Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

403hv 5154rpm/min ja 598nm 4384rpm/min saatiin tänään autosta ulos ja hetken näytti, että hv-tehot nousee 420-430hv pintaan, mutta olen kyllä tuohon nykyiseenkin erittäin tyytyväinen.

Yksi vakio flekti ei sitten riittänyt, kun auto oli penkissä, jota osattiin kyllä odottaakkin.

Uusi mankkuvena piti vaihtaa ja sehän olikin minulla matkassa kontissa varuilta, eli no problemo.

Turbon kelloa pitää vielä katsoa täälä ja öljyn sisäänmeno-linja vaihtaa n.20-30mm pitempään, sekä laittaa moottorin puoleiset kuparit lämmitettynä kiinni, että varmasti pitää. :)

Isot kiitokset JCarlsonille ja VN-dynon Vesalle säädöstä. 8)

Tästä on hyvä jatkaa. :saab:

N.1340km ajoa takana ja nyt väsyttää. :oops:
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja haffu »

Jos tehotavoite pysyi koko projektin aikana siinä "reilussa kolmessa sadassa", lienee nyt saatu tulos mukavasti positiivinen? Toki kokoonpanoa ajatellen potentiaalia kyllä on. 8)
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Kuulostaa mehukkaalta. Puutteet kuntoon ja softa iskuun, sitten ulkokuoren kimppuun ;>!
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Softalla on nyt jo kaikki irroitettu mitä lähtee: mankkuvenan duty on tapissa, ennakkoa mukavasti ja seos 0,83. Jotain outoa on spoolissa koska toinen samalla raudalla ollut femma heräsi miltei 900rpm aiemmin, peruspaine kuitenkin 0,9 bar ja mankku koko spoolin ajan kiinni. Sitä hukkiksen tiiveyttä ja kelloa voisi katsoa ainakin. Autossa valmiina kiinni ollut mankku oli jumissa täysin kiinni joten ahtoi jo kaiken mitä irti lähti penkkiin tullessa. Ahtopiikki saatiinkin ehjällä mankulla säädettyä pois. Vähän pakonokkaakin käännettiin mutta ilman vaikutusta käyrään.
Lämpöjen kanssaa oli tosiaan hieman ongelmia penkissä, juuri alle 100 asteen vedenlämpöä ei päästy, ahtolämmöt pysyivät paremmin hallussa 40-50 asteen haarukassa. Ensimmäisellä vedolla viileillä paikoilla saatiin 416hv, eli kyllä sieltä viileämmissä oloissa se 420 löytynee. Viimeinen lappu oli muistaakseni 100-103C moottorin lämmöllä otettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Oma haave tehoille ja tällä kokoonpanolla oli 400hv ja n.550nm, että jos tuohon pääsee, niin olen iloinen ja päästiinhän siihen ja väännöt vieläkin muikeammat, että hymyissä suin ajeltiin kotiin.

Oikein mukava kauppakassi ja kyllä sellaisesta pitkästä yhdistelmästä pääsee maantiellä ihan mukavasti ohi, jos tarvetta ilmenee. :)
n.100hv ja n.150nm/sylinteri on kyllä ihan mukava teho, tuon kokoluokan moottorissa.

Käppyräkin löytyy sähköpostista jo, mutta en tiedä miten sen saisi tänne esille... :?

Tosiaan nuo aikaisemmin mainitsemani ongelmat hoidan pois ja sitten sitä ulkokuoren hoitoa...

Oli nyt niin paljon elukkaa keulassa ja lasissa, että kyllä siitä YLE-tv varmaan kolmen vartin avara luonto dokkarin tekisi helpostikkin. :lol:
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Sen verran vielä sanoa tässä, että kun on tälläinen parantumaton romantikko niinku minä, niin sattui vielä eilen olemaan vuosipäivä emännän kanssa, niin mikäs sen parempi tapa juhlistaa sitä, kuin lähteä yli 600km päähän penkittämään ja säätämään autoa? :lol:

Ja vielä niin, että emäntä itse jää kotiin. :lol:
93TJb
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 20:18
Paikkakunta: Kempele

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Mutta eikös se ole niin että :saab: ensin ja emäntä sitte perässä? :lol:
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Ajattelinpa ajankuluksi laittaa muutaman paremman kuvan konehuoneesta, että kuinka ruhtinaallisesti tilaa nyt onkaan. :)
Mukana myös yksi kuva missä auto on nosturilla ja 3"-putkisto paikallaan

https://www.dropbox.com/sh/y761284ai08s ... p90qTWGBna

Tosiaan pientä siistimistä on luvassa konehuoneeseen ja sitä tehokkaampaa flektikehystä alkaa tässä kehittelemään joku päivä.

Eilen tuli sisustaa puunattua vajaa kolme tuntia ja samalla katsoin sitä kuskinpuolen takalokarin kolhua, että mitä sille on tehtävissä..
Mustat rannut sain hyvin pois, mutta pieni lommo ja maalivaurio luonnollisesti jäi, mutta eivät hyppää nyt niin pahasti silmään siitä.
Syö kyllä miestä vieläkin. :roll:

Katsastuskin pitäisi tässä hoitaa pois, kun kerkeää. :)
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Mites tuota tuossa 3 & 4-kuvassa näkyvä punainen pultti & letku-liitos joka lähtee kobrasta kannen apukuskin puolelta koneen takapuolelle. Itseä kiinnostaisi korvata se orkkisliitos jollakin tuontapaisella, pitävällä liitoksella. TÄllä hetkellä Mair on Mreq:a n. 0-30pykälää suurempi, ja puhaltamalla kärsään tuosta liitoksesta tulee ilmaa läpi.

Eli lyhyesti: Mitä osia olet käyttänyt tuon liitoksen tekemiseen niin osaisin hommailla oikeanlaiset?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Tuo letkun pätkä tuli Abbott racing:in "kobran" mukana ja se kävi myös suoraan Maptunin GTBB kobraan...
Kokoa en nyt lonkalta, muista. :oops:

Eli tuossa alla olevan linkin toisessa kuvassa: https://www.dropbox.com/sh/pjddp3izj979 ... i1AX4sKWta

Tuokin oli viime kokoonpanossa kiinnitysrautaansa lukuunottamatta "bolt-on", kuten nytkin...
Tontsa-
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 18:58
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Tontsa- »

Mikäs kytkytin tässä on? :)
Saab 9-5 -04 E85 "aero" ~300hv
Vikakoodin lukua kaikkiin merkkeihin Pirkanmaalla
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Sachs SRE asetelma massalevyllä.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Jahas, tälläkin rintamalla puhaltelee uudet tuulet. :)

Jostain tuli nyt vain päälle, se totaalinen mielenkiinnon puute tämän auton rakenteluun, enkä osaa siihen syytä sen paremmin kertoa.

Moni joka painii saman asian kanssa, että yksi auto ajaa käyttiksen ja harraste- laitteen virkaa niin se ei harrastamisen mielekkyyden kannalta ole se kaikkein parhain vaihtoehto, kuten aikaisemmin taisi jo puheena ollakkin.

Eli tässä vaiheessa tulee tapahtumaan seuraavaa, eli laitan sen yhden ahtimen linjan vaihtoon reilummassa mitassa, kun letkun tekijä firma on palannut lomilta ja sen jälkeen vien auton katsastukseen konttorille.
Ja tämän jälkeen auto lähtee myyntiin, joko ajoon tai varaosiksi jollekkin henkilölle ja edulliseen hintaan.
Reilut 2000km on ollut ongelmatonta ajoa, tuon Vaasan säätöreissun jälkeen ja miksei olisi, kun kaikki pullonkaulat "paketissa" pyrittiin ottamaan huomioon, ennen niputusta. 8)

En tiedä mitä näistä manuaali Aeroista nykyään pyydetään, reilu 100t-km ajettuna, mutta maalipinta vaati kyllä tämän yksilön kohdalla työtä jonkun verran, että alle kympin lähtee kiinnostuneelle, tämä auto...

Mieluitenhan tuon myisi asiasta ymmärtävälle harrastajalle, kun sen verran aikaa ja rahaa on autoon uponnut, ettei tuosta kyllä minkään papparaisen marjastus- autoa haluaisi tulevan. :D

Toki omalle emännälle tarvisi marja-/ kalastus auton, eli jos jollain on ylimääräisenä pieni vm: 00-06 suzuki jimny maasturi, alle 200t-km ajettuna niin sellainen voisi kiinnostaa vaihdossa. :wink:

Itsellä tulee todennäköisesti sitten merkin vaihto eteen, kun tämän nykyisen saa menemään eteenpäin.
Vanhan kaipuu kasikoneisten pariin on sen verran kova. :oops:

On nämä ahdetut "vajaa moottoritkin", kyllä hienoja vehkeitä. :saab:

Edit: jos jollain auto kiinnostaa, niin privaan voi heitellä kysymyksiä.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Taas näitä pienen pitäjän hienouksia ja minun tuuria muutenkin. :lol:

Tosiaan se ahtimen öljyn menopuolen letku piti teettä pitempänä, kuten olen jo maininnutkin, niin eipä voi noinkaan yksinkertainen asia mennä kohta vaikeammasti, kuin nyt meni.

Minä tosiaan teetin aikanaan parit letkut, toisen 90-asteisella mutkalla ahtimen nippaan ja toisen 45-asteisella, kun en ollut satavarma, että kumpi olisi parempi siinä vaiheessa, kun linjat on asennuksessa...

No 45-asteisella liittimellä oli passeli, joskin aavistuksen liian lyhyt.
Otin sitten tuon ylimääräisen letkun matkaan, että siitä tehdään vähän pitempi ja 90-asteisen mutkan tilalle vaan 45-asteinen ja banjo sama.

No eipä ollut firmassa tälle letku koolle oikeaa banjoa, itseasiassa ei koko kylässä, joten tilaukseen meni.
Ja kun itella on nykyisessä loistossaan vastuussa paketin kuljetuksesta, niin jokainenhan osaa jo arvata, että miten siinä kävi? :D
Banjot oli sitten postin kuljetuksessa karvan yli viikon ja ei tainnu tilauspaikalla ja vastaanottajalla olla välimatkaa edes 500km matkaa, mutta näinpähän sitten kävi...

No tässä vaiheessa olin käynyt jo pari kertaa turhaan tässä firmassa, joka letkuni teki ja päätettiin sitten, että katsotaan saako sitä banjoa siitä minun malliletkusta ehjänä irti, kun sehän oli minulle täysin turha, vaikka oishan siitä ehkä muutaman kympin voinu saada, myydessä.

No muuten se oli ok, mutta oli sen verran karan haitat painunu läjään, että ei siitä enää tiivistä olisi tullut, joten muutaman kympin letkusta tuli sitten muutaman euron nökäre, lähes hyödytöntä letkua.

No tänään sitten menin sen neljännen kerran firmalle ja siellähän olikin pöydällä valmiina pitempi letku ja minun silvottu malliletku.
Muuten oikein hyvä, mutta tekijällä oli unohtunut, että sen pää piti olla 45-asteisella mutkalla ja hän oli prässännyt siihen samanlaisen 90-asteisen liittimen, kuin minun mallissa oli.

Tästä luonnollisesti huomautin ja uusiksi meni.
Sen verran toki oli tuuria, että olivat tilanneet kolme kipaletta, sitä puuttuvaa banjoa, eli lopulta sain, kuin sainkin sen letkun matkaani. 8)

Ensi viikolla olisi tarkoitus vaihtaa letku uuteen ja sitten ajattelin käydä päästöt mittauttamassa, että mitä siellä sanotaan.

Senpä jälkeen mielessä oli katsastaminen ja nettiauton ilmoituksen väsääminen, toki kumman näistä teen ensin, nii en ole vielä päättänyt.

Kysymyksiä on vähän jo tullutkin ja onpa pari "ei saabistiakin" kiinnostunut, mutta vielä ei ole auto vaihtanut omistajaa, että lisää vain kysymyksiä tulemaan. :saab:
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Hiljaisen sunnuntain kunniaksi, tein ilmoituksen jo nyt. :)

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6661748

Uskoo nyt viimeistään kaikki, että auto on, kuin onkin olemassa, ettekä ole lukeneet mitään grimmin veljesten satuja. :lol:

Mutta ihan vakavasti nyt...
Niin paljon on verta, hikeä ja kyyneleitä uponnut tähän autoon, että haluaisin todellakin saada auton menemään oikealle ja asiasta ymmärtävälle saabistille/harrastajalle.

Ei näitä näin perusteellisesti laitettuja tule ihan joka päivä vastaan, että ei viitsisi millekkään vasta kortin saaneelle henkilölle autoa luovuttaa tai minkään vaarin/mummelin kauppakassiksi. :roll:

:saab:
Vastaa Viestiin