitten takaisin paikalleen ja pikkuhiljaa on tullut kasailtua ruisku ja imusarja myös paikalleen. Pakosarjan sain hommattua klubilaisen kautta, sillä oma oli yllättäen halki. Tänään purin tuon hukkaportin ja sieltä näytti olevan kalvo rikki. Jos joltain löytyy vaikka kokonainen hukkaportti mielellään ehjällä kalvolla niin olisin todella kiinnostunut. Pelkkää kalvoakin saa tarjota tai linkkiä mistä tuollaisen löytää. Myös hukkaportin ja pakosarjan välinen putki vielä puuttuu.
Tässä tämä tältä erää. Kuvia laitan heti, kun saan ne siirrettyä kotisivuille. Pari kuvaa vielä irrallaan olevasta, kasatusta moottorista löytyy tuolta fiilistelykuvien puolelta. Myös lisäystä edelliseen juttuun on tulossa, kunhan lisää muistuu mieleen.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Hieman päivitystä, vaikka kuvia en ole vieläkään saanut laitettua mihinkään.
Auto on nyt siirretty talvehtimaan omaan talliin. Kone on paikallaan pakopuolta lukuunottamatta. Motonetin kautta sain hommattua scantechiltä 2 kpl 99-turbon yläpään tiivistesarjaa, joten tarkoitus olisi saada tuo pakopuoli ainakin osittain nippuun, että saa öljyt koneeseen talven ajaksi.
Eli tällä hetkellä ainoa puute on tuo pakosarjan ja hukkaportin välinen putki. Uuden hukkaportin kalvon sain hommattua klubilaiselta. Siitä kiitos nimimerkki Samppolle.
Auto on nyt siirretty talvehtimaan omaan talliin. Kone on paikallaan pakopuolta lukuunottamatta. Motonetin kautta sain hommattua scantechiltä 2 kpl 99-turbon yläpään tiivistesarjaa, joten tarkoitus olisi saada tuo pakopuoli ainakin osittain nippuun, että saa öljyt koneeseen talven ajaksi.
Eli tällä hetkellä ainoa puute on tuo pakosarjan ja hukkaportin välinen putki. Uuden hukkaportin kalvon sain hommattua klubilaiselta. Siitä kiitos nimimerkki Samppolle.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Projektin kuvat löytyypi nykyään tuolta:
http://s379.photobucket.com/albums/oo23 ... rbo%20-80/
Valitettavasti kuvaaja on ollut aika laiska tuossa koneen purussa ja kasaamisessa, mutta jotain kuvia kuitenkin löytyy.
http://s379.photobucket.com/albums/oo23 ... rbo%20-80/
Valitettavasti kuvaaja on ollut aika laiska tuossa koneen purussa ja kasaamisessa, mutta jotain kuvia kuitenkin löytyy.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
-
- "Aero"
- Viestit: 312
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
- Paikkakunta: oulainen
- Viesti:
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
missäs vaiheessa projekti nykyään on?
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Näyttääkö taptalkin päivyri oikein että edellinen postaus on marraskuulta 2008..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Voi se hyvinkin olla ihan oikea päiväys. En tiedä onko Miika tehnyt autolle sen ihmeempää, ainakin hukkaportin väliputki taisi olla ongelma joskus taannoin. Ei meinannut löytyä ehjää osaa millään. Pitääpä kysäistä missä mennään.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Projekti Saab 99 turbo -80
Kyllähän tämä projekti on vähän jäänyt taka-alalle viime aikoina. Viimeiset pari kesää on aina ollut suunnitelmissa hakea auto pois säilöstä ja laittaa se ajokuntoon, mutta aina on muka keksinyt jotain parempaa tekemistä
Tuo hukkaportti/turbopuoli on vähän vielä kysymysmerkki. Pari hukkaporttia löytyy, mutta on molemmat sen verran korroosiossa, että saakohan niitä ilman suurta väkivaltaa auki. Tuo hukkaportin ja pakosarjan välinen liitosputki puuttuu, sekä turbon öljyputket.
Josko sitä tänä kesänä...
Tuo hukkaportti/turbopuoli on vähän vielä kysymysmerkki. Pari hukkaporttia löytyy, mutta on molemmat sen verran korroosiossa, että saakohan niitä ilman suurta väkivaltaa auki. Tuo hukkaportin ja pakosarjan välinen liitosputki puuttuu, sekä turbon öljyputket.
Josko sitä tänä kesänä...
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80